ÎN ACEST MOMENT, ORICE SCENARIU ESTE POSIBIL PENTRU IEȘIREA MARII BRITANII DIN UE Recomandat

ÎN ACEST MOMENT, ORICE SCENARIU ESTE POSIBIL PENTRU IEȘIREA MARII BRITANII DIN UE

La finalul lunii august, Guvernul condus de Boris Johnson i-a cerut Reginei Elisabeta să suspende Parlamentul
imediat ce aleșii se întorc la muncă, în septembrie. Se va întâmpla cu numai câteva săptămâni înainte de termenul
pentru Brexit. Regina a acceptat această cerere.

Boris Johnson, K.O.
Câteva zile mai târziu, premierul a primit o lovitură de proporții.
La începutul lunii septembrie, Parlamentul britanic a adoptat o
propunere de lege care îl constrânge pe premierul Boris
Johnson să amâne cu trei luni data Brexitului, prevăzut în
prezent pentru 31 octombrie, dacă nu ajunge la un acord de
"divorţ" cu Uniunea Europeană până la 19 octombrie, respectiv
după viitorul Consiliu European.
Parlamentarii britanici care se opun ieşirii ţării fără acord din
Uniunea Europeană pregătesc o acţiune în instanţă pentru
situaţia în care prim-ministrul Boris Johnson va refuza să
amâne data Brexit-ului dincolo de 31 octombrie 2019.
Premierul Johnson a declarat însă că „mai degrabă ar zăcea
mort într-un şanţ” decât să ceară Bruxelles-ului o nouă
amânare, ceea ce măreşte probabilitatea ca guvernul său să
încerce să găsească o portiţă pentru a nu da curs legii sau pur
şi simplu să o ignore.


Ce urmează
Ministrul britanic de finanţe Sajid Javid a declarat că prim-
ministrul Boris Johnson nu va cere o amânare a Brexitului la
summitul UE de luna viitoare, ci în schimb va încerca să obţină
un acord pentru o ieşire ordonată a Marii Britanii din blocul
comunitar.
"Înainte de toate, prim-ministrul va merge la reuniunea
Consiliului de pe 17 şi 18 octombrie pentru a încerca să obţină
un acord. Cu siguranţă nu va solicita o amânare la acea
întâlnire", a declarat Javid într-o emisiune de la BBC.

El a precizat că legea care forţează guvernul să ceară o
amânare a Brexitului are ca termen-limită data de 19 octombrie
pentru parlament pentru a sprijini un acord de ieşire sau o
ieşire dezordonată şi că aceea este data la care guvernul este
atent.


Europa refuză
Şeful diplomaţiei franceze Jean-Yves Le Drian a exclus orice
nouă amânare a Brexitului în circumstanţele actuale, relatează
AFP.
"În starea actuală a lucrurilor, este NU", a declarat într-o
emisiune politică Le Drian.
"Ei spun că vor să propună alte soluţii, aranjamente alternative
pentru a asigura retragerea (...) Nu le-am văzut, deci este NU,
nu vom reîncepe odată la fiecare trei luni. Autorităţile britanice
să ne spună drumul", a adăugat el.
"Pe fond, există un soi de conflict de legitimitate între popor
care, pe calea referendumului, a spus 'vreau să ieşim' şi
Parlament, şi el o expresie a voinţei populare, care nu ştie cum
să iasă", a comentat Jean-Yves Le Drian.
"Pentru moment nu se ştie ce vor pentru că nu există o
majoritate pentru niciuna din opţiuni", a continuat el. "Există
astăzi un impas care se traduce, în plus, prin riscuri pentru
Marea Britanie, întrucât Scoţia ridică problema unei eventuale
declarări a independenţei", a subliniat şeful diplomaţiei
franceze.


BREXIT FĂRĂ ACORD: COZI DE CAMIOANE, TIR-URI
TRANSPORTATE ÎN AER, VIZE DE LA 31 OCTOMBRIE
Numirea lui Boris Johnson ca premier, face tot mai probabilă
ieșirea Marii Britanii din UE fără acord. Presa britanică scrie
despre consecințele directe asupra transportatorilor.
„Camioanele britanice nu vor putea fi urcate pe vapor la Dover
dacă vom avea parte de un Brexit fără acord și în cazul în care
șoferii nu dețin documentele vamale complete și corecte. Așa
reiese dintr-o înțelegere parafată între oficiali din Portul Calais
și Road Haulage Association.

