Șoferii polonezi se opun privilegiilor acordate ucrainenilor. Cozile de camioane sunt de 30 de km Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Când Rusia a invadat Ucraina, UE și-a deschis granițele pentru a permite transportul de cereale și ajutoare. Concurența rezultată a dus la scăderea profiturilor transportatorilor polonezi. Acum, aceștia iau problema în propriile mâini.
Camioanele se întind pe o distanță de 30 de kilometri (18,6 mile) în apropierea punctului de trecere a frontierei Dorohusk-Jagodin. Șoferii lor ucraineni sunt blocați în Polonia, fără a se putea întoarce acasă, deoarece companiile de transport și camionagii polonezi blochează punctele de trecere a frontierei către Ucraina, ca parte a unui protest împotriva concurenței ieftine din partea vecinului lor din sud-est.
Condițiile sunt dificile: este frig, unele camioane sunt parcate pe câmp și nu există aproape niciun magazin alimentar la distanță de mers pe jos.
"Aștept deja de două săptămâni - de fapt, acum sunt aproape trei. Aproape deloc apă, aproape deloc mâncare, doar câteva toalete primitive", deplânge un șofer ucrainean. "Suntem ostatici politici aici".
Punctul de trecere Dorohusk-Jagodin este situat pe cea mai scurtă rută între Varșovia și Kiev. Toate celelalte puncte de trecere a frontierei care duc spre Ucraina sunt și ele blocate, sute de camioane făcând coadă la fiecare dintre ele.
Coridoare de solidaritate înființate după invazia rusă
După ce Rusia a invadat Ucraina în februarie 2022, UE a înființat așa-numitele "coridoare de solidaritate" pentru a facilita transportul de mărfuri între statele membre ale UE și Ucraina.
Era vorba, în primul rând, de a face să intre ajutorul umanitar și militar în Ucraina, dar și de a scoate cereale ucrainene. Exporturile de cereale ucrainene fuseseră practic oprite din cauza blocadei Rusiei asupra porturilor ucrainene.
În cadrul acestei măsuri, au fost reduse și restricțiile impuse șoferilor ucraineni la intrarea în UE. Permisele de conducere și certificatele ucrainene pentru șoferii profesioniști sunt acum recunoscute în tot blocul comunitar.
Companiile ucrainene "cuceresc" mari părți din piața europeană
Potrivit lui Jerzy, un transportator din Biala Podlaska, în apropiere de granița polono-ucraineană, acest lucru a dus la "expansiunea" companiilor de transport ucrainene pe piața UE.
"Ucrainenii sunt mai ieftini, nu trebuie să respecte niciun standard european, ceea ce reprezintă un avantaj imens", se plânge el. "Li se permite să transporte orice încărcătură în Europa la un preț mai mic, în timp ce noi, companiile de transport poloneze, trebuie să respectăm toate standardele UE și să plătim contribuții mari la asigurările sociale."
Jerzy spune că acesta este modul în care companiile ucrainene au reușit să cucerească o mare parte din piață - în detrimentul companiilor poloneze.
Înainte de deschiderea frontierelor, companiile ucrainene reprezentau 60% din transportul transfrontalier, iar cele poloneze 40%. Raportul este acum de 90% la 10% - o pierdere masivă pentru polonezi.
Șoferii polonezi se opun privilegiilor acordate ucrainenilor
Jerzy este membru al Comitetului pentru protecția transportatorilor și a angajatorilor din sectorul logistic, înființat recent, care a organizat protestul.
El și colegul său, Marek Oklinski, își desfășoară în prezent tura de protest de 24 de ore într-un mic cort cu copertină, în fața a două camioane pe care sunt inscripționate cererile companiilor de transport poloneze.
Prima lor revendicare este reintroducerea permiselor de intrare pentru șoferii din țările din afara UE, care au fost abolite pentru șoferii ucraineni în 2022. Acest lucru, explică Oklinski, ar permite companiilor de transport poloneze să recâștige cotele de piață pe care le-au pierdut.
Fără blocarea ajutoarelor sau a bunurilor urgente
Oklinski spune că înțelege situația dificilă a Ucrainei și subliniază că protestul camionagiilor nu include bunuri de primă necesitate.
"Nu există probleme cu transporturile umanitare și militare. Le lăsăm să treacă pe linia de camioane", explică el, adăugând că același lucru este valabil și pentru mărfurile perisabile.
Cu toate acestea, pentru toate celelalte camioane, doar trei camioane pot trece granița pe oră. Pentru a determina ce încărcătură transportă ucrainenii, lucrătorii polonezi din domeniul transporturilor le inspectează documentele de transport.
Nereguli și corupție
"Am văzut sedanuri luxoase cu remorci care sunt înregistrate oficial ca transportând ajutoare militare și care au fost lăsate să treacă de linia de camioane", spune un protestatar care nu vrea să își dea numele.
Rapoarte similare au apărut în presa poloneză, care afirmă că corupția este înfloritoare de partea ucraineană și susține că o mită de 600 de euro este suficientă pentru ca un vehicul să treacă granița fără probleme.
Există rapoarte potrivit cărora unele agenții vamale s-au specializat în înregistrarea vehiculelor care transportă bunuri comerciale ca parte a convoaielor de ajutor umanitar sau militar - o acuzație pe care patronatele poloneze din domeniul transporturilor au repetat-o pentru DW.
Și șoferii din Ucraina sunt supărați
Șoferii ucraineni sunt și ei supărați. Când a început blocada, ei au încercat să împiedice mașinile poloneze să treacă granița. Acum, punctul de trecere a frontierei este păzit de polițiști polonezi înarmați.
"Polonezii se răzbună pentru faptul că trebuie să aștepte și ei pe partea ucraineană a frontierei, dar asta nu este vina noastră, a șoferilor. Nu este adevărat că noi le luăm munca. Ei au încă toată piața europeană pentru ei", spune un șofer supărat din Kovel, în nord-vestul Ucrainei.
Relaxarea restricțiilor de către UE a fost justificată din punct de vedere moral, adaugă Pavel din Harkov. "Suntem singurii care conducem în zonele de război. Un șofer polonez nu merge mai departe de Lviv, își descarcă marfa acolo și se simte ca un erou. Apoi se îndreaptă direct spre casă și se enervează că trebuie să aștepte la graniță."
Imagin iși mai multe info AICI
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?