VICLEANA COMISIE EUROPEANĂ FACE JOCUL STATELOR CARE ÎI “PRĂJESC” PE TRANSPORTATORII ROMÂNI Recomandat

Slovena Violeta Bulc, comisarul european pentru Transporturi, și-a uitat originile estice Slovena Violeta Bulc, comisarul european pentru Transporturi, și-a uitat originile estice

Sub deviza "Europa în mișcare: Comisia Europeană ia măsuri pentru o mobilitate curată, competitivă și conectată", autoritățile de la Bruxelles au prezentat măsuri pentru modernizarea mobilității și a transporturilor în Europa. În domeniul mult așteptat al cabotajului și al salariului minim pe oră al șoferilor, CE propune cu viclenie ca “toate operațiunile de cabotaj să facă obiectul unor reglementări locale în ceea ce privește remunerarea” și „aceasta va viza, de asemenea, aplicarea proporțională și eficientă a legislației nivelului minim salarial pentru serviciile internaționale”.
Cu alte cuvinte, CE face brusc o întoarcere de 180 de grade și lasă statele din vestul Europei să facă tot ce le taie capul împotriva transportatorilor din Est.

 

Una dintre cele mai spinoase chestiuni din transportul european –reglementările privind salariul minim și protecționismul– sunt abordate tangențial de către Comisia European. Puținele fraze din documentul „Europa în mișcare” sugerează că Bruxellesul va oferi o anumită autonomie statelor europene. Acestea pot fi originea unor păguboase măsuri protecționiste.

“Comisia Europeană adoptă măsuri care îmbunătățesc aplicarea legislației sociale în domeniul transportului rutier pentru o mai eficientă funcționare a pieței și pentru îmbunătățirea condițiilor sociale ale șoferilor care lucrează în transportul internațional. Acestea sunt, în prezent, nesatisfăcătoare.
Măsurile privind accesul pe piața transporturilor trebuie să fie adoptate concomitent cu derularea unor acțiuni care să asigure aplicarea mai eficientă a normelor sociale. Modelele de afaceri netransparente, prevenirea cabotajului ilegal și lupta împotriva ocupării forței de muncă ilegale sunt practici ce trebuie descurajate. Obiectivul este asigurarea unui nivel ridicat de protecție socială pentru toți lucrătorii din UE. În același timp, trebuie prevenită fragmentarea și eliminarea sarcinilor administrative împovărătoare pentru companii.
Comisia propune spre ratificare ca toate operațiunile de cabotaj să facă obiectul unor reglementări locale în ceea ce privește remunerarea. Aceasta va viza, de asemenea, aplicarea proporțională și eficientă a legislației nivelului minim salarial pentru serviciile internaționale și introducerea unui sistem îmbunătățit de aplicare. Vor fi propuse măsuri care să asigure faptul că șoferii se pot întoarce acasă pe baza unui calendar clar și că vor avea parte de locuri adecvate unde să își petreacă timpii săptămânali de odihnă. Comisia va consulta partenerii sociali cu privire la propunerile sale pentru mai multă claritate și flexibilitate în calcularea timpul mediu de lucru. Rezultatul va determina mai multă corectitudine socială și va îmbunătăți, pe termen lung, competitivitatea pentru industria europeană de transport rutier de mărfuri”, se spune în documentul CE.

Cuvinte “magice”
“Mobilitatea se schimbă rapid. La începutul unei noi ere -configurate de vehiculele conectate și automatizate, mobilitatea ca bun comun, emisiile zero și intermedierile simplificate dintre modurile de transport-, este timpul să pregătim viitorul mobilității în Europa. Europa trebuie să treacă de la transportul fragmentat, realizat prin rețelele de astăzi, către un sistem de mobilitate integrat, modern și durabil, conectat la rețelele digitalizate. Prin acest proiect, Comisia prezintă o agendă pentru viitorul mobilității în UE, locurile de muncă, creșterea economică și o tranziție echitabilă din punct de vedere social. Pachetul cuprinzător de măsuri propuse de UE realizează cadrul unei mobilități curate, competitive și conectate. Toate acestea îi vor permite Europei să fie un lider global în modelarea viitorului mobilității”, se arată în concluziile documentului „Europa în mișcare”.

