MODERNIZAREA CENTURII BUCUREȘTI, DUPĂ 2025. LICITAȚIILE NU SUNT FINALIZATE. CINE SUNT CÂȘTIGĂTORII INTERMEDIARI Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Centura București se află în blocaj pe cea mai proastă bucată a sa -segmentul din sud.
Autostrada A0 Sud este deosebit de importantă pentru că ar trebui să închidă centura Capitalei în partea de sud, așa cum puteți vedea în imaginea alăturată. Autostrada A0 Sud este împărțită în trei tronsoane, care totalizează 50 de kilometri. Licitația pentru proiectarea și execuția Lotului 3 (18 km) al autostrăzii de Centură Sud-A0, o șosea de mare viteză nouă, diferită de actuala centură, s-a finalizat pentru a doua oară, după ce anterior CNAIR a fost obligată să reevalueze ofertele. Noul căștigător este Asocierea Aktor SA-Euro Construct Trading 98 SRL, cu o ofertă de 853 de milioane de lei. Urmează acum o nouă perioadă în care se pot depune contestații. Licitația a fost lansată din iulie 2017.
Ce zic autoritățile
Potrivit CNAIR, „Asocierea Aktor SA-Euro Construct Trading 98 SRL a fost desemnată, la finalul lunii ianuarie, câștigătoarea contractului pentru proiectarea și execuția lotului 3 al Autostrăzii de Centură București, după ce CNAIR SA a finalizat procesul de reevaluare a ofertelor. Proiectarea și construcția acestui lot vor costa, potrivit ofertei, 853.422.022 lei, fără TVA, sumă asigurată din fonduri europene nerambursabile.
Cei 17,965 km de autostradă trebuie proiectați de Asocierea câștigătoare în 12 luni și construiți în 30 de luni de la semnarea contractului. Constructorul trebuie să ofere inclusiv o garanție de bună execuție, pentru o perioadă de 5 ani.
Lotul 3 al Autostrăzii de Centură București (A0) este împărțit în două sectoare, cu lungimi de 15,465 km (sectorul 1, aferent Centurii de Sud), respectiv 2,5 km (sectorul 2, aferent Centurii de Nord).
Contractul va putea fi semnat doar după ce expiră perioada legală de 10 zile de la transmiterea comunicărilor privind rezultatul procedurii, interval în care pot fi depuse contestații.
În cazul în care vor fi înregistrate contestații, CNAIR SA va trebui să aștepte soluționarea acestora. Lotul 3 al noii autostrăzi de Centură a Capitalei (A0) urmează să pornească după intersecţia cu DN 6, pe direcţia nord-vest, trecând la sud-vest de localităţile Clinceni şi Domneşti. La km 93+150 traseul autostrăzii de centură traversează CF 900 Bucureşti-Craiova, iar, în continuare, traseul traversează râul Sabar, la vest de Dărvani şi canalul de aducţiune Argeş. În continuare, traseul autostrăzii traversează pădurea Berceni, intersectează DJ 601 (km98+350), traversează pârâul Ciorogârla (km 99+950) şi DJ 602 (km 100+150) şi se termină în proximitatea autostrăzii Bucureşti-Piteşti (A1).
În ceea ce privește elementele în plan, traseul în aliniament trebuie să asigure o viteză de proiectare de 140 km/h, iar, în zonele unde acest lucru nu este posibil din cauza constrângerilor fizice din teren, trebuie asigurată o viteză minimă de proiectare de 120 km/h”, arată CNAIR.
Din informațiile de mai sus reiese că proiectarea și finalizarea lucrărilor este estimată la 42 de luni, adică trei ani și jumătate. În medie, perioada de rezolvare a contestațiilor este de un an. De aici, rezultă că, în scenariul cel mai optimist, vom putea circula pe Autostrada 0 Sud (lot 3) în 2025.
Două tronsoane, în licitație
Loturile 1 și 2 ale Autostrăzii A0 Sud sunt în continuare prinse în contestații. Ambele loturi au nevoie de 3 ani și jumătate pentru proiectare și pentru construcție. Cum și ele sunt în perioada de contestații, la fel, 2025 este termenul cel mai optimist pentru deschiderea lor.
În „Stadiul proiectelor de infrastructură pe luna ianuarie 2019”, consultat de revista TIR, nu există nicio referire și, deci, nicio asumare a vreunor termene pentru Autostrada A0 Sud. De asemenea, în documentul intitulat „Proiectul de autostrăzi–pregătire”, despre Autostrada de Centură București, Sector Sud se spune doar că are 51 de kilometri și că va costa 2,6 miliarde de lei. Altfel zis, autostrada există doar pe hârtie. Nu există termene, mai ales pentru începerea efectivă a lucrărilor.
