Pachetul de măsuri adoptat de Comisia Europeană pentru a sprijini transportul rutier de marfă Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Comisia a adoptat, în data de 29 aprilie, un pachet de măsuri menite să sprijine întreprinderile din sectoarele aviatic, feroviar, maritim și rutier pentru a face față consecințelor epidemiei de coronavirus.
Măsurile vor reduce sarcina de reglementare și costurile pentru societățile de transport și ar putea fi urmate de mai multe propuneri în următoarele săptămâni.
Comisara pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat: „Propunerile de astăzi prezintă modalități concrete de facilitare a operațiilor zilnice din sectorul transporturilor, pentru toate modurile de transport. De asemenea, acestea ar trebui să le permită întreprinderilor din sector să înceapă să se concentreze pe redresarea care le este atât de necesară.”
Propunerile se succed unei serii de măsuri deja puse în aplicare de Comisie, de exemplu, cele menite să asigure siguranța lucrătorilor din domeniul transporturilor, informarea călătorilor cu privire la drepturile lor și circulația bunurilor esențiale în întreaga Europă.
Context pentru transportatori
Pandemia de coronavirus are un impact perturbator major asupra transporturilor și a mobilității din UE. Lanțul de aprovizionare european este menținut prin intermediul unei rețele extinse de servicii de transport de mărfuri, care include toate modurile de transport. Serviciile continue și neîntrerupte de transport de mărfuri terestru, pe căi navigabile și pe cale aeriană sunt de importanță vitală pentru funcționarea pieței interne a UE și pentru răspunsul eficace al acesteia la actuala criză de sănătate publică.
Comisia a emis noi orientări practice în legătură cu modul de punere în aplicare a Orientărilor privind gestionarea frontierelor, în scopul de a menține circulația mărfurilor pe tot teritoriul UE pe durata actualei pandemii. Pentru a se asigura că lanțurile de aprovizionare din întreaga UE continuă să funcționeze, se solicită statelor membre să desemneze neîntârziat toate punctele interne corespunzătoare de trecere a frontierei din cadrul rețelei transeuropene de transport (TEN-T) ca puncte de trecere a frontierei pentru „culoarele verzi”. Punctele de trecere a frontierei pentru culoarele verzi trebuie să fie deschise tuturor vehiculelor de marfă, indiferent de natura mărfurilor pe care le transportă. Trecerea frontierei, inclusiv toate verificările și controalele medicale, nu trebuie să dureze mai mult de 15 minute.
Comisarul pentru transporturi Adina Vălean a declarat: „Rețeaua UE de transport conectează întreaga UE. Documentul nostru de orientare are drept scop să contribuie la protejarea lanțurilor de aprovizionare ale UE în aceste condiții dificile și să asigure că mărfurile și lucrătorii din sectorul transporturilor pot continua să circule peste tot unde este necesar, și asta fără întârziere. Acum este importantă mai mult decât oricând o abordare colectivă și coordonată în privința transportului transfrontalier. Culoarele verzi sunt de asemenea concepute special pentru a-i proteja pe lucrătorii din sectorul transporturilor aflați în prima linie a acestei crize. Acest set de recomandări le va facilita misiunea deja stresantă și va conferi muncii lor mai multă siguranță și previzibilitate.”
Puncte de trecere a frontierei pentru culoarele verzi
Procedurile de la punctele de trecere a frontierei pentru culoarele verzi trebuie reduse la minimum și simplificate, menținându-se un nivel strict necesar. Verificările și controalele medicale trebuie efectuate fără ca conducătorii auto să trebuiască să iasă din vehicule, iar conducătorii înșiși trebuie supuși doar unor controale minime. Nu trebuie să li se solicite conducătorilor vehiculelor de transport de mărfuri să prezinte niciun alt document în afara documentului de identitate, a permisului de conducere și, dacă este necesar, a unei scrisori din partea angajatorului. Trebuie acceptată prezentarea/depunerea documentelor pe cale electronică.
