Angajații CNAIR, în stradă. „Sunt pierderi de 2.000.000 euro pe lună”
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare

Angajații Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) ies în stradă, mâine, la proteste în fața Ministerului Finanțelor și a Ministerului Transporturilor. Aceștia acuză conducerea companiei statului că a luat cele mai proaste decizii atât pentru angajați, cât și pentru țară, punând în pericol traficul rutier și siguranța națională.
Este vorba despre organismele de control care au fost desființate imediat după intrarea României în spațiul Schengen, prin eliminarea cărora s-a ajuns la concedieri colective fără plata salariilor compensatorii, dar și la deteriorarea gravă a drumurilor. În numai o lună de la eliminarea controalelor la graniță, pe principalele drumuri folosite de TIR-urile cu marfă din străinătate au apărut deja gropi uriașe care pun în pericol viețile oamenilor. Angajații spun că doar conducerea CNAIR și-a asigurat salarii enorme, în timp ce activitatea este asigurată cu 20% din efectivele de angajați de care este nevoie, pe salarii de mizerie.
Sindicatul „Elie Radu” din CNAIR a anunțat protestul din 20 februarie, după desființarea Agențiilor de Control și Încasare (ACI), care a dus deja la pagube uriașe pentru România, în lipsa unui control al vehiculelor care nu respectă masele și dimensiunile maxime admise. Sindicatul mai acuză și distrugerea negocierilor colective și încălcarea drepturilor salariaților, ca atacuri directe la siguranța infrastructurii rutiere și la angajații care o întrețin.
Angajații susțin că CNAIR este sabotată din interior și amenință că vor bloca activitatea și vor protesta în toată țara, dacă Executivul nu va lua măsuri cu celeritate. „Nu vom permite ca drumurile României să fie distruse, iar angajații care le întrețin să fie transformați în sclavi. Legea nr. 296/2023, OUG 156/2024 și lipsa modificării legislației specifice după intrarea în Schengen sunt doar parte din problemă. Guvernul ar fi trebuit să adapteze deja legislația la noile realități, dar nu s-a făcut nimic”, a explicat, pentru Jurnalul, liderul sindicatului, Florin Bozbici.
Acesta mai spune că angajații companiei au cerut, din luna decembrie 2024, o reorganizare a CNAIR, pentru adaptarea structurilor la noua situație care urma să existe după intrarea în Schengen, astfel încât să se poată face în continuare controlul vehiculelor care nu respectă masele maxime admise și dimensiunile încărcăturilor, dar conducerea companiei a preferat să desființeze Agențiile de Control și Încasări (A.C.I.) unde se făcea acest control. Mai mult, deși inițial li s-a promis că angajații nu vor rămâne fără locuri de muncă, acum se fac disponibilizări, dar fără plata salariilor compensatorii, așa cum prevede legislația pentru concedierile colective.
2 milioane de euro pierderi lunare
În urma eliminării controalelor, România pierde foarte mulți bani care înainte erau încasați de angajații ACI din CNAIR în urma controalelor, dar pierderea majoră este la calitatea drumurilor, care deja s-au deteriorat vizibil în prima lună de la intrarea în Schengen. Protestatarii anunță un dezastru național inevitabil, dacă nu se vor lua urgent măsuri pentru a se reintroduce controalele și amenzile.
Liderul sindicatului a mai explicat, pentru Jurnalul, că un singur camion supraîncărcat și care nu plătește rovinieta pentru a tranzita țara noastră produce o pagubă de câteva mii de euro. Doar costul rovinietei este de 1.000 de euro, iar în acest moment mai plătesc doar transportatorii români care pot fi depistați în trafic, în caz de neplată. Străinii își pot permite să circule pe drumurile României fără să mai plătească, dar și cu supraîncărcare și fără a li se mai putea impune un anumit traseu.
Paguba calculată de sindicat s-ar ridica la circa 2 milioane de euro pe lună. Banii nu doar că nu mai sunt încasați, pentru a ajunge la bugetul statului, ci se adaugă și sume uriașe pe care statul român le va plăti pentru reparațiile drumurilor.