Din SUA, în Spania sau România tot mai mulți șoferi de camion sunt exploatați de patroni Recomandat

Din SUA, în Spania sau România tot mai mulți șoferi de camion sunt exploatați de patroni

Inspectoratul de Muncă din Catalan a aplicat o amendă de 3,2 milioane de euro filialei spaniole a Amazon și de 2,6 milioane de euro celor șaptesprezece dintre operatorii săi pentru că ar fi folosit în mod ilegal șoferi. Aceasta nu este prima penalizare pentru Amazon Road Transport Spania.

La începutul acestui an, autoritatea spaniolă pentru protecția datelor, AEPD, a impus o amendă de 2.000.000 de euro pentru încălcarea regulilor de protecție a datelor cu caracter personal, după ce a întrebat despre cazierul judiciar al solicitanților în timpul procesului de angajare.
Potrivit Ministerului Antreprenoriatului și Muncii, Amazon Road Transport Spania a fost amendat cu 3.195.075 EUR, deoarece cei șaptesprezece subcontractanți de transport ar fi folosit 559 de șoferi cu condiții de muncă mai proaste decât cele care ar fi fost aplicabile dacă ar fi fost angajați direct de corporația internațională de comerț electronic. Din același motiv, șaptesprezece companii de transport vor trebui să plătească o amendă de 2.609.578 euro. Inspectoratul a declanșat o anchetă în februarie 2022 la Barcelona, constatând că 559 de șoferi desfășurau activități de livrare în condiții precare și prost plătiți și nu aveau nicio reprezentare sindicală. Amazon respinge acuzațiile și a anunțat un recurs care va trebui să fie decis de autoritățile spaniole în termen de șase luni.

Amazon nu e la prima abatere

Amazon.com a prezentat, în septembrie 2021, scuze unui congressman american, Mark Pocan, compania recunoscând că ”şi-a dat singură gol” prin negarea, iniţial, a sugestiei acestuia că şoferii săi sunt nevoiţi uneori să urineze în sticle în timpul curselor de livrare a coletelor, transmite Reuters.
"Ştim că şoferii pot avea şi au probleme să găsească toalete din cauza traficului sau uneori a rutelor rurale, iar acesta a fost în special cazul în timpul Covid-19, când multe toalete publice au fost închise", a afirmat compania într-o postare pe blog.
Recunoaşterea a avut loc la o săptămână după ce reprezentantul democrat Pocan a criticat condiţiile de muncă de la Amazon, afirmând într-un tweet: ”A plăti muncitorilor 15 dolari/oră nu te face ”un loc de muncă progresiv”, atunci când nu accepţi un sindicat şi îi faci pe muncitori să urineze în sticle de apă”.
Amazon a publicat iniţial o negare, afirmând într-un tweet: ”Nu credeţi cu adevărat chestia cu pipi în sticle, nu-i aşa? Dacă ar fi adevărat, nimeni nu ar lucra pentru noi”.
Dar ulterior a dat înapoi cu acele comentarii.
Acesta a fost un autogol, suntem nemulţumiţi de el şi îi datorăm scuze reprezentantului Pocan”, a spus Amazon în postarea sa pe blog, adăugând că răspunsul său anterior se referea doar la personalul din depozitele sau centrele de fulfillment.
Compania a declarat că problema este la nivel de industrie şi că va căuta soluţii, fără a specifica care ar putea fi acestea.
Scuzele Amazon vin într-un moment în care muncitorii care lucrează la un depozit din Alabama aşteaptă un număr de voturi care ar putea duce la prima unitate sindicalizată a retailerului online din Statele Unite şi să marcheze un moment important pentru forţa de muncă organizată.
Amazon a descurajat mult timp încercările de organizare a celor peste 800.000 de angajaţi americani.
Afirmaţiile multor lucrători referitoare la condiţiile de muncă nesigure şi istovitoare au transformat sindicalizarea companiei într-un obiectiv cheie pentru mişcarea muncitorilor americani.

Se exploatează și în Lituania
Un control al poliției din Henri-Chapelle, din provincia Liège, a descoperit nereguli grave la șoferii de camioane aparținând companiei lituaniene de transport UAB KAREDA ”. Șoferii erau fără bani și lucraseră non-stop timp de 9 săptămâni, încălcând total legislația europeană.
„Vehiculele lor, în stare lamentabilă, aveau: anvelope uzate, sistem AD Blue defect, probleme de tahograf. În ceea ce privește șoferii, unul tocmai se confruntase cu o boală cardiacă. Ei au fost exploatați cu nerușinare: nu au fost plătiți luni de zile, au fost lăsați fără bani și au lucrat non-stop timp de 9 săptămâni, încălcând total legislația europeană privind transportul rutier și forța de muncă “, a anunțat un sindicat al șoferilor. UAB KAREDA nu a răspuns încă solicitărilor din partea diferitelor organisme de control belgiene de a remedia situația atât în ceea ce privește șoferii, cât și vehiculele acestora. Până în prezent, compania lituaniană KAREDA a plătit jumătate din datoriile avute la doi dintre cei patru șoferi. Ceilalți doi șoferi nu au primit încă nimic.

