După Brexit, potopul: șoferii și firmele de transport vor evita Marea Britanie. „Nimeni vrea să fie parte din haos” Recomandat

După Brexit, potopul: șoferii și firmele de transport vor evita Marea Britanie. „Nimeni vrea să fie parte din haos”

Marea Britanie va părăsi piața comună a UE la sfârșitul anului, dar există încă probleme importante de rezolvat. Ambele părți s-ar putea confrunta cu un dezastru sub forma unor blocaje uriașe în trafic, pierderi de locuri de muncă și creșterea prețurilor.


Discuțiile aprinse, atât la Londra, cât și la Bruxelles, sunt în curs cu privire la detaliile finale ale tranzacției - lucruri precum acordurile vamale și certificatele, calificările profesionale și reglementările de mediu, subvențiile și drepturile de pescuit pe coasta britanică sunt în joc, scrie publicația germană Der Spiegel.


Deja, sunt pagube semnificative
Recent, se părea că cele două părți vor fi capabile să cadă de acord cel puțin asupra unui acord minimal în domeniul controalelor vamale și tarifelor vamale. Un astfel de acord ar putea limita în mod semnificativ prejudiciul economic produs de ieșirea din Regatul Unit din UE, în special pentru Regatul Unit însuși. Nu s-a reușit: singura alegere care rămâne acum este între un divorț urât și un divorț extrem de urât.
S-au făcut deja pagube semnificative. De când britanicii au votat, la limită, pentru a părăsi Uniunea Europeană în urmă cu patru ani, comerțul dintre Marea Britanie și UE a scăzut. Înainte de votul Brexit, Marea Britanie era a treia cea mai mare piață de export din Germania, dar de atunci a coborât pe locul cinci. În același timp, exporturile britanice către continent s-au prăbușit cu 17% în primele șapte luni ale acestui an față de aceeași perioadă de timp de acum un an. Este o scădere mai accentuată decât cea înregistrată de exporturile din Japonia sau Statele Unite. Economiștii se referă la fenomen ca „decuplare”.
Dacă există câștigători în această dezvoltare a lucrurilor, e vorba doar de acei oameni din Marea Britanie care consideră Brexit-ul ca o expresie a suveranității naționale. Pentru că, dintr-o perspectivă economică, vor exista doar învinși. În Marea Britanie, consumatorii se vor confrunta cu prețuri mai mari și cu o ofertă mai redusă. Companiile vor fi nevoite să facă față unui regim comercial modificat radical, mai multă birocrație și costuri mai mari. Piața forței de muncă va înregistra pierderi.

Parcare de 11 hectare
Frica și neîncrederea sunt pe deplin afișate în orașul Sevington din sudul Angliei, situat în comitatul Kent. De la cimitirul satului, priveliștea oferă un trafic aglomerat situat chiar în spatele bisericii. Autostrada M20, una dintre cele mai importante arterele de circulație ale țării care leagă Londra de Portul Dover, nu este departe. În iulie, muncitorii din construcții au apărut peste noapte și au pus la pământ vegetația de pe un teren de 11 hectare, chiar la sud de biserică. Din cauza Brexitului, locul a fost transformat într-o „întindere gigantică de asfalt pentru mii de camioane”, spune Mandy Rossi, politician al Partidului Verde. Parcarea a fost amenajată pentru camioanele care ar trebui să elibereze vama deși se află la 34 de kilometri de frontieră. Referindu-se la distanța uriașă, Rossi spune: „Este, în esență o invitație pentru contrabandă”.
Ea este deosebit de îngrijorată de faptul că, în curând, zona se va transforma într-o parcare pentru cel puțin 1.500 de camioane. Guvernul britanic, la urma urmei, crede că Brexit-ul va duce la blocaje de trafic care se vor întinde la câțiva kilometri de la porturile de feriboturi.
La începutul lunii septembrie, premierul Johnson le-a promis concetățenilor săi un „rezultat bun” în urma negocierilor. Din păcate, însă, un document guvernamental confidential, apărut în presă, îl contrazice. Acolo se vorbeșete de „cel mai rău scenario posibil”. Se vorbește de scenariul pentru o dramă apocaliptică, incluzând întreruperi de energie electrică, aprovizionare deficitară cu combustibil, lipsă de alimente și mii de camioane care stau în coloană pe mai mult de 100 de kilometri pe autostrăzile națiunii.

Cel mai negru scenariu posibil
În cazul în care nu ar exista niciun acord, arată documentul, guvernul ar putea fi confruntat cu nevoia de a trimite soldați pe străzi pentru a menține ordinea, în timp ce Marina ar fi trimisă pentru a împiedica bărcile de pescuit franceze să intre în apele britanice. Deoarece medicamentele ar putea rămâne blocate la graniță, ar exista pericolul ca bolile animalelor să se răspândească prin țară.
Divorțul final de piața comună europeană va avea loc la sfârșitul lunii decembrie - chiar în mijlocul iernii și, eventual, și în vârful unui val de coronavirus. Asta în timp ce nicăieri în Europa nu au murit mai mulți oameni din cauza COVID-19 și nicio altă țară industrializată occidentală nu a văzut o scădere mai mare a PIB-ului în al doilea trimestru.


Falsul „made in Britain”
Cele mai slabe verigi din acest lanț al Brexit-ului sunt porturile care asigură transportul de persoane și mărfuri. Chiar dacă cele două părți pot conveni asupra unui acord comercial, mărfurile ar trebui înregistrate și verificate la Dover. Michel Barnier, principalul negociator al UE pentru Brexit, a explicat că UE nu poate risca ca bunurile din întreaga lume să fie adunate/reambalate în Marea Britanie, să fie declarate bunuri britanice și apoi să intre pe piața unică a UE prin ușa din spate.
Controalele sunt necesare tocmai pentru a preveni acest lucru, spun experții și ele vor prelungi termenele de livrare cu până la două zile. O astfel de întârziere nu numai că va afecta negativ lanțurile de aprovizionare, ci ar perturba și industria alimentară. Peștele, crustaceele și legumele ar putea putrezi în timp ce camioanele așteaptă la coadă. Unele medicamente sunt, de asemenea, extrem de sensibile la întârzieri.
Transportatorii britanici știu vinovatul pentru haos. "Guvernul a acționat mult prea târziu. Cum ne pot cere să pregătim totul dacă nu primim informații?" se întreabă Richard Burnett, CEO al Road Haulage Association. Au mai rămas doar trei luni și încă mai există multe necunoscute. Unde vor fi amplasate punctele de control ale camioanelor? Ce programe de computer ar trebui să instaleze transportatorii, având în vedere că guvernul încă testează software-ul vamal? Cine ar trebui să proceseze declarațiile vamale pentru sute de milioane de livrări?
Până în prezent, 5.000 de oficiali au gestionat 50 de milioane de documente vamale pe an, spune Burnett. După Brexit, va exista o creștere de aproximativ 220 de milioane de declarații, ceea ce înseamnă că biroul vamal ar necesita zeci de mii de agenți suplimentari, spune el. Mulți transportatori din UE, se teme Burnett, ar putea elimina complet Marea Britanie din programele lor. „Nimeni nu vrea să facă parte din acest haos.”

Chiar și întârzieri de doar 15 minute ar duce la cheltuieli suplimentare anuale de 850.000 de lire sterline pentru companiile de transport. Numeroase companii britanice din industria automobilelor și a produselor chimice au dezvoltat planuri de urgență pentru a transfera o parte din producția lor pe continent, dacă ar fi necesar.

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.