„Directiva Detașării” a intrat în vigoare. Ce trebuie să știe un șofer profesionist de camion Recomandat

„Directiva Detașării” a intrat în vigoare. Ce trebuie să știe un șofer profesionist de camion

De la 2 februarie 2020, vor intra în vigoare o serie norme din cadrul Pachetului Mobilitate I. Este vorba de reguli privind detașarea șoferilor de camion. 

Potrivit prevederilor Pachetului Mobilitate 1, începând cu 2 februarie 2022 se va aplica directiva detașãrii pentru operațiunile de cabotaj și pentru cele de cross-trade peste numãrul exceptat (2 operațiuni).

Cele mai importnate prevederi:

  • obligația de a raporta detașarea șoferilor într-o interfață specială pentru transportatorii conectați la Sistemul de informații al pieței interne IMI
  • obligația de a plăti șoferilor cel puțin cu salariu minim aplicabil în fiecare stat membru atunci când lucrează acolo
  • obligația de a înregistra (manual) punctele de trecere a frontierei pe tahografe digitale
  • returnarea obligatorie a vehiculelor comerciale la baza lor la fiecare 8 săptămâni
  • într-o perioadă de 7 zile pot fi efectuate maximum 3 operațiuni de cabotaj într-o țară. După această perioadă, camionul nu poate intra în respectiva țară timp de 4 zile.

Comisia Europeană a lansat un document numit „Ghid practice privind detașarea” care să îi ajute pe șoferi și pe transportatori să se descurce după intrarea în vigoare a noilor normative din pachetul Mobilitate I.

În ce situații șoferii de camion sunt considerați „detașați” în transportul rutier internațional

Directiva (UE) 2020/10572 (denumită și „Directiva”) stabilește norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE3 și la Directiva 2014/67/UE4, ambele fiind acte legislative privind detașarea lucrătorilor prestori de servicii.

Ea face distincție între tipurile de operațiuni de transport cărora ar trebui să li se aplice regulile de detașare și cele cărora nu ar trebui să se aplice regulile de detașare. Criteriul general pentru o astfel de distincție este gradul de legătură cu teritoriul statului în care se defășoară transportul de marfă.

Mai precis, din Directiva (UE) 2020/1057 rezultă că șoferii care efectuează operațiuni de transport în alte state membre decât statul membru în care angajatorul șoferului își are sediul sunt detașați atunci când efectuează următoarele operațiuni:

1) transport non-bilateral/ intracomunitar (cross-trade): se înțeleg operațiunile de transport efectuate între două state membre, sau între un stat membru și o țară terță, dintre care niciuna nu este țara de origine a operatorului care efectuează aceste operațiuni;

2) operațiuni de cabotaj – înțelese ca operațiuni de transport intern plătite sau închiriate efectuate pe timp limitat pe teritoriul unui stat membru de către un operator stabilit într-un alt stat membru.

Conducătorul auto NU este considerat detașat atunci când efectuează:

  • operațiuni de transport internațional bilateral: înțelese ca operațiuni de transport bazate pe un contract de transport din statul membru în care este stabilit operatorul către alt stat membru sau către o țară terță. Ori, dintr-un alt stat membru sau o țară terță către statul membru de stabilire;
  • activități suplimentare limitate de încărcare și/sau descărcare (adică operațiuni de cross-trade, așa cum sunt descrise mai sus) desfășurate în contextul operațiunilor bilaterale în statele membre sau în țările terțe pe care le traversează șoferul;
  • tranzitează teritoriul unui stat membru fără a desfășura vreo activitate de încărcare sau descărcare;
  • etapa inițială sau finală a unei operațiuni de transport combinat, astfel cum este definită în Directiva 92/106/CEE a Consiliului13, în cazul în care etapa rutieră constă într-o operațiune de transport bilateral international.

