DOCUMENTE. Eastship - "țeapă agabaritică" trasă CNAIR de 50.000 de euro Recomandat

DOCUMENTE. Eastship - "țeapă agabaritică" trasă CNAIR de 50.000 de euro

În urma comiterii infracțiunii de fals în declarații, firma constănțeană Eastship Projects & Logistics a pus grav în pericol siguranța circulației și a păgubit bugetul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) cu suma de peste 50.000 de euro.

Eastship a realizat, în luna ianuarie 2023, un transport agabaritic ilegal, cu fraudarea CNAIR, a unui obiect foarte greu, de la firma Comes SA din localitatea Săvinești, județul Neamț, la Portul Constanța.

Cei de la producătorul uriașei piese, Comes SA, au realizat o schemă a piesei potrivit căreia greutatea ei totală este de 207 tone. Însă transportatorul, Eastship Projects & Logistics, a declarat în fals la CNAIR că marfa ar avea doar 93 tone, cu 114 de tone mai puțin.
Proiectul tehnic de transport, pe care vi-l prezentăm mai jos, întocmit de firma Road Construct, probează clar infracțiunea de fals în declarații săvârșită de cei de la Eastship.


Browserul pe care îl folosiți nu are un plugin pentru redarea fișierelor PDF.
În acest caz, puteți da click aici pentru a descărca documentul PDF.


Cu siguranță, piesa transportată a avut cel puțin 207 tone. Din schița inițială, pe care o puteți vedea mai jos, realizată de producătorul Comes, reiese că masa echipamentului transportat este de 198.500 kilograme, masa pieselor de schimb este de 500 kilograme, iar masa dispozitivului de transport de 7.710 kilograme. În total, 206.670 kilograme, adică aproape 207 tone.


Browserul pe care îl folosiți nu are un plugin pentru redarea fișierelor PDF.
În acest caz, puteți da click aici pentru a descărca documentul PDF.


Prin acest transport agabaritic ilegal, Eastship Projects & Logistics a păgubit CNAIR cu cel puțin 50.000 de euro.

Pentru orice transport agabaritic realizat pe drumurile naționale din România, firma care îl realizează trebuie să obțină de la compania națională de drumuri o Autorizație Specială de Transport (AST). Acest document se obține în baza unei declarații pe care transportatorul o depune la CNAIR, dar și după plata unei taxe (tarif), care este direct proporțională cu greutatea transportului. Cu alte cuvinte, prețul AST este în raport direct cu uzura pe care transportul agabaritic o produce drumurile pe care circulă.
Pe lângă declarație, firma transportatoare trebuie să depună la CNAIR și un proiect tehnic de transport, care trebuie să fie întocmit de o firmă specializată.
În acest caz, proiectul a fost realizat de către firma Road Construct, care a perpetuat și ea falsul în declarații al Eastship. Potrivit proiectului de transport, piesa ar avea doar puțin peste 93 de tone, ceea ce este clar o minciună sfruntată, dacă ne uităm la datele din schița utilajului realizată de producătorul Comes.
Principalul scop al proiectului tehnic este acela de a stabili un traseu optim pentru transportul agabaritic, care să țină seama de capacitatea portantă a drumurilor, dar și a podurilor și pasajelor superioare.
Pentru că Road Construct a plecat în proiect de la o greutate falsă, cu 114 de tone mai mică decât cea reală, traseul transportului agabaritic a fost făcut pe drumuri și peste poduri care pur și simplu nu pot să reziste la greutatea transportului. Și aici nu vorbim doar de cele 207 de tone ale utilajului, ci și de greutatea camionului/camioanelor și a trailerului pe care piesa a fost transportată.
Seria de falsuri în documente în baza în care s-a făcut acest transport agabaritic a pus, pune și va pune extrem de serios în pericol siguranța circulației pe drumurile, podurile și pasajele peste care a trecut. Simplul fapt că nu s-a prăbușit niciun pod în timpul transportului agabaritic nu înseamnă că nu s-au distrus structuri de rezistență care ar putea duce în orice moment la o prăbușire.

