CNAIR a pierdut un proces de 40 milioane euro cu o firmă de construcții Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Curtea de Apel București va analiza în perioada următoare solicitare Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere de suspendarea executării Hotărârii Finale pronunțata in Dosarul nr. 27122/HBH in data de 12.06.2023 de către Camera Internaționala de Comerț.
Până la acest moment judecătorii Curții nu s-au decis care secție din cadrul instanței este competentă să soluționeze cererea CNAIR formulată în contradictoriu cu liderul asocierii de firme care a câștigat procesul la Curtea de Arbitraj a Camerei Internaționale de Comerț, italienii de la Webuild. Asocierea integrală de firme este compusă din Webuild (lider) – Max Boegl România – Astalrom și Consitrans.
Hotărârea arbitrală câștigată de Webuild obligă CNAIR la plata unei sume totale de peste 40 de milioane de euro, conform încheierii Curții de Apel București deținută de newsonline.ro
Suma care face obiectul executării hotărârii arbitrale este compusă din 203.723.034,94 lei și 260.000 USD la care se adaugă cheltuieli cu traducerea documentelor și dobânda la această plus cheltuielile cu asistența juridică la care se adaugă dobânda:
• suma de 174.304.762,32 lei stabilita prin Decizia CAD nr. 6;
• suma de 29.343.075,36 lei stabilita prin Decizia CAD nr. 7;
• dobândă aplicată acestor sume la valoarea ratei de referința stabilita de Banca Naționala a României plus 8% ;
• suma de 260.000 USD pentru costurile arbitrale și dobânda la această suma de 6% pe an calculate conform art. 4 din Ordonanța de Guvern nr. 13/2011 incepand cu data instiintarii paratului de către Secretariat cu privire la prezenta Hotarare Finala si pana la data plătii integrale;
”După cum se poate observa cuantumul sumelor este unul exorbitant și în mod evident ar duce la imposibilitatea desfășurării activității de către subscrisa. Trebuie subliniat faptul că ##### S.A. are calitatea de instituție publică cu buget prestabilit, sens în care această sumă în prezent nu este cuprinsă în exercițiul bugetar. Tot din perspectiva prejudiciului produs trebuie luată în considerare și incertitudinea care se naște dintr-o viitoare procedură de întoarcere a executării silite.
Această incertitudine se naște din faptul că – WEBUILD S.P.A., este persoana juridica de drept străin cu privire la care nu există nicio dovadă privind solvabilitatea acesteia. Mai mult, tot din această perspectivă, însăși procedura de întoarcere a executării silite și de efectuare a tuturor procedurilor legale necesare executării silite a acestora în țara de origine prezintă multe inconveniente și necesită o perioadă de timp foarte îndelungată”, se arată în cererea CNAIR de suspendare a executării hotărârii arbitrale.
În cererea de chemare în judecată depusă la Curtea de Apel București cei de la CNAIR mai punctează următoarele aspecte: ”Cu privire la sumele alocate exercițiului bugetar, trebuie avute în vedere prevederile art. 1 alin. (2) din O.G. nr. 22/2002 potrivit cărora creanțele stabilite prin titluri executorii în sarcina instituțiilor și autorităților publice nu se pot achita din sumele destinate potrivit bugetului aprobat pentru acoperirea cheltuielilor de organizare și funcționare, inclusiv a celor de personal, în scopul îndeplinirii atribuțiilor și obiectivelor legale, pentru care au fost înființate. Conform dispozitiilor legale mai sus menționate, plata Hotărârii Finale pronunțata la data de 12 iunie 2023 de către CCI – Curtea Internaționala de Arbitraj in dosarul nr. 27122/HBH, se realizează din fonduri alocate de la bugetul de stat – sursa de finanțare pentru decontarea sumelor dispuse prin Hotararea Finala mai sus menționata in cadrul obiectivului de investiții
„Construcția autostrăzii Târgu Mureș – Ogra – Câmpia Turzii„, este Bugetul de Stat prin Bugetul Ministerului Transporturilor Infrastructurii si Comunicațiilor, capitolul 84.01 ’’Transporturi”- Titlul 58 „Proiecte cu Finanțare din Fonduri Externe Nerambursabile aferente cadrului financiar #########”- art.58.03 Programe din Fondul de Coeziune – Cheltuieli neeligibile”.
Articole înrudite
- Cozi uriașe la RAR. Care este motivul?
- Camioane blocate din cauza zăpezii. Unele nu aveau anvelope de iarnă
- Șofer român de camion „le-a mutat nasul” polițiștilor nemți. Cât de beat era?
- Un camion a derapat de pe carosabil la Călărași
- Un camion a căzut în groapa unde a aruncat ilegal mizerie. L-au scos cu macaraua