UNTRR solicită renegocierea PNRR pentru transportatorii rutieri români Recomandat
- Scris de Administrator
- Imprimare
UNTRR solicită renegocierea PNRR în linie cu obiectivele UE de decarbonizare a transporturilor rutiere și introducerea unei scheme de subvenționare a achiziției de camioane verzi, precum și dezvoltarea infrastructurii necesare de alimentare cu combustibili alternativi.
"Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită renegocierea PNRR și instituirea unei scheme de subvenționare a achiziției de camioane verzi cu combustibili alternativi (emisii reduse și zero) și a dezvoltării infrastructurii stațiilor de alimentare aferente. Având în vedere obiectivele ambițioase ale Pactului Verde European (“European Green Deal”) și ale Pachetului „Pregătiți pentru 55” (Fit for 55) care vizează decarbonizarea transporturilor rutiere, este necesară o transformare semnificativă a sectorului transporturilor rutiere către vehicule cu emisii reduse și zero, alături de măsuri de sprijin pentru păstrarea competitivității transportatorilor rutieri români în Europa.
Cu toate acestea, actualul Plan de Redresare și Reziliență al României - PNRR nu prevede niciun element de finanțare pentru realizarea obiectivelor de decarbonizare a flotelor transportatorilor rutieri români, în timp ce, la nivel european, mai multe State Membre UE acordă deja sprijin substanțial tranziției către un transport curat.
Reamintim că, în prezent, sectorul transporturilor rutiere din România ocupă locul 3 la cross-trade și cabotaj în UE și locul 7 per total transport marfă în UE 27, fiind totodată cel mai mare exportator de servicii al României cu 7,66 miliarde euro în 2022.
INDUSTRIA TRANSPORTURILOR RUTIERE DIN ROMÂNIA ARE NEVOIE DE SPRIJIN PENTRU A SE DECARBONIZA
Transportatorii rutieri au nevoie de sprijin pentru achiziționarea camioanelor verzi, având în vedere prețurile ridicate ale acestora, care pot fi de peste 3 ori mai mari decât prețul camioanelor pe combustibili fosili. De asemenea, trebuie avut în vedere faptul că încărcarea bateriei unui camion electric este diferită de încărcarea în cazul vehiculelor electrice ușoare și este mult mai costisitoare, vehiculele comerciale grele necesitând stații de reîncărcare dedicate cu o putere de ieșire de minimum 350 kW, conform prevederilor Regulamentului UE pentru instalarea unei infrastructuri suficiente pentru combustibili alternativi, în curs de adoptare la nivel european.
Eficiența tranziției către un transport verde este mai mare dacă se acționează corelat, atât pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare/alimentare cât și pentru achiziția de vehicule electrice/ CNG/ LNG/ Bio LNG și Bio CNG. În acest fel, firmele românești vor fi impulsionate să facă tranziția către un transport curat pentru că vor avea predictibilitate și stabilitate în operare.
În perspectivă, camioanele diesel vor întâmpina tot mai multe restricții și creșteri de costuri:
- creșterea taxelor de drum (ex: Rovinieta) -din 2026 și România va aplica Directiva (UE) 2022/362- introducerea unui nou sistem de taxare pe trecere și diferențiată pentru a încuraja utilizarea vehiculelor grele cu emisii mai reduse de CO2, astfel camioanele vor fi taxate atât pe km cât și în funcție de clasa EURO (principiul poluatorul plătește);
- creșterea impozitelor;
- creșterea accizei la motorină;
- interdicția de a intra în orașe sau diverse zone (ex Paris). Conform unui acord UE semnat în 2011, toate orașele europene s-au angajat să aibă o logistică urbană fără CO2 până în 2030;
- taxare suplimentară în caz de tranzit diverse zone;
- restricționarea traficului camioanelor clasice în anumite zone din cauza poluării, chiar și pe secțiuni de autostradă.
La nivel european, mai multe State Membre UE acordă deja sprijin substanțial tranziției către un transport curat, printre care Suedia, Germania, Franța, Belgia, Olanda, Austria, Danemarca, Italia, Spania, Portugalia, Croația și Lituania.
În prezent, în România sunt înmatriculate doar 5 camioane electrice, în timp ce alte țări au deja sute de camioane electrice pe drumurile publice –numai în Germania fiind înregistrate 829 camioane electrice noi în 2022, conform datelor ACEA.
