MARILE PROVOCĂRI ȘI INCERTITUDINI ALE SECTORULUI AUTO ȘI DE TRANSPORTURI
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Sectorul auto are o valoare la nivel mondial de 5.800 miliarde de dolari, dar prezintă și un risc mediu, arată un
studiu de specialitate.
În 2018, la nivel mondial vânzările de autoturisme și producția
de automobile au înregistrat primele scăderi din ultimii nouă
ani, iar 2019 se așteaptă să rămână provocator pentru industria
automobilelor.
Vânzările de vehicule noi ușoare ar trebui să scadă în SUA (-
2%, până la 16,8 milioane de unități), din cauza finanțării mai
puțin susținute și a unei concurențe sporite cu piața second-
hand în creștere. În China, cea mai mare piață de autoturisme
(reprezentând mai mult de 29% din vânzările globale anul
trecut), vânzările au început în 2019 într-un ritm lent și ar trebui
să beneficieze treptat doar de o redresare a încrederii
consumatorilor în ceea ce privește stimulentele fiscale și
mandatele de emisie - două aspecte care au condus la prima
scădere a vânzărilor după aproape trei decenii, în 2018. Piața
UE se va strădui să evite stagnarea pe tot parcursul anului și
va avea performanțe lunare volatile în vânzări, comparativ cu
turbulențele de anul trecut cauzate de introducerea Procedurii
de testare a vehiculelor ușoare armonizate la nivel mondial
(WLTP).
Motorina, „pe ducă”
Înăsprirea reglementărilor, de la interzicerea traficului și
restricțiile de acces în orașe la standarde stricte în ceea ce
privește poluarea, continuă să intensifice tranziția pieței.
Presiunea este ridicată în Europa, prin punerea în aplicare a
certificării privind emisiile ecologice de transport rutier (RDE) în
septembrie 2019, dar și țintele de CO2 stabilite pentru 2020,
2025 și 2030, cu amenințări de sancțiuni financiare. Este de
așteptat o scădere mai rapidă a vânzărilor de motorină și la o
mai rapidă lansare a noilor modele conforme cu noile
reglementări, care vor menține înregistrările globale ale VE
(vehicule electrice) la o creștere de două cifre. Cu toate
acestea, costurile aferente de cercetare și dezvoltare,
implementare industrială, marketing se bazează pe marjele de
funcționare și pot determina anumiți actori să își adapteze
portofoliile și capacitățile de producție prin investiții și inovare în
mașini conectate și autovehicule autonome.
În același timp, sectorul rămâne în continuare vulnerabil la
turbulențele majore provocate de politica comercială Brexit și
SUA, amenințările cu privire la tarifele SUA la importurile de
automobile din UE (până la 25%) și la potențialele schimbări
din China. Ne așteptăm ca negocierile să se finalizeze până la
sfârșitul primului semestru al anului 2019. Rezultatele sunt
incerte, dar au potențialul de a tulbura comerțul internațional cu
autovehicule și strategiile actuale de punere în aplicare și
interconexiunile lanțului de aprovizionare ale actorilor globali.
Sectorul auto în România
Oarecum în contradicție cu evoluțiile din statele dezvoltate, în
România sectorul auto trece printr-o perioadă favorabilă, cu
creșteri consecutive în ultimii cinci ani ale achizițiilor de mașini
noi la nivel local. Plusul de 20% înregistrat în 2018 fiind urmat
de 6% creștere în primul trimestru al anului 2019 ar putea
marca încă un an pozitiv. Principala pârghie de creștere
rămâne exportul, numărul de mașini exportate depâșind
semnificativ numărul de mașini importate an de an, asigurând
un excedent comercial semnificativ în balanța de plăți.
Revenind la tendințele globale, propensitatea consumului către
mașinile pe benzină în dauna celor diesel se confirmă și local,
ponderea primelor crescând spre 2/3 din total față de circa 55%
în 2018. De asemenea, mașinile electrice și hibrid cresc ca
pondere, dar încă nu dețin un volum semnificativ.
Impactul cel mai puternic asupra industriei auto europene în
următorii ani este foarte probabil să apară nu datorită Brexit și
nici ca urmare a impunerii unor restricții tarifare în relația cu
Statele Unite, ci din alinierea la propriile regulamente ale
Uniunii Europene de limitare a emisiilor de carbon.
Astfel, celor 20% necesar a fi reduse până în 2021 li se adaugă
încă 15% până în 2025, respectiv 37,5% până în 2030 – peste
așteptările inițiale (-30%) ale producătorilor.
