Șoferii de camion se plâng că sunt forțați să intre într-o parcare privată de lângă podul Dunării de la Vidin-Calafat Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Totul este legal și nimic nu este în neregulă. Desigur, nu există vinovați. Astfel se poate rezuma situația cu parcarea tampon de lângă podul Dunării de la Vidin-Calafat. În ultimele luni, acest pod a intrat în atenția publicului, după ce șoferii de TIR s-au plâns că sunt forțați să intre acolo, iar dacă nu o fac, sunt hărțuiți și amenințați., potrivit Rador Radio România.
Afirmațiile legate de staționarea obligatorie în parcare sunt confirmate de un semafor care deviază traficul de mare tonaj. Cu toate acestea, nicio instituție nu vrea să-și asume responsabilitatea pentru asta. Statul obișnuiește să tacă în general și să aștepte să treacă furtuna. Dar de fapt, scandalul este imens.
De ce este aceasta o problemă?
Situația este următoarea – statul a permis companiei private Danubia Logistics să se ocupe de organizarea traficului de mărfuri la unul dintre cele mai aglomerate puncte de frontieră. Bineînțeles că există un profit din asta, pentru că un camion străin se taxează cu 25 de euro pentru o zi de ședere, iar unul bulgăresc cu 15 leva. Sute de camioane trec zilnic prin acest punct.
Această companie privată are un istoric foarte interesant, după cum s-a aflat din anchetele Bird.bg și bTV. S-a dovedit că firma aparținea unui cetățean macedonean, un fost miner ce trăia în sărăcie și cu datorii. Până nu demult (înainte de a fi eliberat după scandalul media din Bulgaria) el a fost șofer într-o companie legată de omul de afaceri Nikolai Vâlkanov, cândva apropiat grupului Multigroup. Cu toate acestea, acesta nu este singurul detaliu interesant. Înainte ca firma să se dovedească a fi în proprietatea lui Goranco Ţetkovski din Macedonia de Nord, aceasta făcea parte dintr-un grup de business ce deținea parcări la alte puncte de trecere a frontierei din Bulgaria – de exemplu Lesovo și Kăpitan Andreevo.
Cu alte cuvinte, nu există jucători întâmplători în această poveste. Marea problemă este însă sentimentul demonstrat încă o dată de preluare a unui stat în slujba unui interes privat. Chiar și atunci când este vorba de o activitate exclusivă a statului, cum este controlul trecerii frontierei.
Mediapool a pus întrebări tuturor instituțiilor implicate în acest caz. Nimeni nu a avut curajul să spună că situația actuală este intolerabilă și că trebuie să fie schimbată. În schimb, toți au explicat că vina nu a fost a lor și că răspunsurile ar trebui căutate în altă parte.
Începutul
Parcarea tampon a început să funcționeze în mai 2024. Încă de la început, schimbarea nu a fost pe placul unora dintre transportatori. Despre parcare a început să se discute mai intens la începutul lunii iulie datorită a doi deputați – Liuben Ivanov de la Continuăm Schimbarea – Bulgaria Democrată (PP-DB) și Dimo Drencev de la „Renașterea”. Cei doi au pus întrebări miniștrilor de interne și al dezvoltării regionale, dar răspunsurile au fost cel puțin neclare.
Șoferii decid singuri
Este vorba despre o porțiune de drum de șapte kilometri înainte de pod. Ministerul Dezvoltării Regionale susține că proprietar este compania de stat Podul Dunării Vidin – Calafat S.A., care este o societate mixtă bulgaro-română și este operatorul podului. Iată de ce, încă la începutul lunii iulie, ministrul bulgar al dezvoltării regionale, Violeta Koritarova, a declarat în parlamentul de la Sofia: „În ceea ce privește schimbarea organizării introduse pentru trafic, autoritatea competentă este Societatea Podul Dunării Vidin – Calafat, care se află în subordinea Ministerului Transporturilor și Comunicațiilor. Agenția pentru Infrastructură Rutieră nu are nicio sancțiune pe acest teritoriu”.
