Cererea de spaţii industriale şi-a păstrat dinamica şi în 2019, cu cereri-record
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Volumul spaţiilor industriale şi logistice închiriate în România în 2019 a totalizat aproape 476.000 de metri pătraţi, valoare comparabilă cu 2018, când au fost înregistrate în total tranzacţii de 514.000 de metri pătraţi.
Evoluţia din 2019 s-a ridicat la nivelul anilor anteriori, când au fost consemnate cereri-record pe piaţa spaţiilor industriale.
Bucureştiul a atras cea mai mare parte din cererea de spaţii industriale şi logistice din ţară, respectiv aproape 76% (aproximativ 360.000 metri pătraţi), acesta fiind urmat de Slatina, cu 13% din cerere (62.000 de metri pătraţi tranzacţionaţi).
JLL a înregistrat în primul semestru o cotă de piaţă de aproape 42% din volumul tranzacţiilor de închiriere de spaţii industriale şi logistice intermediate de consultanţii imobiliari.
JLL a realizat cea mai mare tranzacţie înregistrată în 2019, respectiv închirierea a aproape 72.000 metri pătraţi de către retailerul Profi în CTP Bucharest West.
Alte tranzacţii de referinţă în care JLL a fost implicată în 2019 sunt închirierea a 16.000 de metri pătraţi de către Urgen Cargus în P3 Bucharest A1 Park şi închirierea a 8.400 de metri pătraţi de către Marelvi Impex în parcul MLP Bucharest West.
De menţionat că din totalul spaţiilor închiriate la nivel naţional anul trecut, peste 150.000 metri pătraţi (aproximativ 32%) au făcut obiectul unor tranzacţii închise direct de către proprietar şi chiriaş.
"Cererea de spaţii industriale şi-a păstrat evoluţia pozitivă din ultimii ani. Apariţia unor noi investitori şi diversificarea locaţiilor în care aceştia dezvoltă noi proiecte au adus un plus de competiţie în piaţă, păstrând dinamica. Urmărim cu interes evoluţia cererii, având în vedere faptul că piaţa industrială a raportat în ultimii patru ani o cerere record, mai ales pe fondul extinderii retailerilor şi al logisticienilor", a declarat Costin Bănică, Head of Industrial Department JLL, citat în comunicat.
Totodată, a fost observată şi o creştere a interesului pentru spaţii de producţie şi industriale, mai ales din partea companiilor care activează în sectorul automotive. Cu toate acestea, proiectele de acest tip au un termen de implementare mai lung, ajungând şi până la 18-24 luni de la momentul începerii discuţiilor. Pentru proiectele de logistică, termenul de implementare este de până într-un an, de obicei.
În 2019, stocul modern de spaţii industriale a depăşit 4,3 milioane de metri pătraţi, reprezentând dublu faţă de volumul înregistrat în 2015.
"Observăm un interes sporit din partea unor noi investitori de a dezvolta proiecte industriale moderne în interiorul oraşului Bucureşti. Vorbim atât de proiecte care oferă posibilitatea închirierii de unităţi mici, de 800-1.500 mp, cât şi de unităţi mari, în clădiri industriale pe mai multe etaje. Acest gen de clădiri este luat în considerare în zonele în care preţul terenului este ridicat şi o dezvoltare industrială nu ar aduce randamentul aşteptat de investitori. Suntem de părere că 2020 va duce în România primele proiecte industriale dezvoltate pe mai multe etaje", a mai spus Costin Bănică.
Articole înrudite
- Cozi uriașe la RAR. Care este motivul?
- Camioane blocate din cauza zăpezii. Unele nu aveau anvelope de iarnă
- Șofer român de camion „le-a mutat nasul” polițiștilor nemți. Cât de beat era?
- Un camion a derapat de pe carosabil la Călărași
- Un camion a căzut în groapa unde a aruncat ilegal mizerie. L-au scos cu macaraua