SCANIA TOP TEAM ROMÂNIA - FINALA NAȚIONALĂ Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Finala Națională a concursului Scania Top Team, o competiție internațională adresată tehnicienilor din service‐urile producătorului suedez de camioane, cu scopul de a încuraja și stimula perfecționarea profesională a angajaților săi, a avut loc la Sibiu, sâmbătă, 14 octombrie 2017.
Reporterii revistei TIR au fost la eveniment și au realizat o serie de interviuri, în exclusivitate, cu reprezentanții companiei Scania.
*STEEN GRAM, SERVICE DIRECTOR, SCANIA BLACK SEA UNIT: „OAMENII CARE LUCREAZĂ ÎN ATELIERELE DE REPARAȚII SCANIA SUNT FOARTE VALOROȘI PENTRU NOI”
Revista TIR: Ce înseamnă competiția Top Team Scania?
Steen Gram, Service Director, Scania Black Sea Unit (Scania România&Scania Bulgaria): Top Team este o competiție dedicată personalului din after-sales. Am demarat acest concurs în 1989, în Suedia. Concursul a fost o inițiativă a distribuitorilor din Suedia. Dar, după o perioadă de 3-4 ani, s-a extins din Suedia în alte piețe din Scandinavia. Mai târziu a cuprins piețele nordice, apoi piețele europene. În final, în 2001, a devenit un eveniment mondial.
Acest eveniment se desfășoară pe parcursul a doi ani. Anul acesta are o cuprindere națională. De aceea, am organizat, la Sibiu, concursul destinat pentru România, dar și pentru Bulgaria. Am stabilit echipa învingătoare din fiecare din cele două state. Anul viitor vom avea adevărata finală. Echipa care va câștiga competiția de pe piețele europene va fi invitată la competiția mondială, care va fi organizată în decembrie 2018.
Cui se adresează acest concurs?
Întregul concept Top Team este, în primul rând, îndreptat spre zona de after-sales: tehnicieni, technical-advisors, toți acei oameni care muncesc zilnic într-un atelier de reparații. Acești oameni sunt foarte prețioși pentru noi. Ei sunt oamenii care, pe baza cunoștințelor și îndemânării lor, dar și a atitudinii lor, le asigură clienților noștri un drum bun. Ei trebuie să fie eficienți și foarte bine pregătiți pentru munca pe care o fac, pentru ca Scania să poată furniza un grad de servicii ridicat pe care clienții îl așteaptă de la noi. Top Team trebuie văzută ca o competiție între echipe. Pentru că tehnologia este atât de avansată încât nu există un singur specialist care să poată cunoaște totul, de la problemele tradiționale de mecanică, la cunoștiințele de sistem, diagnoză sau tehnologie computerizată. Trebuie organizate abilitățile într-un atelier de reparații. Trebuie să pui laolaltă toți oamenii care sunt specializați în diferite domenii, într-o echipă extrem de puternică. Și de aceea este important pentru Scania să existe o competiție pentru cunoaștere, bazată pe echipă și nu pe individualități.
Găsiți ușor oameni calificați pentru a lucra pentru Scania, în România?
Nu e ușor! E adevărat când spuneți că oamenii calificați sunt greu de găsit, dar nu avem de ales. Noi căutăm să angajăm oameni cu o mentalitate corespunzătoare, pe care să îi pregătim pentru a dobândi deprinderile și cunoștiințele necesare. Investim foarte mult în ceea ce noi numim „in-house training”. Avem toate echipamentele, modulele, instalațiile, camioanele necesare pentru pregătirea angajaților, tot ceea ce este necesar pentru a îmbunătăți gradul de pregătire al acestor oameni cât de repede putem.
Conlucrați cu universități pentru găsirea de forță de muncă?
Deocamdată, nu. Dar, luăm în considerare această posibilitate pentru viitor. Planul nostru de creștere, pentru umătorii cinci ani, cere să recrutăm între 30 și 35 de noi tehnicieni. Așa cum am spus, va fi dificil să găsim acești oameni. Vom începe colaborări strategice cu colegii tehnice și cu universități pentru a putea găsi acest capital uman, necesar în viitor. Creșterea noastră se bazează pe angajați de calitate. Chiar dacă, la finalul zilei, avem un produs foate bun, avem nevoie de oameni calificați care să îl mențină în această stare.