UNTRR SOLICITĂ RENEGOCIEREA PNRR ȘI MĂSURI DE SPRIJIN PENTRU ACHIZIȚIA ȘI OPERAREA CAMIOANELOR VERZI, PRECUM ȘI PENTRU DEZVOLTAREA INFRASTRUCTURII STAȚIILOR DE ALIMENTARE CU COMBUSTIBILI ALTERNATIVI
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR solicită măsuri concrete din partea Guvernului României pentru subvenționarea achiziției și operării camioanelor verzi cu combustibili alternativi (emisii reduse și zero), precum și a dezvoltării infrastructurii aferente, prezentate în documentul de poziție UNTRR publicat.
Documentul de poziție UNTRR este susținut de Confederația Patronală Concordia și a fost realizat cu consultarea producătorilor noilor vehicule comerciale verzi, operatorilor de transport rutier și furnizorilor de combustibili alternativi.
Principalele măsuri propuse de UNTRR pentru decarbonizarea transporturilor rutiere:
- Sprijin achiziție camioane verzi;
Ø Subvenționarea achiziției de vehicule grele verzi:
• Camioane electrice(> 16 tone);
• Camioane alimentate cu CNG/LNG/ Bio LNG și Bio CNG (> 16 tone);
• Remorci și semiremorci frigo cu agregat full electric și acumulatori proprii;
Ø Sprijin la operarea camioanelor electrice/CNG/LNG/ Bio LNG și Bio CNG care trebuie exceptate de la plata taxelor, impozitelor și accizelor;
• Scutire taxe de drum;
• Scutire taxe intrare în orașe;
• Impozit zero pentru camioane electrice și CNG, LNG, Bio LNG și Bio CNG;
- Sprijin dezvoltare stații de încărcare și alimentare alternativi (emisii reduse și zero);
Ø Subvenționarea achiziției de stații de alimentare cu combustibili alternativi:
• Stații electrice de încărcare de mare putere >350 KW pentru camioane;
• Stații de alimentare cu CNG și LNG, Bio LNG și Bio CNG.
Ø Sprijin la operare: Simplificarea procedurilor pentru racord stații de înaltă putere.
UNTRR salută deschiderea Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor la dialog, care a avut o discuție cu grupul de lucru UNTRR privind nevoile actuale ale industriei și măsurile propuse de UNTRR pentru modernizarea parcului firmelor de transport rutier cu vehicule verzi pe combustibili alternativi cu emisii reduse și zero.
Având în vedere bugetele de sute de milioane de lei, alocate în luna martie 2023, pentru sprijinirea achiziției de autoturisme noi și electrice prin programele Rabla Clasic și Rabla Plus, UNTRR solicită sprijin similar și pentru achiziționarea de camioane electrice și cu emisii reduse (CNG/LNG/ Bio LNG și Bio CNG), prin alocarea în perioada următoare a unui buget de minimum 40 milioane de lei printr-un program destinat flotelor de vehicule grele verzi ale firmelor de transport rutier.
Totodată, UNTRR solicită renegocierea PNRR și acțiuni urgente din partea Guvernului și Parlamentului României, precum și a Eurodeputaților români pentru includerea unei linii de finanțare destinate decarbonizării sectorului de transport rutier, corespunzător obiectivelor Comisiei Europene stabilite prin Pachetul „Pregătiți pentru 55” (Fit for 55), inclusiv prin Regulamentul privind Infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR) care prevede stații alimentare LNG, electrice și pe hidrogen pentru camioane. Reamintim că UNTRR a solicitat încă din 2021 alocarea a 5 mld. Euro prin PNRR pentru digitalizarea și decarbonizarea transporturilor rutiere din România, însă solicitările industriei transporturilor rutiere din România nu se regăsesc în actualul PNRR.", se spune în comunicatul UNTRR din 16 mai 2023.
Articole înrudite
- VIDEO. Scania XT Test & Drive: cele mai puternice camioane de construcții supuse încercărilor
- VIDEO. Vulcangas: prima stație de LNG și Bio-LNG din România
- Video. VERSUS S03E06: Impozitarea diurnelor șoferilor profesioniști
- VIDEO. Șeful Iveco România: despre anul 2024 și combustibilii alternativi
- UNTRR: În 3 luni transportatorii români ar putea avea interzis la internațional!