Punctul de vedere al CNAIR
În legătură cu acest caz, reprezentanții CNAIR au avut amabilitatea să ne răspundă la mai multe întrebări, pe care le-am solicitat printr-o adresă formulată în scris:

"1. Care este persoana din interiorul CNAIR care a aprobat și a emis AST pentru transportul agabaritic realizat de firma constănțeană Eastship Projects, în luna ianuarie 2023, pe traseul Săvinești-Constanța?

Numele persoanei care a aprobat și a emis Autorizația Specială de Transport (AST) nu reprezintă o informație utilă în această speță, persoana în cauză îndeplinindu-și atribuțiile din fișa postului, așa cum se arată în cele ce urmează.
AST a fost emisă în baza solicitării înaintată de SC EASTSHIP PROJECTS & LOGISTICS SRL și înregistrată la CNAIR sub nr. 92/1631/09.01.2023 și a proiectului de transport înregistrat la CNAIR SA sub nr. 92/1628/09.01.2023.
Conform art. 6 al Normelor privind autorizarea şi desfăşurarea circulaţiei vehiculelor rutiere cu mase şi/sau dimensiuni ce depăşesc masele şi/sau dimensiunile maxime admise prevăzute în OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, aprobate prin Ordinul MT-MDRAP-MAI nr. 1236-6509-126/2018, AST se eliberează la cererea solicitantului, care poate fi operatorul de transport sau o terţă persoană, în numele operatorului de transport.
Cererea pentru eliberarea AST se completează integral de către solicitant, acesta purtând întreaga responsabilitate cu privire la corectitudinea informaţiilor furnizate, inclusiv în ceea ce privește masele şi dimensiunile vehiculului cu depăşiri, sub sancțiunea legii penale privind falsul în declarații.

2. Știați că, deși Eastship Projects a declarat în fals că greutatea piesei transportate ar fi de 93 de tone, în realitate are 207 tone?

3. Este adevărat că în urma acestei declarații false transportatorul a plătit către CNAIR o sumă mai mică cu 60.000 de euro decât cea prevăzută legal?

În cursul săptămânii, 30.01.2023 – 03.02.2023, CNAIR a primit informația conform căreia SC EASTSHIP PROJECTS & LOGISTICS SRL a declarat pentru masa piesei ce urma a fi transportată o valoare mult inferioară față de valoarea reală.
Având în vedere faptul că CNAIR nu are atribuții în verificarea pe rețeaua internă de drumuri nationale a corespondenței dintre valorile înscrise în AST și masele și dimensiunile reale ale vehiculelor cu depășiri, CNAIR a solicitat ISCTR verificarea, atât la sediul furnizorului cât și la sediul operatorului de transport a realității datelor în baza cărora a fost emis AST.
Totodată, dat fiind faptul că potrivit informațiilor deținute, piesa în cauză se află încă în incinta portului Constanța, în vederea efectuării formalităților vamale, a fost contactată conducerea Autorității Vamale Române cu solicitarea de a furniza date cu privire la masa reală a piesei.
Am primit confirmarea de la ANV (în cursul zilei de astăzi se primește actul oficial de la ANV) că marfa transportată avea masa de 207 tone. Astfel, valoarea tarifelor neîncasate este de aproximativ 50.000 de euro.
CNAIR a îndeplinit etapele premergătoare necesare sesizării organelor penale (raport semnat), astfel încât în această săptămână vom transmite sesizarea către organele de cercetare penală prin Direcția Juridică.

4. Verifică vreun angajat al CNAIR veridicitatea datelor atunci când se emit AST-uri?

Având în vedere faptul că CNAIR nu are atribuții de control pe teren, a datelor furnizate de operatorii de transport, CNAIR poate verifica doar corespondența între datele înscrise în solicitarea de eliberare a AST cu cele înscrise în proiectul de transport și în cărțile de identitate ale vehiculelor.
Răspunderea pentru veridicitatea celor declarate aparține în totalitate declarantului, acestea putând fi verificate doar în traseu, de către instituțiile abilitate.

5. Puteți face o sumară evaluare a riscurilor imense pentru siguranța circulației și a distrugerilor de drumuri și poduri pe care acest transport le-a produs?

Vehiculele care circulă cu depășirea maselor și/sau dimensiunilor maxime admise sunt principala cauză de degradare a infrastructurii rutiere și de reducere a duratei de exploatare.