Ce trebuie să conțină declarația de detașare a șoferilor și cum trebuie să procedeze operatorul pentru completarea ei

Directiva (UE) 2020/1057, la articolul 1, alineatele (11) și (12), precizează cerințele administrative pe care operatorii trebuie să le îndeplinească pentru a dovedi respectarea normelor privind detașarea șoferilor. Înainte de detașare, operatorul trebuie:

  • să depună o declarație de detașare autorităților statului membru în care este detașat șoferul;
  • cel mai târziu la începutul perioadei de detașare;
  • utilizarea interfeței publice multilingve conectată la sistemul de informații privind piața internă (IMI);

Conținutul declarației de detașare:

  1. identitatea operatorului, cel puțin sub forma numărului licenței comunitare în cazul în care acest număr este disponibil;
  2. datele de contact ale unui administrator de transport sau ale altei persoane de contact cu reședința în statul membru de stabilire pentru a menține legătura cu autoritățile competente ale statului în care sunt furnizate serviciile și pentru a trimite și primi documente sau notificări;
  3. identitatea conducătorului auto, adresa reședinței și numărul permisului de conducere al acestuia;
  4. data începerii contractului de muncă al conducătorului auto și legea aplicabilă acestuia;
  5. data preconizată de începere și de încheiere a detașării;
  6. plăcuțele de înmatriculare ale autovehiculelor;

Câteva exemeple concrete și explicative pentru mai multe tipuri de detașare

  • transport bilateral (trei scenarii diferite),
  • comerț multilateral (șase scenarii diferite),
  • cabotaj (un scenariu),
  • transport de marfă în tranzit (un singur scenariu),
  • exemple care reprezintă o combinație a scenariilor de mai sus.

TRANSPORT BILATERAL

 

Care sunt operațiunile de transport internațional bilateral scutite de regulile de detașare?

Scenariul 1: Două operațiuni bilaterale

Un șofer angajat de o companie cu sediul în Lituania (LT) conduce un camion plin cu mărfuri din Vilnius (LT) către Paris (FR). Șoferul descarcă toate mărfurile la Paris. Apoi, pentru călătoria de întoarcere, șoferul încarcă mărfuri în Paris pentru a le livra la Vilnius (LT).

Concluzie: Șoferul a efectuat două operațiuni de transport bilateral: una din LT (Stat Membru de stabilire) către FR (țara gazdă) și încă una din FR înapoi către LT. Prin urmare, șoferul a nu face obiectul regulilor de postare pe toată durata călătoriei.

Scenariul 2: Operațiuni bilaterale cu trei locații de descărcare

Un șofer angajat de o companie stabilită în Lituania (LT) încarcă un camion plin de mărfuri în Vilnius (LT). Șoferul conduce apoi la Berlin (DE) și descarcă 1/3 din mărfuri, iar apoi la Anvers (BE) să descarce încă 1/3 din marfa. După aceea, șoferul continuă să conducă spre Lyon (FR) și se descarcă restul de 1/3 din marfă.

Concluzie: Șoferul a efectuat 3 operațiuni bilaterale într-o singură călătorie. Călătoria a început cu încărcarea camionului plin cu mărfuri în LT (Statul Membru de stabilire) care apoi au fost descărcat în 3 țări diferite (descărcare parțială a mărfurilor în DE, BE, FR). Astfel, șoferul nu a fost supus regulilor de afișare pe întreaga călătorie.

Scenariul 3: Operațiuni bilaterale cu trei locuri de încărcare

După efectuarea operațiunilor descrise în Scenariul 2, pe drumul de întoarcere la LT, șoferul

angajat de compania stabilită în Lituania (LT) încarcă un camion 1/3 cu mărfuri în Lyon (FR). Șoferul conduce apoi la Bruxelles (BE) și încarcă un alt camion 1/3 cu mărfuri, iar apoi la Varșovia (PL) pentru a încărca 1/3 camionul rămas cu mărfuri. După aceea, șoferul continuă să conducă spre Vilnius (LT), pentru a descărca toate mărfurile.

