Excusiv.PĂREREA DRUMARULUI: Drumurile de pământ -piatra de moară a drumarilor Recomandat
- Scris de Administrator
- Imprimare
“Drumurile de interes naţional aparţin proprietăţii publice a statului şi cuprind drumurile naţionale care asigură legătura capitalei ţării cu oraşele reşedinţe ale judeţelor, legăturile între acestea, precum şi cu ţările vecine, şi pot fi:
- autostrăzi;
- drumuri expres;
- drumuri naţionale europene (E);
- drumuri naţionale principale;
- drumuri naţionale secundare.”
Aşa spune legea! Dar, ce să vezi?! România are şi Drumuri Naţionale de pământ sau pietruite. Şi nu e o mândrie pentru că, sigur, nu ne place atunci când suntem în coadă oricărui clasament european, deci şi al drumurilor bune. Nici nu vreau să mai intru în păcatul de a critica sau a mă lamenta. Şi nici nu consider că opinia, părerea sau răspunsul unor factori de decizie de la Ministerul Transporturilor sau de la Compania de Drumuri ne-ar putea lămuri în mod corect şi, mai ales, din perspectiva soluţionării acestei probleme. Deja este cunoscută amploarea ei.
Vă prezint lista drumurilor naţionale de pământ sau pietruite, în tabelul alăturat.
Astfel, uşor se poate vizualiza/constata că aceste drumuri, sub nicio formă, nu se pot încadra în categoria drumurilor naţionale. Nu leagă nici Capitala de vreo reşedinţă de judeţ, nici nu sunt de interes european. Este clar că, pentru zona din care fac parte, pentru interesul localnicilor şi al celor care circulă pe aceste drumuri, este foarte necesară asfaltarea acestor drumuri. Am spus-o pe româneşte. Dar ne învârtim într-un cerc vicios, un cerc al promisiunilor fără acoperire făcute de către politicieni. Şi anume, de-a lungul timpului, un primar, un preşedinte de consiliu judeţean, deci o autoritate locală, se cunoştea cu ministrul Transporturilor de la acea vreme şi, după semnarea câtorva hârtii/decizii/hotărâri, bucata de drum de pământ sau pietruit era trecută în clasa de drum naţional, deci în proprietatea Companiei de Drumuri, cu obligativitatea acesteia de a o asfalta. Am spus asfalta pentru că aşa cred oamenii că se poate face. Numai că, un drum de pământ nu poate fi doar asfaltat. El trebuie adus la parametrii de drum naţional şi acest lucru e mai mult decât o reabilitare sau o modernizare, o asfaltare. Şi astfel, chiar dacă drumul e în “parohia” Companiei de Drumuri, legal, tehnic, economic este greu de “asfaltat”. Aşa că, pentru ca politicienii, de orice rang, să se pună bine cu alegătorii, cu cetăţenii, forţează nota astfel încât, ministrul şi Ministerul Transporturilor să preia câte o bucată mai scurtă sau mai lungă dintr-un drum de pământ şi să-l ridice la rang de DN. Şi astfel, promisiunea-i gata şi drumu-n aşteptare. Greu se poate face ceva, după cum bine se vede. Se mai fac hârtii, se mai dă la ziar, mai o petiţie, o interpelare... mai ies oamenii în drum... Da, în afara promisiunilor, un astfel de drum nu intră niciodată pe lista de priorităţi a Companiei de Drumuri. Poate ceva pietriş şi ceva cârpeli! Astfel, nemulţumirea oamenilor, a cetăţenilor este îndreptăţită, pentru că lor li s-a promis ceva ce, în mod evident, politicienii ştiu că nu se prea poate rezolva. Nu se rezolvă drumurile naţionale la care au început lucrările de modernizare sau reabilitare de ani buni, dar un drum prăfuit de ţară?