În lumina acestor constrângeri, a necesității prezervării marjelor
într-o industrie ciclică aflată într-un stadiu târziu al ciclului
economic, așteptările pentru piața europeană sunt de creștere
cu 2,6% a prețului mediu în perioada 2019-2020, respectiv o
scădere a înregistrărilor de mașini noi cu 3,1%, ceea ce ar
echivala cu o scădere de aproape 3 miliarde EUR în vânzările
de mașini.
Prietenii din Germania
Cu o pondere numai a Germaniei de peste 40% atât în
exporturi, cât și în importurile de vehicule cu motor, România
nu poate rămâne imună la schimbările mai sus estimate la nivel
continental. Deși producătorii globali de automobile au
acumulat rezerve-tampon importante începând cu 2010, iar în
cazul celor activând în Europa începând cu anul 2014 –
creștere anuală de 16% în vânzări, respectiv 22% în profituri
operaționale între 2015-2018 – presiunile pe venituri și marje
se vor intensifica.
Pentru menținerea indicatorilor financiari în limite rezonabile,
este de așteptat ca producătorii să-și exercite în ultima instanță
forța de negociere superioară în relația cu furnizorii captivi, atât
la nivelul marjelor de profit, cât și al gestionării capitalului
circulant.
La ce trebuie să fim atenți?
• Scăderea vânzărilor de vehicule ușoare pe piețele de top din
SUA, China, Europa și declinul rapid al vehiculelor diesel.
• Momentul de creștere a vehiculelor electrice în Europa și
schimbările în mediul de reglementare, în special subvențiile
publice pentru vehiculele electrice și interzicerea motoarelor cu
combustie internă.
• Inovarea în conducerea autonomă și în noile servicii de
mobilitate, care stimulează cheltuielile pentru cercetare și
dezvoltare, investițiile în active fixe, piața de fuziuni și achiziții și
parteneriatele cu diverși furnizori.
• Strategiile producătorilor și ale lanțului de aprovizionare ca
răspuns la incertitudinile Brexit și la amenințările SUA asupra
tarifelor.
Subsectoare:
Producătorii de automobile: Producătorii se confruntă cu o
presiune puternică din partea concurenței globale:
diversificarea geografică, lansările de modele inovatoare și
ajustările costurilor de operare rămân o strategie esențială
pentru a proteja profitabilitatea și a finanța cheltuielile pentru
cercetare și dezvoltare, capex, M&A și parteneriate necesare
pentru transformarea industriei.
Furnizori de autovehicule. Cel mai adesea furnizorii
înregistrează o creștere mai mare a veniturilor și a rentabilității
comparativ cu producătorii. Tranziția de pe piață este de a
crește conținutul tehnic pe mașină și de oportunități, dar pentru
a reduce drastic necesitatea unor componente (adică a
motorinei).
Punctele forte ale sectorului auto
-Intensificarea apetitului consumatorilor pentru vehiculele
alimentate cu energie alternativă și noile servicii de mobilitate.
-Diversitatea nevoilor locale (adică mașini de oraș în China,
pickups în Thailanda).
-Cererea dinamică pe piețele emergente (o creștere a clasei de
mijloc, o rată scăzută a echipamentelor), susținând
perspectivele pe termen mediu ale pieței.
-Cererea de modele premium și vehicule sportive (SUV) mai
mari, care susțin profitabilitatea producătorilor de automobile.
-Expertiza actorilor stabili pe probleme de diferențiere (de
exemplu design), de producție și de lanț de aprovizionare.
Punctele slabe ale sectorului auto
-Încetinirea nevoilor de reînnoire și a prevalenței de conducere
mai mici în rândul tinerei generații în orașele mari ale piețelor
mature.
-Propunerea de valoare a vehiculelor electrice pe termen scurt,
datorită costului bateriei, gamei de acționare și extinderii rețelei
de încărcare.
-Intensificarea cerințelor de mediu (poluare, emisii de CO2)
care necesită investiții grele și care determină prețuri ridicate la
mașini.
-Dependența de vânzările de mașini noi pe baza măsurilor
publice (subvenții, scutiri de taxe), a politicilor monetare (costul
împrumutului), a prețurilor petrolului (costurile de funcționare) și
a prețurilor pe piața de mâna a doua.
-Creșterea competiției de către giganți și start-up-uri în
domeniul tehnologiilor de conducere conectate și autonome.
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?