Niciun vehicul și niciun conducător al vreunui vehicul de transport de mărfuri nu trebuie să fie discriminați, indiferent de originea și destinația lor, de naționalitatea conducătorului auto sau de țara de înmatriculare a vehiculului.
În contextul actualei situații, se solicită totodată insistent statelor membre să suspende temporar toate interdicțiile de acces rutier valabile actualmente pe teritoriul lor, cum ar fi condusul la sfârșit de săptămână, pe timp de noapte și interdicțiile de la nivel sectorial.
Comisia încurajează statele membre să creeze coridoare sigure de tranzit care să le permită conducătorilor auto particulari și pasagerilor lor, cum ar fi lucrătorii din sectorul sănătății și din cel al transporturilor, precum și cetățenilor UE care sunt repatriați, indiferent de naționalitatea lor, să tranziteze țara direct, cu prioritate, în toate direcțiile necesare de-a lungul Rețelei TEN-T. Acest lucru trebuie făcut menținându-se cu strictețe pe ruta desemnată și luându-și pauzele necesare minime. Statele membre ar trebui să se asigure că dispun de cel puțin un aeroport funcțional pentru zboruri în scopuri de repatriere și în scopuri umanitare și de ajutorare.
Cooperare consolidată între statele membre ale UE și dincolo de granițele lor
În urma videoconferinței din 18 martie dintre miniștrii transporturilor din UE, Comisia a înființat o rețea de puncte naționale de contact și o platformă prin care să furnizeze informații privind măsurile naționale în domeniul transporturilor luate de statele membre ca răspuns la coronavirus. Punctele naționale de contact ar trebui să sprijine funcționarea eficace a punctelor de trecere a frontierei pentru culoarele verzi. Țările terțe învecinate sunt invitate să coopereze îndeaproape cu această rețea pentru a asigura fluxul de mărfuri în toate direcțiile.
Aplicarea unor norme pentru lucrătorii din sectorul transporturilor
Pentru a menține fluxul transporturilor, Comisia recomandă ca statele membre să ia măsuri pentru a asigura libera circulație a tuturor lucrătorilor implicați în transportul internațional, indiferent de modul de transport. În special, ar trebui să se renunțe la norme precum restricțiile de călătorie și carantina obligatorie a lucrătorilor din sectorul transporturilor care nu prezintă simptome. De exemplu, statele membre nu ar trebui să solicite ca lucrătorii din sectorul transporturilor să dețină un certificat medical care să dovedească faptul că sunt în stare bună de sănătate. Pentru a se garanta siguranța lucrătorilor din sectorul transporturilor, este necesar un nivel ridicat în ceea ce privește igiena și măsurile operaționale în aeroporturi, porturi, gări și alte noduri de transport terestru. Comunicarea de astăzi a Comisiei include o listă completă de recomandări pentru a proteja conducătorii auto de coronavirus (anexa 2).
Ar trebui să se considere că certificatele de competență profesională recunoscute la nivel internațional dovedesc într-o măsură suficientă că lucrătorul își desfășoară activitatea în domeniul transporturilor internaționale. În lipsa acestor certificate (nu toți conducătorii auto internaționali dețin un astfel de document) ar trebui acceptată o scrisoare semnată de angajator.
Toate aceste principii ar trebui să se aplice și resortisanților țărilor terțe dacă aceștia sunt esențiali pentru a asigura circulația liberă a mărfurilor în interiorul UE și cu destinația UE.
Securitatea de pe navele cargo asigură sănătatea șoferilor
Foarte mulți șoferi de camion și firme din industria tarnsporoturilor rutiere intră în contact (mijlocit sau nemijocit) cu navele de tip cargo. Șoferii de camion transportă mărfuri aduse pe mare sau pe ocean de aceea e bine ca ei să știe că marfa este adusă în condiții de securitate sporită iar echipajele de pe vapoarele cargo nu au luat COVID 19.