Documentul stipulează printre altele:
“Transportul are o istorie lungă și măreață în Europa. Europa a avut un rol esențial în a aduce tehnologii noi și inovative pentru întreaga lume. Aeronavele, trenurile și vehiculele realizate în Europa sunt sinonime cu calitatea de clasă mondială. Ambiția noastră este ca Europa să joace rolul de lider în domeniul transportului verde și al mobilității competitive și conectate și în viitor. Vrem să ne asigurăm că cele mai bune soluții de mobilitate, conectivitate și automatizare, și care să reducă poluarea, vor echipa vehiculele dezvoltate și fabricate în Europa. Dorim să ne asigurăm că dispunem de cea mai bună infrastructură pentru a sprijini aceste soluții de mobilitate. Acest deziderat trebuie să devină realitate deoarece sectorul mobilității joacă un rol esențial în economia UE“, se arată în document.

Tendințe și provocări
“Mobilitatea cuprinde astăzi cel mai mare sector economic din lume. În UE, transportul și domeniul logisticii oferă locuri de muncă pentru peste 11 milioane de persoane, reprezentând mai mult de 5% din totalul forței de muncă ocupate în statele membre. Domeniile acestea asigură aproape 5% din PIB-ul brut al statelor UE.
Transportul rutier este principalul mod de transport utilizat în UE, reprezentând aproape jumătate din totalul activităților de transport de marfă și dominând transportul de persoane. Se estimează că toate companiile de transport rutier din UE angajează direct aproximativ 5 milioane de persoane care lucrează în aproximativ 915.000 de companii, în mare parte mici și mijlocii.
Congestia din transportul rutier provoacă ineficiențe enorme, estimate la 1% din PIB-ul brut al UE. Transportul rutier este, de asemenea, un factor major în poluarea aerului, ceea ce reprezintă o amenințare gravă la adresa sănătății publice. [...] Comisia Europeană și-a propus să reducă cu 60% poluarea din transportul rutier până în 2050. [...] Cetățenii statelor europene petrec săptămânal zece ore în mijloacele de transport publice private sau persoale și străbat zilnic o distanță medie de 34,7 kilometri pe zi. Un procent de 13% din totalul cheltuielilor pesonale se duc pe transport și lucruri legate de mobilitate. [...]
Sectorul auto din UE oferă locuri de muncă pentru 8 milioane de persoane și reprezintă 4% din produsul intern brut al UE. Sectorul aduce un excedent de 120 de miliarde de euro.
Cei mai mari producători de autovehicule sunt și cei mai mari investitori privați în cercetare și dezvoltare. [...] În ultimele decenii s-au înregistrat progrese importante, Europa devenind cel mai sigur continent din lume în ceea ce privește infrastructura rutieră. Totuși, sectorul transportului rutier înregistrează un număr considerabil de decese și vătămări grave. El provoacă costuri economice inacceptabile, estimate la 100 de miliarde de euro anual. În 2016, peste 25.500 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile UE, iar alte 135.000 de persoane au fost grav rănite”, sunt premisele de la care pleacă raportul.

UE A FĂCUT O SERIE DE PROPUNERI PENTRU ÎMBUNĂTĂȚIREA MOBILITĂȚII ÎN EUROPA

Accelerarea trecerii la o mobilitate curată și durabilă
“UE trebuie să accelereze tranziția Europei către mobilitatea cu emisii zero de dioxid de carbon. Acesta este motivul pentru care Uniunea are nevoie de un cadru de reglementare care să cuprindă acțiuni privind trecerea spre tehnologiile curate, prin îmbunătățirea standardelor de emisii și prin utilizarea de combustibili cu emisii scăzute de dioxid de carbon. Emisiile provenite de la vehiculele grele, cum ar fi camioanele, autobuzele și autocarele, reprezintă aproximativ un sfert din emisiile de dioxid de carbon emanate de întregul sector de transport rutier. Se estimează că emisiile de carbon vor crește cu până la 10% între 2010 și 2030, dacă nu sunt implementate standardele de eficiență a consumului de combustibil la nivelul întregii UE. Comisia analizează cum poate fi modificată legislația în privința tonajului și dimensiunilor vehiculelor grele pentru îmbunătățirea eficienței consumului de combustibil. De asemenea, se dorește reducerea emisiilor de dioxid de carbon prin îmbunătățirea aerodinamicii.

