OFICIAL Cum vor arăta noile clasificări europene privind siguranța camioanelor Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Atunci când Euro NCAP a început să testeze autoturismele și să facă publice informațiile în 1997, a avut două motivații principale: "Pentru a oferi consumatorilor o alegere în cunoștință de cauză în ceea ce privește siguranța lor și pentru a exercita presiuni asupra producătorilor de autovehicule pentru a îmbunătăți siguranța", explică directorul de dezvoltare strategică al Euro NCAP, Matthew Avery, înainte de Congresul Mondial NCAP24 de la München.
Aproape 1000 de mașini au fost testate între timp și, devenind o parte esențială a designului vehiculelor, producătorii auto din toate domeniile se străduiesc acum să obțină calificative de cinci stele.
Analizând impactul pe care acest lucru l-a avut asupra accidentelor rutiere mortale, Avery afirmă: "Până în 2015, la aproximativ 20 de ani de la introducerea primelor ratinguri, adică timpul necesar pentru o schimbare completă a parcului auto european, am observat o reducere uriașă de 65-70% a numărului de decese ale pasagerilor. În doar cinci ani, introducerea sistemelor de frânare de urgență autonomă (AEB), de exemplu, a redus cu 30-40% numărul de accidente față-spate".
Cu toate acestea, obiectivul final rămâne mult mai ambițios - Euro NCAP își propune să ajute țările europene să atingă obiectivul "Vision Zero" și să elimine complet decesele cauzate de accidente rutiere.
Pentru a face acest lucru, este important să ne ocupăm nu doar de autoturisme, ci și de vehiculele comerciale.
Camioanele grele cu o greutate de 7,5 tone și peste reprezintă doar trei procente din flota europeană, dar sunt implicate în 15% din toate accidentele mortale.
Avery este foarte clar: "Nu vom reuși să realizăm Viziunea Zero dacă nu ne ocupăm de aceste 15 % din accidente. Este absolut esențial să începem să ne ocupăm de siguranța vehiculelor grele de marfă."
Camioanele parcurg o mulțime de kilometri și, prin urmare, au o expunere ridicată pe drumurile noastre, dar există un alt factor major care joacă un rol în proporția mare de decese pentru care sunt responsabile camioanele. Multe dintre tehnologiile avansate de siguranță care au fost dezvoltate în ultimii ani și care sunt disponibile pentru autoturisme, pur și simplu nu au fost încă montate pe vehiculele grele.
"Pentru că, în acest moment, este o situație de libertate pentru producătorii de camioane, dincolo de reglementări. Ceea ce avem acum sunt unii producători care oferă o parte din tehnologie, dar nu toată, în niciun caz", explică Avery.
Recunoscând aceste neajunsuri, Ulric Långberg de la Asociația Suedeză de Transport Rutier este de acord: "Cu cât recunoaștem mai repede că tehnologiile de siguranță pentru camioane sunt în urma celor pentru autoturisme, cu atât mai repede vom putea reduce numărul de accidente mortale în care sunt implicate camioanele."
Evaluarea siguranței camioanelor
În ultimele 18 luni, Euro NCAP a lucrat la o nouă schemă de evaluare a siguranței camioanelor, pe care a prezentat-o la Congresul mondial NCAP24, care a avut loc la Munchen pe 23 și 24 aprilie.
"Camioanele reprezintă o piață foarte diferită de cea a autoturismelor, este un public nou - în loc să vorbim cu consumatorii, devine o conversație B2B", spune Avery. "Noile ratinguri de siguranță pentru camioane se vor adresa unui ecosistem cu mai multe părți interesate, format din transportatori, producători, expeditori, asigurători și autorități."
Avery explică faptul că procedura de rating va fi menită să încurajeze producătorii de vehicule să monteze tehnologii de siguranță inovatoare, asigurându-se în același timp că tehnologia este acceptată de șoferi și transportatori. "Acestea sunt adesea sisteme opționale, spre deosebire de autoturisme, camioanele sunt făcute la comandă pentru a îndeplini un rol foarte specific. Este foarte important ca producătorii să pună la dispoziție aceste sisteme și tehnologii și ca clienții să le cumpere efectiv."
Un reprezentant al producătorilor de camioane prezent la Congresul NCAP24 a explicat, de asemenea, importanța ca șoferii de camioane să fie pe aceeași lungime de undă în ceea ce privește tehnologiile inovatoare.
Euro NCAP se va concentra pe argumentul economic al vehiculelor sigure și al condusului în siguranță pentru a avea cel mai eficient impact. "Activitatea de transport de marfă este foarte sensibilă la costuri", subliniază Avery, arătând că "atunci când adaugi 1 000 de euro pentru tehnologie pe un camion, trebuie să existe o amortizare".
"Procesul Euro NCAP oferă, de fapt, această recuperare, deoarece spunem: vom pune la dispoziție aceste informații, asigurătorii pot reacționa la ele, autoritățile municipale pot reacționa la ele, iar expeditorii pot reacționa la ele", adaugă el.
