UE cere patrule de poliție în parcările de camioane și protejarea șoferilor împotriva hoților (rezoluție, text integral) Recomandat

UE cere patrule de poliție în parcările de camioane și protejarea șoferilor împotriva hoților (rezoluție, text integral)

Parlamentul European a adoptat rezoluția „Siguranța parcărilor de camioane în Europa”. Prin rezoluție se cer Comisiei Europene, UE și statelor naționale să protejeze șoferii de camion.

Revista TIR vă prezintă textul complet. Documentul este în limba engleză și îl găsiți AICI.

 

A. întrucât Comisia pentru petiții a primit petiția nr. 0549/2021, semnată de 22.735 de persoane, care ridică îngrijorări cu privire la zonele de parcare a camioanelor din rețeaua rutieră a UE și solicită măsuri preventive pentru a reduce riscul și amploarea problemelor de siguranță a camioanelor din zonele de parcare;
B. întrucât grupurile criminale organizate sunt adesea implicate în furturi de mărfuri și vizează frecvent produse de mare valoare, cum ar fi produsele electronice, tutunul și produsele farmaceutice, provocând pierderi economice semnificative, care s-au ridicat la aproximativ 52 de milioane EUR între 2017 și 2019; întrucât aceste cifre nu sunt complete din cauza lipsei de raportare și de schimb de date relevante privind infracțiunile de încărcare;
C. întrucât aceste grupuri infracționale devin din ce în ce mai organizate, folosesc tehnologie de ultimă oră, iar utilizarea violenței de către infractorii implicați în activități grave și organizate de criminalitate în UE par să fi crescut, victimele fiind vizate fără discriminare, fără a ține cont de implicarea sau statutul lor, provocând adesea vătămări celor nevinovați;
D. întrucât Uniunea Europeană ar trebui să combată criminalitatea și crima organizată pe rețeaua rutieră a UE și ar trebui să promoveze circulația mărfurilor într-un mod sigur și fără costuri suplimentare legate de supraexpunerea la riscul de agresiune;


E întrucât șoferii de transport rutier internațional petrec perioade mai lungi departe de casă și de familii, ceea ce înseamnă că infrastructura de parcare sigură, securizată și bine echipată din UE este de o importanță crucială pentru sănătatea lor fizică și psihică;
F. întrucât perioadele de muncă, de odihnă și de pauză ale șoferilor de transport internațional de marfă fac obiectul unor reguli stricte care vizează crearea unui sector de transport rutier sigur, eficient și responsabil din punct de vedere social în Uniunea Europeană; întrucât este responsabilitatea atât a instituțiilor UE, cât și a statelor membre să furnizeze o infrastructură de parcare adecvată și accesibilă la nivelul UE, care să facă normele privind timpul de lucru și de odihnă proporționale și fezabile;
G. întrucât condițiile precare de odihnă și riscul ridicat de infracțiune și agresiune sunt principalii factori care fac ca profesia de șofer să fie atât de neatractiv; întrucât lipsa de conducători este o problemă din ce în ce mai mare care provoacă funcționarea ineficientă a pieței unice, a lanțurilor logistice și de aprovizionare și a altor sectoare, cum ar fi producția și comerțul cu amănuntul;

1. Reamintește că un studiu al Comisiei din 2019 subliniază că în UE există o lipsă a aproximativ 100 000 de locuri de parcare pentru noapte pentru camioane, în timp ce acest deficit este și mai mare pentru zonele de parcare securizate certificate1;
2. Declară că zonele de parcare pentru camioane (SSTPA) securizate și sigure sunt necesare pentru a asigura condiții echitabile din punct de vedere social pentru șoferii profesioniști atunci când aceștia se odihnesc obligatoriu; reamintește că industria transportului rutier suferă de o penurie acută de șoferi; invită Comisia să monitorizeze îndeaproape disponibilitatea unui număr suficient de SSTPA de înaltă calitate și aplicarea proporțională a sancțiunilor de către statele membre; subliniază necesitatea de a lua măsuri în cazul oricărei forme de tratament inechitabil sau de discriminare a transportatorilor de camion și a companiilor de transport din UE;
3. Regretă atacurile asupra transportatorilor din zonele de parcare a camioanelor, inclusiv atacurile mortale, și reamintește că aceste atacuri sunt adesea comise de bande bine organizate și bine echipate care uneori fură bunuri la comandă și folosesc adesea veniturile din aceste infracțiuni pentru a finanța alte forme de infracțiune gravă;

4. Regretă faptul că aceste atacuri ar putea avea un aspect xenofob sau rasist;
5. Recunoaște că infracțiunile asupra camioanelor sunt din ce în ce mai mult de natură transfrontalieră și reprezintă principala amenințare de securitate pentru șoferii de camioane; subliniază faptul că este necesară o cooperare consolidată pentru a aborda în mod corespunzător aceste infracțiuni și solicită un schimb structural de informații și o coordonare operațională între autoritățile de aplicare a legii din statele membre, cu sprijinul Europol
6. Invită statele membre să raporteze în mod sistematic infracțiunile către Europol pentru a asigura răspunsuri coerente prin sprijin operațional și analitic și invită Comisia să consolideze în continuare capacitățile Europol în acest domeniu prin creșterea resurselor și a personalului acestuia;
7. Invită Comisia să încurajeze creșterea locurilor de parcare pentru camioane și să le îmbunătățească calitatea, siguranța și conectivitatea utilizând inițiative legislative, programe europene structurale și de investiții, mecanisme de promovare a cooperării între autoritățile competente ale statelor membre și alte instrumente disponibile; instrumente, cum ar fi programul de finanțare al Facilității Conectarea Europei;

