SCANIA. Primul camion electric destinat școlii de șoferi Recomandat
- Scris de Administrator
- Imprimare

Elevii de la Liceul Notodden din Telemark sunt primii studenți șoferi profesioniști din Norvegia care au primit cursuri cu cea mai recentă generație de camioane electrice. Primarul județului a fost prima persoană care a luat parte la test drive.
În 2022, școala a primit o subvenție din fondul climatic al județului Telemark. În Telemark, transportul greu reprezintă o parte semnificativă a emisiilor de carbon. De aceea, politicienii au decis să aloce o mare parte din subvenție pentru achiziționarea unui nou camion electric cu baterii, destinat formării viitorilor șoferi la Notodden. Cealaltă jumătate a fondurilor a fost direcționată către secția de construcții din Re, pentru achiziționarea unui excavator electric.
Un proiect de lungă durată
Astfel, a început un proiect de lungă durată în colaborare cu Scania. Acesta a dus la realizarea primului camion școlar complet electric Scania 45 R din țară. Cu acest vehicul, elevii pot conduce atât camionul individual, cât și ansamblul cu semiremorcă, iar vehiculul este omologat pentru o greutate totală de până la 64 de tone.
„Acest vehicul reprezintă o schimbare majoră în formarea pe care o putem oferi elevilor noștri. Pentru noi, este esențial să le oferim competențe în tehnologia viitorului și să îi pregătim pentru ceea ce îi așteaptă în câmpul muncii”, spune Torgeir Holla, manager administrativ al programului de formare.
Mașina de vis
Noul camion electric pentru școală este modelul de top al Scania cu baterii electrice. Are trei motoare electrice, cu o putere sistemică continuă totală de 450 kW. Cele șase pachete de baterii montate pe șasiu au o capacitate brută de 624 kWh, dintre care 468 kWh sunt utilizabili.
Vehiculul este un șasiu lung, echipat cu o caroserie tip furgon de 18 paleți de la Närko și un lift posterior. Datorită deschiderii complete pe lateral, oferă o flexibilitate ridicată pentru instruirea elevilor în încărcare și descărcare.
Întregul vehicul, inclusiv caroseria și două scaune suplimentare în spatele cabinei de odihnă, a fost livrat complet de la fabrica Scania din Södertälje.
O premieră
Elevii din acest program sunt instruiți pentru obținerea permisului de conducere în funcție de compania cu care au semnat contractul de ucenicie. În ceea ce privește camioanele, toți elevii vor avea ocazia să conducă diferitele combinații de vehicule pe care școala le are la dispoziție. Prin urmare, fiecare cursant care se pregătește pentru conducerea camioanelor va avea oportunitatea de a testa noul camion electric.
Christian Solberg este primul elev care a avut ocazia să se așeze la volanul noului camion școlar. El și-a obținut deja permisul de conducere, iar primul său pasager în noul vehicul a fost președintele consiliului județean, Sven Tore Løkslid, care a tăiat oficial panglica de inaugurare. Curios să vadă cum se compară cu camioanele diesel, acesta nu a fost deloc dezamăgit.
„Este extraordinar de ușor de condus. În plus, este atât de silențios”, a spus Christian. Atât el, cât și președintele consiliului județean au fost de acord că experiența a fost lină și silențioasă. La începutul noului an, Christian va începe ucenicia, unde îl așteaptă un nou camion Scania 660 R basculant la compania Elverøy Entreprenør din Sandefjord.
Un pas esențial
Consiliul județean are obiective ambițioase în ceea ce privește reducerea emisiilor de carbon. Noul camion electric reprezintă prima etapă importantă în atingerea acestui obiectiv.
Fără finanțarea județeană, acest proiect nu ar fi fost posibil. Planul este ca, în viitorul apropiat, încă un camion al școlii să fie electrificat.
Un drum scurt către cariera de șofer
Programul de formare pentru șoferii profesioniști beneficiază de o derogare de la cerința de vârstă impusă de regulamentul pentru obținerea permisului de conducere. Astfel, elevii pot conduce atât camioane, cât și autobuze de la vârsta de 18 ani.
Pentru a fi admiși în program, aceștia trebuie să dețină un permis de conducere pentru autoturisme, să fi absolvit anul VG2 și să aibă un contract de ucenicie cu o companie de transport, unde vor lucra după obținerea permisului până la examenul final de calificare.
„Pentru mulți dintre elevi, acesta este un drum rapid către împlinirea visului de a deveni șofer”, spune Torgeir Holla. „Iar acum, au și camionul ideal pentru a se pregăti”.
Articole înrudite
- Scania și DHL testează un camion electric cu autonomie de combustibil extinsă
- Camioanele electrice consumă într-un an electricitate cât necesarul Norvegiei
- Planul UE de „înverzire” a flotelor de camioane, imposibil în România
- SCANIA: Sfaturi de încărcare pentru începători: 10 lucruri pe care trebuie să le cunoști
- Adaptate pentru fiecare aplicație: Camioanele MAN electrice și diesel la Bauma 2025