Guvernul LICHIDEAZĂ instituția însărcinată cu INVESTIȚIILE RUTIERE
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Guvernul a adoptat printr-un OUG o serie de modificari in ceea ce priveste Compania Nationala de Investitii Rutiera - entitate infiintata la finele lui 2016, dar care nici pana in ziua de azi nu a fost operationalizata. CNIR a fost gandita ca o entitate complet noua care ar urma sa se ocupe exclusiv de marile investitii in infrastructura rutiera, iar vechea Companie de Drumuri ar trebui sa se ocupe doar de intretinerea retelei rutiere. Acum, Guvernul a luat o serie de decizii care slabesc atributiile si capacitatea CNIR.
Executivul a decis sa acorde in continuare dreptul actualei Companii de Autostrazi sa deruleze noile mari proiecte rutiere, a taiat din veniturile CNIR, a eliminat Consiliul de Transparenta care ar trebui sa-i monitorizeze activitatea si a abrogat articolele care stipulau salarii competitive pentru expertii noii companii arată Hotnews.
Guvernul a adoptat in sedinta de miercuri o OUG care modifica modul de functionare a Companiei Nationale de Investitii Rutiere (CNIR) si a Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Cele doua companii au fost infiintate in urma cu un an, ca urmare a unei recomandari din Master Planul General de Transport, CNAIR fiind de fapt continuarea vechii Companii de Drumuri si Autostrazi (CNADNR).
CNIR, in schimb, a fost gandita ca o companie noua, care sa gestioneze exclusiv realizarea celor mai mari si complexe proiecte de infrastructura rutiera precum autostrada Sibiu - Pitesti sau autoastrada spre Moldova. Cu toate acestea, nici pana in ziua de azi aceasta noua companie nu a fost operationalizata (nu s-au angajat oamenii, nu s-a gasit un sediu, nu si-a inceput activitatea etc) de catre Ministerul Transporturilor si de catre Guvern.
"La sfarsitul anului trecut s-a creat cadrul legal pentru aceasta noua companie de investitii rutiere, CNIR, care trebuia sa se transforme intr-una de elita, capabila sa gestioneze proiectele de autostrazi montane. A fost contractata inclusiv asistenta tehnica din partea companiei nationale de autostrazi a Austriei pentru a structura noua companie. Din pacate pentru infrastructura din Romania, guvernele PSD nu au facut nimic timp de 8 luni de zile pentru operationalizarea noii companii. Aceasta este o fantoma in prezent, fara niciun angajat, iar asistenta tehnica de la austrieci nu a fost folosita", a declarat pentru HotNews.ro Catalin Drula, deputat USR si fost consilier al premierului Ciolos pe probleme de infrastructura la momentul in care s-a infiintat CNIR.
Guvernul nu operationalizeaza Compania de Investitii Rutiere, dar da mai departe dreptul CNAIR de a gestiona proiectele
Miercuri, in schimb, printr-un OUG, Guvernul a decis sa acorde in continuare dreptul Companiei de Administrare a Infrastructurii rutiere (CNAIR) de a derula si gestiona marile proiecte rutiere, taie din veniturile pe care ar trebui sa le obtina Compania de Investitii Rutiere si din salariile expertilor ce ar trebui angajati in ea.
Mai mult, elimina complet din actul fondator articolele care stipulau existenta unui Consiliu de Transparenta format din cadre universitare, reprezentanti ai statului si ai mediului de afaceri si bancar.
In expunerea de motive este explicata doar necesitatea acordarii dreptului actualei Companii de Drumuri sa contracteze si sa gestioneze noile proiecte de infrastructura avand in vedere ca CNIR nu este operationala, insa nu se justifica nicaieri eliminarea Consiliului de Transparenta, taierea veniturilor sau a salariilor gandite pentru angajatii CNIR.
Articole înrudite
- UE: În România continuă să se moară cel mai mult pe șosele
- UNTRR cere plafonarea prețului la combustibil și reducerea taxelor și accizelor pentru transportul rutier
- Taxele rutiere pentru camioane rămân suspendate în Marea Britanie
- Lista completă a autostrăzilor ce trebuie construite până în 2030. 30 milioane euro/km în Moldova
- Compania de Investiții Rutiere, declarată neconstituțională, a început să funcționeze