Ultimele promisiuni ale premierului demis Dăncilă în materie de autostrăzi Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Departamentul pentru dezvoltarea, promovarea şi monitorizarea proiectelor de investiţii în infrastructură are în coordonare 12 proiecte de anvergură.
Nu este clar dacă această structură va mai gestiona, în continuare, proiectele de infrastrcutură dată fiind incertitudinea politică de la București.
Ce voia să facă PSD
"Legat de investiţii, vreau să transmit un mesaj foarte clar. Implementarea proiectelor de investiţii va continua şi am luat deja o serie de măsuri pentru impulsionarea lucrărilor. Departamentul pentru dezvoltarea, promovarea şi monitorizarea proiectelor de investiţii în infrastructură pe care l-am înfiinţat recent are în coordonare 12 proiecte de anvergură ale căror lucrări sunt atent monitorizate, astfel încât aceste proiecte să se realizeze în termene cât mai scurte", declara Viorica Dăncilă în deschiderea unei ultime şedinţe de Guvern.
Până acum nu este clar dacă noul guvern liberal își va asuma gestionarea, în această formă, a acestor proiecte.
250 de kilometri de autostradă anul viitor
Înainte de a analiza ultimele promisiuni în materie de drumuri moderne, ne reamitim ce spunea Viorica Dăncilă în februarie 2018.
„Vom lăsa viitorului guvern, la expirarea mandatului nostru, un parcurs de ţară şi o legislaţie modificată, care să explice oamenilor care va fi traseul României în următorii 15 - 20 de ani, nu doar de la un an la altul, precum în prezent. Vom începe prin introducerea bugetelor (proiecţiilor) multianuale, mai întâi pe 2 ani, apoi pe 4 ani, alături de o programare bugetară pe 10 ani şi, în final, 20 de ani. În acest fel, investiţiile în infrastructura de orice fel: rutieră, medicală, energetică, să fie planificate cu mulţi ani înainte, astfel încât şansa lor de a se înfăptui să crească. Ne propunem ca în acest an să finalizăm 60 de km de autostradă, iar până la sfârşitul anului 2020 să avem finalizaţi 350 km de autostradă”.
Până acum s-au finalizat: zero în 2017, 60 în 2018, cel mai probabil 40 anul acesta.
I-ar mai fi rămas Viorică Dăncilă 250 de kilometri de autostradă de finalizat în 2020.
Nu a mai avut când. A venit vremea ca guvernul PSD să predea puterea iar promisiunile nu au fost îndeplinite nici pe departe. PSD a finalizat, în 3 ani, la putere doar 82 de kilometri de autostradă. De patru ori mai puțin decât a promis.
Premierul demis a dat şi câteva exemple referitor la ce s-a realizat în ultima perioadă. Revista TIR le-a analizat și explică diferența între promisiuni și realitate.
Încep exproprierile pe autostada promisă pentru 2020
Radiografia eșecului în materie de autostrăzi arată astfel.
Dăncilă: "În ceea ce priveşte autostrada Sibiu-Piteşti, a fost avizată hotărârea de guvern privind exproprierile pentru Secţiunea 1, Sibiu-Boiţa, document pe care îl vom adopta în şedinţa de guvern de astăzi. Astfel, alocăm suma de aproximativ 5 milioane de lei, necesară despăgubirii proprietarilor. În ceea ce priveşte Pasajul Drajna, a fost semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate, iar în urma discuţiilor purtate cu proiectantul acesta s-a angajat că va finaliza documentele mai devreme cu două luni decât este prevăzut în contract. S-au făcut progrese importante şi în cazul proiectelor ce vizează investiţiile de pe Centura Bucureşti Sud. Pentru lotul 1, în această săptămână, a fost transmisă către antreprenorul declarat câştigător iniţiativa de depunere a documentelor în vederea semnării contractului, iar Declaraţia de proiectare pentru lotul 2 a fost acceptată în Consiliul Tehnico-Economic al CNAIR”.
