Modificări în implementarea sistemelor de transport inteligente Recomandat

Modificări în implementarea sistemelor de transport inteligente

La finalul anului trecut, a fost elaborată Directiva Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 2010/40/UE privind cadrul pentru implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier și pentru interfețele cu alte moduri de transport.


Obiectivul directivei este de a încuraja dezvoltarea unor tehnologii de transport inovatoare pentru a crea sisteme de transport inteligente (STI). Acest obiectiv se va realiza prin introducerea unor standarde și specificații comune la nivelul UE. Rolul acestora este de a institui servicii STI interoperabile* și eficiente, permițându-le totodată țărilor UE individuale să decidă în ce sisteme să investească.
Directiva vizează aplicațiile și serviciile legate de STI din sectorul rutier al UE, precum și modul în care aceste aplicații comunică cu alte moduri de transport.


Ce sunt Sistemele de Transport Inteligente
STI sunt sisteme în cadrul cărora se aplică tehnologii ale informațiilor și comunicațiilor în transportul rutier, inclusiv infrastructură, vehicule și utilizatori, în gestionarea traficului și gestionarea mobilității.
S-au utilizat următoarele domenii prioritare pentru implementarea și utilizarea specificațiilor și a standardelor:
- utilizarea optimă a datelor privind condițiile rutiere, de trafic și de deplasare, de exemplu pentru a le permite utilizatorilor să planifice călătoriile;
- servicii STI privind continuitatea traficului și gestionarea mărfurilor (adică servicii care nu sunt întrerupte când camioanele trec granița);
- aplicații STI privind siguranța și securitatea rutieră (de exemplu, alerte de risc de vizibilitate redusă sau de prezență a oamenilor, a animalelor și a deșeurilor pe carosabil);
- conectarea vehiculelor la infrastructura de transport, adică echiparea vehiculelor cu sisteme care permit schimbul de date sau de informații.


În cadrul acestor domenii prioritare se disting șase acțiuni prioritare care se axează pe:


1. servicii de informare la nivelul UE privind călătoriile multimodale (pentru călătorii care implică mijloace variate de transport, de exemplu, tren și vapor);

2. servicii de informare în timp real cu privire la trafic, la nivelul UE;
3.modalitatea de a oferi gratuit utilizatorilor informații despre trafic referitoare la siguranța rutieră;
4.disponibilitate armonizată a unui serviciu eCall interoperabil la nivelul UE;
5.servicii de informare referitoare la spații de parcare sigure pentru camioane și vehicule comerciale;
6. servicii de rezervare de spații de parcare sigure pentru camioane și vehicule comerciale.
În ce privește implementarea aplicațiilor și a serviciilor STI, țările UE trebuie să se asigure că sunt aplicate specificațiile aferente adoptate de Comisia Europeană. Cu toate acestea, fiecare țară a UE are dreptul de a decide cu privire la utilizarea unor astfel de aplicații și servicii pe teritoriul său.


Principalele modificări ale Directivei


Prezenta directivă ar trebui să asigure faptul că aplicațiile STI în domeniul transportului rutier permit integrarea fără sincope cu alte moduri de transport, cum ar fi transportul feroviar sau mobilitatea activă, facilitând astfel trecerea la aceste moduri de transport ori de câte ori este posibil, pentru a îmbunătăți eficiența și accesibilitatea.
(3a) Regulamentul (UE) 2020/852 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile (Regulamentul privind taxonomia) arată ambiția de a înlesni mai multe investiții pentru mobilitatea sustenabilă, de exemplu de a crește nivelul de electrificare sau de a sprijini tranziția către moduri de transport mai curate prin promovarea transferului modal și a unei mai bune gestionări a traficului. În același timp, regulamentul recunoaște că este nevoie de criterii tehnice de examinare suplimentare pentru transporturi. Pentru a înlesni investițiile în STI și pentru a reflecta importanța acestora pentru mobilitatea sustenabilă, ar trebui avut în vedere un criteriu tehnic de examinare pentru STI.