Au exploatat dar au fost achitați

Instanța din Sønderborg l-a achitat pe directorul companiei de transport Kurt Beier Transport A / S și pe alte persoane din conducerea companiei, acuzați de exploatarea finaciară a 30 de șoferi de camioane din Asia.
Kurt Beier Transport a fost amendat cu 100.000 de coroane pentru că a organizat cazarea șoferilor în condiții improprii în Padborg. Directorul companiei a fost amendat cu 25.000 DKK.

Cele patru persoane sunt: directorul și coproprietarul Kurt Beier Transport A / S, Karsten Beier, sora sale, Gitte Beier, care este atât președinte al consiliului de administrație, cât și coproprietar al companiei, precum și alte două persoane care făceau parte din conducerea companiei la sfârșitul anului 2018, când poliția a inițiat dosarul penal.
Achitarea se aplică ambelor acuzații principale conform cărora cei patru inculpați ar fi exploatat financiar 30 de șoferi de camion asiatici.
La fel ca au fost achitați de acuzația potrivit căreia asiaticii au fost angajați ilegal. Instanța a decis că șoferii au fost angajați de filiala din Polonia a companiei care poartă toată vina.
Fagbladet 3F a dezvăluit pe 29 octombrie 2018 că șoferii filipinezi și din Sri Lanka câștigau și 15 coroane pe oră (2 euro) și trăiau în containere sau chiar camioane.
Revista 3F ascris la vremea respectivă că șoferii asiatici obținuseră un permis de muncă în filiala grupului Beier din Polonia și că, cu acest permis de muncă polonez, se plecau în alte țări din UE - precum Danemarca - și lucrau.
În dimineața următoare dezvăluirii, poliția, autoritățile fiscale, municipalitatea Aabenraa și au descins în „lagăr” pentru investigații. Polițiștii i-au audiat pe cei 26 de șoferi care erau prezenți la tabără în acel moment.
Poliția a început să investigheze dacă șoferii au fost supuși traficului de persoane pentru muncă forțată în conformitate cu dispozițiile Codului penal. O săptămână mai târziu, Centrul împotriva traficului de persoane a concluzionat că cei 26 de șoferi erau victime ale traficului de persoane pentru muncă forțată în Danemarca.
Detalii AICI
Noi mărturii ale martorilor au apărut în cazul procesului deschis de șoferii de camion care susțin că au fost exploatați de compania daneză de transport Kurt Beier Transport A / S.

În cadrul procesului, ultimele zile au fost lăsate pentru mărturia foștilor șoferi, dar doar doi martori au ajuns să apară în fața instanței de judecată.
Unul dintre ei este Jojit Cate, în vârstă de 43 de ani, din Filipine, care a ajuns la Sønderborg din Olanda, unde lucrează în prezent pentru a-și întreține familia din țara sa natală.
„Am avut coșmaruri timp de doi ani”, a spus în fața tribunalului.
Nu am primit niciodată salariul complet
În instanță, Jojit Cate a putut spune că a semnat un contract cu filiala lui Kurt Beier, LGBT International Transport din Koszalin în Polonia, dar a ajuns să lucreze în Danemarca cu un salariu de doar 7.600 DKK (988 euro)

Cu toate acestea, nu a obținut niciodată acești bani.
„A lipsit întotdeauna o parte din bani. Mi s-a spus că au fost deduse cheltuielile pentru biletul de avion pentru a fi plătit mai puțin”, a spus el în instanță. El a spus că mulți alți șoferi au avut și probleme cu salariile.
Cheltuielile pentru medicamente au fost, de asemenea, deduse din salariu. El a susținut că a fost spitalizat deoarece nu a mai făcut față stresului și suprasolicitării zilnice
În plus, el a spus că a fost înșelat în ceea ce privește condițiile de cazare. La început i s-au arătat fotografii cu ceva „care aproape arăta ca o casă”. Acesta s-a dovedit a fi un container supraaglomerat ca un fel de ghetou. Șoferul a spus că a preferat să doarmă tot timpul în cabina camionului,
Trei zile de judecată fuseseră rezervate pentru audierile șoferilor în această săptămână - dar numai doi martori au vrut să se prezinte.
Procurorul de caz a citit și alte mărturii ale unor șoferi angajați de firma daneză care susțineau că nu au primit niciodată mai mult de 1.000 de euro pe lună pentru munca prestată.
În cazul filipinezului, el nu a avut de ales și a continuat să lucreze pe bani puțini și în condiții mizere deoarece în Filipine nu voia să se întoarcă.