În domeniul transportului naval s-au luat o serie de mpsujri pentru a preveni răspândirea epidemiei de coronavirus.
Recomandări în domeniul sănătății și raportare pentru navele de marfă
Încă dinainte de a intra într-un port, navele trebuie să prezinte o Declarație maritimă de sănătate. Mai mult, Comisia recomandă ca navele care se apropie să comunice - cu patru ore înainte de momentul preconizat al sosirii - numărul persoanelor aflate la bord și toate cazurile de infectare cu COVID-19 confirmate sau suspectate.
Sănătatea și siguranța navigatorilor și lucrătorilor portuari este de o importanță capitală. Conform solicitării Comisiei, echipamentele individuale de protecție trebuie să fie puse la dispoziție și utilizate în conformitate cu recomandările existente, iar navigatorii trebuie să aibă acces la asistență medicală adecvată în caz de nevoie. În cazul în care toți membrii echipajului sunt sănătoși și dacă escala anterioară a fost efectuată în urmă cu mai mult de două săptămâni, aceștia nu trebuie să intre în carantină în momentul în care debarcă pentru a se repatria.
Orientările de astăzi fac apel la statele membre să desemneze, în coordonare cu Comisia, o serie de porturi de-a lungul zonelor de coastă ale UE pentru schimburi rapide de echipaje, care să fie dotate cu facilități adecvate pentru ca navigatorii să fie supuși controalelor medicale și să intre în carantină dacă țara respectivă impune acest lucru, precum și cu conexiuni de transport pentru deplasarea ulterioară către țara lor de origine.
Pandemia a dus deja la prelungirea unor contracte, ceea ce ar putea avea un impact negativ asupra bunăstării navigatorilor. În toate cazurile, astfel de prelungiri trebuie să aibă loc cu acordul persoanelor în cauză.
Drepturile pasagerilor
Uniunea Europeană este singura zonă din lume în care cetățenii sunt protejați de un set complet de drepturi ale pasagerilor, indiferent dacă aceștia călătoresc cu avionul, cu trenul, cu autobuzul, cu autocarul sau cu vaporul. Operatorii de transport trebuie să ofere rambursări (restituirea prețurilor biletelor) sau redirecționări pasagerilor cărora le-au fost anulate călătoriile. De asemenea, operatorii de transport trebuie să ofere mese și cazări. În ceea ce privește despăgubirile, regulile diferă în funcție de modurile de transport.
„Orientările de astăzi vor oferi securitatea juridică necesară pentru aplicarea în mod coordonat în Uniune a drepturilor pasagerilor din UE. Monitorizăm în continuare această situație care se schimbă rapid și, dacă va fi necesar, vor fi luate măsuri suplimentare.”, a spus Comisarul pentru Transporturi Adina Vălean.
Aceste orientări vor ajuta pasagerii, industria și autoritățile naționale în această situație fără precedent, cu restricții semnificative pe care le-au impus guvernele naționale în privința călătoriilor pasagerilor și cu efecte de domino asupra serviciilor de transport din întreaga UE. Se preconizează că, datorită clarității oferite, orientările vor contribui la reducerea costurilor suportate de sectorul transporturilor, care este grav afectat de pandemie. Orientările se referă la drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul, cu trenul, cu autobuzul/autocarul sau cu vaporul, pe mare și pe căi navigabile interioare, precum și la obligațiile corespunzătoare care le revin operatorilor de transport.
De exemplu, pasagerii ale căror călătorii sunt anulate pot alege între rambursarea prețurilor biletelor și redirecționarea pentru a ajunge mai târziu la destinația finală. Totodată, orientările precizează că circumstanțele actuale sunt „extraordinare”, consecința fiind că nu pot fi invocate anumite drepturi, cum ar fi despăgubirea în cazul anulării unui zbor cu mai puțin de două săptămâni înaintea datei plecării.
