FILIALA DIN ROMÂNIA A COMPANIEI „PENALE” JOST GRUP: PROFITURI DE ZECI DE MILIOANE ȘI ANGAJĂRI MASIVE DE ȘOFERI Recomandat

FILIALA DIN ROMÂNIA A COMPANIEI „PENALE” JOST GRUP: PROFITURI DE ZECI DE MILIOANE ȘI ANGAJĂRI MASIVE DE ȘOFERI

Știrea începutului de an în transporturi este confiscarea unui număr de 346 camioane înmatriculate în România aparținând companiei belgiene Jost Grup. Aceasta deține o firmă de transport la Cluj-Napoca numită Skiptrans care înregistrează profituri consistente.

ROLAND JOST

Roland Jost, patronul Jost Grup a fost arestat, în urmă cu doi ani, pentru că exploata șoferi.

 

Fraudă de proporții
La sfârșitul lunii februarie, procurorii din Belgia au decis confiscare a sute de camioane româneşti, folosite în Belgia pentru o fraudă de 65 de milioane de euro. Aproape toate camioanele erau înmatriculate în România şi conduse de şoferi români. O mică parte dintre ele sunt înmatriculate în Slovacia.
Dosarul de fraudă socială, deschis în 2015, de procuratura belgiană are în vedere firma Jost, una dintre cele mai mari din ţară. Folosind camioane româneşti şi şoferi români, aceasta a realizat active ilegale de 55 de milioane de euro şi o fraudă de 65 de milioane de euro, au anunţat marţi procurorii.
Aceştia caută acum 346 de camioane, identificate, majoritatea înmatriculate în România. Cu ajutorul lor, firma a realizat o imensă fraudă socială. Plătea şoferii la nivelul de salarizare din România sau Slovacia, dar realiza transporturi doar în Belgia, la preţurile de acolo.
"Există indicii care ne conduc spre o organizaţie criminală, spălare de bani și trafic de persoane.", a declarat procurorul federal, citat de dhnet.be. Activele ilicite realizate ar fi de 55 de milioane de euro. Daunele sunt estimate la aproape 65 de milioane de euro, din care 45 de milioane de euro nivelul salariilor neplătite pentru lucrători și 20 de milioane de euro pentru contribuțiile sociale evitate. Cazul raportează 947 victime ale traficului de ființe umane.
Ca parte a investigației, un ofițer de poliție a fost infiltrat în companie. Angajat în Slovacia de o companie filială a Jost, i s-a oferit un salariu de la 550 la 650 de euro pe lună, pentru a lucra în Belgia.
Potrivit procuraturii, șoferii au avut un ritm de lucru de 18 ore pe zi și au rămas în camioanele lor timp de până la 8 săptămâni consecutive. Agentul sub acoperire a făcut 6 dușuri în patru săptămâni.

Ce se întâmplă în România
La doar o zi de la confiscarea camioanelor, lovitura s-a repercutat în România asupra firmei Skiptrans din Cluj, care este deținută de Jost Group. „Activitatea uneia dintre cele mai mari firme de transport de marfă din Cluj Napoca, SC Skiptrans SRL, cu peste 900 de șoferi angajați, a fost blocată de procurorii belgieni care acuză societatea de fraudă socială. Firma clujeană este deținută de grupul Jost, iar directorul firmei clujene, Radu Hoza, a trimis mai multe memorii către Ministerul Transporturilor, Administrația Prezidențială, Ministerul Afacerilor Externe, etc, în speranța că ar putea primi ajutor. Potrivit reprezentanților firmei de transport clujene, activitatea Jost Group este cercetată de către procurorii belgieni în baza presiunilor făcute de către sindicatele din transporturi din Belgia, relata presa din Ardeal.
În schimb, procurorul federal din Belgia a declarat, citat de dhnet.be: „Există indicii care ne conduc spre o organizaţie criminală, spălare de bani și trafic de persoane”.

