C5. Cum a "linșat" CNAIR grupul Selina Recomandat

C5. Cum a "linșat" CNAIR grupul Selina

COLOANA A CINCEA. Pe 12 mai 2022, conțopiștii de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au făcut ceea ce știu ei cel mai bine să facă: au mai falimentat un constructor român de drumuri.

”O zi cu multe rezultate pentru infrastructura României!”, se mândrea pe Facebook directorul general al CNAIR, Cristian Pistol "Gol". ”Am reziliat contractul sectiunii Chiribiș-Biharia a autostrăzii Transilvania”, și-a explicat "Piștol" afirmația imbecilă.
Nu ne erijăm noi în apărătorii grupului de firme Selina și ai patronului acestuia, Beneamin Rus. Și firmele și administratorul lor au multe "păcate"!
În loc de concluzie: În acest caz este însă vorba de ticăloșia leneșilor din CNAIR.

Flacăra corporatiștilor marxiști
Semnalul că grupul Selina trebuie distrus a fost dat, încă din luna februarie 2022, de gruparea pro-corporatiștilor ratați de la o asociație cu finanțare dubioasă ce gravitează în jurul fostului ministru al Transporturilor "Drulică Frânaru".
„Singura soluție este rezilierea (a treia oară), acordarea de certificat negativ constructorului și desigur, lansarea unei noi licitații, în speranța că al patrulea antreprenor va reuși să ducă șantierul la final în 2024… la 20 (douăzeci) de ani de la prima lopată”, spuneau atunci într-un comunicat "drulicii".
"Victoria emblematică" a leneșilor, incompetenți și antipatrioți, din CNAIR împotriva uneia dintre puținele firme românești de construcție de infrastructură trebuie însă explicată temeinic.
În loc de concluzie: "Specialiștii de dau în gropi" ai CNAIR au făcut licitația pentru secțiunea de autostradă Chiribiș-Biharia pe baza evaluării și a cantităților stabilite în 2005 pentru escrocii de la Bechtel. Din lene!

După 20 de ani
Valoarea nu mai seamănă deloc cu cea de acum aproape 20 de ani. Toate prețurile la materii și materiale au explodat, costurile cu salariile sunt mult mai mari.
Mai mult, cantitățile nu sunt la fel ca în 2005, pentru că "șmecheroii" de la Bechtel nu au făcut lucrări de consolidare a terenului. Bani să iasă!
O dovadă în acest sens o reprezintă problemele pe care le-au avut în această primăvară la Nădășelu firmele lui Dorinel Umbrărescu. După ce segmentul de autostradă pe care l-a construit I s-a prăbușit, pentru că solul necesita o consolidare extrem de costisitoare, UMB a decis să schimbe traseul autostrăzii.
Pe vremea în care director general al CNAIR era "Mareana" Ioniță "Gogoriță", Beneamin Rus le-a cerul celor din CNAIR să facă o socoteală în legătură cu cât ar costa consolidarea terenului pe Chiribiș-Biharia.
Într-o primă fază, Rus a cerut 25% în plus față de suma din contract, pentru a putea să acopere costurile lucrării și se pare că "Gogoriță" ar fi acceptat.
Pandemia și războiul din Ucraina au adus însă cu ele niște scumpiri inimaginabile: prețul fierului beton s-a triplat, cel al cimentului și al motorinei s-au dublat, iar bitumul este de patru ori mai scump.
În loc de concluzie: Da, dar costurile vieților de lux duse de șpăgarii din CNAIR și MT au crescut!

Formule de actualizare
Sigur, pentru a nu intra într-un colaps total, Guvernul a emis anul acesta două Ordonanțe de urgență:
- OUG nr. 47/2022 privind ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru;
- OUG nr. 64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile.
Ambele Ordonanțe conțin formule de actualizare a prețurilor, una mai sofisticată decât cealaltă:

formula calcul preturi

Decât să își bată capul cu aducerea la zi a costurilor, ceneairiștii au preferat să rezilieze contractul.
În loc de concluzie: Pentru a putea actualiza prețurile lucrărilor de construcții de drumuri utilizând aceste formule, trebuie să fii un savant de talie mare, nu un bou angajat pe pile și/sau șpăgi la o companie cu capital integral de stat!