Asigurarea unei piețe corecte și competitive pentru transportul rutier
UE trebuie să asigure o piață internă echitabilă și competitivă din punct de vedere social pentru serviciile de transport rutier. Pentru aceasta se urmărește eliminarea cerințelor administrative inutile și împovărătoare, crearea unor condiții de concurență echitabile în transportul rutier de mărfuri, reducerea numărului de rute rămase inutil goale, măsuri de reglementare corectă a pieței. Se estimează că propunerea Comisiei va aduce firmelor de transport economii de aproximativ 3 până la 5 miliarde euro.

Soluții digitalizate
Dispozitivele digitalizate de bordul camioanelor, cum ar fi tahograful digital utilizat de transportatorii rutieri, pot garanta condițiile decente de muncă pentru șoferi și le vor permite să se descurce mai ușor în aplicarea schemelor diferențiate de taxare rutieră. [...] Comisia sprijină parțial introducerea coordonată, la nivel mare, a vehiculelor autonome și conectate până în 2020 prin promovarea unei game largi de politici în acest sens, de acțiuni de sprijin public și prin platforme deschise părților interesate, în cooperare cu statele membre și cu jucătorii din industria transporturilor. O abordare coordonată a gestionării managementului de transport autonom și punerea în aplicare a strategiei 5G se impune. Testarea pe scară largă a soluțiilor autonome și digitalizate pe drumuri deschise este esențială. Raportul final GEAR 2030, care va fi publicat în noiembrie 2017, va cuprinde o serie de recomandări pe termen lung pentru atingerea unui nivel înalt de tehnologizare a vehiculelor până în anul 2030.
L3PILOT59 este un proiect-pilot demonstrativ important în cadrul programului Orizont 2020, care va începe în vara anului 2017. Se va concentra pe implementarea, pe scară largă, a unei game diversificate de funcții automate de conducere pentru autoturisme. În cadrul Strategiei privind piața unică digitalizată, Comisia abordează chestiuni esențiale, inclusiv răspunderea și partajarea datelor, care sunt foarte relevante pentru conducerea automatizată. Comisia Europeană a înființat Forumul digital pentru transport și logistică, axat pe digitalizarea și acceptarea documentelor de transport în acest format și înființarea unor sisteme de management al datelor. Realizarea sistemelor implică toți actorii din lanțul logistic și arată necesitatea de a conveni asupra tehnicilor, soluțiilor și regulilor necesarea pentru accesibilitatea, schimbul și protecția datelor. Se urmărește utilizarea tehnologiilor conectate și automatizate pentru urmărirea și planificarea transportului mărfurilor. Toate aceste inovații ar putea contribui la reducerea consumului de combustibil și a emisiilor.

Investiții în infrastructură
Toate măsurile prezentate vor contribui la asigurarea unui mediu curat, competitiv și conectat
Realizarea acestei viziuni va fi foarte importantă dar depinde, în mare măsură, de investițiile private și publice semnificative într-o infrastructură eficientă. Alături de rețeaua actuală de transport vor fi necesare infrastructuri bine interconectate și interoperabile transfrontaliere.
Rețele 5G, sistemele de transport inteligente și de cooperare necesită investiții semnificative.
Planul de investiții pentru Europa este, în acest sens, în valoare de 194 miliarde EUR în toate cele 28 de state membre în mai puțin de doi ani.

Interconectivitate
Connecting Europe Facility for Transport dispune de fonduri de aproximativ 24 de miliarde de euro în perioada 2014-2020. Prin acest program se finanțează proiecte mari și complexe de-a lungul principalelor coridoare europene de transport. Până în prezent, programul a cofinanțat 452 de proiecte pentru suma de 19,4 miliarde euro, reprezentând o investiție totală -atunci când este combinată cu alte fonduri publice sau private- de 37,7 miliarde euro. Va fi important să se maximizeze în continuare sinergiile dintre transport, energie și infrastructura de telecomunicații.
Acest lucru ar putea contribui la realizarea unor obiective intersectoriale care ar duce la reducerea poluării și diversificarea rețelelor de comunicare inteligente.
Pentru perioada 2014-2020, suma de 70 de miliarde de euro a fost alocată în cadrul Fondului de coeziune și al Fondul european de dezvoltare regional, pentru a sprijini cofinanțarea investițiilor în domeniul mobilității și a transportului. Mai ales în statele și regiunile mai puțin dezvoltate, politica de coeziune sprijină investițiile în infrastructura de transport pentru închiderea legăturilor rutiere lipsă. În toate statele membre, politica de coeziune contribuie la creșterea gradului de sustenabilitate al transportului, care devine, astfel, mult mai verde.

