De ce este periculoasă folosirea „mobilului” la volan. Cum pedepsesc alte state acest prost obicei

De ce este periculoasă folosirea „mobilului” la volan. Cum pedepsesc alte state acest prost obicei

S-a constatat faptul că folosirea telefonului mobil inteligent și a altor dispozitive electronice de comunicare sau divertisment, în timpul mersului, reprezintă unul dintre principalii factori de distragere a atenției pentru conducătorii de autovehicule, constituind o reală problemă pentru siguranța rutieră, prin amploarea și frecvența acestui fenomen.

Utilizarea telefonului mobil în timpul activităților de condus implică trei acțiuni riscante. Astfel, conducătorul autovehiculului care folosește telefonul mobil trebuie să privească la telefon, ceea ce îl determină să își mute privirea de la drum, își îndepărtează ambele mâini de pe volan și nu mai este atent la situația din trafic, ci la cea legată de telefon, respectiv conversația verbală, notificări, aplicații informatice, filmări etc.

Legătura letală
Unele studii au arătat că există o legătură între folosirea telefonului mobil la volanul unui autovehicul și riscul crescut de accident. În timpul conducerii unui autovehicul, conducătorul acestuia trebuie să acorde o atenție constantă drumului și traficului și să nu facă gesturi care diminuează controlul vehiculului sau împiedică manevrele de conducere. În orice moment șoferul trebuie să poată efectua cu ușurință și instantaneu orice manevră de evitare a unui accident. Ținerea unui telefon mobil împiedică șoferii să efectueze aceste mișcări corect și în siguranță.
Din acest motiv, legislația din multe țări interzice și pedepsește utilizarea unui telefon mobil, în timp ce se tolerează folosirea unui kit de telefon mobil fără comenzi manuale. Chiar și în acest caz, se prevede răspunderea conducătorului auto în caz de accident. Riscul unui accident crește chiar și atunci când se utilizează un telefon „hands-free” deoarece o mare parte din atenția conducătorului auto este preluată de conversația telefonică. De exemplu, șoferii se uită mai puțin frecvent în oglinda retrovizoare sau în lateral și nu acordă mai multă atenție indicatoarelor rutiere sau pietonilor, în special în oraș.

Accidente cu consecințe grave:
1) La data de 12.10.2018 pe DN59, între localitățile Voiteni și Jebel din județul Timiș, conducătorul unui autoturism, în timp ce transmitea live pe Facebook, a lovit din spate un tractor agricol ce se deplasa în același sens, a fost proiectat pe sensul opus intrând în coliziune cu un alt autoturism ce se deplasa regulamentar. În urma accidentului a rezultat decesul șoferului din primul autoturism și a unui minor de 9 ani din autoturismul cu care a intrat în coliziune. De asemenea, alte 4 persoane grav rănite (printre care și un copil de 3 ani) au fost transportate la spital.
2) La data de 30.09.2018, pe strada Calea București din municipiul Craiova, județul Dolj, conducătorul unui autoturism, în timp ce transmitea live pe Facebook, a intrat într-un stâlp de iluminat. În urma accidentului, conducătorul autoturismului și-a pierdut viața.
3) La data de 19.07.2018, în județul Vrancea, un autoturism în care se aflau 4 tineri care transmiteau live pe Facebook, a intrat într-un cap de pod de pe marginea drumului. Accidentul s-a soldat cu decesul a două persoane și rănirea gravă a altor două.

O interdicție privind utilizarea telefonului mobil în timpul conducerii autovehiculului, sancțiuni mai aspre ori existența unui ,,mod de conducere” pentru telefoane sunt unele dintre opțiunile explorate de către guverne din întreaga lume.

Punctele amendă
Astfel, în Spania se intenționează modificarea legislației rutiere actuale, astfel încât anumite acțiuni cu telefonul mobil (apeluri video, mesaje scrise, înregistrarea video etc.), altele decât simpla convorbire telefonică, să fie sancționate cu retragerea a 4 până la 6 puncte din soldul permisului de conducere.
Cadrul legal actual din statul referit prevede că telefonul mobil ori alte dispozitive electronice se pot utiliza doar cu ajutorul unui dispozitiv tip mâini libere, montat ori amplasat în autovehicul/cască moto, fiind interzise cele care sunt sub forma unor căști (cu fir sau fără fir).
Sub aspectul sancțiunii, legislația spaniolă prevede o amendă în valoare de 200 euro și măsura complementară a retragerii unui număr de 3 puncte din soldul permisului de conducere (conducătorul auto începător are un sold de 12 puncte, iar după o perioadă de un an vechime, acest sold este sporit la 15 puncte); în momentul în care soldul este 0, se dispune măsura administrativă a suspendării dreptului de a conduce până la urmarea unui curs de sensibilizare rutieră finalizat cu susținerea unui examen, numai astfel fiind posibilă redobândirea dreptului în cauză, indiferent dacă s-a împlinit sau nu perioada de suspendare.
O altă propunere constă în obligarea fabricanților de telefoane mobile de a instala programe ce permit activarea modului ,,conducere“ (similar modului avion) la terminalele GSM ori GPS, astfel ca pe timpul deplasării să nu fie primite mesaje sau apeluri video.