O istorie a eșecurilor
Lucrările la Autostrada Transilvania au fost atribuite firmei americane Bechtel, în anul 2003. Contractul a fost reziliat în 2013, după ce americanii au terminat doar 42 de kilometri, între Gilău și Câmpia Turzii.
Noul constructor, asocierea de firme Corsan – Corviam Construccion SA, Consinit SRL, Road Consulting & Design Solution SRL – Via Design SRL, a intrat într-un blocaj asemănător, legat de costurile nerealiste calculate de CNAIR, pentru secțiunea de la granița cu Ungaria.
Prin urmare, contractul a fost reziliat încă o dată, în anul 2017.
În loc de concluzie: În Bihor, singura porțiune de autostradă finalizată, în 2020, este Biharia-Borș, executată de o asociere de firme sub conducerea Selina.

Un erbaș ș-o cafe!
Deși licitația pentru Chiribiș-Biharia a fost lansată în august 2017, contractul cu asocierea condusă de Selina a fost semnat doar în 11 august 2020, adică după trei ani.
Una din cauze a fost și contestarea rezultatului licitației.
Marele contestator a fost Cristian Erbașu junior, care a contestat fără succes de vreo două ori.
Gurile rele da' bune din CNAIR susțin că "Piștol" s-a grăbit să rezilieze contractul cu Selina pentru a-i face plăcere marelui lui "pretin" Erbașu.
Pentru că nu prea știe nimic despre domeniul construcției de drumuri, "erbașul" s-a grăbit să îi ia o grămadă de oameni "beneaminului".
Pe de altă parte, cu un "talent care dă pe afară", ceneairiștii au reușit în ultimii ani performanța de a goni din țară firmele serioase de construcții de drumuri occidentale și au falimentat firmele românești. Au rămas doar cu turcii și, de curând au semnat un contract cu o asociere "de senzație" româno-bulgară.
În loc de concluzie: Să vedem cine va câștiga următoarea licitație: erbașii lui "Piștol Gol" sau turcaleții lui "Baclavel"?

Un document exclusiv
Vă prezentăm în exclusivitate documentul constatator pe care CNAIR l-a trimis firmei Selina pentru a o anunța de rezilierea contractului.
Într-un stil funcționăresc parșiv, ceneiriștii înșiră pe 6 pagini o serie de adevăruri, adică citate din lege și din contractul pentru construcția autostrăzii, cu care toată lumea este de acord.
Nimic însă despre adevărata cauză a rezilierii contractului: lenea și incompetența "proverbială" a angajaților CNAIR, incapabili să organizeze o licitație care să se bazeze pe niște costuri reale.
Firma Trameco din grupul Selina a fost desemnată recent câștigătoare a licitației pentru execuția tronsonului de autostradă situat între Chețani-Câmpia Turzii.
În condițiile în care firmele lui Beneamin Rus primesc certificat negativ și nu mai pot să participe timp de trei ani la licitațiile cu statul, se nasc mai multe întrebări:
1. Cum va mai putea realiza Selina autostrada Chețani-Câmpia Turzii?
2. Va fi următoarea licitație pentru Chiribiș-Biharia scoasă pe aceleași prețuri, din 2005?
3. Ce se va întâmpla în următorii trei ani cu cei aproape 2.000 de angajați ai Selina și familiile lor?
În loc de concluzie: Și, sigur, întrebarea fără răspuns: cine îi va concedia/aresta/"spânzura" pe idioții vinovați din CNAIR?

 

DOCUMENTUL CONSTATATOR, referitor la îndeplinirea obligațiilor contractuale din cadrul Contractului din 11.08.2020: „Proiectare și execuție pentru finalizarea Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea. Secțiunea 3-C Suplacu de Barcău – Borș, lot 2 Subsecțiunea 3C2: Chiribiș – Biharia, km 30+ 550 – km 59 + 100”


Browserul pe care îl folosiți nu are un plugin pentru redarea fișierelor PDF.
În acest caz, puteți da click aici pentru a descărca documentul PDF.


Pentru cei care nu pot să citească textul în browser, vă prezentăm în continuare o transcriere succintă a documentului trimis de CNAIR:

"COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE SA
Direcția Implementare Proiecte
UIP 2 - Autostrăzi

DOCUMENT CONSTATATOR

referitor la îndeplinirea obligațiilor contractuale din cadrul Contractului din 11.08.2020: „Proiectare și execuție pentru finalizarea Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea. Secțiunea 3-C Suplacu de Barcău – Borș, lot 2 Subsecțiunea 3C2: Chiribiș – Biharia, km 30+ 550 – km 59 + 100”

1. Contractant
Asocierea Trameco– Vahostavy SK as – Drumuri Bihor SA – Drum Asfalt SRL - East Water Drillings SRL formată din:

- Trameco SA, […], reprezentată legal prin Beneamin Rus, administrator, în calitate de LIDER de ASOCIERE,
- Vahostavy SK, as, […], reprezentată legal prin Richard Pucek și Ivan Kimlicka, […], în calitate de ASOCIAT 1.
- Drumuri Bihor SA, […], reprezentată legal prin Beneamin Rus - Administrator, în calitate de ASOCIAT 2.
- Drum Asfalt SRL, […], reprezentată legal prin Alex Ienciu - Administrator, în calitate de ASOCIAT 3.
- East Watter Drillings SRL, […], reprezentată legal prin Daniel Mihăilescu - Administrator, în calitate de ASOCIAT 4.

