Pachetul Mobilitate 1 a intrat în vigoare. Șoferii de pe comunitate, obligați să se întoarcă acasă la 4 săptămâni

Pachetul Mobilitate 1 a intrat în vigoare. Șoferii de pe comunitate, obligați să se întoarcă acasă la 4 săptămâni

Cea mai importantă prevedere, cu un impact asupra transportatorilor din estul Europei, deci inclusiv asupra celor din România, este cea cu privire la întoarcerea acasă sau la centrul operațional al firmei, la fiecare patru săptămâni a șoferilor, care lucrează în străinătate. Transportatorii români spun că o astfel de prevedere încalcă inclusiv dreptul șoferilor la libera circulație și ședere în interiorul Uniunii Europene, așa cum prevede Directiva 2004/38/CE a Parlamentului European si a Consiliului, potrivit căreia românii, în calitate de cetățeni ai UE, au „dreptul de sedere pe teritoriul altui stat membru pe o perioadă de cel mult trei luni, fără nici o altă condiție sau formalitate în afara cerinței de a deține o carte de identitate valabilă sau un pasaport valabil”.

A doua etapă a Pactului Mobilitate 1 va intra în vigoare peste un an și jumătate și prevede întoarcerea șoferului acasă cu tot cu camion, la fiecare două luni.

Autoritățile române plănuiesc să atace la Curtea Europeană de Justiție pevederile pe care le consideră defavorabile transportatorilor români.

 Comisarul European pentru Transport, Adina Vălean, a declarat la rândul său că au fost initiate două studii: unul care se referă la impactul obligației ca un camion să se întoarcă în țara de origine la fiecare 8 săptămâni și unul care analizează restricțiile de cabotaj și de transport combinat.

„Aceste studii urmăresc să ne arate efectele posibile în ceea ce privește mediul, congestionarea traficului, dar și în ceea ce privește piața unică europeană. Ambele vor fi finalizate până la sfârșitul lui 2020. Dacă ele vor dovedi că măsurile sunt împotriva principiilor Green Deal, Comisia Europeană poate elabora legislație în acord cu concluziile acestor studii”, a precizat oficialul european.

Pachetul Mobilitate 1 s-a publicat pe 31 iulie în Jurnalul oficial al Uniunii Europene. Practic, de atunci a început să curgă și termenul până la care statele membre, care își văd amenințat de noile prevederi sectorul de transporturi, îl pot ataca.

„Termenul pentru introducerea unei acțiuni în anulare este de 2 luni, după caz, de la publicarea actului atacat”, ne-a transmis Ministerul de Externe.

Răspunzând unei solicitări G4Media.ro, Ministerul Transporturilor a transmis că a inițiat deja demersuri pentru introducerea a trei acțiuni de anulare pentru Pachetul Mobilitate prin transmiterea scrisorii oficiale și a argumentelor necesare susținerii unui astfel de demers către Agentul guvernamental al României pe lângă Curtea Europeană de Justiție, aflat în coordonarea directă a ministrului afacerilor externe, Bogdan Aurescu.

 Pe lângă demersul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor privind acțiunile în anulare sus-menționate, transportatorii rutieri pot introduce, la rândul lor, astfel de acțiuni; consideram, astfel, ca orice acțiune de acest fel poate susține demersul MTIC”, a declarat Lucian Bode, ministrul Transporturilor.

Ministerul de Externe a primit pe 11 august solicitarea colegilor lor de la Transporturi. „În prezent, sunt în curs de derulare procedurile interne în vederea aprobării de către Guvernul României a principalelor linii ale poziției României față de acest demers. În ceea ce privește coordonarea cu alte state membre UE, România este într-un dialog constant, atât la nivel tehnic, cât și la nivel juridic, cu acele state care, în cadrul negocierilor la nivelul UE privind Pachetul Mobilitate I, au exprimat puncte de vedere similare: Bulgaria, Cipru, Estonia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Ungaria”, a precizat Ministerul de Externe.

Demersurile pentru atacarea Pachetului Mobilitate 1 au scopul de a anula sau de a diminua impactul negativ al unora dintre prevederi asupra transportatorilor români. Până când România ar putea obține, însă, o decizie favorabilă la Curtea Europeană de Justiție ar putea trece, însă, luni bune, timp în care ar intra în vigoare toate prevederile pachetului legislativ.

Revizuirea reglementărilor rutiere a fosat promovată de statele UE mai bogate, inclusiv Franţa şi Olanda, îngijorate de prețurile mai scăzute practicate de transportatorii din estul Europei și de impactul asupra propriilor firme. O parte din pevederile pachetului legislativ au stârnit nemulțumirea statelor europene periferice, care au susținut că modificările aduse vor exclude sau vor limita drastic din Piața Unică, transportatorii rutieri din multe state membre din cauza poziționării geografice a țărilor lor de reședință. În plus, spun statele contestatoare, pachetul mobilității nu ține cont de efectele economice ale pandemiei de COVID-19 și pune în pericol eforturile de redresare ale multor state.

Potrivit României, dar și altor altor 8 state din Uniunea Europeană, actuala formă a Pachetului Mobilitate 1 este în contradicție și cu obiectivele Green Deal ale Uniunii Europene, deoarece obligă întoarcerea camioanelor în statul membru în care au primit autorizaţia, la fiecare opt săptămâni. Asta va conduce, potrivit celor 9 state, la creșterea numărului de “curse goale” care, în schimb, va genera emisii suplimentare de CO2 din sectorul transporturi rutiere.

„Operatorii de transport români sunt obligați să parcurgă 1.300 km în plus pentru a se conforma noilor reguli, în timp ce polonezii, slovacii și ungurii ar trebui să parcurgă jumătate din distanță sau chiar mai puțin. Revenirea la țara de origine la fiecare 8 săptămâni ar însemna 1.000 de camioane în plus zilnic pe drumurile europene și la frontiere, fără nicio justificare economică. Aceasta ar putea duce la 1.160 de tone de emisii de CO2/zi sau 418.000 tone CO2/an”, scrie într-o analiză întocmită de Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) în primăvară și care a ajuns și pe biroul comisarului european pentru Transporturi, Adina Vlădean.

Comisia Europeană încă lucrează la studiile de impact

Oficialul european a declarat pentru G4Media că „ Pachetul Mobilitate 1 aduce multe modificări pozitive privind condițiile de muncă ale șoferilor”, dar recunoaște că forma finală a sa cuprinde prevederi care nu se regăsesc în propunerea inițială a Comisiei Europene și care nu au la bază niște studii de impact.

„Am inițiat două studii: unul care se referă la impactul obligației ca un camion să se întoarcă în țara de origine la fiecare 8 săptămâni și unul care analizează restricțiile de cabotaj și de transport combinat. Aceste studii urmăresc să ne arate efectele posibile în ceea ce privește mediul, congestionarea traficului, dar și în ceea ce privește piața unică europeană. Avem un contractor extern, ales prin proceduri transparente, specializat în acest tip de studii. În acest moment am pregătit bazele studiului, prin interviuri preliminare, și suntem în faza de colectare a datelor de la operatorii din domeniu, de la oficiile naționale de statistică și de la statele membre. Studiile sunt în faze diferite, dar ambele vor fi finalizate până la sfârșitul lui 2020. Dacă ele vor dovedi că măsurile sunt împotriva principiilor Green Deal, Comisia Europeană poate elabora legislație în acord cu concluziile acestor studii”, a declarat comisarul european.

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.