De ce nu avem AUTOSTRĂZI. Am absorbit doar 4% din fondurile europene
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
♦ La patru ani de la începutul exerciţiului financiar 2014-2020, România a primit rambursări de la UE de doar 600 mil. euro, dintr-un total alocat de 22,5 mld. euro.
Ministerul Fondurilor Europene a publicat în sfârşit o statistică a absorbţiei fondurilor europene pentru exerciţiul financiar 2014 – 2020, din care reiese că, la patru ani de la debutul perioadei de planificare multianuală, România a primit rambursări de la UE de doar 624 de milioane de euro, adică 2,77% din întreaga sumă alocată de 22,5 miliarde de euro.
România nu a învăţat nimic din precedentul exerciţiu financiar: 2% absorbţie în primii patru ani din exerciţiul financiar 2007 – 2013 şi 2,7% absorbţie în primii patru ani din exerciţiul financiar 2014-2020.
În patru ani, întregul program Infrastructura Mare (2014 – 2020), cu o alocare de 9,4 miliarde de euro, nu a luat decât 418 milioane de euro, adică 4,4% din întreaga sumă. Aşa se explică de ce, în 2017 de exemplu, în România nu a fost dat în folosinţă niciun kilometru de autostradă.
„Sunt trei motive principale pentru slaba absorbţie. Primul este birocraţia excesivă, al doilea este lipsa de informare şi ultimul lipsa cofinanţării. În plus, fuziunea Ministerului Fondurilor Europene cu Ministerul Dezvoltării a determinat Comisia Europeană să ceară reacreditatea ADR-urilor, ceea ce a întârziat absorbţia cu un an“, comentează Petru Luhan, consultant pentru fonduri europene.
La rândul său, Cosmin Drăgoi, consultant pe fonduri europene, arată că motivele pentru care absorbţia este întârziată ţin de întârzierea cu care au fost finalizate programele şi au fost lansate apelurile pentru proiecte.
„Nu au fost puşi la punct (responsabilii – n.red.). Programele trebuia perfectate înainte de începerea exerciţiului financiar. Noi nu ne-am grăbit, nici Comisia Europeană nu s-a grăbit. Ceea ce trebuia făcut înainte de 2014 s-a realizat în 2015 – 2016 şi, astfel, primele rambursări au început să vină abia în ultima parte a lui 2017. Nici fuziunea dintre Ministerul Fondurilor şi Ministerul Dezvoltării nu a ajutat, dimpotrivă“, comentează Drăgoi.
Ministrul demisionar al fondurilor europene Marius Nica a susţinut săptămâna trecută că România ar putea pierde anul acesta 1,5 mld. euro bani nerambursabili, din cauza întârzierii în absorbţia fondurilor: „2018 este cel mai important an, România poate pierde definitiv 1,5 mld. euro din actualul exerciţiu. Orice zi pierdută este o crimă la adresa dezvoltării economice a României“. Nica nu a putut fi contactat pentru explicaţii suplimentare, dar, potrivit lui Luhan, pericolul de a pierde bani este real pentru că fondurile necheltuite într-o perioadă stabilită se reîntorc la Bruxelles fiind returnate contribuabililor la bugetul Uniunii (zf.ro).
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?