Subliniem că, în prezent, din cauza nivelului redus al tarifelor suplimentare de utilizare a infrastructurii rutiere, acestea nu reflectă și nu acoperă degradarea infrastructurii rutiere cauzată de aceste vehicule.

În ceea ce privește efectele transportului în cauză, CNAIR va derula, prin personalul propriu, o verificare a stării infrastructurii rutiere pe traseul urmat de vehicul, în vederea evaluării unor eventuale daune produse.

6. Ce măsuri intenționați să luați pentru ca o situație de acest gen să nu se mai repete?

CNAIR va lua măsura de eliberare a AST, în cazul vehiculelor cu depășiri excepționale ale maselor și/sau dimensiunilor, doar după confirmarea, de către expeditor/destinatar și eventual alte instituții abilitate a realității acestor date."

Comes "nu a mâncat usturoi"
Producătorul piesei transportate, Coles SA, a avut amabilitatea de a ne răspunde în scris la adresa prin care solicitam informații legate de legalitatea transportului.
Ioan Vasiliu, președintele Consiliului de Administrație al firmei, nu a răspuns efectiv la întrebările pe care le-am formulat ci a dat întreaga vină pe transportatorul piesei, Eastship Projects & Logistics:
"- În luna decembrie 2022, compania Comes SA a încheiat un contract de prestări servicii de transport agabaritic pe relația Săvinești Neamț - Port Agigea Constanța cu firma Eastship Projects & Logistics SRL.
- În baza contractului, firma de transport este obligată să obțină toată aprobările și autorizațiile necesare efectuării în condiții de siguranță și legalitate a echipamentelor fabricate de societatea noastră.
- Menționăm faptul că nu avem cunoștințe de faptele incriminate de dumneavoastră. Comes SA a primit scanat pe email Autorizația de Transport Specială (AST), seria CNAIR/CA1, nr. 23 00000026/2023, document emis de CNAIR București în data de 10.01.2023."

Complicități peste complicități
Este greu de crezut că cei din conducerea Comes SA nu știau de falsul Eastship. Ei recunosc în scris că au primit pe email Autorizația Specială de Transport (AST). Doar dacă aruncau o privire peste ea, ar fi observat că există o diferență de cel puțin 114 de tone între greutatea piesei produse de ei și cea declarată la CNAIR de transportator.
Foarte probabil cei de Comes au știut de fals dar s-au complăcut cu această situație deoarece prețul de transport oferit de Eastship a fost cu mult mai mic decât cel oferit de alte firme de transport care respectă legea.
Și astfel, pe lângă înșelarea CNAIR cu 50.000 de euro și distrugerea infrastructurii rutiere, la "colecția" de infracțiuni și contravenții săvârșite de Eastship Projects & Logistics se mai pot adăuga și unele legate de concurența neloială.
O firmă care nu plătește taxele legale va putea întotdeauna să dea prețuri de transport mai mici decât cele care lucrează legal și astfel se produce o denaturare gravă a concurenței de pe piață.
La rândul ei, firma Road Construct a preferat să "bage capul în nisip" și să simuleze că nu înțelege ilegalitatea în care a fost târâtă de către firma constănțeană de transporturi agabaritice.
Este foarte probabil ca acesta să nu fie un caz izolat ci un mod de operare al celor de la Eastship. Și, foarte posibil, cei de la Road Construct au închis ochii de fiecare dată pentru a primi cât mai multe comenzi pentru proiecte de transport.
Falsul perpetuat în proiectul tehnic poate produce un dezastru și pentru operatorul portuar, care trebuie să cunoască exact greutatea piesei pe care o încarcă de pe chei pe vas. Dacă se ia de bună greutatea din documente, redusă în fals cu 114 de tone, utilajele sau macaralele operatorului portuar pot să se rupă și să producă accidente de muncă extrem de grave.
Deși le-am adresat în scris o serie de întrebări celor din conducerilor firmelor Eastship Projects & Logistics și Road Construct, până la publicarea acestui articol nu am primit niciun răspuns din partea lor.


TRANSPORTATORI ÎN CONSTRUCȚII EP.07


FORD TRUCKS 3000

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.