Șofer de camion, 13 săptămâni în cabină, salariu de 2.470 euro/lună: „Sunt un zombi. Demisionez” Recomandat

Șofer de camion, 13 săptămâni în cabină, salariu de 2.470 euro/lună: „Sunt un zombi. Demisionez”

Aliaksandr Matsiash, un imigrant din Belarus, s-a alăturat grupului de transport lituanian Baltic Transline în luna mai.

Dar, după două săptămâni de cursuri, urmate de 13 săptămâni de viață într-un camion în parcări și pe drumuri din Olanda - totul pentru un salariu 2.470 euro -, tânărul de 30 de ani a decis să renunțe la slujbă, scrie Financial Times consultat de Revista Tir.
„Nu este o viață normală pentru un om”, a spus el.
„Este ca o închisoare, nu este o slujbă. O faci ca un zombie ". Analiștii spun că lipsa globală de șoferi de camioane persistă de la mijlocul anilor 2000. Dar cazul lui Matsiash ilustrează dimensiunea umană a unui deficit global de conducători auto care a intrat, recent, în atenția publicului larg.
În Marea Britanie, pe rafturile supermarketurilor lipsesc mărfurile, restaurantele McDonald’s au rămas fără milkshake în această săptămână și constructorii nu pot accesa provizii.
În timp ce minereul de fier nu poate fi livrat în porturile australiene pentru export. Consecințele potențiale sunt grave. André LeBlanc, vicepreședinte de operațiuni la Petroleum Marketing Group, un distribuitor de combustibil cu sediul în Virginia, SUA, a declarat că stațiile de benzină pe care le-a alimentat au epuizat unele dintre produse de aproximativ 1.200 de ori din cauza penuriei de șoferi.

 „Nu este o viață normală pentru un om”,

Problemele cu forța de muncă din sectorul transporturilor s-au acumulat de-a lungul timpului, pe măsură ce companiile multinaționale au scăzut costurile pe lanțul de aprovizionare. În același timp, forța de muncă în transportul de camioane din țările dezvoltate a îmbătrânit. Vârsta medie a șoferului de camion din Marea Britanie este de 55 ani, în timp ce mai multe locuri de muncă au devenit computerizate. Bob Costello, economist-șef la American Trucking Associations, a declarat că numărul de șoferi în transportul general de marfă din SUA a scăzut la 430.000, față de 465.000 de oameni la începutul anului 2020.
„Lipsa șoferilor din SUA se înrăutățește; este mult mai rău decât a fost vreodată ", a adăugat șoferul Aliaksandr Matsiash:
„ Este ca o închisoare, nu este o slujbă. O faci și ajungi ca un zombi ”
Handout Keith Newton, secretar general al Chartered Institute of Logistics and Transport International, a declarat că membrii din Australia și Asia centrală au raportat o penurie de 20% a șoferilor de vehicule grele.
Cererea crescândă de mărfuri în timpul pandemiei a crescut volumul mărfurilor, în timp ce creșterea accelerată din sectorul comerțului electronic a crescut presiunea.
„Comerțul global devine din ce în ce mai complex, consumatorii doresc livrări mai rapide și pur și simplu nu există suficienți șoferi de camion calificați pentru a face față acestei cereri în întreaga lume", a spus Newton.

Transportator: Respectăm legea
Girteka este unul dintre cei mai mari transportatori din Europa. Intenționează să angajeze în total 7.000 de șoferi în acest an, Compania a anunțat că sunt necesari mai mulți angajați pe camion pentru a permite altor șoferi să petreacă mai mult timp acasă.
Baltic Transline contestă portretizarea lui Matsiash a condițiilor sale de muncă și de viață. Compania l-a informat că ar putea fi obligat să petreacă perioade lungi de timp în camion. Compania susține că „respectă cu strictețe legislația în vigoare și oferă cazare adecvată, precum și asigură condiții de muncă adecvate tuturor angajaților săi”.

Africa e soluția?
Marea Britanie, care are un necesar estimat la 100.000 de șoferi, a fost afectată nu numai de plecarea șoferilor din țările UE din cauza Brexitului și a pandemiei, ci și de reforma legislației fiscale introduse în acest an.
„Chiar dacă ni s-ar permite să recrutăm șoferi din UE, există și acolo o lipsă de șoferi”, a spus Rod McKenzie, de la Asociația Transportului Rutier. „Singurul loc care nu are un deficit semnificativ de șoferi este Africa”.

Șoferii vor mai mult decât bani

Companiile de camioane din SUA caută, de asemenea, soluții în străinătate, în ciuda cotelor stricte de vize.
Anda Malescu, partener executiv la Malescu Law, cu sediul în Miami, ajută companiile de camioane să obțină șoferi din Mexic, Canada și Africa de Sud. „Companiile sunt din ce în ce mai disperate”, a spus ea.
Walmart oferă un bonus la angajare de 8.000 de dolari pentru unii șoferi, în timp ce retailerul britanic John Lewis a anunțat intenția de a crește salariile șoferilor cu până la 5.000 de lire sterline pe an.
Salariile din Marea Britanie pentru șoferii au crescut cu 21% până la 36.800 de lire sterline în mai puțin de un an, potrivit recrutorului Adzuna. Dar grupurile comerciale spun că bonusurile și o plată mai bună îi încurajează pe șoferi să treacă de la un angajator la altul. „Șoferii vor mai mult decât bani”, a spus Patrick Doran, care după șapte ani pe camion în Marea Britanie vrea să conducă autobuze.

Șoferii, duși la limită
Pentru șoferii de camioane, lipsa unor facilități adecvate, de la toalete și parcări până la locurile de odihnă sigure, reprezintă plângeri obișnuite. Mulți raportează un ciclu vicios: lipsa de forță de muncă duce la o presiune mai mare asupra celor angajați pentru a îndeplini mai multe livrări.
Șoferii cred că nu mai merită efortul și perioadele lungi departe de casă. „Îmi plăcea slujba”, a spus Jose Queiros, cetățean portughez care a venit în Marea Britanie în 1990, dar a părăsit slujba de șofer de camioane în aprilie, după 12 ani. „Pe măsură ce trecea timpul, slujba a devenit din ce în ce mai grea, deoarece companiile ar fi doar să ne ducă la limită”.

Exploatarea șoferilor la nivel internațional
Herman Bolhaar, raportorul național pentru traficul de persoane în Olanda, a declarat că guvernul olandez nu a făcut suficient pentru a pune în aplicare reglementările, darămite să aducă în atenție condițiile de muncă ale șoferilor de camioane.
El a spus că autorităților din țara sa le lipsesc suficiente informații cu privire la exploatarea forței de muncă din industria transportului rutier și că „ar trebui să știm mult mai precis care sunt cifrele”.
„Exploatarea șoferilor este o problemă locală, nu este o problemă națională, este o problemă internațională", a spus el.
„Are de-a face cu economia, comerțul, costurile, profitul, dar, fundamental, este vorba despre drepturile omului, demnitatea umană și condiții de muncă corecte."

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.