Revin şi spun că dezamăgirea şi revolta drumarului, atât a celui care lucrează la drumuri, cât şi a celui care circulă pe drumuri, sunt oferite cadou/promisiune de către politicieni. Nu mai contează cine a hotărât trecerea acestor drumuri judeţene sau comunale în custodia Companiei de Drumuri. În mod normal, legal, administrativ pentru a putea fi aduse la standardele normale, ar trebui să se respecte aceeaşi lege din care am citat la începutul materialului:
LEGEA nr. 198 din 9 iulie 2015, privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 7/2010 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
«Art. 22^1. - (1) Pentru realizarea proiectelor prioritare de interes naţional şi european, cu acordul autorităţilor administraţiei publice locale, se preiau de către administratorul drumurilor de interes naţional sectoare de drum situate în intravilanul/extravilanul unor localităţi, în vederea realizării lucrărilor respective.(2) Pentru îndeplinirea obiectivelor programelor naţionale de realizare a proiectelor prioritare de interes judeţean şi de interes local, cu acordul autorităţilor administraţiei publice locale, se preiau de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, după caz, sectoare de drum de interes judeţean sau local situate în intravilanul/extravilanul unor localităţi, în vederea realizării lucrărilor respective. (3) Pentru realizarea de lucrări de reabilitare sau modernizare, sectoarele de drum situate în intravilanul unor localităţi pot fi preluate temporar în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale, la solicitarea acestora, cu acordul administratorului drumului. (4) Autoritatea administraţiei publice locale care preia în administrare un sector de drum potrivit alin. (3) are obligaţia respectării următoarelor condiţii:a) să nu modifice traseul drumului şi să nu impună restricţii de circulaţie fără acordul administratorului iniţial al drumului; b) să respecte normele de proiectare şi de execuţie cel puţin pentru categoria drumului care a fost preluat;c) să aibă acordul prealabil de la administratorul iniţial al drumului privind proiectul pentru reabilitare sau modernizare; d) să iniţieze măsuri privind actualizarea anexelor la Hotărârea Guvernului nr. 540/2000, cu modificările şi completările ulterioare;e) să realizeze, cu avizul administratorului iniţial al drumului, autorizarea amplasamentelor şi/sau acceselor la zona drumului; f) să nu modifice încadrarea drumului din punctul de vedere al capacităţii portante, fără acordul administratorului iniţial al drumului; g) să prezinte, odată cu propunerea de preluare a sectorului de drum, calendarul de execuţie a lucrărilor şi obligaţiile în vederea realizării. (5) Orice alte condiţii suplimentare faţă de cele prevăzute la alin. (4) vor fi stabilite de comun acord între administratorul drumului care predă şi autoritatea administraţiei publice locale.(6) În cazul în care autoritatea administraţiei publice locale care a preluat drumul nu respectă condiţiile prevăzute la alin. (4), administratorul iniţial al drumului are dreptul să solicite preluarea administrării drumului. (7) La recepţia lucrărilor vor fi cooptaţi ca membri şi reprezentanţi ai administratorului iniţial al drumului, care urmează să preia în administrare sectorul de drum.(8) După recepţia finală a lucrărilor, sectoarele de drum se retransmit administratorului sau autorităţilor administraţiei publice locale de care au aparţinut.(9) După emiterea certificatului de urbanism pentru infrastructura rutieră, autorităţile emitente ale acestuia vor impune prin avizele şi autorizaţiile eliberate ulterior pentru terţe persoane obligativitatea obţinerii avizului beneficiarului.”
Octavian ŞTEFĂNESCU
Articole înrudite
- VIDEO Cum arată cei 32 de km de autstradă deschiși azi. Pe unde trec?
- VIDEO Cum se lucrează la „Tunelurile pentru urși” de pe Autostrada Lugoj - Deva?
- VIDEO Se pregătesc intersecții rutiere pe 3 niveluri. Cum vor arăta?
- VIDEO Cum se circulă pe cei 11 km din Autostrada Moldovei deschiși azi?
- VIDEO Miracol! S-a redeschis circulația complet pe Podul de la Brăila