Câți oameni lucrează pentru Scania în România, mă refer la tehnicieni?
În jur de 50 de tehnicieni, angajați full-time. Cum am spus, va trebui, în viitor, să mai angajăm 30, până la 35 de oameni. Trebuie să păstrăm gradul înalt de profesionalism în această arie.
De ce este atât de importantă această competiție pentru Scania?
Este o competiție bazată pe cunoștințe, bazată pe grade de instruire profesională. Top Team este despre cunoștiințele și îndemânarea grupului de oameni care lucrează într-un atelier de reparații. Și întrega competiție este gândită în acest spirit: tehnicienii se pregătesc ca o echipă. La probele teoretice preliminare, ei se vor pregăti, de asemenea, ca o echipă. Este un „training initiative” dar, de asemenea, foarte importante sunt ridicarea statutului și motivația angajaților. Ei sunt foarte importanți pentru Scania. Atunci când un client este mulțumit de serviciile Scania, el se va întoarce pentru a lucra cu noi și pe mai departe. Rolul lor este foarte important și este nevoie ca ei să simtă și să înțeleagă asta.
*HÅKAN SUNDSTRÖM, MANAGING DIRECTOR SCANIA ROMANIA & BULGARIA: “TRANSPORTATORII ROMÂNI DEPIND DE CEEA CE SE ÎNTÂMPLĂ CU ECONOMIA ȘI LEGISLAȚIA EUROPEANĂ”
Revista TIR: Cum fost anul 2017 pentru Scania în România?
Håkan Sundström, Managing Director Scania Romania & Bulgaria: Anul 2017 a fost, din nou, unul bun pentru Scania în România. Per ansamblu, piața a scăzut cu aproximativ 25%. Dar acesta se datorează faptului că am avut doi ani, precedenți, cu o creștere foarte puternică a pieței. Anul trecut am ajuns la o piață de 90.000 de unități, iar această cifră a fost una foarte ridicată. În acest context, ne așteptam ca piața să scadă puțin. Pe lângă acest lucru, au mai existat și anumite incertitudini care i-au privit pe transportatori, în legătură cu noua legislație la nivel european. Marii transportatori din România nu au mai fost la fel de disponibili să cumpere un număr atât de mare de camioane și au preferat să mai aștepte. De asemenea, situația este determinată și de lipsa șoferilor de camioane. Dacă nu ai șoferi, nu cumperi camioane.
Economia României creşte anul acesta cu 5%. Simţiţi această creştere în business-ul dumnevoastră?
Da, dar o mulţime de transportatori sunt mai degrabă dependenţi de situaţia economică din Europa. Atunci când faci transporturi între Germania şi Spania, nu depinzi neapărat de creşterea economică din România. Depinzi, mai degrabă, de situaţia economică a Europei. Iar situaţia economică a Europei este foarte bună şi nu sunt semne de înrăutăţire. Acest fapt are un efect pozitiv în Europa, care se resimte și în rândul transportatorilor din România. Dar, desigur, creşterea economică din România are un impact. Poţi vedea pe şosele numeroase vehicule comerciale şi multe dintre ele fac transporturi interne.
Cum va fi anul viitor pentru Scania?
În ultimii patru ani, am înregistrat creşteri anuale de piaţă. Şi suntem foarte fericiţi cu asta. Nu vedem mari diferenţe faţă de anul acesta, în ceea ce priveşte piaţa camioanelor. Probabil, ea va avea aceleaşi caracteristici ca anul acesta. Cred că ne vom menţine cota de piaţă de 14%.
*SILVIU ZUICAN, TRAINER TEHNIC SCANIA ROMÂNIA: “PROVOCĂRILE TOP TEAM SUNT CELE DIN VIAȚA REALĂ”
Revista TIR: Care sunt coordonatele după care se desfășoară competiția Top Team Scania în România?
Silviu Zuican, trainer tehnic Scania România:
Competita Top Team în Romania a început în primavara acestui an prin două etape teoretice, prin care au fost selecționate echipele calificate la finala naţională de la Sibiu.