Care este reacția României
Pe data de 29 aprilie 2020 a avut loc cea de-a doua videoconferința informală a miniștrilor transporturilor din Uniunea Europeană privind implicațiile noului coronavirus (SARS CoV-2) asupra domeniului transporturilor. La videoconferința informală, au participat și miniștrii din Norvegia, Elveția, Islanda și Liechtenstein (membrii AELS) cu responsabilități în domeniul transporturilor precum și Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean.
Miniștrii transporturilor au evaluat măsurile luate până în prezent pentru a combate efectele negative ale pandemiei COVID-19 pentru sectorul transporturilor şi pe baza noilor provocări apărute, în urma analizei, vor propune măsuri suplimentare atât de necesare la nivel UE/AELS pentru reducerea impactului negativ al crizei asupra sectorului transport. De asemenea, miniștrii transporturilor au discutat și despre modul de coordonare a relaxării măsurilor existente în acest moment în contextul strategiei de ieșire din această situație. Dezbaterea s-a desfășurat și în contextul în care Comisia va prezenta în perioada imediat următoare liniile directoare privind reluarea activității.
Ministrul Lucian Bode a supus atenției colegilor săi din UE și problema transportului rutier internațional de persoane, crearea unor coridoare de tranzit pentru Austria și Ungaria, dar și asigurarea unor măsuri unitare de siguranță și securitate.
“În primul rând țin să mulțumesc statelor membre care au înțeles și au aplicat recomandările privind implementarea culoarelor verzi pentru transportul de marfă la nivel european, agreate în cadrul ultimei întâlniri. Consider că această măsură a fost crucială pentru economia Europei și pentru asigurarea circuitelor de aprovizionare cu mărfuri esențiale. Apreciem măsurile luate până acum la nivelul UE, dar consider că trebuie susținut în continuare sectorul de transport și prin finanțarea din fonduri suplimentare, altele decât cele aferente politicii de coeziune. E nevoie de soluții legislative la nivel european adaptate la noile realități socio-economice generate de această pandemie, pentru diminuarea substanțială a sarcinilor administrative și financiare ale întreprinderilor din domeniul transporturilor” a spus Lucian Bode.
Informații suplimentare
În ultima lună, sectorul european al transporturilor și-a confirmat rolul crucial în păstrarea pieței interne, asigurându-se că toate mărfurile, inclusiv livrările medicale esențiale, continuă să circule către cetățenii europeni în timpul pandemiei COVID-19. Având în vedere importanța unui sector european de transport care să funcționeze bine, trebuie conștientizate consecințele economice ale crizei asupra acestui sector şi continuate măsurile de gestionare a provocărilor viitoare într-un mod coordonat, în timp util și bine organizat.
Prima videoconferința informală la nivel înalt a miniștrilor transporturilor din Uniunea Europeană, care a avut loc în 18 martie 2020, s-a dovedit a fi un instrument util pentru crearea unei platforme de coordonare pentru activitățile de transport esențiale în statele membre, dar și o arenă importantă pentru a conduce dezbaterea cu privire la eventualele măsuri suplimentare care trebuie luate. În contextul crizei COVID-19 în curs, președinția croată a decis să organizeze o a doua videoconferință pentru a discuta punerea în aplicare a noilor măsuri COVID-19 în transport, necesitatea unor măsuri urgente suplimentare pentru gestionarea situației actuale și a planurilor de viitor și posibilitățile de coordonare în ceea ce privește relaxarea măsurilor după terminarea crizei.
Articole înrudite
- „Pradă” de 1.000.000 de euro găsită de poliție într-un camion. Ce ascundea șoferul?
- Un camion a rămas fără marfă și a blocat un Drum Expres
- Un cunoscut transportator a cerut insolvența!
- Camion în valoare de 60.000 de lei, confiscat de polițiști pentru transport ilegal de lemn
- Colți de morsă găsiți într-un camion care transporta boabe de soia