Procesul a început în 2018
Ancheta lansată în 2018 de poliția din regiunea daneză Jutland împotriva companiei de camioane Kurt Beier Transport s-a încheiat la Tribunalul Sønderborg pe 10 mai, odată cu începerea procesului împotriva a patru dintre executivii săi, inclusiv proprietarul, acuzați de exploatarea șoferilor, în special filipinieni și srilankezi. Acuzația este de cămătărie agravată, care în Danemarca se aplică și în aceste cazuri și duce la pedepse de până la șase ani de închisoare. După încheierea anchetei, magistrații au stabilit, în octombrie 2020, acuzații în douăzeci și șase de cazuri de exploatare. Șoferii implicați lucrează acum pentru alte companii sau s-au întors în țara lor de origine, dar unii au anunțat deja că fac cereri de despăgubire.
Potrivit rechizitoriului, care se bazează pe mărturia șoferilor, muncitorii imigranți au fost nevoiți să conducă camioanele pentru un salariu de 15-20 coroane pe oră, ceea ce echivalează cu aproximativ 2-2,7 euro. Acest lucru înseamnă că șoferilor li s-au plătit cu cel puțin 6.000 de euro mai puțin decât cele stipulate în contract, reducând costurile cu cel puțin 4 milioane DKK (aproximativ 538.000 de euro). În plus, compania îi caza în containere sau remorci umede și murdare. Ancheta a început după o plângere a sindicatului danez Fagbladet 3F cu privire la condițiile de viață a două sute de șoferi din lagărul Padborg, situat pe teritoriul danez lângă granița cu Germania.