Richard Burnett, directorul executiv al Asociației Road Haulage,
a spus că Dover va fi folosit ca filtru pentru camioanele care vor
să meargă spre continent. În cazul în care firmele de transport
nu vor dota șoferii cu documente complete, există riscul foarte
probabil de generare a unor cozi interminabile și perturbări ale
traficului”, scrie The Telegraph. Cum, cel puțin în primele luni,
haosul administrativ e garantat, la fel, cozile de camioane sunt
iminente.


Pod aerian de urgență
Guvernul Britanic are un plan de 300 de milioane de dolari,
aprobat de Departamentul pentru Transport, prin care caută
firme prin intermediul cărora „camioane încărcate cu mâncare
și medicamente” să fie transportate pe calea aerului pentru a
se evita o penurie de produse de bază. Un număr de 12
companii au fost selectate pentru realizarea unui pod aerian
care să alimenteze Marea Britanie în cazul unei crize
declanșate de ieșirea regatului din UE fără un acord.
Camioane încărcate cu mâncare și medicamente vor fi trimise
de urgență în Marea Britanie, în cazul unei ieșiri fără acord.
Departamentul pentru Transport este îngrijorat de cozile uriașe
care se vor forma la Dover, aspect care va duce la întârzieri
uriașe în furnizarea, în primul rând a medicamentelor către
pacienții din toată țara. În acest context, executivul britanic a
făcut un apel la companiile care dețin aeronave ce pot fi
utilizate pentru asigurarea capacității de transport a vehiculelor
de marfă".


O înțelegere de sute de milioane
La rândul său, Daily Telegraph a văzut documentele necesare
pentru organizarea unei licitații de un 300.000.000 de lire care
va permite Departamentului de transport (DFT) să contacteze
firme care să furnizeze aeronave pentru a transporta aerian
"vehicule de marfă" cu bunuri vitale în cazul în care Regatul
Unit părăsește Uniunea Europeană fără o înțelegere.
Contractul cere companiilor să asigure că bunurile care sunt
"identificate de guvern ca fiind critice pentru conservarea

bunăstării umane și animale și/sau de securitate națională" să
ajungă în Marea Britanie, spune ziarul.
Guvernul de la Londra "caută să instituie un cadru de operatori
de nave, trenuri sau aeronave care pot fi utilizate pentru
furnizarea unei capacități pentru transportul vehiculelor de
marfă (adică vehicule cu roți de marfă, inclusiv furgonete,
camioane, HGV și alți echivalenți), remorci între Marea Britanie
și Spațiul Comunitar Eurropean și/sau între Marea Britanie și
Irlanda de Nord".


Teama de Brexit-ul fără acord se vede și pe piața de
camioane
Operatorul de transport de marfă Nuneaton KSD a comandat
zece basculante DAF CF 410 FAD 8x4 noi pentru a se pune la
adăpost în cazul unui scenariu Brexit fără acord. Compania se
teme că prețul camioanelor ar putea crește, după ieșirea Marii
Britanii din Marea Britanie, cu 20%.
Cozi interminabile de camioane
Documente secrete despre Brexit au fost făcute publice şi în
ele sunt schiţate cele mai crunte situaţii: cozi interminabile de
camioane în porturile franceze, penurie de medicamente, de
alimente şi carburanţi, graniţă dură între Irlanda de Nord şi cea
de Sud. 
Documentul publicat de Times face parte din planul numit
„Operation Yellowhammer”. Şi care arată că 85% din
camioanele care traversează Canalul Mânecii nu sunt pregătite
pentru vama franceză şi ar putea genera cozi haotice de
aşteptare chiar de zile întregi, aruncând în haos porturile pentru
cel puţin trei luni.
Potrivit Whitehall, furnizarea de medicamente ar putea ”fi
susceptibilă de grave şi lungi întârzieri”, ca şi a alimentelor, cu
consecinţă asupra preţurilor şi scăderi ale veniturilor
persoanelor mai sărace, probleme ale zborurilor şi ale trenurilor
pentru Europa. O sursă Whitehall a declarat: ”aceasta nu este
o previziune a spaimei, ci previziunea cea mai realistă a ceea
ce va trebui să înfrunte lumea în cazul Brexitului fără acord.