Combustibilii alternativi
Accelerarea implementării infrastructurii alternative de combustibili este imperioasă. Dezvoltarea pieței vehiculelor alimentate cu combustibili alternativi depinde, în mare măsură, de expansiunea infrastructurii de combustibili alternativi, prin punctele de încărcare electrică, întreținere și reparații. Drumurile prin Europa la volanul vehiculelor electrice ar trebui să fie simplu de realizat. Asta înseamnă că încărcarea electrică trebuie să fie la fel de ușoară ca umplerea rezervorului. Până în 2020, peste 1200 de puncte alternative de alimentare, în special punctele de încărcare electromobile, vor primi sprijin european. Aproximativ 6 milioane de puncte de alimentare ar putea fi utilizate în clădiri nerezidențiale și rezidențiale. Desfășurarea unei rețele de puncte de reîncărcare care să acopere uniform drumurile comunitare, împreună cu dezvoltarea tehnologiilor de stocare a energiei, cum ar fi bateriile, reprezintă, prin urmare, o altă condiție cheie pentru scopul final: zero emisii și o mobilitate verde.

Beneficii pe termen lung
Comisia Europeană urmărește o modernizare fundamentală a mobilității și transportului european. Scopul este de a ajuta sectorul să rămână competitiv printr-o tranziție echitabilă din punct de vedere social către energia curată și digitalizare. Conceptul -Europa în mișcare- reprezintă un set amplu de inițiative care vor spori siguranța în trafic, vor încuraja perceperea unor taxe rutiere mai echitabile, vor reduce emisiile de dioxid de carbon, poluarea aerului și congestia traficului, vor reduce birocrația pentru întreprinderi și vor combate ocuparea ilegală a forței de muncă, asigurând totodată condiții adecvate și perioade de repaus pentru lucrători. De asemenea, se asigură creșterea siguranței traficului, încurajarea tarifării inteligente a drumurilor. Comisia Europeană consideră că beneficiile pe termen lung ale măsurilor propuse se vor extinde cu mult dincolo de sectorul transporturilor prin promovarea creșterii economice, crearea de locuri de muncă, consolidarea corectitudinii sociale, extinderea opțiunilor consumatorilor și plasarea fermă a Europei pe calea către emisii zero”, se arată în documentul "Europa în mișcare: Comisia Europeană ia măsuri pentru o mobilitate curată, competitivă și conectată".

Rezumat și concluzii

Se intensifică toate controalele
În esență, Comisia a adoptat, pe 31 mai, o strategie care vizează transformarea acestor provocări în oportunități și concretizarea unei mobilități inteligente, echitabile din punct de vedere social și competitive până în 2025. Pentru realizarea acestei tranziții, UE adoptă măsuri legislative specifice și măsuri de sprijin, inclusiv investiții în infrastructură, cercetare și inovare. Se va garanta astfel că cele mai curate, conectate și automatizate soluții de mobilitate, echipamente de transport și vehicule vor fi concepute, oferite și fabricate în Europa, se arată în comunicatul CE.
Acest demers legislativ european cuprinde o primă serie de opt inițiative legislative care vizează în mod specific transportul rutier. Propunerile Comisiei Europene urmăresc îmbunătățirea funcționării pieței transportului rutier de mărfuri, precum și îmbunătățirea condițiilor sociale și de muncă ale angajaților din acest sector. În acest sens, CE intenționează intensificarea controalelor privind aplicarea legii, combaterea practicilor ilegale de angajare, reducerea poverii administrative a întreprinderilor și clarificarea normelor existente, de exemplu în ceea ce privește aplicarea legilor naționale privind salariile minime.
De asemenea, Comisia intenționează să promoveze soluții de facilitare a mobilității, astfel încât cetățenii și întreprinderile să poată călători ușor în întreaga Europă. De exemplu, interoperabilitatea între sistemele de taxare va permite utilizatorilor de drumuri să conducă în întreaga UE fără a fi nevoiți să se preocupe de diferite formalități administrative. Specificațiile comune pentru datele privind informațiile referitoare la transportul public vor permite, de asemenea, călătorilor să-și planifice mai bine călătoria și să urmeze cea mai bună rută, chiar dacă traversează o frontieră.