8. Îndeamnă Comisia și Consiliul să ia măsurile necesare pentru a stabili și a dezvolta cooperarea polițienească care să implice autoritățile competente din toate statele membre pentru prevenirea, detectarea și investigarea infracțiunilor pe drumuri și în zonele de parcare;
9. Invită Comisia și statele membre să includă obiective și abordări de creștere a numărului de SSTPA în acordurile finale de parteneriat privind fondurile structurale și de investiții europene și în programele pentru aceste fonduri;
10. Salută înființarea Grupului de experți al Comisiei pentru siguranța infrastructurii rutiere, care va solicita consilierea și expertiza statelor membre și a altor părți interesate relevante pe această temă, inclusiv pentru pregătirea actelor nelegislative; îndeamnă Comisia să accelereze lucrările în acest domeniu și să se coordoneze cu statele membre pentru a obține îmbunătățiri concrete pentru șoferii de camioane din UE;
11. Subliniază importanța implementării proiectelor care vizează promovarea cooperării naționale și internaționale în lupta împotriva furtului de mărfuri, crearea unei imagini de ansamblu asupra procedurilor în derulare și optimizarea activității de caz la nivel operațional;

12. Reamintește importanța asigurării unei finanțări prioritare pentru crearea și modernizarea SSTPA-urilor în UE, prin utilizarea tuturor programelor de finanțare disponibile ale UE și ale statelor membre;
13. Invită statele membre să își asume responsabilitatea principală pentru îmbunătățirea siguranței zonelor de parcare a camioanelor prin strategii naționale bine stabilite de siguranță rutieră și măsuri concrete prevăzute în planuri de acțiune și planuri de implementare, care stau la baza unei veritabile UE; cultura siguranței rutiere;
14. Invită Comisia și statele membre să își unească forțele pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor în zonele de parcare pentru camioane, inclusiv prin oferirea de funcții de bază la prețuri accesibile, și pentru a îmbunătăți securitatea acestora,;
15. Regretă faptul că persistă interpretări divergente în ceea ce privește securitatea și standardele de siguranță în parcare și cerințele de certificare și subliniază importanța creării unui standard armonizat al UE care să conțină reguli clare și lipsite de ambiguitate privind nivelurile de siguranță și confort;
16. Invită Comisia să își îndeplinească angajamentele consacrate în Regulamentul (UE) 2020/1054 de a stabili standarde și proceduri de certificare pentru locuri de parcare pentru camioane sigure și securizate în UE;

17. Subliniază că standardele UE care detaliază nivelul de serviciu și securitate al SSTPA și procedurile de certificare a unor astfel de zone de parcare trebuie să devină obligatorii pentru a asigura și a oferi o definiție coerentă a zonelor de parcare sigure pentru camioane și un cadru legislativ coerent;
18. Solicită îmbunătățirea acoperirii și eficacității serviciilor de urgență și de răspuns imediat și introducerea sistemelor de apel pentru notificarea autorităților competente în toate limbile oficiale; îndeamnă statele membre să pună în aplicare un sistem de răspuns imediat atunci când o infracțiune împotriva unui șofer sau a unui camion este comisă în jurisdicția lor națională și să evite cazurile în care șoferul nu primește asistență în timp util din partea autorităților naționale de securitate publică din cauza unor bariere lingvistice sau din orice alte motive;
19. Solicită introducerea unor patrule regulate de securitate/poliție în zonele de parcare în care serviciile de securitate nu pot fi furnizate în mod constant, dar au fost raportate atacuri asupra transportatorilor;
20. Subliniază importanța consolidării mecanismelor de colectare a datelor, a schimbului de informații și a sprijinului analitic și invită statele membre să pună în aplicare modele eficiente de colectare, prelucrare și partajare automată a datelor pentru a îmbunătăți răspunsul operațional al forțelor de poliție la criminalitatea transfrontalieră; ;

21. Informațiile despre locația SSTPA ar trebui să fie transmise într-un mod ușor de utilizat șoferilor și întregului lanț logistic prin instrumente digitale și solicită Comisiei să atingă acest obiectiv prin stabilirea unei baze pentru soluții TIC interoperabile care să permită șoferilor să găsiți și rezervați locuri de parcare securizate și planificați-și călătoriile în consecință;
22. Invită Comisia și statele membre să promoveze sistemele de siguranță existente la bordul vehiculelor și orice fel de instrument inteligent de avertizare și legătura acestora cu poliția și serviciile de urgență;
23. Invită Comisia să propună măsuri pentru revizuirea Regulamentului delegat (UE) nr. 885/2013 al Comisiei și a Regulamentului (UE) nr. 1315/2013;
24. Invită Comisia și statele membre să exploreze și să propună măsuri concrete pentru protecția victimelor infracțiunilor comise în zonele de parcare pentru camioane neprotejate, cum ar fi accesul la asistență medicală, consiliere juridică, un interpret etc..

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.