Apelul care costă mult
În Franța, începând cu anul 2019, în situația în care conducătorul de autovehicul manevrează telefonul mobil și încalcă în același timp o regulă de circulație, fapta va fi sancționată, pe lângă amendă, și cu suspendarea dreptului de a conduce.
În prezent, folosirea telefonului în mână de către conducătorul unui vehicul în timpul deplasării este interzisă. Este de asemenea interzisă folosirea la urechi a oricărui dispozitiv susceptibil de a emite sunete, exceptând aparatele auditive. Aceste dispoziții nu se aplică conducătorilor în regim prioritar.
Ca sancțiune este aplicarea a trei puncte penalizare și amendă în valoare de 135 euro.
Este sancționată totodată și fapta de a plasa în câmpul vizual al conducătorului auto aflat în circulație, un aparat în funcțiune dotat cu un ecran care nu folosește la condus sau navigație. Această faptă este sancționată cu aceeași amendă de 135 euro și cu confiscarea dispozitivului.
În Italia se dezbate o propunere legislativă prin care această conduită urmează să fie sancționată și cu suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă între 2 și 6 luni.
În legislația actuală, este interzis conducătorului auto să folosească în timpul mersului aparate radiotelefonice sau să folosească căști audio, cu excepția conducătorilor de vehicule cu regim prioritar.
Este consimțită folosirea aparatelor pe speaker sau acelora dotate cu casca audio, numai dacă conducătorul auto are capacități auditive adecvate la ambele urechi și nu necesită pentru funcționare folosirea mâinilor.
Persoana care nu respectă aceste dispoziții este supusă unei sancțiuni administrative care îl obligă la plata unei sume cuprinsă între 161 și 647 Euro. În cazul în care conducătorul auto săvârșește o abatere ulterioară, în decurs de 2 ani, se aplică sancțiunea administrativă suplimentară de suspendare a permisului de conducere de la una la trei luni.

 

Telefonul doar pe hands free
În Canada, se interzice ca orice conducător auto al unui vehicul rutier și orice ciclist să utilizeze un telefon mobil sau orice alt dispozitiv portabil, destinat să transmită sau să primească informații sau să fie utilizat în scopuri de divertisment sau să facă uz de un ecran de afișare.
Este permisă utilizarea numai în următoarele cazuri:
(1) conducătorul vehiculului rutier utilizează un dispozitiv hands-free;
(2) conducatorul vehiculului rutier sau ciclistul consultă informațiile afișate pe un ecran, inclusiv cel al unui dispozitiv portabil, sau activează o comandă pe ecran atunci când aceasta din urmă îndeplinește următoarele condiții:
a) afișează numai informații relevante pentru funcționarea vehiculului sau legate de funcționarea echipamentului său obișnuit;
b) este integrat vehiculului sau instalat pe un suport, detașabil sau nu, atașat la vehicul;
c) este poziționat astfel încât să nu împiedice vizibilitatea șoferului vehiculului rutier sau a ciclistului, să-i afecteze manevrele, să împiedice funcționarea vreunui echipament sau să-i reducă eficiența astfel încât să nu constituie un risc de rănire în caz de accident;
d) este poziționat și proiectat astfel încât conducătorul vehiculului rutier sau ciclistul să îl poată opera și să îl consulte cu ușurință.
Conducătorul unui vehicul rutier care încalcă norma de conduită este pasibil de o amendă de la 300 la 600 dolari și 5 puncte de penalizare.
În caz de recidivă, amenda minimă este dublată, iar dacă în ultimii doi ani de la data constatării ultimei contravenții a mai săvârșit o contravenție privind nerespectarea prevederilor legale referitoare la utilizarea telefonului mobil, agentul suspendă pe loc, pe o perioadă de 3 zile, dreptul de a conduce.
De asemenea, dacă în ultimii doi ani de la data constatării ultimei contravenții a săvârșit două sau mai multe contravenții privind nerespectarea prevederilor legale referitoare la utilizarea telefonului mobil, agentul suspendă pe loc, pe o perioadă de 30 zile, dreptul de a conduce.
În perioada 01.01.2016 –01.11.2018, la nivel național, au fost constatate și sancționate un număr de 176.339 de încălcări ale normelor referitoare la interzicerea folosirii telefonului mobil în timpul mersului, de către conducătorii de autovehicule.

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.

Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii in site, acceptati modul in care folosim aceste informatii.