Concluzie: Șoferul a efectuat 3 operațiuni bilaterale pe parcursul unei călătorii de întoarcere într-un stat Membru. Deoarece mai multe operațiuni de transport bilateral de descărcare pote fi efectuate pe parcursul unei călătorii, conducătorul auto nu a fost supus detașării pentru întreaga călătorie.

Transport intracomunitar (cross-trade)

 

Sunt șoferii care desfășoară operațiuni de transport intracomunitar supuși regulilor de detașare ?

Scenariul 4: Transport intracomunitar între două operațiuni bilaterale

Un șofer angajat de o companie stabilită în Portugalia (PT) transportă un camion plin cu mărfuri din Lisabona (PT) către Marsilia (FR). Șoferul descarcă marfa în Marsilia. În Marsilia (FR), șoferul încarcă apoi un camion plin cu mărfuri și le descarcă în Berlin (DE). La Berlin, șoferul se încarcă un camion plin cu mărfuri și le descarcă în Porto (PT).

Concluzie: Șoferul a efectuat două operațiuni bilaterale distincte și o operațiune de comerț intracomunitar.

Prima operațiune bilaterală a început în PT (Stat Membru de stabilire) cu încărcarea mărfurilor și s-a încheiat în FR cu descărcarea mărfurilor respective. A doua operatie bilaterala a fost efectuata din încărcarea mărfurilor în DE până la descărcarea lor în PT (statul membru de stabilire). În timpul celor două operațiuni bilaterale, șoferul nu a fost supus regulilor de detașare.

Operațiunea de încărcare a mărfurilor în FR și descărcarea lor în DE a fost o operațiune de transport intracomunitar care nu are legătură cu niciunul dintre cele două operațiuni bilaterale. Prin urmare, șoferul începe să fie detașat în FR după încheierea operațiunii bilaterale când el/ea începe să conducă la punctul de încărcare pentru a încărca mărfurile care urmează să fie transportate în contextul operațiunii de transport intracomunitar. Detașarea către FR se încheie atunci când șoferul părăsește teritoriul francez. Apoi șoferul se consideră postat în DE, de la intrarea pe teritoriul DE până la descărcarea mărfurilor.

Scenariul 5: Transport intracomunitar între o operațiune bilaterală și un transport fără încărcătură.

Un șofer angajat de o companie stabilită în Portugalia (PT) încarcă un camion plin cu mărfuri în Lisabona (PT) și conduce către Berlin (DE), unde aceste mărfuri sunt descărcate. În Berlin (DE), șoferul încarcă un camion plin cu alte mărfuri și le descarcă în Madrid (ES). Apoi, șoferul conduce gol din Madrid (ES) înapoi în statul său membru de stabilire (PT).

Concluzie: Șoferul a efectuat o operațiune de transport bilateral din PT în DE, o

operațiune de Transport intracomunde la DE la ES și o călătorie dus-întors fără încărcătură din ES înapoi la PT.

Șoferul începe să fie detașat în DE după încheierea operațiunii bilaterale când pornește

până la punctul de încărcare pentru a încărca mărfurile care urmează să fie transportate în contextul  transportului intracomunitar de la DE la ES. Detașarea către DE se încheie atunci când șoferul părăsește teritoriul DE.

Apoi șoferul este considerat detașat în ES din momentul intrării pe teritoriul ES până când

mărfurile aduse din DE în cadrul operațiunii de comerț intracomunitar au fost descărcate și șoferul. Călătoria de întoarcere fără încărcătură prin teritoriul ES nu este considerată detașare. Șoferul nu este considerat detașat în FR pe care o tranzitează.

 

Care sunt activitățile suplimentare limitate de încărcare și/sau descărcare exceptate de la

regulile de detașare?

 

Șoferul este scutit de regulile de detașare în cazul în care, în contextul unui transport bilateral în curs, el/ea desfășoară și o activitate de cross-trading de încărcare și/sau descărcara în statul membru sau în țara terță pe care o traversează șoferul, cu condiția ca șoferul nu încarcă mărfuri și le descarcă în același stat membru.