Lupta împotriva dioxidului
Acest prim set de opt propuneri va fi completat în cursul următoarelor 12 luni cu alte propuneri, care vor viza, printre altele, normele de emisii pentru perioada de după 2020 pentru autoturisme și camionete, precum și primele norme de emisii pentru vehiculele grele, după ce, pe 31 mai, a fost prezentată propunerea de monitorizare și raportare a emisiilor de CO2 și a consumului de combustibil pentru vehiculele grele. Aceste propuneri vor promova inovarea, vor consolida competivitatea, vor reduce emisiile de CO2, vor îmbunătăți calitatea aerului și sănătatea populației și vor spori siguranța transporturilor.

Reinventarea roții
"UE are ocazia unică de a se plasa în fruntea modernizării transportului rutier nu numai în Europa, ci și la nivel mondial. Reformele noastre vor pune bazele unor soluții rutiere standardizate și digitale, ale unor condiții sociale mai echitabile și ale unor norme de piață aplicabile. Acestea vor contribui la reducerea costurilor socio-economice ale transporturilor, cum ar fi timpul pierdut în trafic, accidentele mortale și vătămările grave, riscurile pentru sănătate generate de poluare și zgomot, servind totodată intereselor cetățenilor, întreprinderilor și mediului. Datorită standardelor comune și serviciilor transfrontaliere, călătoriile multimodale vor deveni o realitate în întreaga Europă", a afirmat comisarul pentru transporturi, Violeta Bulc. "Asistăm la o schimbare fundamentală în sectorul transporturilor. Europa trebuie să profite de această ocazie și să contureze viitorul în materie de mobilitate. Avem șansa unică de a "reinventa roata". Mi-aș dori ca industria noastră nu numai să se înscrie în schimbările care au loc la nivel mondial, ci să și dea tonul acestor schimbări", a declarat vicepreședintele pentru uniunea energetică, Maros Sefcovic.

Regulile UE privind mobilitatea nu reușesc să aducă claritate și simplitate în punctele cheie
Uniunea Internațională a Transportatorilor Rutieri (IRU) salută lansarea mult așteptatelor inițiative ale Comisiei Europene pentru transportul rutier comercial, care conțin multe elemente pozitive. Cu toate acestea, propunerile nu reușesc să aducă claritatea și simplitatea necesare unor reguli care să guverneze piața transportului rutier de mărfuri din UE.
IRU salută introducerea unor soluții pragmatice la probleme specifice:
-Consolidarea cooperării între statele membre cu privire la aspectele legate de asigurarea respectării legislației,
-Clarificarea pauzelor pentru vehiculele cu dublu echipaj și perioadele de odihnă luate la bordul unui autotren,
-Flexibilitatea regulilor privind timpii de conducere și de odihnă pentru a permite șoferilor să "ajungă acasă",
-Raportările privind timpul de lucru, aspect solicitat de statele membre,
-Facilitarea măsurilor privind Sistemul European de Taxare Electronică.
Cu toate acestea, este regretabil că Pachetul privind mobilitatea, elaborat de UE, nu reușește să aducă clarificările și simplificările necesare normelor care reglementează piața transportului rutier de mărfuri din UE și este, prin urmare, o oportunitate ratată. De exemplu, noile norme privind cabotajul ar putea conduce la și mai multe diferențe în interpretare lor, venite din partea statelor membre. Rămâne de văzut care este impactul economic pe care regulile privind detașarea lucrătorilor îl va avea asupra companiilor de transport.
Matthias Maedge, care conduce activitatea IRU în UE, a declarat: "Având în vedere deficiențele actuale ale Pachetului de mobilitate elaborat, aștept cu nerăbdare o discuție constructivă cu Parlamentul European, Consiliul European și partenerii sociali, inclusiv sindicatele. IRU va continua să fie un intermediar onest în discuțiile în curs, în numele a mii de operatori de transport din UE. Munca dificilă pentru crearea de noi reguli și care să aducă claritate și simplitate începe acum".

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.