Cazul Jost
Compania de transport valonă Jost Group a ajuns, anul trecut, la o înțelegere cu procurorul federal într-o anchetă în acre este acuzată de fraudă, exploatare a șoferilor dumping social.
Grupul Jost va plăti în jur de 30 de milioane de euro pentru a încheia acest proces. Această sumă este menționată și de radiodifuzorul public francofon RTBF. Sursa a adăugat că CEO-ul companiei Roland Jost și doi angajați din conducere vor primi o pedeapsă cu închisoare cu suspendare de șase luni. Asta ar însemna că Jost & co. au recunoscut parțial implicarea lor în fraude sociale, arată tjd.be.
Fraudă de proporții
La sfârșitul lunii februarie, procurorii din Belgia au decis confiscare a sute de camioane româneşti, folosite în Belgia pentru o fraudă de 65 de milioane de euro. Aproape toate camioanele erau înmatriculate în România şi conduse de şoferi români. O mică parte dintre ele sunt înmatriculate în Slovacia.
Dosarul de fraudă socială, deschis în 2015, de procuratura belgiană are în vedere firma Jost, una dintre cele mai mari din ţară. Folosind camioane româneşti şi şoferi români, aceasta a realizat active ilegale de 55 de milioane de euro şi o fraudă de 65 de milioane de euro, au anunţat marţi procurorii.
Aceştia caută acum 346 de camioane, identificate, majoritatea înmatriculate în România. Cu ajutorul lor, firma a realizat o imensă fraudă socială. Plătea şoferii la nivelul de salarizare din România sau Slovacia, dar realiza transporturi doar în Belgia, la preţurile de acolo.
Studiu de caz: așa nu!
Reprezentantul Comisiei Europene, Eddy Liegeois, Șef de Unitate Transport Rutier DG MOVE, s-a referit la cazul Jost în discursul său despre premisele și obiectivele care au stat la baza propunerilor de modificare a legislației care reglementează pachetul rutier. Discursul acestuia a avut loc, în cadrul Conferinței “Europa în mișcare”, organizată de UNTRR, la hotel Crowne Plaza din București în octombrie 2017.
Societățile de tip ”cutie poștală”
„Anumiți transportatori înființează sucursale fictive în statele membre cu salarii mici: în vederea exploatării diferențelor de salarii, funcționând în același timp în unele cazuri exclusiv în state membre cu salarii mari. De exemplu, Jost Group angajează șoferi în Slovacia prin societăți de tip ajungând la contribuții sociale neplătite în valoare de 55 milioane euro în Belgia. Consecințele sunt: avantaj concurențial neloial în raport cu transportatorii care au sediu corespunzător în statele membre în care funcționează. Avantajul în termeni de cost al unei societăți de tip cutie poștală este de 30% din costurile companiei. Propunerile Comisiei Europene pentru remedierea situației o reprezintă criterii suplimentare pentru înființare. Este necesar să se asigure că transportatorul desfășoară o activitate reală în statul membru în care este constituit. Societățile trebuie să își desfășoare activitatea din incinta din statul membru; acestea trebuie să dețină active și să angajeze personal proporțional cu activitatea; trebuie să păstreze contractele comerciale și de muncă în incintă. Prin cooperare între statele membre… statele membre sunt obligate să coopereze între ele pentru a detecta societățile de tip <<căsuță poștală="">>: răspuns în termen de 25 de zile lucrătoare; controale la fața locului, dacă este necesar”, explică Eddy Liegeois.
“Alte provocări sunt reprezentate de protecția drepturilor lucrătorilor, concurența loială și evitarea fragmentării pieței interne. De aceea, e nevoie de promovarea soluțiilor UE, mai degrabă decât a măsurilor naționale necoordonate și evitarea poverilor administrative nenecesare pentru transportatorii rutieri”, a apreciat Eddy Liegeois.
10.000 de procese
Povestea lui Damian Stanciu, un șofer de 44 de ani din Turda, a fost făcută public atunci când a anunțat că vrea să dea în judecată Vos Logistics România pentru încălcarea dreptului la muncă și autodeterminare. Interesantă este referirea sa la compania Jost.
Stanciu lucrează ca șofer de 23 de ani. „Am lucrat o perioadă mai scurtă de timp în România iar, de 17 ani, numai pe comunitate. Am fost angajat la firma belgiană Jost Group, al cărui patron a fost arestat între timp. Am mai lucrat în Germania și, în ultimul timp, pentru firma Vos Logistics. Sunt șofer de mărfuri generale și fac curse în Europa și Scandinavia. De când mă știu am muncit numai pe camioane MAN, iar, acum, la noul patron, muncesc pe un DAF.”, așa se prezintă Damian Stanciu.
"Dacă merge tot așa, Vos Logistics va ajunge în situația Jost Group, care a avut peste 10.000 de procese pentru că a tras de șoferii români foarte mult. Când am lucrat la Jost Group, la Skiptrans, sucursala din România, am plecat de la ei 100 de șoferi într-o singură lună.”, afirmă Damian Stanciu.
Patronul, arestat
În 14 mai 2017, patronul companiei Jost Group, bănuit că a angajat în condiţii precare mii de şoferi proveniţi din Europa de Est, în special români, a fost arestat preventiv în Belgia.
Descinderile poliției au făcut parte dintr-o campanie națională de combatere a așa-zisului “dumping social”, a anunţat justiţia din această ţară.
Operațiunea a început în prima parte a lunii mai, când poliția belgiană a descins în 20 de sucursale ale companiei de transport luxemburgheze pentru a verifica actele șoferilor care era prezenți în acel moment în firmă. La descindere au fost descoperiți mai mulți șoferi români care se odihneau într-un camion înmatriculat în România. Percheziții au avut loc și în România.
Un grup multinațional
Roland Jost, patronul Grupului Jost, ce are 1.650 de angajaţi în 12 ţări europene şi în Maroc, a fost inculpat după o serie de 15 percheziţii efectuate în Belgia, Luxemburg şi România. El a fost plasat în arest preventiv, împreună cu alte două persoane pentru conducerea unui grup infracţional. O a patra persoană, de asemenea inculpată însă eliberată condiţionat, este considerată doar un simplu membru al respectivului grup infracţional. Grupul Jost are o flotă de 1.300 de capete tractor și în 2016 a avut o cifră de afaceri de 270 de milioane de euro.
Capetele de acuzare sunt grave şi includ exploatarea de fiinţe umane -pentru condiţiile în care trăiau şoferii-, spălare de bani, escrocherie, evaziune fiscală, încălcarea legislaţiei muncii şi neplata drepturilor salariale.
Prejudiciul rezultat în urma neplăţii salariilor pentru cei circa 1.100 de şoferi şi a taxelor către fiscul belgian este estimat la circa 55 de milioane de euro, sumă ce ar putea fi de fapt mai mare.
În contextul extinderii Uniunii Europene către ţările din Est, companii din statele vest-europene resimt “o presiune a preţurilor care le împinge să caute şoferi în Est”, a spus cotidianului La Libre Belgique secretarul general al Uniunii profesionale pentru transport şi logistică din Belgia, Michaël Reul.
„Sub acest nume (Jost, n.r.), firma belgiană a creat o altă firmă în România, în speţă. Şoferii, care în mod normal ar fi intrat sub jurisdicţia sistemului social belgian, se întorc pe sistemul social românesc, care este mai avantajos (pentru angajator, n.red.) decât cel belgian. Este vorba de o afacere de dumping social şi fraudă socială. Paguba se ridică la 55 de milioane de euro”, a explicat un oficial belgian.


schmitz ecoflex video


schmitz gotha video

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.