Acest lucru este posibil, de exemplu, atunci când șoferul efectuează o operațiune bilaterală iar camionul nu este încărcat complet, iar pentru a utiliza la maximum capacitatea de încărcare a vehiculului, șoferul încarcă bunuri suplimentare pe parcurs. Șoferul poate efectua o operațiune de transport intracomunitar scutită (adică o activitate suplimentară de încărcare și/sau descărcare) în timpul unei operațiuni bilaterale din statul membru de stabilire către statul membru gazdă. Când două operațiunile bilaterale consecutive se efectuează din și către statul membru de stabilire, în timpul fiecăreia dintre cele două operațiuni poate fi efectuată o operațiune de transport intracomunitar scutită . Aceasta este așa-numita regulă 1+1.

Scenariul 6: Două operațiuni bilaterale cu două tranzacții încrucișate (1+1)

Un șofer angajat al unei companii cu sediul în Lituania (LT) încarcă jumătate de camion cu mărfuri în Vilnius (LT) pentru a fi livrat la Barcelona (ES). Șoferul se oprește în Berlin (DE) și încarcă restul de jumătate camion cu diferite mărfuri. Șoferul merge apoi la Bruxelles (BE) și descarcă mărfurile încărcate în Berlin (DE). Ulterior, șoferul continuă călătoria și descarcă în Barcelona (ES) marfa încărcată în Vilnius (LT). Pentru operațiunea de retur bilateral, șoferul încarcă un camion plin cu mărfuri în Barcelona (ES). Șoferul se oprește în Bruxelles să descarce jumătate din mărfuri. Apoi șoferul continuă spre Vilnius (LT) pentru a descărca jumătatea rămasă din marfă.

Concluzie: Șoferul a efectuat două operațiuni de transport bilateral cu o activitate suplimentară de încărcare și/sau descărcare în timpul fiecărei operațiuni bilaterale. Primul operațiunea bilaterală a fost efectuată de la LT la ES, cu o activitate suplimentară scutită. A doua operatiune bilaterala (retur) a fost efectuat de la ES la LT, de asemenea, cu o activitate suplimentară,

Șoferul nu a fost supus regulilor de detașare.

CABOTAJ

Scenariul: Două operațiuni bilaterale + cabotaj

Un șofer angajat de o companie stabilită în Portugalia (PT) încarcă un camion plin cu mărfuri înăuntru Lisabona (PT) și le livrează în Hamburg (DE). După descărcarea mărfurilor în Hamburg (DE),  șoferul încarcă un camion plin cu alte mărfuri și le descarcă în Munchen (DE). Apoi la München (DE), șoferul încarcă un camion plin cu mărfuri care urmează să fie livrate la Lisabona (PT).

Concluzie: Soferul a efectuat doua operatii bilaterale (una de la PT la DE si alta din DE înapoi în PT) și o operațiune de cabotaj în DE. Șoferul este considerat detașat în DE.

Situația de detașare începe după încheierea operațiunii bilaterale (descărcarea mărfurilor în Hamburg) când acesta începe să conducă la punctul pentru a încărca mărfurile pentru operațiunea de cabotaj în DE.

Detaşarea continuă prin efectuarea operaţiunii de cabotaj şi se încheie în momentul în care mărfurile sunt descărcat şi se finalizează operaţiunea de cabotaj. Șoferul nu este considerat detașat în DE pentru partea călătoriei de după încheierea operațiunii de cabotaj și când începe să lucreze pentru operațiune bilaterală de returnare .

TRANZIT

Ce este „tranzitul” și nu intră în domeniul de aplicare al regulilor de postare?

Conceptul de tranzit se caracterizează prin faptul că acel conducător auto traversează teritoriul unui stat membru fără încărcare sau descărcare de mărfuri. Calificarea prezenței șoferului într-un stat membru ca tranzit nu este afectat de opriri, de exemplu, din motive de igienă, realimentarea, luarea de pauze sau perioade de odihnă.

