România are nevoie de 71.000 șoferi de camion. De ce nu e o meserie atractivă Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
• O piață a muncii slabă și cererea mare post-pandemie continuă să alimenteze penuria de șoferi.
• Salariile mai mari în 2021 nu au rezolvat problema.
• Criza demografică face ca decalajul tot mai mare între șoferii tineri și cei bătrâni să crească.
Sondajul anual al IRU privind deficitul de șoferi arată că posturile neocupate de șoferi comerciali continuă să crească în ritmuri alarmante pe tot globul.
Studiind peste 1.500 de operatori de transport rutier comercial din 25 de țări din America, Asia și Europa, IRU a constatat că deficitul de șoferi de camion a crescut în toate regiunile în 2021.
În Europa, deficitul a crescut cu 42% din 2020 până în 2021, posturile de șofer neocupate ajungând la 71.000 în România, 80.000 atât în Polonia, cât și în Germania și 100.000 în Marea Britanie. În Mexic, deficitul a crescut cu 30%, ajungând la 54.000; în China cu 140% a ajuns la 1,8 milioane. Salariile mai mari ale șoferilor în 2021, în special în SUA, nu au dus la mai puține lipsuri.
Secretarul general al IRU, Umberto de Pretto, a declarat: „Lipsa cronică de șoferi comerciali se înrăutățește, milioane de posturi rămânând neocupate. Acest lucru pune economiile și comunitățile deja sub presiune la un risc mai mare, existând probleme de mobilitate socială și pericolul colapsului lanțului de aprovizionare.”
În timp ce firmele din Argentina și China prognozează ușoare îmbunătățiri, operatorii din majoritatea regiunilor se așteaptă ca deficitul de șoferi de camion să continue să crească: Turcia cu 15%, Mexic cu 32% și Eurasia și Europa cu 40%.
În transportul de pasageri, 7% din posturile de șofer de autobuz și autocar au fost neocupate în 2021 în Europa. Operatorii se așteaptă ca aceasta să ajungă la 8% în 2022 în țările chestionate.
Femeile încă nu sunt pe scaunul de șofer
Mai puțin de 3% dintre șoferii de camion erau femei în 2021 în toate regiunile, cu excepții notabile în China, la 5% și în SUA, la 8%. Rata femeilor șoferi de autobuz și autocar în Europa a fost mai bună, la 12%. Cu toate acestea, aceste rate sunt încă cu mult sub normele din sectorul transporturilor, în special în Europa și SUA, unde 22% și, respectiv, 28% din toți lucrătorii din transport sunt femei.
Bombă demografică cu ceas
Tinerii șoferi sub 25 de ani au rămas o mică minoritate, de 6 sau 7% din numărul șoferilor de camion, în majoritatea regiunilor. Pe de altă parte, există între două și cinci ori mai mulți șoferi în vârstă de peste 55 de ani în toate regiunile, cu excepția Chinei și Mexicului. În SUA și Europa, șoferii în vârstă reprezintă aproximativ o treime din forța de muncă. Europa are cea mai mare vârstă medie a șoferului, la 47 de ani.
Decalajul tot mai mare de vârstă este mai grav pentru transportul de pasageri. În Europa, doar 3% dintre șoferii de autobuz și autocar aveau sub 25 de ani în 2021, jumătate din rata sectorului general de transport. Cu toate acestea, șoferii de peste 55 de ani reprezentau 32% din forța de muncă, cu o vârstă medie a șoferului de 50 de ani.
Potrivit operatorilor de transport rutier, criza actuală a deficitului de șoferi este cauzată de lipsa șoferilor calificați în toate regiunile, cu excepția Chinei și Turciei.
„Operatorii de transport rutier își fac treaba lor, dar guvernele și autoritățile trebuie să își mențină atenția, în special pentru a îmbunătăți infrastructura de parcare, accesul la formare și pentru a încuraja mai multe femei și tineri în profesie”, a concluzionat secretarul general al IRU, Umberto de Pretto.