Alte mărturii ale șoferilor din iadul de la Calais: Se împușcau în parcare. Tăiau prelate

Alte mărturii ale șoferilor din iadul de la Calais: Se împușcau în parcare. Tăiau prelate

Mărginit de canale și bazine portuare, Calais arată, văzut de sus, ca un uriaș liman de liniște și prosperitate asigurată de șirurile camioanelor care transportă cele mai de preț și dorite mărfuri ale momentului.

De la volanul tirului, monotonia dată de frumusețea peisajelor rutiere de pe cuprinsul Franței e spartă însă uneori de contactul dur cu realitatea: de ani buni, drumurile pe care caravanele rutiere transportă cele mai de preț și dorite mărfuri ale momentului au devenit binecunoscute și hoților - acești pirați moderni ai autostrăzilor. Furturile și tâlhăriile tot mai diversificate și numeroase au transformat mândra și prospera Franță într-un nou Vest Sălbatic, unde zilele trecute un șofer român a și fost ucis. „Ruta de Anglia a devenit un adevărat coșmar” și „Toată Franța a devenit extrem de periculoasă” sunt frazele pe care le întâlnești spuse tot mai des și răspicat de tiriștii români. Șoferii cer, într-o petiție publică adresată Parlamentului European, modificarea legislației și garantarea siguranței acestora în parcările europene.

Drama lui Mihai Spătaru, ucis într-o parcare de pe autostrada N28 din Franța a adus în atenția publicului condițiile dramatice în care își desfășoară munca șoferii români care lucrează peste hotare. Conform asociației „Voluntari în Europa”, care a inițiat petiția adresată Parlamentului European, în Uniunea Europeană se transportă zilnic pe cale terestră marfă de miliarde de euro.

„Vom face referire mai ales la criminalitatea din parcările Europei în care doar furturile de motorină şi combustibil ajung la suma de 8,2 milioane de euro pe an”, conform petiției adresate Parlamentului European.

„La ora actuală cea mai fierbinte ţară în materie de criminalitate în parcările de camioane rămâne Franta, unde sunt raportate cele mai multe furturi de motorină, marfă, acte şi valori din cabină, atacuri violente ale migranţilor asupra camioanelor cu destinația Anglia”, se mai arată în petiție.
Șoferii români de TIR care lucrează peste hotare se confruntă astfel cu pericole care nu țin strict de trafic ci de jafuri și tâlhării. Iar perioadele de odihnă și relaxare sunt de cele mai multe ori cele de stres și risc maxim.

Gloanțe și droguri la Poitiers. Șofer român trezit noaptea de traficanții care se împușcau prin parcare
„Cea mai gravă problemă cu care m-am confruntat a fost în 2017, în Franța, lângă Poitiers, acum 4 ani”, a declarat, pentru Digi24.ro, Andrei, șofer de TIR de 6 ani.

„M-am oprit într-un repaus, adică o pauză de 9 ore, pe la ora 21-22. În jurul orei 3-3:30 noaptea, niște indivizi au început să se împuște în parcare: trafic de droguri, localitatea fiind la jumătatea drumului dintre Olanda și Maroc. Din ce am înțeles, parcarea era folosită pentru schimbul de droguri și, probabil de la o neînțelegere, au început să se împuște”, a spus Andrei.
Când s-a trezit a doua zi, Andrei a coborât din cabină să se spele și să verifice camionul.

„În momentul când m-am trezit dimineața, am coborât să mă spăl, să verific camionul, totul OK vizual, la prima vedere. Un coleg spaniol, aflat lângă mine m-a întrebat: «Ce faci, colegu'?» I-am răspuns: «OK, mă pregătesc de plecare». El zâmbea în colțul gurii, așa, oarecum ironic. M-am urcat în camion, am pus contactul să plec și mi-a apărut că nivelul lichidului de răcire e scăzut. Am coborât, m-am uitat mai atent și am văzut că unul dintre gloanțe a nimerit exact în radiatorul camionului meu”.
Andrei nu mai lucrează pentru firme românești de transport și a adăugat că, deși „anul trecut s-au implementat niște noi legi privind perioada de deplasare și detașare a șoferilor, condiții pentru repausul săptămânal, acestea nu sunt respectate nici la ora actuală”.

„În cazul colegului nostru care a murit, din ce am înțeles, acesta transporta marfă de valoare. În situația dată, nu trebuia să stea într-o parcare normală, unde are acces toată lumea. Trebuia să stea într-o parcare securizată. Dar de aici pleacă toate, pentru că patronii români nu oferă condiții decente de lucru. Vorbim despre repausul săptâmânal obligatoriu care trebuie să se facă la hotel. Apoi, când ești încărcat cu mafă de valoare trebuie să stai într-o parcare unde să te simți în siguranță, nu să faci pe paznicul. E de ajuns că suntem șoferi, vă spun sincer, e suficient stresul”, a spus Andrei.

Card de alimentare cu carburant clonat în câteva minute la o benzinărie din Franța. „Poliția nu a mișcat un deget”
„Acum câteva luni eram într-un Peco în Franța. Era în timpul zilei, 9-10 dimineața. Am zis să merg să fac un duș. Am lăsat camionul în parcare, dar se făcea curat la baie și m-am întors la camion”, a declarat pentru Digi24.ro Iulian Moldovan, șofer profesionist de 18 ani.

„Între timp, o doamnă se uita așa, lung, la mine, abia apoi m-am prins care era treaba. Am mers să beau o cafea apoi m-am întors la camion. După un timp, mă sună șeful. Mă, Iuliane, unde îți e cardul de alimentare combustibil. Zic: aici, cu mine. Șeful: Mie îmi apare că ai alimenat în nordul Franței o cantitate mare, vreo 4.000 de euro. Asta s-o întâmplat! Am verificat ușa din dreapta, pe care noi, șoferii, nu o prea folosim deloc. Am văzut că era defect butucul. Singura concluzie a fost că au clonat cardul cât eram la cafenea. Doamna aia stătea de șase, cât timp unul sau doi au suit în cabină. Din cafenea, nu vedeam camionul. Au profitat. De atunci, nimic. Poliția nu a mișcat un deget. Din fericire, nu m-au pus să plătesc”, a spus Iulian.

„Jandarmeria, dacă vine după trei ore după ce-i suni, e un caz fericit. Să vedeți când spun: Veniți la secția de poliție pentru a depune reclamație. Unde putem intra noi cu camioanele, la secția de poliție, în mijlocul orașului? Foarte interesant! Dacă intri în oraș, plătești amendă”, a precizat Cristian Câinaru, 43 de ani și șofer de 21 de ani. (Digi24)

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.