În România, compania face angajări
La o săpătmână după reținerea camioanelor, la Skiptrans, sucursala Jost Grup din România, se făceau angajări pe portalul ejob.ro. „Skiptrans face parte din Jost Group -grup internațional de transport situat în Luxemburg și Belgia, cu tradiție în transportul de marfă încă din 1958”, este prezentarea firmei care angajează economist contabil, responsabil depanaj, analist consum floată. Pe data de 10 ianuarie 2019, pe portalul www.ziarulevenimentul.ro, Skiptrans anunța faptul că este în căutare de șoferi pe comunitate cu permis de conducere categoria B – C – E. Compania anunța că oferă contract de muncă în România, salariu fix, diurna de 72 de euro pe zi, transport pe ruta Belgia-România, garantat de companie. Se reamintește că Skiptrans face parte din „Jost Grup –grup internațional de transport situat în Luxemburg și Belgia, cu tradiție în transportul de marfă înca din 1958”.
În octombrie 2018, poate cel mai important ziar de business din România, Ziarul Financiar gira compania al cărui patron a fost arestat, în 2017, pentru că exploata șoferi și căruia, anul acesta, procuratura belgiană i-a confiscat peste 300 de camioane. „Transportatorul luxemburghez Skiptrans caută 100 de şoferi pe autocamioane de mare tonaj”, era titlu articolului din zf.ro, care preciza: „Compania Skiptrans, cu sediul în Cluj-Napoca, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 45 milioane de euro. Skiptrans, membră a Jost Group, companie internaţională de transport situată în Luxemburg şi Belgia, caută 100 de şoferi pe autocamion/maşină de mare tonaj, potrivit AJOFM (Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă) Cluj. Candidaţii trebuie să aibă minim şcoala profesională şi vechime de un an în domeniu, iar contractul se va încheia pe perioadă nedeterminată, potrivit AJOFM Cluj”.
În iulie 2018, Skiptrans căuta să angajeze 50 de șoferi.

Cifrele în România
Compania Skiptrans are sediul la Cluj-Napoca și o duce foarte bine. În anul 2017, compania avea 645 de angajați și a înregistrat un profit de 12 milioane de lei. În anul 2016, profitul a fost de 16 milioane de lei, iar în 2015 –17 milioane de lei.

Studiu de caz: așa nu!
Reprezentantul Comisiei Europene, Eddy Liegeois, Șef de Unitate Transport Rutier DG MOVE, s-a referit la cazul Jost în discursul său despre premisele și obiectivele care au stat la baza propunerilor de modificare a legislației care reglementează pachetul rutier. Discursul acestuia a avut loc, în cadrul Conferinței “Europa în mișcare”, organizată de UNTRR, la hotel Crowne Plaza din București în octombrie 2017.

Societățile de tip ”cutie poștală”
„Anumiți transportatori înființează sucursale fictive în statele membre cu salarii mici: în vederea exploatării diferențelor de salarii, funcționând în același timp în unele cazuri exclusiv în state membre cu salarii mari. De exemplu, Jost Group angajează șoferi în Slovacia prin societăți de tip ajungând la contribuții sociale neplătite în valoare de 55 milioane euro în Belgia. Consecințele sunt: avantaj concurențial neloial în raport cu transportatorii care au sediu corespunzător în statele membre în care funcționează. Avantajul în termeni de cost al unei societăți de tip cutie poștală este de 30% din costurile companiei. Propunerile Comisiei Europene pentru remedierea situației o reprezintă criterii suplimentare pentru înființare. Este necesar să se asigure că transportatorul desfășoară o activitate reală în statul membru în care este constituit. Societățile trebuie să își desfășoare activitatea din incinta din statul membru; acestea trebuie să dețină active și să angajeze personal proporțional cu activitatea; trebuie să păstreze contractele comerciale și de muncă în incintă. Prin cooperare între statele membre… statele membre sunt obligate să coopereze între ele pentru a detecta societățile de tip <<căsuță poștală="">>: răspuns în termen de 25 de zile lucrătoare; controale la fața locului, dacă este necesar”, explică Eddy Liegeois.
“Alte provocări sunt reprezentate de protecția drepturilor lucrătorilor, concurența loială și evitarea fragmentării pieței interne. De aceea, e nevoie de promovarea soluțiilor UE, mai degrabă decât a măsurilor naționale necoordonate și evitarea poverilor administrative nenecesare pentru transportatorii rutieri”, a apreciat Eddy Liegeois.