Proiect: autostrada de centură a Capitalei-A0 -semi-inelul sudic
Lungime: 52 km
Cost: 530 mil. Euro (estimativ)
Lotul 1
Proiect: A2-CF 902 (aproape de Jilava)
Lungime: 17 km
Cost: 178 mil. Euro
Constructor: desemnat - Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS
Stadiu: în licitație, cu diferite contestații
Început în: licitația începută în iulie 2017
Termen de finalizare: 12 luni pentru proiectare și 30 de luni pentru desfășurarea lucrărilor, odată ce va fi emis ordinul de execuție după semnarea contractelor.
Lotul 2
Proiect: CF 902 - DN6
Lungime: 16,3 km
Cost: 162 mil. Euro
Constructor: desemnat - Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS
Stadiu: în licitație, cu diferite contestații
Început în: licitația începută în iulie 2017
Termen de finalizare: 12 luni pentru proiectare și 30 de luni pentru desfășurarea lucrărilor, odată ce va fi emis ordinul de execuție după semnarea contractelor.
Lotul 3
Proiect: DN6-A1
Lungime: 17,5 km
Cost: 182 mil. Euro
Constructor: desemnat Asocierea Aktor-Euroconstruct Trading -ianuarie 2019/inițial a fost desemnat inițial UMB-Tehnostrade, dar au fost admise contestații și ofertele au fost reevaluate.
Stadiu: în licitație.
Început în: licitația începută în iulie 2017
Termen de finalizare: 12 luni pentru proiectare și 30 de luni pentru desfășurarea lucrărilor, odată ce va fi emis ordinul de execuție după semnarea contractelor.
Cine construiește
Asocierea Aktor-Euroconstruct Trading (câștigător intermediar lot 3) a întâmpinat mari probleme pe lotul doi al Autostrăzii Sebeș-Turda. Cel mai lung dintre toate cele patru tronsoane de pe A1 prezintă multe lucrări cu un grad de dificultate ridicată. În ritmul actual, finalizarea lotului până la finalul anului 2019 este tot mai greu de atins, spun specialiștii. Lotul are 24,25 km şi continuă de la ieşirea din Alba Iulia (Pârâul Iovului) până la intrarea în municipiul Aiud, km 17+000–km 41. Include nod rutier la Teiuş (km 26). Contractul în valoare de 549.332.493,62 lei (fără TVA) a fost semnat în 14 noiembrie 2014. Termenul de finalizare din contract a fost, inițial 2 octombrie 2016, însă termenul actualizat este aprilie 2018. Ambele au fost cu mult depășite.
Fostul ministru al transporturilor, Lucian Șova, a criticat dur întârzierile companiei Aktor, care nu reușea să finalizeze lucrările la intrarea în București de pe autostrada care începea la Ploiești. „Constructorul a întâmpinat probleme de lene, cred. Şi de slabă mobilizare. Sunt extrem, extrem de nemulţumit şi sunt dispus, până în ultima zi de mandat, să iau cele mai extreme măsuri împotriva acestui antreprenor”, a spus ministrul.
Cei 3,2 km de la Şoseaua Popasului până la Centură au fost finalizaţi din 2015. În același an, a fost contractată şi construcţia ultimilor 3,3 km din A3 spre Capitală, între Şoseaua de Centură şi Şoseaua Petricani. Aceştia aveau termen de finalizare noiembrie 2017. Contractul a fost atribuit Asocierii Aktor-EuroContruct Trading 98 pentru 129.180.727,51 lei fără TVA. Întârzierea a fost de un an.
Nu i-a văzut nimeni. Au participat la 13 licitații
Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, care va construi celelalte două tronsoane, este o companie turcească. Necunoscuți în România, reprezentanții Alsim Alarko au transmis, pentru presă, informații potrivit cărora sunt o companie de top 10 din Turcia și pe locul 79 la nivel mondial. Alarko ar avea planuri mari în România, iar reprezentanții firmei privesc proiectul A0 drept cel care va deschide drumul și altor lucrări în țara noastră și în Europa.
„Strategia companiei pe termen lung este de a investi în România prin Parteneriatele Publice Private, de aceea s-a pregătit un plan de investiții de 10 miliarde de dolari pentru următorii 10 ani”, au transmis reprezentanți ai societății.
Potrivit acestora, compania turcă a participat deja la alte 13 licitații în Romania pentru proiecte de infrastructură, printre care Centura Timișoarei, Drumul expres Pitești-Craiova sau lucrări de reabilitare cale ferată.
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?