Câți ani de întârzieri însumează autostrăzile care s-au deschis în 2020 Recomandat

Câți ani de întârzieri însumează autostrăzile care s-au deschis în 2020

Anul în care a izbucnit pandemia de coronavirus - 2020 - a adus românilor pe domeniul transporturilor 60 de noi kilometri de autostrăzi şi drumuri expres pe care se poate circula, iar bucureştenilor mult-aşteptatul metrou în Drumul Taberei şi linia directă între aeroportul Henri Coandă (Otopeni) şi Gara de Nord Bucureşti.

Domeniul autostrăzilor vine cu o premieră: darea în folosinţă a primilor kilometri de autostradă înainte de termen cu mai bine de un an.

Autostrăzi şi variante ocolitoare finalizate în 2020

Anul 2020 a fost cel mai bun din ultimii 10 în ceea ce priveşte ritmul de contractare la nivelul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, potrivit fostului ministru al Transporturilor, Lucian Bode, cu un total de aproximativ 8 miliarde de euro, în timp ce, pe toate modurile de transport, au fost contractate lucrări de aproximativ 54,908 miliarde de lei, respectiv circa 11,5 miliarde de euro.
"În concluzie, anul 2020 a fost cel mai bun an, din ultimii 10, în ceea ce priveşte ritmul de contractare la nivelul CNAIR, cu un total de aproximativ 8 miliarde de euro. La nivel general, în anul 2020, pe toate modurile de transport au fost contractate lucrări de aproximativ 54.908 milioane de lei (circa 11,5 miliarde de euro)", a notat Bode.

An bun, dar nu prea
În ceea ce priveşte numărul kilometrilor de autostradă şi drumuri expres date în trafic în 2020, acesta a ajuns la 60.
Primul segment din autostrada Ploieşti-Braşov, sectorul Predeal - Cristian, în lungime de 6,3 kilometri cu profil de autostradă şi 3,7 kilometri de drum naţional cu patru benzi, a fost deschis circulaţiei pe 17 decembrie 2020.
Porțiunea ar fi trebuit deschisă încă din 2016. Ex-premierul Victor Ponta a făcut din autostrada Comarnic - Brașov un pariu electoral, punându-și în joc potențiala candidatură la parlamentarele din 2016 dacă autostrada nu va fi finalizată până atunci. "Dacă Autostrada Comarnic - Brașov nu e gata până în 2016, nu mai candidez la următoarele parlamentare", declara Ponta. Care nu s-a ținut de cuvânt pe niciun palier.

Pe data de 3 decembrie, cea mai mare parte din lotul 1 al Autostrăzii Sebeş - Turda, respectiv 14,8 din cei 17 kilometri, a fost deschisă traficului, după şase ani de la demararea lucrărilor şi cu o întârziere de patru ani faţă de planificarea iniţială. Mai rămâne de finalizat lotul 2 promis pentru anul 2021. Specialiștii sunt însă sceptici.

De asemenea, anul 2020 a marcat darea în trafic, la începutul lunii decembrie, a primilor kilometri din Autostrada Moldovei. Este vorba de 16,27 kilometri la profil de autostradă din Varianta de Ocolire Bacău, care are în total aproape 31 de kilometri. O premieră în domeniul proiectelor de infrastructură este faptul că această investiţie a fost finalizată înainte de termen, acesta fiind ianuarie 2022, în condiţiile în care toate lucrările de infrastructură din România au înregistrat întârzieri de ani de zile.
Centura ar fi trebuit terminată în anul 2011. „Conform contractului, faza de proiectare şi de achiziţie a terenurilor se va finaliza în prima parte a anului 2008, în perioada iulie-octombrie 2008 fiind programată achiziţia/ofertarea executantului lucrărilor de construcţie. Începerea lucrărilor este programată a avea loc la sfîrşitul anului 2008, termenul de execuţie fiind de 31 de luni", declară ex-primarul orașului Bacău Romeo Stavarache.

În septembrie 2020 a fost dat în folosinţă tronsonul Biharia - Borş, în lungime de 5,35 kilometri şi lotul 2 Iernut - Cheţani din Autostrada A3 Ogra - Câmpia Turzii, de 19,90 kilometri.
Tronsonele fac parte din Autostrada Transilvania care trebuia finalizată în 2013, contractul fiind semnat în anul 2003.

Tronsoane noi de autostrăzi contractate în 2020:
În anul 2020, la nivelul CNAIR au fost încheiate contracte de execuţie în valoare totală de aproximativ 10 miliarde de lei (circa 2 miliarde de euro) din care: pentru autostrăzi şi drumuri expres în valoare de 6,7 miliarde de lei, pentru drumuri naţionale - 1,5 miliarde de lei, şi pentru variante de ocolire - 1,6 miliarde de lei.
Tot în anul 2020, CNAIR a lansat licitaţii pentru proiectare/execuţie/documentaţii, validate de Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, în valoare de 25 miliarde de lei (circa 6 miliarde de euro).

 

A0 Nord - Lotul 4 - 4,5 km - contractat cu UMB pentru circa 60 mil euro, termen 2022
A1 Sibiu - Pitești, Secțiunea 5 - 30 km - contractat cu astaldi pentru circa 350 mil euro, termen 2025
A3 Târgu Mureș - Ungheni - 4,5 km + 5 km drum de legătură - contractat cu Strabag pentru circa 40 mil euro, termen 2022
A3 Nădășelu - Mihăiești - Zimbor - 30 km - contractat cu UMB pentru circa 290 mil de euro, termen 2023
A3 Zimbor - Poarta Sălajului - 12,3 km - contractat cu UMB pentru circa 140 mil euro, termen 2023

A3 Nușfalău - Suplacu de Barcău - 13,5 km - contractat cu Nurol Insaat Ve Ticaret pentru circa 80 mil euro, termen 2022
A3 Biharia - Chiribiș - 29 km - contractat cu Trameco (Selina) pentru circa 70 mil euro, termen 2022
DX12 Craiova-Pitești, Lotul 3 - 32 km - contractat cu UMB pentru circa 140 mil euro, termen 2023
*DX 12 Craiova - Pitești, Lotul 4 - 31,8 km - contractat inițial cu UMB, dar reîntors la evaluare de către instanță

Ce s-a mai realizat în transporturi în 2020
- Un proiect de mare interes a fost finalizat anul acesta în domeniul feroviar, şi anume legătura între Aeroportul Internaţional Henri Coandă (Otopeni) şi Gara de Nord. Astfel, din 12 decembrie, trei operatori de transport feroviar asigură, la preţul de 4 lei/bilet, serviciul public de transport feroviar de călători între Gara de Nord şi Aeroportul Otopeni, cu 72 de trenuri.

- Închiderea coridorului IV prin semnarea celor trei contracte de execuţie aferente subsecţiunilor din secţiunea Braşov-Sighişoara şi semnarea contractului pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Predeal - Braşov.

- Magistrala de metrou M5 Drumul Taberei, Secţiunea Râul Doamnei - Eroilor, inclusiv Valea Ialomiţei a fost pusă în funcţiune pentru publicul călător la 15 septembrie 2020, după 9 ani de la debutul lucrărilor. Secţiunea Râul Doamnei - Eroilor, inclusiv staţia şi depoul Valea Ialomiţei, a fost finanţată din fonduri externe nerambursabile în cadrul POS-T 2007-2013, Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 (85%) şi de la bugetul de stat (15%).

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.