„Schimbarea” este de fapt un semafor care reglementează circulația, dar este mereu roșu în direcția podului, iar de acolo și spre România. Pentru parcare, însă, lumina este întotdeauna verde. În plus, bărbați ce poartă veste reflectorizante direcționează camioanele către parcare. Adică aici se face un dublu instructaj – o dată la semafor și a doua oară – de către oamenii de pe drum, care, potrivit șoferilor, sunt angajați din parcare, deși nu este foarte clar ce autoritate au pentru a dirija traficul, având în vedere că aceasta este în întregime o activitate de stat.
Ce răspune Ministerul Transporturilor? Potrivit fostului ministru bulgar al transportului, Gheorghi Gvozdeikov, de fapt nu există nicio problemă. El explică că ministerul nu are competențe în a organiza trecerea podului, iar societatea bulgaro-română a eliberat autorizații de folosință specială a drumului către Danubia Logistics. Adică, această societate este ori proprietarul drumului, ori, potrivit lui Gvozdeikov, nu are niciun fel de atribuții de reglementare a traficului.
Iar un al treilea ministru – al afacerilor interne la acea vreme – Kalin Stoianov, scapă de responsabilitate. „Angajații Ministerului Afacerilor Interne nu au nicio legătură cu modul în care funcționează parcarea, cu activitatea și organizarea pe care o desfășoară, nici legat de informarea șoferilor pentru trecerea prin aceasta”, a răspuns el la o interpelare parlamentară.
Dar cine are responsabilități cu privire la circulație și o dirijează oare cineva?
Mediapool a întrebat firma-operator a podului, după ce toate ministerele s-au scuzat legat de aceasta. Firma a oferit următorul răspuns: „Intrarea vehiculelor de mare tonaj în parcare sau așteptarea la semafor este o decizie individuală a conducătorilor auto. Trecerea prin parcare nu este obligatorie, iar conducerea Societății Podul Dunării Vidin-Calafat S.A. nu are a primit semnale de la șoferi că sunt deviați prin aceasta”.
Evident, conducerea societății trăiește într-o altă realitate, sau cel puțin asta își dorește. Pentru că sunt reclamații în spațiul public care arată clar ce probleme au șoferii legat de trecerea podului. În plus, există și o serie de întrebări ale parlamentarilor pe această temă, precum și plângeri de la firmele de transport. Compania spune însă că nu există sesizări de nereguli care să fi ajuns la ea.
Nu suntem de acord, dar nu putem face nimic
Semaforul, devenit un simbol al țării acaparate, funcționează de fapt de 10 ani, adică de când podul a fost dat în exploatare. În toamna anului trecut, însă, el a fost mutat în locul în care se află acum. Acest lucru s-a făcut din cauza construirii conexiunii rutiere către parcarea aflată deja în construcție.
Pentru a se asigura că totul este în ordine, companiei private i s-a eliberat o autorizație de folosire specială a drumului. Acesta este un document care autorizează exploatarea construcțiilor de pe marginea drumului precum campinguri, moteluri, benzinării, parcări, garaje etc. Acesta a fost semnat de conducerea anterioară a companiei de stat care exploatează podul. Cum anume s-a întâmplat acest lucru nu este clar, deoarece conform Ordonanței privind folosirea specială a drumurilor, un astfel de document este emis de trei organisme – Agenția pentru Infrastructură Rutieră, Administrația Regională a Drumurilor sau municipalitatea. În acest caz, autorizația a fost semnată de societate, care însă nu se numără printre cele specificate în ordin.
Autorizația de utilizare specială este obligatorie pentru ca ulterior să se elibereze și autorizația de construcție. Potrivit răspunsurilor municipalității Vidin către Mediapool, autorizația de construcție a parcării a fost eliberată de arhitectul șef al acesteia la data de 12 aprilie 2024. La începutul lunii mai, aceasta era deja în funcțiune. Potrivit celor care cunosc situația, construcția de acolo a început cu câteva luni mai devreme.