Este vorba de scenarii raţionale, chiar dacă sunt extrem de
negative”.
Documentul secret asupra viitorului apocaliptic al Marii Britanii
în cazul unui Brexit fără acord a fost răspândit de un fost
ministru pentru „a influenţa colocviile dintre Boris Johnson şi
liderii europeni”, a dezvăluit pentru BBC o sursă din Downing
Street, potrivit căreia documentul a fost elaborat „când miniştrii
nu se înțelegeau la modul în care trebuie procedat pentru a
pregăti ieşirea şi nu existau fonduri disponibile".


Consecințele ieșirii fără acord
Premierul britanic Boris Johnson este pregătit să-şi scoată ţara
din Uniunea Europeană la 31 octombrie, cu sau fără un acord
de divorţ. Penurie de produse alimentare, de benzină şi de
medicamente - acestea sunt posibilele consecinţe ale unei ieşiri
din blocul comunitar în absenţa unui acord, comentează și
agenția de presă AFP.


Se reintroduc controalele vamale
Blocul comunitar european a subliniat că ar pune imediat în
aplicare controale vamale, inspecţii privind securitatea
alimentară şi verificarea normelor europene la frontiera sa cu
Regatul Unit.
Marea Britanie va institui controale stricte la frontiere imediat
după ieşirea din Uniunea Europeană, programată pe 31
octombrie, a anunţat și un purtător de cuvânt al Guvernului
Boris Johnson.
Priti Patel, noul ministru britanic de Interne, a elaborat planuri
care prevăd instituirea controalelor vamale stricte imediat după
producerea Brexit, afirmă surse citate de cotidianul The
Independent.
De teama unor perioade lungi de aşteptare la cele mai
frecventate puncte de trecere a frontierei, în special în portul
Dover, britanicii au deschis noi puncte de trecere a graniţei şi
au suplimentat personalul administrativ în mai multe porturi.
Serviciile feroviare prin tunelul de sub Canalul Mânecii

(Eurostar) ar putea, de asemenea, continua să funcţioneze
neschimbat, timp de trei luni.
Britanicii în vacanţe în Europa ar putea, în egală măsură, să
trebuiască să obţină un permis de conducere auto internaţional.
Granița dintre cele două Irlande, vulnerabilă
Donald Tusk, preşedintele în funcţie al Consiliului European, a
denunţat abordarea premierului britanic, Boris Johnson, în
negocierile pe tema Brexit, acuzându-l că susţine introducerea
controalelor la frontiera dintre provincia britanică Irlanda de
Nord şi Irlanda. "Garanţiile (din Acordul Brexit -n.red.) au rolul
de a evita reinstituirea controalelor la frontiera irlandeză până
când va fi găsită o soluţie alternativă. Cei care se opun
garanţiilor fără a propune variante alternative susţin de fapt
reinstituirea controalelor vamale, chiar dacă nu recunosc acest
lucru", a transmis Donald Tusk prin Twitter.


Vize de la 31 octombrie
Guvernul britanic a indicat că doreşte să pună capăt imediat
liberei circulaţii a cetăţenilor Uniunii Europene în situaţia unui
Brexit fără acord la 31 octombrie, transmit agenţiile France
Presse şi Press Association.
Fostul prim-ministru Theresa May, căruia Boris Johnson i-a
succedat pe 24 iulie, avea în vedere o perioadă de tranziţie
chiar şi în lipsa unui acord de divorţ cu UE, ceea ce le-ar fi
permis cetăţenilor europeni să se deplaseze, să lucreze sau să
studieze în Marea Britanie fără a le fi cerute demersuri
speciale.
„Libera circulaţie aşa cum există acum se va termina pe 31
octombrie, când Marea Britanie va părăsi Uniunea Europeană",
a declarat o purtătoare de cuvânt din Downing Street.
"Spre exemplu, vom introduce imediat reguli mai stricte în
materie de infracţionalitate pentru persoanele care intră în
Marea Britanie”, a menţionat ea, precizând că detaliile altor
modificări sunt în curs de elaborare şi vor fi stabilite de
premierul Johnson şi ministrul de interne Priti Patel.