Un instrument pentru reglementări
În 2022, Comisia Europeană a adăugat noi cerințe pentru siguranța camioanelor în cadrul GSR2 (General Safety Regulation 2), care obligă producătorii de vehicule să pună la bordul acestora unele dintre tehnologiile de siguranță de bază.
"GSR2 este ceva pe care Euro NCAP se poate baza, ceea ce înseamnă că nu ne limităm la acordarea de calificative cu stele pentru producătorii de vehicule care montează echipamente standard, ci este vorba despre încurajarea producătorilor să meargă mai departe", spune Avery.
În 2021, Londra a introdus Standardul de viziune directă, care îi obligă pe producătorii de camioane să furnizeze vehicule care au un anumit nivel de vizibilitate pentru șoferi. Nu puteți accesa drumurile londoneze cu un camion greu decât dacă acesta are fie o bună vizibilitate directă, fie dispune de echipamente de siguranță care să rezolve acest aspect.
"Londra a investit o sumă uriașă de bani în proiectarea propriului lor sistem nou", subliniază Avery, adăugând că "o autoritate bogată precum Londra poate face acest lucru, dar pentru alte orașe din Europa, acest lucru ar putea fi mult mai greu de permis. Așadar, Euro NCAP le oferă un cadru: noi vă vom oferi ratingul pentru aceste camioane, iar dumneavoastră îl puteți aplica pentru propriile măsuri și reglementări. De exemplu, un oraș ar putea foarte ușor să permită doar camioanele de 4 stele și peste în orașul său, atâta timp cât are o modalitate de monitorizare a vehiculelor care intră în oraș."
În afară de autoritățile municipale și rutiere, expeditorii și alte întreprinderi care utilizează camioane pentru transportul mărfurilor pot utiliza clasificările pentru a-și pune în aplicare propriile cerințe de siguranță. IKEA, de exemplu, nu deține niciun camion, dar are mii de camioane pe drum în fiecare zi, livrându-și produsele.
În cadrul NCAP24, Elisabeth Munck af Rosenschöld, director global de sustenabilitate la IKEA, a subliniat modul în care IKEA acordă prioritate siguranței camioanelor pe care le utilizează.
"Lucrul esențial care lipsește acestor autorități de reglementare, expeditori și întreprinderi pentru a încuraja cele mai bune practici în materie de siguranță este informația. Iar informațiile sunt cele pe care Euro NCAP le va putea oferi", a conchis Avery.
Impact pe termen lung
Cu reglementările în vigoare în prezent, Universitatea Johns Hopkins a estimat că, între 2015 și 2030, vor fi salvate peste 160.000 de vieți în întreaga lume. Vorbind la Congresul NCAP24, unul dintre cercetători, profesorul Abdul Bachani, a declarat: "Dacă vom umplem lacunele în adoptarea măsurilor de siguranță, implementând noi măsuri bazate pe tehnologiile care există deja, vor fi salvate încă 40.000 de vieți între 2024 și 2030, ajungând la peste 200.000 de vieți salvate până în 2030."
"Știm că măsurile și tehnologiile de siguranță care salvează vieți sunt disponibile, au existat și nu sunt costisitoare pentru a fi implementate, dar implementarea noastră este în urmă. Prin urmare, trebuie să ne concentrăm să ne asigurăm că aceste tehnologii sunt preluate de țări, începând cu țările G20, ceea ce va avea un efect în cascadă asupra țărilor cu venituri mai mici, deoarece acestea se bazează în principal pe vehiculele exportate din aceste țări", a declarat Bachani.
În ceea ce privește ratingurile de siguranță pentru camioane, Euro NCAP se așteaptă să vadă efectele pozitive destul de repede, "în general trebuie să aștepți o rotație a generațiilor", explică Avery. "Cu toate acestea, ne aflăm într-o perioadă de schimbare în care producătorii de camioane caută să le actualizeze. Așadar, credem că, relativ rapid, producătorii, în următorii 6-10 ani, ar putea să-și actualizeze vehiculele pentru a obține ratinguri bune de 5 stele pentru camioanele lor."
Vehiculele grele de marfă au o expunere foarte mare pe drumurile europene, acestea parcurg în medie o jumătate de milion de kilometri într-un an, "așa că ne-am putea aștepta să vedem o îmbunătățire marcantă în ceea ce privește reducerea numărului de accidente mortale deja după 10 ani", prezice Avery.
Testele de siguranță activă, care testează vehiculele în ceea ce privește capacitatea lor de a evita coliziunile, vor începe în luna septembrie a acestui an, iar primele ratinguri cu stele vor fi publicate în noiembrie. Testele de siguranță pasivă, adică testele de coliziune propriu-zise, vor începe în 2030. "Deocamdată ne concentrăm pe siguranța activă și le dăm timp producătorilor să dezvolte siguranța pasivă, punându-i în gardă că vor trebui să îmbunătățească protecția pietonilor și să subscrie la protecția fizică", conchide Avery.
Sursa AICI
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?