UNTRR - BANI PENTRU DIGITALIZAREA ȘI DECARBONIZAREA TRANSPORTURILOR Recomandat

UNTRR - BANI PENTRU DIGITALIZAREA ȘI DECARBONIZAREA TRANSPORTURILOR

UNTRR solicită alocarea a 5 miliarde de euro prin PNRR pentru digitalizarea și decarbonizarea transporturilor rutiere din România.

"Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită Guvernului României includerea transporturilor rutiere în planul național de redresare și reziliență (PNRR) care va fi transmis Comisiei Europene, pentru finanțarea prioritară a digitalizării și a achiziției de vehicule comerciale licențiate de transport rutier de marfă (peste 2,5 tone) și persoane (peste 1+9 locuri) pe bază de gaz natural comprimat/lichefiat(CNG/LNG), iar în viitor și a celor pe bază de hidrogen, precum și pentru dezvoltarea de stații de alimentare CNG/LNG în România.
UNTRR a transmis această solicitare Primului Ministru – domnul Vasile-Florin CÎȚU, Ministrului Finanțelor – domnul Alexandru NAZARE, Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor - domnul Barna TÁNCZOS, Ministrului Transporturilor și Infrastructurii - domnul Cătălin DRULĂ și Ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene – domnul Cristian GHINEA.
Considerăm că este o oportunitate istorică pentru sectorul transporturilor rutiere din România să primească sprijin din partea mecanismului UE pe baza planului național de redresare și reziliență pregătit de Guvernul României, stabilind prioritățile naționale de reformă și investiții până în 2026. Noul mecanism oferă României posibilitatea fără precedent de a sprijini redresarea firmelor românești de transport rutier în urma crizei provocate de pandemia de COVID-19 și de a realiza tranziția verde în domeniul transporturilor rutiere prin sprijinirea transportatorilor rutieri români să achiziționeze vehicule cu combustibili alternativi, pe modelul programelor de sprijin acordate de alte State Membre.
Transportul rutier este coloana vertebrală care menține economia românească și europeană în mișcare. În ultimii ani, transportul rutier a fost cel mai mare contribuitor la exportul de servicii al României, cu un total de 5,68 miliarde euro în 2020 (pondere de 24,23%), în scădere cu 9,3% față de 2019, din care 5,53 miliarde euro (-9,34%) reprezintă transport rutier de mărfuri, restul fiind generat de transportul rutier de pasageri - 31 milioane euro (-39,2%) și alte tipuri de transport rutier - 121 milioane euro (+6,1%), potrivit datelor Băncii Naționale a României (BNR). Totodată, sectorul transportului rutier este un angajator major, însă evoluțiile negative recente la nivel european, determinate de adoptarea Pachetului Mobilitate 1 și de criza Covid-19, afectează semnificativ transporturile rutiere românești, amenințând competitivitatea și chiar supraviețuirea multor firme care operează în acest sector economic important.

DIGITALIZAREA ESTE O NECESITATE PENTRU TRANSPORTATORII ROMÂNI
Transportatorii rutieri români trebuie să-și echipeze flotele cu soluții digitale. În următorii 5 ani, toate vehiculele comerciale de peste 2,5 tone utilizate în transportul internațional trebuie să fie echipate cu un tahograf inteligent. În același timp, transportatorii rutieri români trebuie să își dezvolte infrastructura digitală, care permite interoperabilitatea cu alți operatori și furnizori de servicii digitale, cum ar fi eCMR și eTIR pentru transportul rutier de mărfuri. În ultimii ani, UNTRR a solicitat constant Guvernului României digitalizarea documentelor de transport și măsuri concrete pentru începerea implementării e-CMR în România.

DECARBONIZAREA TRANSPORTURILOR NECESITĂ INVESTIȚII PRIORITARE
În ciuda pierderilor și incertitudinii economice, transformarea sectorului transporturilor rutiere va continua și chiar în ritm accelerat în domeniul decarbonizării, având în vedere obiectivele europene ambițioase ale Pactului Verde European, iar presiunea asupra sectorului de transport este foarte mare pentru a realiza o reducere cu 90% a emisiilor generate de transporturi până în 2050.
Transportatorii români doresc să investească în vehicule ecologice iar, la acest moment, CNG/LNG sunt singura soluție fezabilă importantă pentru companiile românești care operează transporturi rutiere internaționale în UE, având în vedere faptul că, pe distanțe lungi, vehiculele electrice nu sunt viabile din punct de vedere economic.
România are mari rezerve de gaze naturale, iar noile descoperiri recente vor ajuta România să devină mai independentă din punct de vedere energetic, folosind resursele proprii de gaz natural pentru transporturile operate cu vehicule CNG/LNG.
Menționăm că, încă din 2019, UNTRR a solicitat sprijinul Administrației Fondului pentru Mediu pentru acordarea de subvenții transportatorilor români în vederea achiziționării de camioane CNG/LNG. Prin comparație, State Membre precum Franța și Germania oferă de mult timp subvenții transportatorilor din aceste țări pentru achiziționarea de camioane CNG/LNG, prin programe de subvenționare a achiziției de camioane CNG/LNG, acoperind până la 40% din costul vehiculului (Germania), prin exceptarea vehiculelor CNG/LNG de la plata taxelor de drum și prin instituirea unui nou bonus ecologic la achiziția de vehicule ecologice sau pentru finanțarea prin leasing operațional a vehiculelor grele electrice și a celor care funcționează pe bază de hidrogen(Franța).
Totodată, majoritatea Statelor Membre și-au dezvoltat o rețea de stații de alimentare CNG/LNG, în prezent Germania având 817 stații alimentare CNG/LNG, Italia- 1403, Bulgaria- 121, în timp ce în România nu există decât 3 stații de alimentare CNG/LNG.
În acest context, considerăm că tranziția verde prin decarbonizarea transporturilor rutiere din România este unul din domeniile prioritare pentru România, cu cea mai mare nevoie de sprijin prin finanțarea UE pentru:
- reînnoirea flotei (camioane, autocare și autobuze) cu vehicule funcționând pe combustibili alternativi prin acordarea de subvenții transportatorilor români de până la 50% din costul vehiculului, similare celor acordate transportatorilor din alte State Membre pentru achiziționarea vehiculelor CNG/LNG,
- dezvoltarea unei rețele de stații de alimentare CNG/LNG în România la un nivel similar celorlalte State Membre UE.
Instrumentele sub umbrela Next Generation EU (UE - Generația Viitoare) oferă României oportunitatea istorică de a folosi sprijinul financiar european pentru relansarea economică competitivă, cu măsuri pentru atingerea obiectivelor de digitalizare și decarbonizare în același timp.
UNTRR solicită Guvernului României valorificarea pragmatică și concretă a sprijinului financiar important acordat de UE prin Pachetul de redresare - NextGenerationEU, respectiv alocarea a 5 miliarde de euro pentru sectorul transporturilor rutiere prin planul național de redresare și reziliență în următorii 3 ani, pentru digitalizare și reînnoirea a jumătate din flota României de vehicule comerciale licențiate de transport rutier de marfă (peste 2,5 tone) și persoane (peste 1+9 locuri) pe bază de gaz natural comprimat/lichefiat (CNG/LNG) și pentru dezvoltarea a 100 de stații de alimentare CNG/LNG în România.", se spune în comunicatul UNTRR din data de 16 martie 2021.

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.