(4) Necesitatea tot mai mare de a îmbunătăți utilizarea datelor pentru lanțuri de transport mai durabile, mai sigure, mai eficiente și mai reziliente impune o coordonare consolidată a cadrului STI cu alte inițiative care vizează armonizarea și facilitarea schimbului de date în sectorul mobilității, al transporturilor și al logisticii cu o perspectivă multimodală 37, ținând seama în același timp de normele privind protecția datelor și a vieții private. În special, este nevoie să se îmbunătățească interoperabilitatea și comunicarea cu privire la serviciile de informare și rezervare bazate pe STI pentru locuri de parcare sigure și securizate pentru camioane și vehicule comerciale, cum ar fi spațiile de servicii și repaus aflate de-a lungul rețelei rutiere.
(6) În multe state membre sunt deja implementate aplicații naționale ale acestor sisteme și servicii în sectorul transportului rutier. Cu toate acestea, în pofida îmbunătățirilor înregistrate de la adoptarea sa în 2010, evaluarea Directivei 2010/40/UE38 a identificat deficiențe persistente care au condus la o implementare fragmentară și necoordonată și la o lipsă de continuitate geografică a serviciilor STI în întreaga Uniune și la frontierele sale externe. Dezvoltarea STI ar trebui să acopere nevoile zonelor suburbane, rurale și periferice, precum și ale insulelor și ale regiunilor ultraperiferice, prin asigurarea incluziunii sociale și economice, deoarece viața în astfel de zone depinde în mare măsură de disponibilitatea unor servicii și infrastructuri de calitate, iar dezvoltarea acestor servicii și infrastructuri în aceste zone prin implementarea STI ar putea aduce beneficii importante.
7. statele membre au instituit puncte de acces naționale și se pot institui puncte de acces regionale și locale. Punctele de acces naționale organizează accesul la datele legate de transport și reutilizarea acestora pentru a contribui la furnizarea de servicii STI privind călătoriile și traficul interoperabile la nivelul UE pentru utilizatorii finali. Aceste date referitoare la transporturi ar trebui să fie disponibile într-un format care să poată fi citit automat. Aceste puncte de acces naționale reprezintă o componentă importantă a spațiului european comun al datelor privind mobilitatea în temeiul Strategiei europene privind datele41 și ar trebui să asigure în special accesibilitatea datelor pentru a înlesni folosirea lor eficientă și în condiții de siguranță, după caz.
7b) Datele referitoare la amplasarea și disponibilitatea infrastructurii pentru combustibili alternativi ar trebui să fie accesibile în punctele de acces naționale.
(8) Pentru a asigura implementarea coordonată, efectivă și interoperabilă a STI în întreaga Uniune, ar trebui introduse o serie de specificații, inclusiv standarde, după caz, care să stabilească dispoziții și proceduri mai detaliate, în plus față de specificațiile adoptate deja. Înaintea adoptării oricăror specificații suplimentare sau revizuite, Comisia ar trebui să evalueze complementaritatea lor cu sistemele de transport public ca parte a serviciilor de interes (economic) general și conformitatea acestora cu anumite principii, definite în anexa II. Într-o primă fază, ar trebui acordată prioritate celor patru domenii principale de dezvoltare și implementare a STI. În etapele următoare ale implementării STI, infrastructura STI existentă, implementată de anumite state membre, ar trebui examinată din punctul de vedere al progreselor tehnologice și al eforturilor financiare depuse.


