MOTORUL PE GAZ DE 13 LITRI DE LA SCANIA: O ALTERNATIVĂ PUTERNICĂ
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
• Camioanele noi pe gaz ale Scania sunt concepute pentru transportul pe distanțe mari și pentru șantierele de construcții • 410 cai putere și 2000 Nm: în conformitate cu motoare diesel de dimensiuni similare • Intervalele de schimbare a bujiilor au fost extinse dar și serviciile conectate, cum ar fi Scania Maintenance with Flexible Plans, asigură un timp sporit de funcționare cu motorul de 13 litri pe gaz • De asemenea, motorul de nouă litri este disponibil pe noua generație de camioane.
Lansarea de către Scania a motoarelor cu gaz de 9 și 13 litri marchează începutul promovării unor produse care oferă soluții alternative de combustibil și de propulsie pentru noua generație de camioane. Motorul de 13 litri se bazează pe motorul diesel de 13 litri, încercat și testat de Scania. Motorul a fost complet reproiectat și funcționează conform principiului Otto, cu bujii și combustie completă. Motorul de 9 litri este acum introdus în noua generație de camioane.
Există un interes crescând în exploatarea vehiculelor pe biogaz sau gaz natural pe piețele din Europa, ca urmare a disponibilității sporite, a infrastructurii îmbunătățite și a viabilității economice pentru transportatorii rutieri. Aspectele legate de durabilitate sunt, de asemenea, importante; chiar și gazele naturale oferă o reducere a emisiilor de CO2 de cel puțin 15%.
Tehnologia de bază
Motoarele pe gaz ale Scania se bazează pe combustia stoechiometrică, adică combustia completă atât a combustibilului, cât și a oxigenului. Combustia este inițiată prin intermediul unor bujii. Preamestecarea combustibilului are loc la intrarea în cilindri.
"De-a lungul fazei de dezvoltare, scopul nostru a fost acela de a asigura cea mai bună manevrabilitate posibilă", explică Folke Fritzson, Senior Engineer la Scania R&D, care a făcut parte din echipa care dezvoltă motoarele de gaze ale Scania. "Performanța și caracteristicile ar trebui să corespundă performanțelor unui motor diesel modern", adaugă Fritzson.
Noul motor pe gaz de 13 litri este combinat întotdeauna cu Scania Opticruise, cutia de viteze automată a Scania. Acest lucru înseamnă că atât confortul la schimbare a vitezei cât și confortul de conducere sunt de primă clasă pentru șofer, cu selecții rapide, fără șocuri.
Atenție la rezervoare
Ambele rezervoare GNL (pentru gaz lichefiat) și rezervoarele GNG (pentru gaz comprimat) pot fi comandate direct de la Scania. "În combustie, nu există diferențe între GNL și CNG, dar există diferențe semnificative în domeniul operațional", explică Fritzson.
"Cu LNG, autonomia este de până la 1.100 de kilometri pentru o semi-remorcă tipică pe un drum drept. CNG oferă de obicei o autonomie de 400-500 de kilometri. Aceasta din urmă este mai mult decât suficientă pentru mulți clienți, de exemplu pentru operațiunile de transport regional în care există o întoarcere la bază și alimentarea zilnică. Kilometrajul care poate fi obținut înainte de realimentare depinde de tipul de conducere și de modul de utilizare", spune Senior Engineer-ul de la Scania R&D.
Pentru a îmbunătăți siguranța, inginerii de la Scania au schimbat supapele rezervoarelor, amplasându-le departe de direcția de deplasare. Acesta este un detaliu simplu, dar important, care reduce riscul ca vanele să se deterioreze prin impacturi cu obiecte externe.
Potențial enorm pentru creșterea timpului de funcționare
Scania oferă Scania Maintenance cu Planuri Flexibile pentru gama de motoare cu gaz. O mai mare precizie de întreținere poate fi obținută pe baza modelului real de utilizare al vehiculului, monitorizat continuu prin conectivitate. Această soluție asigură faptul că fiecare camion primește întreținerea corectă exact la momentul potrivit, sporind astfel timpul de funcționare în comparație cu planurile de întreținere fixe.
"Există beneficii evidente pentru clienți", spune Anders Ekström, Head of Service Concepts la Scania. "În locul clienților care trebuie să țină evidența intervalelor de service, distribuitorul Scania îi va contacta pentru a organiza momentul potrivit pentru a trece pe la atelierul de reparații. Intervalul de service poate fi de 60.000 km la motoarele noastre cu gaz.", afirmă Ekström.
Ca în cazul altor motoare Scania, motoarele cu gaz au un cuplu neobișnuit de mare, ceea ce le face utile în mai multe aplicații diferite. Deoarece motoarele cu gaz sunt în general mai silențioase decât motoarele diesel, acestea funcționează bine și în medii urbane sensibile pentru diferitele forme de distribuție sau aplicații de întreținere, în special noaptea. Toate cele trei motoare pe gaz Euro 6 de la Scania sunt de așteptat să îndeplinească cerințele standardului PIEK de limitare a zgomotului, care prevede un nivel de cel mult 72 dB (A) în zonele cu limite stricte de zgomot.
Motoarele cu gaz care funcționează în conformitate cu principiul Otto (cu pre-amestecare combustibil și bujii) au intervale mai scurte de service decât motoarele diesel. Cu toate acestea, inginerii Scania au implementat o serie de măsuri pentru a obține un interval semnificativ mai mare pentru durata de viață a bujiilor.
"Intervalele bujiilor sunt acum 45.000 de kilometri, o îmbunătățire de 50% față de generațiile anterioare de motoare cu gaz", spune Ekström.
Motorul pe gaz de 9 litri-o adevărată unitate de putere
În timp ce motorul de 13 litri își face debutul, modelul de 9 litri este introdus și în noua generație de camioane, într-o versiune parțial actualizată. La început, Scania a lansat motoare care au rulat pe biogaz sau gaz natural și s-au conformat cu Euro 6. Acestea sunt cele mai cunoscute motoare de 9 litri cu cinci cilindri în linie, care, la fel ca rudele lor mai mari, operează pe principiul Otto și pot fi funcționale pe toate tipurile de gaz.
Utilizarea gazului biometan poate duce la o reducere a emisiilor de CO2 de până la 90%. Dar, indiferent de tipul de gaz utilizat, manevrabilitatea motoarelor cu gaz de la Scania este în concordanță cu ceea ce motoarele diesel convenționale pot oferi în ceea ce privește cuplul și puterea.
"Lansarea noastră la sfârșitul anului 2017 a provocat o mare agitație", spune Eng. "Este evident că mulți clienți de pe piețele europene așteptau o șansă de a profita de disponibilitatea sporită a gazului pentru vehiculele lor.", adaugă el.
Articole înrudite
- Preţul camioanelor electrice trebuie să scadă cu 50% pentru a concura cu modelele diesel
- Parlamentul European insistă: Vânzările de camioane pe Diesel, interzise aproape total din 2040
- Șoferii care rămân cu motorul pornit în timp ce staționează vor fi amendați
- Propulsat de motoarele Scania V8 de 26 de ani și continuă să funcționeze
- Prahova. Cabina unui camion cu cereale a luat foc din cauza supraîncălzirii motorului