Rezidenții, încotro?
Purtătoarea de cuvânt a insistat că cetăţenii UE rezidenţi
actualmente în Regatul Unit nu vor fi împiedicaţi să reintre în
ţară după ce vor călători în străinătate, deşi nu este clar cum
vor fi întreprinse controalele.
Sistemul care le permite cetăţenilor UE să solicite statutul de
rezident permanent nu va fi modificat, iar cele două milioane de
europeni care nu au finalizat încă acest demers nu vor fi
împiedicaţi să intre în Marea Britanie la sfârşitul libertăţii de
circulaţie, a indicat ea.
Premierul Boris Johnson doreşte introducerea unui sistem de
imigraţie pe puncte similar celui din Australia, croit în funcţie de
necesităţile Marii Britanii post-Brexit, a amintit purtătoarea de
cuvânt.
Asociaţia The 3 Million, care luptă pentru interesele celor
aproximativ 3,6 milioane de cetăţeni ai UE rezidenţi în Marea
Britanie, a reacţionat pe Twitter la acest anunţ, considerând că
"Ideea de a pune capăt brusc libertăţii de circulaţie la 31
octombrie în cazul unui ''no-deal'' este o politică iresponsabilă",
care "deschide calea unei discriminări generalizate" şi "goleşte
de conţinut garanţia fără echivoc a prim-ministrului către
cetăţenii UE pe care a dat-o cu doar trei săptămâni în urmă".
Potrivit guvernului de la Londra, până la sfârşitul lunii iulie mai
mult de un milion de cetăţeni ai UE au obţinut statutul de
"rezident permanent" ("settled status") pentru a putea să
continue să locuiască în Regatul Unit după Brexit.
La începutul lui august, Boris Johnson a anunţat un proiect de
emitere de vize în procedură accelerată vizând să atragă "cele
mai bune creiere" şi să permită astfel ţării sale "să continue să
fie o superputere ştiinţifică" după ieşirea din UE.
El a promis, de asemenea, să protejeze drepturile cetăţenilor
europeni instalaţi în Marea Britanie, pentru ca aceştia să poată
trăi în continuare în această ţară chiar şi în cazul unui Brexit
fără accord.
Lipsa alimentelor
Regatul Unit s-ar confrunta cu o penurie de alimente,

combustibil şi medicamente, dar şi cu blocaje în porturi şi cu
reintroducerea unei frontiere fizice între Republica Irlanda şi
provincia britanică Irlanda de Nord, potrivit unui document
guvernamental, citat de The Sunday Times.
Documentul menţionează repercusiunile ''cele mai probabile''
ale unui Brexit fără plasă de siguranţă şi nu scenariile pesimiste
şi subliniază lipsa pregătirilor în rândul companiilor şi opiniei
publice.
Convorbiri mai scumpe
Una dintre primele consecinţe vizibile pentru consumatorii
britanici şi europeni vizează roamingul - posibilitatea de a folosi
reţeaua unui operator de telefonie mobilă în străinătate. În
cazul lipsei unui acord, serviciul de roaming, în prezent gratuit
pentru consumatorii din interiorul Uniunii Europene, ar implica
taxe pentru călătorii care vor trece Canalul Mânecii sau
frontiera irlandeză.
Acelaşi lucru se va aplica pentru utilizarea cardurilor de plată,
ce ar urma să implice taxe suplimentare, în timp ce procedurile
bancare ar deveni ''mai lente'', potrivit Londrei. În interiorul
Uniunii Europene, clienţii băncilor de investiţii din Regatul Unit
nu vor mai putea face apel la serviciile lor financiare.
În sectorul manufacturier, numeroase companii rămân sub
ameninţarea unui divorţ dezordonat în octombrie, apropierea
Crăciunului făcând mai dificilă constituirea stocurilor, conform
principalei organizaţii patronale britanice, CBI.



Impas politic absolut
Boris Johnson a adoptat o abordare dură faţă de Uniunea
Europeană, respingând Acordul Brexit elaborat de fostul
Cabinet Theresa May cu Bruxelles-ul şi afirmând că Marea
Britanie se va retrage din Blocul comunitar pe 31 octombrie
2019, cu sau fără un nou tratat. La rândul său, Uniunea
Europeană a refuzat renegocierea Acordului Brexit şi a
avertizat că va introduce controale la frontiera cu Marea
Britanie în cazul producerii unui Brexit fără acord.

Cancelarul german Angela Merkel a respins din nou apelul
premierului britanic Boris Johnson de renegociere a acordului
de Brexit, cu doar o zi înaintea întrevederii pe care cei doi lideri
o aveau la Berlin.

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.

Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii in site, acceptati modul in care folosim aceste informatii.
Detalii Ok Resping