(8a) Pentru a garantă că sistemele STI sunt compatibile și interoperabile, este nevoie să se asigure, în special pentru C-ITS, faptul că cerințele pentru sistemele STI nu impun utilizarea unui anumit tip de tehnologie și nici nu discriminează în favoarea utilizării unui anumit tip de tehnologie, în conformitate cu principiul neutralității tehnologice, așa cum este prevăzut în Directiva (UE) 2018/19721a. Restricțiile privind principiul neutralității tehnologice ar trebui să fie adecvate și justificate de necesitatea de a evita interferențele dăunătoare. Astfel de restricții pot lua, de exemplu, forma impunerii măștilor de emisie și a nivelurilor de putere pentru a asigura protecția sănătății publice prin limitarea expunerii populației la câmpuri electromagnetice. Ele pot fi concepute pentru a asigura buna funcționare a serviciilor printr-un nivel adecvat de calitate tehnică a serviciului, fără a exclude neapărat posibilitatea de a folosi mai multe servicii în aceeași bandă de frecvențe radio. Pot fi concepute, de asemenea, pentru a asigura folosirea corespunzătoare în comun a spectrului radio, în special atunci când folosirea sa face numai obiectul unor autorizații generale, pentru a garanta utilizarea eficientă a spectrului radio sau pentru a îndeplini un obiectiv de interes general în conformitate cu dreptul Uniunii.
(10) Înainte de a fi instalate, noile tehnologii, în special C-ITS, ar trebui să fie întotdeauna testate în condiții reale pentru a asigura fiabilitatea. Parteneriatul european privind mobilitatea cooperativă, conectată și automatizată din cadrul programului Orizont Europa ar trebui să sprijine dezvoltarea și testarea următorului val de servicii.
C-ITS, contribuind la integrarea vehiculelor cu un nivel înalt de automatizare în noile servicii de mobilitate multimodale. «sisteme de transport inteligente cooperative» sau «C-ITS» înseamnă sistemele de transport inteligente care permit utilizatorilor STI să interacționeze și să coopereze în mod nediscriminatoriu prin schimbul de mesaje securizate și de încredere între vehicule și alte elemente ale ecosistemului de transport, inclusiv vehicule, infrastructură și participanți vulnerabili la trafic, prin tehnologii de comunicare, fără a se cunoaște înainte
13) Studiul din 2020 intitulat „Cartografierea transportului accesibil pentru persoanele cu mobilitate redusă” arată că lipsa unor date suficiente privind caracteristicile de accesibilitate împiedică în prezent planificarea fiabilă a călătoriilor atunci când se utilizează aspecte legate de accesibilitate ca variabile de căutare. El arată și că stabilirea unor cerințe și standarde minime de informare pentru persoanele cu handicap și cu mobilitate redusă ar trebui considerată ca fiind extrem de importantă la nivel european și la nivelul statelor membre. Pentru a spori în continuare accesibilitatea sistemului de transport și pentru a facilita călătoriile pentru persoanele cu handicap și persoanele cu mobilitate redusă, serviciile de mobilitate digitale multimodale trebuie să dispună de date privind nodurile de acces și caracteristicile lor de accesibilitate în formate accesibile.


(14) Integrarea sporită a STI și a sistemelor avansate de asistență pentru conducătorii auto sau a sistemelor pentru vehicule și infrastructură în general implică faptul că astfel de sisteme se vor baza din ce în ce mai mult pe informațiile pe care și le furnizează reciproc. Acest lucru este valabil în special în ceea ce privește C-ITS. Această dependență va crește odată cu instituirea unor niveluri mai înalte de automatizare. Se preconizează că aceste niveluri mai înalte de automatizare vor utiliza comunicarea securizată dintre vehicule și infrastructură pentru a coordona manevrele și pentru a fluidiza fluxurile de trafic, contribuind, de asemenea, la un transport mai durabil. Comunicarea securizată dintre vehicule și infrastructură ar trebui să asigure fiabilitatea, acuratețea și disponibilitatea datelor, fără a compromite necesitatea unui acces echitabil la date al diferitelor părți interesate și al utilizatorilor finali. Compromiterea integrității serviciilor STI ar putea avea, prin urmare, un impact grav asupra siguranței rutiere, de exemplu atunci când se comunică limita de viteză greșită sau un vehicul efectuează o oprire de urgență ca urmare a unui pericol inexistent.
În vederea asigurării unor condiții uniforme pentru punerea în aplicare a prezentei directive, ar trebui să i se confere Comisiei competențe de executare în situații de urgență în care integritatea serviciilor STI este compromisă în unul sau mai multe state membre sau în care integritatea serviciilor STI în unul sau mai multe state membre are implicații transfrontaliere. Atunci când serviciile ITS sunt compromise și există planuri de urgență, autoritățile competente ar trebui să ia măsuri imediate. Aceste măsuri ar trebui luate cât mai curând posibil și ar trebui să fie imediat aplicabile. Competențele de executare conferite Comisiei ar trebui folosite numai în situații de urgență atunci când alte forme de remediere din partea altor autorități nu au avut succes. Se preconizează că autoritățile competente locale și de la nivelul întregului sistem vor dispune de planuri de urgență pentru a remedia o serie de posibile defecțiuni ale sistemului și vor fi capabile să acționeze pe baza acestor planuri, dacă este necesar.