10.000 de procese
Povestea lui Damian Stanciu, un șofer de 44 de ani din Turda, a fost făcută public atunci când a anunțat că vrea să dea în judecată Vos Logistics România pentru încălcarea dreptului la muncă și autodeterminare. Interesantă este referirea sa la compania Jost.
Stanciu lucrează ca șofer de 23 de ani. „Am lucrat o perioadă mai scurtă de timp în România iar, de 17 ani, numai pe comunitate. Am fost angajat la firma belgiană Jost Group, al cărui patron a fost arestat între timp. Am mai lucrat în Germania și, în ultimul timp, pentru firma Vos Logistics. Sunt șofer de mărfuri generale și fac curse în Europa și Scandinavia. De când mă știu am muncit numai pe camioane MAN, iar, acum, la noul patron, muncesc pe un DAF.”, așa se prezintă Damian Stanciu.
"Dacă merge tot așa, Vos Logistics va ajunge în situația Jost Group, care a avut peste 10.000 de procese pentru că a tras de șoferii români foarte mult. Când am lucrat la Jost Group, la Skiptrans, sucursala din România, am plecat de la ei 100 de șoferi într-o singură lună.”, afirmă Damian Stanciu.

Patronul, arestat
În 14 mai 2017, patronul companiei Jost Group, bănuit că a angajat în condiţii precare mii de şoferi proveniţi din Europa de Est, în special români, a fost arestat preventiv în Belgia.
Descinderile poliției au făcut parte dintr-o campanie națională de combatere a așa-zisului “dumping social”, a anunţat justiţia din această ţară.
Operațiunea a început în prima parte a lunii mai, când poliția belgiană a descins în 20 de sucursale ale companiei de transport luxemburgheze pentru a verifica actele șoferilor care era prezenți în acel moment în firmă. La descindere au fost descoperiți mai mulți șoferi români care se odihneau într-un camion înmatriculat în România. Percheziții au avut loc și în România.

Un grup multinațional
Roland Jost, patronul Grupului Jost, ce are 1.650 de angajaţi în 12 ţări europene şi în Maroc, a fost inculpat după o serie de 15 percheziţii efectuate în Belgia, Luxemburg şi România. El a fost plasat în arest preventiv, împreună cu alte două persoane pentru conducerea unui grup infracţional. O a patra persoană, de asemenea inculpată însă eliberată condiţionat, este considerată doar un simplu membru al respectivului grup infracţional. Grupul Jost are o flotă de 1.300 de capete tractor și în 2016 a avut o cifră de afaceri de 270 de milioane de euro.
Capetele de acuzare sunt grave şi includ exploatarea de fiinţe umane -pentru condiţiile în care trăiau şoferii-, spălare de bani, escrocherie, evaziune fiscală, încălcarea legislaţiei muncii şi neplata drepturilor salariale.
Prejudiciul rezultat în urma neplăţii salariilor pentru cei circa 1.100 de şoferi şi a taxelor către fiscul belgian este estimat la circa 55 de milioane de euro, sumă ce ar putea fi de fapt mai mare.
În contextul extinderii Uniunii Europene către ţările din Est, companii din statele vest-europene resimt “o presiune a preţurilor care le împinge să caute şoferi în Est”, a spus cotidianului La Libre Belgique secretarul general al Uniunii profesionale pentru transport şi logistică din Belgia, Michaël Reul.
„Sub acest nume (Jost, n.r.), firma belgiană a creat o altă firmă în România, în speţă. Şoferii, care în mod normal ar fi intrat sub jurisdicţia sistemului social belgian, se întorc pe sistemul social românesc, care este mai avantajos (pentru angajator, n.red.) decât cel belgian. Este vorba de o afacere de dumping social şi fraudă socială. Paguba se ridică la 55 de milioane de euro”, a explicat un oficial belgian.

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.