Olanda: manipularea tahografului aduce prejudicii de un milliard euro. Magnetul nu mai e la modă Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Fiecare camion are unul: un tahograf. Acest dispozitiv înregistrează viteza și oferă inspectorilor informații despre timpii de conducere și de odihnă al șoferilor.
Aceste tahografe sunt utilizate, însă, și pentru comiterea unor fraude. Inspectoratul pentru mediu și transport din Olanda (ILT) încearcă să fie cu un pas înaintea celor care vor să fraudeze folosind tahograful. Inspectorii Edwin Schoonus, Bert van Voorthuizen și Martijn Klaassen explică pentru toezine.nl modul în care pot face acest lucru.
Dacă un șofer nu respectă timpii obligatorii de conducere și de odihnă, poate transporta mai multe mărfuri. În plus, camionul parcurge mii de kilometri neînregistrați. Acest lucru permite camionului să circule mai mult decât este stabilit prin contractul de întreținere. În acest fel economisește și proprietarul camionului o grămadă de bani. De-a lungul anilor, modalitățile de manipulare a tahografului în camioane au devenit din ce în ce mai sofisticate. Magneții sunt un mijloc, dar se preferă folosirea unui stick USB care ajustează software-ul dispozitivului.
Efort mic, pericol mare
Nu este surprinzător faptul că tahograful este utilizat pentru fraudă, spune Edwin Schoonus, inspector senior la ILT. „Instalarea unei metode de manipulare prin soft costă de obicei în jur de trei mii de euro. Metodele de fraudă sunt atât de bune în zilele noastre încât sunt aproape imposibil de văzut cu ochiul liber. Profituri mai mari și șanse reduse de a fi prinși: acest lucru face frauda destul de interesantă pentru companii. ”
Șoferii sunt puși, însă, în mare pericol. „Reglementările privind timpii de conducere și de odihnă sunt stricte dintr-un motiv clar. Șoferii obosiți sunt mai puțin atenți și se pun în pericol pe ei înșiși și pe ceilalți utilizatori ai drumului. În plus, frauda creează o piață dezechilibrată. La urma urmei, compania frauduloasă poate munci mai ult și la un preț mai mic în comparație cu concurenții săi.”
Tipuri de fraude
Păcălirea tahografului nu este o invenție nouă. Totul a început în anii 1960 cu un magnet simplu. „Frauda cu magneți este destul de ușor de detectat”, explică Edwin. „Dar astăzi manipularea tahografului se face prin software. Și acest lucru este mult mai dificil de detectat.”
Jocul de-a șoarele și pisica
ILT este în permanență pe urmele celor care fraudează. Și în ciuda numeroaselor metode de manipulare, eficiența inspecțiilor este destul de ridicată. Inspectorul Bert van Voorthuizen: „Cinci până la treizeci la sută din inspecții și-au atins ținta. Aceste procente fluctuează, deoarece apar noi tehnici în mod constant. Este ca un joc de-a pisica și șoarecele. Descoperim cea mai recentă metodă de fraudare? Procentul de reușită crește. Apoi scade din nou și știm că a fost conceput un nou mod de păcălire a tahografului. Dacă vom afla care este acest mod, vom avea din nou o rată de detectatre de treizeci la sută din inspecții. Așa urcă și coboară.”
Prejudiciul social estimat cauzat de fraudarea tahografului este cuprins între 700 și 800 de milioane de euro pe an. Motive suficiente pentru a aborda ferm această problemă. ILT combină mai multe metode de supraveghere. În primul rând, modul clasic: verificarea camioanelor la marginea drumului. Șansa de a fi prins este relativ mare. În plus, inspectoratul se concentrează pe metode noi, inovatoare de supraveghere.
Supraveghere digitală
„În 2019, de exemplu, am început cercetarea digitală la scară mică”, spune Martijn Klaassen, inspector în cadrul echipei de inspecții digitale de la ILT. „Procesăm datele tahografului cu un software special. Comparăm aceste date cu alte date pe care le avem despre compania de transport. În acest fel evidențiem lucruri care nu concordă.”
Supravegherea clasică și digitalizată nu sunt singurile metode pe care pariază ILT. De exemplu, inspectoratii încearcă, de asemenea, să îngreuneze achiziționarea metodelor de manipulare, explică Edwin Schoonus. „Există magazine online specializate de unde poți cumpăra tahografe manipulate sau de unde poți angaja pe cineva care să-ți manipuleze tahograful. Încercăm să detectăm și să închidem acele magazine web".
Abordare internațională
Deoarece fraudarea tahografului nu este limitată la frontierele naționale, există o comunicare cu alte state pentru găsirea unor bune strategii. Cu Belgia, de exemplu, dar și cu țările din Europa de Est, precum Polonia. „Multe camioane poloneze circulă în Olanda”, spune Schoonus. „Dacă se comit fraude de către șoferii polonezi, în mod firesc vrem să știm cum să abordăm chestiunea. În plus, aceste colaborări strânse sunt utile pentru schimbul de informații. Descoperă o nouă formă de manipulare în Polonia? Există șanse mari să le găsim și aici în Olanda.”
Articole înrudite
- 12.000 lei amendă pentru un șofer de camion care a umbat la tahograf. Cum a „acționat”
- Șoferi de camion amendați pentru că au modificat datele din tahograf
- Șofer de camion, prins pe camion cu un dispozitiv pe aparatul tahograf
- Atenție șoferi de CAMION. Mari ambuteiaje în Olanda
- Olanda. Un șofer profesionist român a fost concediat pentru că n-a apăsat „butonul mortului”