Evenimentul acesta presupune un concurs prin care se dorește evidenţierea competenţelor tehnice şi teoretice ale tehnicienilor Scania. Mai exact, sunt patru staţii practice care se desfăşoară în service-ul Scania Sibiu şi una teoretică. Membrii unei echipe trebuie să fie angajaţii unui singur service care acoperă toate activitățile: recepţie, comandă, verificare piese de schimb şi reparaţiile propriu-zise, diagnosticări electrice şi mecanice.
Fiecare echipă are alocate 20 de minute pentru a rezolva o problemă, un defect mecanic. Tehnicienii trebuie să acţioneze cu toate sculele pe care le au la dispoziţie într-o zi de lucru, să remedieze problema şi să răspundă la 11 întrebări despre modul în care au remediat defecţiunea. Singura diferenţă faţă de viaţa reală este faptul că au alocate doar 20 de minute pentru rezolvarea problemei, ceea ce pune o presiune foarte mare asupra echipei.
*CINE AU FOST CÂȘTIGĂTORII
Trofeul finalei Naționale fost câștigat de echipa service‐ului din Cluj, Luncani, care și‐a măsurat forțele cu alte 4 echipe din România. Echipa câștigătoare este formată din Vlad Bărăian, Bogdan Bărăian, Zoltan Nemeș, Flaviu Surd, Cristi Rotaru și Mihai Urcan, căpitanul echipei. De asemenea, echipa din Bulgaria care s‐a calificat la finala regional-europeană Top Team, este echipa Devnya.
Iar provocările nu se opresc aici pentru angajații Scania care au obținut locul I. Performanța obținută în cadrul finalei naționale le dă acestora participarea la finala regional-europeană din Trento, ce va avea loc în primăvara anului 2018. Mai mult decât atât, premiul I a constat într-un voucher de 1000 euro.
Nici celelalte echipe participante nu au plecat acasă cu mâna goală. Echipa de pe locul II, reprezentând service‐ul din Brașov, a câștigat 750 de euro, iar echipa clasată pe locul III, din București, a primit un voucher de 500 euro.
Bogdan Bărăian, unul dintre membrii echipei câștigătoare, ne‐a declarat la finalul concursului: “Prin câștigarea concursului, am scos în evidență puterea unei echipe unite, punând în valoare experiența și cunoștințele dobândite pe parcursul timpului de către fiecare membru al echipei Scania Cluj. Pentru noi va fi o mare provocare participarea la etapa următoare a concursului. Ținând cont de motto-ul echipei nostre, „Don’t give up”, avem convingerea că vom reprezenta cu succes Scania România la nivel european și vom obține un rezultat de care toată lumea va fi mândră!
Echipele câștigătoare ale finalelor regionale vor participa la finala mondială din decembrie 2018, din Södertälje, Suedia.
Scania Top Team 2017‐2018 este al 10-lea eveniment de acest gen organizat la nivel internațional și este cel mai mare de până acum. Aproximativ 8000 de concurenți, din 65 de țări, au participat la această ediție.
Scopul competiției Top Team este de a dezvolta cunoștințele și abilitățile personalului din atelierele de service Scania. De asemenea, se dorește dezvoltarea profesionalismului, orientării către client și se încurajează munca în echipă.
Scopul tuturor atelierelor de Service Scania din întreaga lume este să ofere servicii care să le permită clienților să își folosească vehiculele cât mai mult timp posibil. Acest lucru este posibil doar cu personal foarte bine pregătit. Top Team este, de asemenea, un mod de a promova siguranța, sănătatea și preocuparea pentru mediul înconjurător.
Articole înrudite
- VIDEO Cum va arăta Autostrada Sibiu - Făgăraș?
- VIDEO. Scania XT Test & Drive: cele mai puternice camioane de construcții supuse încercărilor
- VIDEO. Vulcangas: prima stație de LNG și Bio-LNG din România
- VIDEO Un camion s-a răsturnat în județul Sibiu
- VIDEO Care sector de pe Autrostrada Sibiu - Pitești se deschide în 2025?