Municipalitatea Vidin a spus de asemenea că nu are nicio legătură cu organizarea circulației. Cei de acolo au declarat: „Municipalitatea Vidin anunță că nu aprobă implementata organizare a circulației și trecerea obligatorie prin parcarea tampon construită”. De acest caz se ocupă Ministerul Mediului, care a decis, la jumătatea lunii ianuarie, că nu este nevoie să se efectueze o Evaluare a Impactului asupra Mediului pentru că „nu există probabilitatea să existe un impact negativ semnificativ” asupra naturii. Celălalt argument este „o nevoie stringentă de parcări tampon”.
Clădirile
Parcarea tampon este construită pe un teren a cărui proprietate a fost împărțită în trecut între mai multe persoane care dețineau părți mai mici din acesta. În anul 2022, însă, a început consolidarea, deoarece proprietățile au fost cumpărate de compania Interbase din Sofia. Proprietarul acesteia este Gheorghi Iordanov, care a deținut și alte societăți. Una dintre ele este Bulgarian Building Company (BBC), o companie de construcții înființată în 2005 și unică proprietate a lui până în 2017. În prezent, proprietarul firmei BBC este Vențislav Markov, iar firma propriu-zisă deține și alte companii de construcții. În trei dintre ele, administrator este fostul viceprimar pentru transporturi din Sofia, Evgheni Krusev. Cu ani în urmă, el a fost urmărit penal pentru renovarea străzii Graf Ignatiev din Sofia. În cele din urmă, a fost achitat și, la rândul său, a dat în judecată procuratura. În 2023, Interbase a vândut clădirea către Danubia Logistics. Tranzacția a fost anunțată în luna februarie, iar în acte sunt enumerate peste 20 de terenuri de diferite dimensiuni. Interesul material este de 460.000 de leva.
Primăria Vidin, care încearcă să se distanțeze de scandal, a vândut de asemenea un teren, potrivit datelor de la Registrul de Proprietăți. În aprilie 2024, adică cu câteva săptămâni înainte de a începe să funcționeze parcarea, a fost transferat un teren municipal de aproape 2.000 de metri pătrați. Danubia Logistics a plătit pentru acesta suma de 6.326 de leva.
Semnalele
Și deși instituțiile preferă să se prefacă a fi oarbe și surde legat de problemă, există totuși semnale. Ministerul de Interne a declarat pentru Mediapool că sunt două dosare. Parchetul din Vidin a spus de asemenea că există sesizări. Trei dosare au fost deschise la Parchetul Județean. Deocamdată nu este clar ce s-a făcut cu acestea, anchetatorii spun doar că verificările nu sunt finalizate.
Firma
Proprietarul parcării tampon este firma Danubia Logistics Vidin. Potrivit Registrului Comerțului, acesta este deținut de cetățeanul macedonean Goranco Ţetkovski. I-a fost transferată în primăvara anului trecut de la societatea Parking Kapitan Andreevo. Acesta din urmă este administrată de Gheorghi Karpacev, iar unicul proprietar al capitalului este compania Request, în care Karpacev este din nou unul dintre proprietari. Aceeași companie deține și capitalul firmei Parking Lesovo.
Danubia Logistics a fost înființată la începutul anului 2023, cu un capital de 100.000 de leva. Două luni mai târziu, acesta fost majorat la 500.000 de leva. În registre, firma nu a indicat niciun număr de telefon, niciun e-mail. Există o singură adresă – un apartament în cartierul sofiot „Krasno Selo”. Până în luna mai, firma nu a fost declarată ca având angajați. După ce parcarea a început să funcționeze, au fost menționați 85 de asigurați, care au ajuns apoi să fie 98.
De rușine
După izbucnirea scandalului, instituțiile au început să mimeze o oarecare activitate. Și rezultatul este următorul – setările semaforului au fost modificate recent. Acum nu mai arată în permanență verde în direcția parcării. Se pare că asta este tot ce poate face întreaga țară în această problemă.
Sursa: MEDIAPOOL / Rador Radio România
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?