Realitate: În 2017, actualul ministru al Transproturilor, Răzvan Cuc declara: "Pentru capete, adică secțiunea 1 Sibiu — Boița, respectiv secțiunea 5 Pitești — Curtea de Argeș, documentațiile tehnice aferente au fost predate către beneficiari și în acest moment sunt în analiză. În acest context, vom încerca o abordare de accelerare a proiectului, ținând cont de importanța majoră a acestuia, respectiv vom încerca în anul 2017 să demarăm procedurile de achiziție publică pentru proiectare și execuție (pentru capete — n. r.)", a spus ministrul. Atât de mult au fost accelerate lucrările, încât, la peste doi ani și jumătate de la declarațiile lui Cuc, premieurl României alocă bani pentru exproprieri.
Fostul lider al PSD credea că la anul vom merge pe autostrada pentru care nu există nici studii de fezabilitate. Liderul Liviu Dragnea are convingerea că până la finalul acestui mandat cel puțin două autostrăzi vor traversa România, respectiv Coridorul IV – Constanța-București-Pitești-Sibiu-Deva-Nădlac și Autostrada Transilvania. „Am participat la mai multe discuții și eu, și domnul Tăriceanu cu membri ai Guvernului în ultima perioadă și convingerea mea este că, în acest mandat, cel puțin două autostrăzi vor traversa România: Coridorul IV și Autostrada Transilvania. Coridorul IV însemnând Constanța-București-Pitești-Sibiu-Deva-Nădlac, iar Autostrada Transilvania este fosta Autostradă Bechtel. (…) Am încredere în conducerea Ministerului Transporturilor, în cei de la Compania de Drumuri și în prim-ministru că aceste lucruri vor fi duse la capăt”, a spus Dragnea.
Lucrările au început, șantierul lipsește
Dăncilă: „De asemenea, săptămâna trecută a fost publicată lista imobilelor ce vor fi expropriate şi au fost transferate sumele necesare pentru despăgubirea proprietarilor pe traseul tronsonului 2 al drumului expres Craiova-Piteşti, iar CNAIR a trimis clarificările necesare pentru contractul de supervizare a lucrărilor care se află în procedura de achiziţie publică. A fost transmisă în vederea validării şi documentaţia aferentă procedurii de atribuire a contractului de proiectare şi execuţie pentru tronsonul 4 de 31,88 km al acestui drum expres", a precizat Dăncilă.
Realitatea: În luna mai, în prezențaa lui Răzvan Cuc, Olguța vasilescu și Liviu Dragnea se dădea semnalul începerii lucrărilor la Drumul Expres Craiova – Pitești ptin montarea cîtorva bordure. Apoi, nimeni nu a mai văzut vehicole pe șantier și nici șantie. În 2013, Olguța vasilescu oe atunci primar al Craiovei spunea: "Se poartă discuţii cu mai multe firme interesate. Eu cred că lucrările nu vor începe mai devreme de anul viitor pentru că mai întâi trebuie să se facă exproprierile. Autostrada va costa 1,5 miliarde de euro", a spus primarul Craiovei.
Drumul de interes national pentru care nu există interes
Dăncilă: „Legat de proiectul privind autostrada Târgu Neamţ - Iaşi, precizând că la începutul acestei săptămâni au fost deschise solicitările de participare pentru atribuirea contractului. Patru investitori şi-au manifestat interesul pentru realizarea acestui proiect de infrastructură în parteneriat public privat".
Realitatea: Până acum, Autostrada Neamț – iași a fost doar înobilată. Proiectul de lege privind aprobarea realizării autostrăzii Iași - Târgu Mureș, numită Autostrada Unirii, a fost adoptat în Camera Deputaților, cu 261 de voturi “pentru”, două “împotrivă” și cinci abțineri. Luna viitoare, va fi introdusă în CSAT și declarată de interes national. Nu există investitori interesați de Autostrada Unirii, pe care Guvernul vrea să o construiască parțial prin parteneriat public-privat. Data limită de depunere a ofertelor pentru tronsonul Târgu Neamț – Iași a fost prelungită până pe 5 august.
Articole înrudite
- VIDEO Cum arată cei 32 de km de autstradă deschiși azi. Pe unde trec?
- VIDEO Cum va arăta Autostrada Sibiu - Făgăraș?
- VIDEO 2.000 de metri din primul tunel de autostradă au fost săpați
- Apar 3 noduri rutiere pe autostrăzile din România
- VIDEO Miercuri se deschid 32 de km de autostradă. Pe unde circulăm?