Aceasta înseamnă că o situație de tranzit este în afara domeniului de aplicare al regulilor de detașare.

Scenariul 11: Tranzit + operațiune bilaterală + transport intracomunitar + tranzit

Un șofer angajat de o companie stabilită în Portugalia (PT) încarcă un camion plin cu mărfuri în Lisabona (PT) ce urmează să fie livrat la Madrid (ES). În Madrid (ES), șoferul încarcă un camion plin cu mărfuri pentru a fi livrat la Dortmund (DE). După livrarea în Dortmund, șoferul se întoarce cu camionul gol spre Lisabona (PT).

Concluzie: Șoferul a efectuat o operațiune bilaterală de la PT la ES, o operațiune de transport intracomunitar de la ES la DE și o călătorie fără încărcătură din DE înapoi la PT. Șoferul nu este considerat detașat în ES pentru partea de călătorie efectuată în regim bilateral. Șoferul începe să fie detașat în ES după încheierea operațiunii bilaterale (descărcarea mărfurilor în Madrid) și când începe să conducă spre punctul de încărcare.

Detașarea în ES se încheie când șoferul părăsește teritoriul ES. Apoi șoferul este considerat detașat în DE din momentul intrării pe teritoriul DE până la părăsirea sfârșitului operațiunii de transport intracomunitar în DE..

Șoferul nu este considerat detașat statele tranzitate și în cadrul operațiunilor de transport intracomunitar.

TRANSPORT FĂRĂ ÎNCĂRCĂTURĂ

Este o călătorie fără încărcătură la fel cu un „tranzit”?

Nu. O situație de tranzit este întotdeauna scutită de regulile de detașare, în timp ce o călătorie fără încărcătură este scutită dacă se efectuează în legătură cu o operaţiune bilaterală. Nu este scutită atunci când se efectuează în legătură cu un cabotaj sau operațiuni internaționale nebilaterale care intră sub incidența regulilor de detașare (transport intracomunitar).

În principiu, detașarea se încheie cu descărcarea mărfurilor transportate în cadrul operațiunii care intră sub detașare (de exemplu, cabotaj sau transport intracomunitar). Clasificarea călătoriei ulterioare fără încărcătură ca detașare sau ca scutire de la detașare depinde dacă noua operațiune este acoperită de regulile de detașare sau nu.

În acest context, este important de reținut că șoferul nu este considerat detașat dacă, după descărcarea mărfii în cadrul operațiunii reglementate de regulile de detașare, el/ea efectuează o călătorie fără încărcătură înapoi în țara de origine.

Scenariul 12: operațiune bilaterală + călătorie fără încărcătură

Un șofer angajat de o companie stabilită în Lituania (LT) încarcă un camion plin de mărfuri în Vilnius (LT) și le descarcă la Paris (FR). La întoarcere, șoferul conduce gol din Franța (FR) în Lituania (LT).

Concluzie: Șoferul a efectuat o operațiune de transport bilateral de la LT la FR, urmată de un

transport fără încărcătură din FR înapoi la LT. Șoferul nu este considerat detașat pe întreaga călătorie: nici în timpul operațiunii bilaterale către FR și nici în timpul călătoriei fără încărcătură efectuată după terminare operațiuni bilaterale din statul membru de stabilire pentru a reveni la acel membru Stat.

Scenariul 13: Două operațiuni bilaterale + o călătorie fără încărcătură

Un șofer angajat de o companie stabilită în Lituania (LT) încarcă mărfuri în Vilnius (LT) și

le descarcă la Paris (FR). Șoferul conduce cu un camion gol din Paris (FR) către Anvers

(BE). Apoi șoferul încarcă mărfuri în Anvers (BE) și le descarcă în Vilnius (LT).

Concluzie: Șoferul a efectuat două operațiuni de transport bilateral și o călătorie fără încărcătură între ele.