(21) Furnizarea de servicii securizate și fiabile de datare și poziționare este un element esențial al funcționării eficace a aplicațiilor și a serviciilor STI. Prin urmare, este oportun să se asigure compatibilitatea inversă a acestora cu mecanismul de autentificare furnizat de programul Galileo pentru a atenua atacurile de spoofing asupra semnalelor sistemelor globale de navigație prin satelit („GNSS”), precum și, atunci când este cazul, să se folosească și alte mecanisme verificate pentru a se asigura fiabilitatea informațiilor privind poziția și momentul. Printre aceste mecanisme se pot număra verificarea plauzibilității și utilizarea serviciilor GNSS.
(22) Statele membre sau alte autorități competente, dacă este cazul, și alte părți interesate relevante, inclusiv alte grupuri de experți și comitete ale Comisiei care se ocupă de aspectele digitale ale transporturilor, furnizorii de servicii STI, asociațiile de utilizatori STI, operatorii de transport și de instalații și reprezentanții industriei prelucrătoare ar trebui consultați la elaborarea programelor de lucru adoptate de Comisie în temeiul Directivei 2010/40/UE.
22a) Comisia și statele membre ar trebui să ia măsurile necesare pentru a asigura cooperarea cu țările terțe, în special cu țările candidate la aderarea la UE și cu țările terțe în care sunt situate coridoarele de tranzit care leagă statele membre. Comisia ar trebui, de asemenea, să promoveze cooperarea la nivel internațional.
31 De asemenea, statele membre și/sau autoritățile competente cooperează inclusiv cu părțile interesate relevante cu privire la aspectele operaționale ale punerii în aplicare și ale respectării specificațiilor adoptate de Comisie, cum ar fi standardele și profilurile armonizate la nivelul UE, definițiile comune, metadatele comune, cerințele comune de calitate și aspectele legate de interoperabilitatea arhitecturilor punctelor de acces naționale, accesibilitatea datelor și condițiile comune pentru schimbul de date, accesul securizat, precum și activitățile comune de formare și informare. În acest scop, ele vor face schimb de bune practici și vor dezvolta proiecte comune, în special în zonele transfrontaliere;


34. Statele membre și/sau autoritățile competente asigură accesibilitatea acestor date în punctele de acces naționale până la aceeași dată. În acest scop, statele membre și/sau autoritățile competente furnizează o interfață adecvată pentru utilizatori.
35. Până la 31 decembrie 2026, Comisia instituie un punct european comun de acces pentru accesul la datele legate de transport și reutilizarea acestora pentru a contribui la furnizarea de servicii STI interoperabile privind călătoriile și traficul la nivelul UE pentru utilizatorii finali. Acest punct european comun de acces conectează toate punctele de acces naționale și oferă acces la toate datele care intră sub incidența Directivei 2010/40/UE. Comisia se asigură că punctul european comun de acces este pus la dispoziția publicului și este ușor accesibil prin furnizarea de date deschise, fără costuri și prin interfețe deschise și standardizate. Statele membre se asigură că punctele lor naționale de acces permit un schimb de date automatizat și uniform cu punctul european comun de acces și fără a aduce atingere niciunui act legislativ relevant al Uniunii.
50. Comisia Europeană și statele membre ar trebui să colaboreze cu operatorii de rețele mobile și cu alte părți interesate pentru a găsi o soluție pentru funcționarea sistemelor eCall la vehiculele care intră pe piață înainte ca standardul eCall de generație următoare să fie aprobat și introdus în regulamentul UE privind omologarea de tip. Funcționarea sistemelor eCall cu comutarea circuitelor este asigurată cel puțin pe durata ciclului de viață preconizat al ultimelor vehicule introduse pe piață cu un astfel de sistem.


FORD TRUCKS 3000


STAREA TRANSPORTURILOR - CONSTANTIN ISAC

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.