Prima operațiune bilaterală a avut loc de la LT la FR, în timp ce a doua bilaterală operațiunea a fost efectuată de la BE la LT. Călătoria fără încărcătură între FR și BE ar trebui să fie considerată a fi realizată împreună cu cea de-a doua operațiune bilaterală de transport care începe în BE, ceea ce înseamnă că regulile de deta;are nu se aplică. Prin urmare, șoferul nu trebuie considerat deta;at în timpul tuturor acestor operațiuni.

Scenariul 14: două călătorii fără încărcătură + un schimb încrucișat

Un șofer a cărui companie are sediul în Polonia (PL) efectuează o călătorie fără încărcătură din Varșovia (PL) către Berlin (DE). În Berlin (DE), șoferul încarcă un camion plin cu mărfuri și le descarcă Bruxelles (BE). Apoi, șoferul conduce în gol de la Bruxelles (BE) la Varșovia (PL).

Concluzie: Șoferul a efectuat două călătorii distincte fără încărcătură și o operațiune de transport comunitar între ele. Prima călătorie fără încărcătură între PL și DE a fost urmată de o operațiune de transport comunitar între DE și BE, care a fost apoi urmată de o călătorie fără încărcătură de la BE înapoi la PL.

Călătoria fără încărcătură de la PL la DE se efectuează împreună cu operațiunea de transport comunitar începând din DE. Prin urmare, șoferul este considerat detașat în DE din momentul intrării în DE teritoriul până la părăsirea teritoriului DE. Această perioadă acoperă conducerea cu un camion gol până la punct de încărcare în DE, încărcarea mărfurilor în DE și transportarea acestora prin teritoriul DE.

Apoi șoferul se consideră detașat în BE din momentul intrării pe teritoriul BE și până la încheierea operațiunii de comerț încrucișat în BE. Șoferul nu este considerat detașat la BE în timpul călătoriei fără încărcătură după încheierea operațiunii de transport comunitar la întoarcerea în statul membru de origine.

Șoferul este nu este considerat detașat în NL atunci când se efectuează operațiuni de schimb încrucișat între DE și BE deoarece el/ea tranzitează doar teritoriul NL fără încărcare sau descărcare.

 

Scenariul 15: două operațiuni bilaterale + cabotaj + două călătorii fără încărcătură

Un șofer angajat de o companie cu sediul în Germania (DE) încarcă un camion plin cu mărfuri în Berlin (DE), conduce la Paris (FR) și descarcă toate mărfurile. Șoferul conduce apoi gol spre Lyon (FR) pentru a încărca mărfuri și le descarcă în Marsilia (FR). Șoferul conduce apoi gol din Marsilia (FR) către Nantes (FR).

Pe drumul de întoarcere în Germania (DE), șoferul încarcă un camion plin cu mărfuri în

Nantes (FR) și le descarcă la Berlin (DE).

Concluzie: Șoferul a efectuat două operațiuni de transport bilateral (din DE la FR și din FR către DE), o operațiune de cabotaj în FR și două călătorii fără încărcătură în FR. Prima operațiune bilaterală din DE sa încheiat cu descărcarea mărfurilor la Paris (FR). Șoferul începe să fie detașat în FR după sfârșitul acelei operațiuni bilaterale atunci când acesta începe să conducă (călătoria fără încărcătură) până la punctul unde încarcă mărfuri care urmează să fie transportate în regim de cabotaj în FR.

Detașarea în FR se încheie la terminarea operațiunii de cabotaj. După aceea șoferul conduce cu camionul gol la locuol de încărcare a mărfurilor care urmează să fie livrate în cadrul operațiunii bilaterale din FR în DE.

Prin urmare, mai întâi primul transport fără încărcătură între Paris și Lyon se încadrează în regulile de detașare, deoarece această călătorie este legată de operațiune de cabotaj efectuată între Lyon și Marsilia.

A doua călătorie fără încărcătură între Marsilia și Nantes este scutită de regulile de detașare, deoarece această călătorie este legată de întoarcere operațiune bilaterală de la Nantes (FR) la Berlin (DE), care este scutită de regulile de detașare.

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.