2. Calitatea în care a participat la contract: Contractant asociat.
3. Procedura de achiziție/ data organizării: 23.08.2017
4. Refuzul ofertantului câștigător de a semna contractul: NU
5. Numărul data și obiectul contractului: Contract 92/ 509965 / din 11.08.2020 privind „Proiectare și execuție pentru finalizarea Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea. Secțiunea 3C Suplacu de Barcău – Borș, lot 2 Subsecțiunea 3C2: Chiribiș – Biharia, km 30+ 550 – km 59 + 100”
[…]
8. Contractul a fost îndeplinit corespunzător: NU.

Dacă NU, motivație:

1. PROIECTARE
Antreprenorul nu a reușit să finalizeze activitatea de proiectare, având în vedere că documentațiile tehnice elaborate de acesta nu respectă prevederile contractuale.
Data de începere a activității de proiectare a fost data de 14.09.2020.
Data limită de îndeplinire a oibligațiilor prevăzute în Acordul Contractual pentru punctul de referință numărul 2 a fost 15.02.2021 și presupunea finalizarea următoarelor activități:

-Indicatorii definiți la Punctul de referință 1 sunt realizați,
-Proiectul tehnic, inclusiv Proiectul de relocare / protejare utilități este finalizat și verificat și ștampilat de verificatorul de proiect atestat și predat către Beneficiar,
-Proiectul de sernalizare rutieră este finalizat.

Data limită de îndeplinire a obligațiilor prevăzute în Acordul Contractual pentru punctul de referință numărul 2 a fost 15.03.2021 și presupunea finalizarea următoarelor activități:

-Indicatorii definiți la punctul de referință 2 sunt realizați,
-Documentația pentru obținerea autorizației de construire și detaliile de execuție sunt finalizate și verificate și ștampilate de către verificatorul de proiect atestat și predate către Beneficiar, astfel încât să poată fi demarate lucrările de execuție aferente,
-a fost obținută autorizația de construire;
-Programul de execuție al lucrărilor este transmis Inginerului în conformitate cu prevederile Sub – Clauzei 8.3
-Planul de management al traficului este transmis spre aprobare către Inginer.

1. Proiectul tehnic elaborat de către Antrepenor și predat în februarie 2021 pentru îndeplinirea punctuluide referință 2:
-conținea soluții diferite față de cele din Proiectul Ilustrativ și pentru care nu a fost obținută aprobarea Inginerului și Beneficiarului, așa cum prevedea contractul. Aceste soluții au fost respinse având în vedere că acestea nu erau în avantajul Beneficiarului.
- nu avea toate avizele obținute la data predării. Avizul IPJ Bihor și avizele pentru proiectele de semnalizare și marcaje au fost obbținute după aprilie 2021 la două luni după predarea documentației,
- soluțiile tehnice din cadrul Proiectului tehnic nu se încadrau în valoarea de contract acceptată așa cum prevedea contractul. Pentru Proiectul Tehnic predat în februarie 2021, antreprenorul a cerut suplimentarea valorii de contract acceptată cu suma de 158.573.552,60 lei (reprezentând 48% din Valoarea de Contract Acceptată).

2. Proiectul tehnic, revizuit conform observațiilor inginerului și beneficiarului și predat de către antreprenor în iunie 2021, ca urmare a înștiințării de remediere emisă de inginer nu a fost corespunzător întrucât:
- soluțiile tehnice din Proiect Tehnic nu se încadrau în Valoarea de Contract Acceptată,
- documentația nu respecta conținutul cadru al HG 28/2008.

3. Proiectul tehnic elaborat de către antreprenor în octombrie 2021 a fost înaintat ca o variantă a antreprenorului de continuaree a contractului. O dată cu înaintarea documentației acesta a propus eliminarea unor lucrări din contract și licitarea acestora în altă procedură de achiziție:

- acest proiect tehnic corespundea în linii mari cu cel înaintat în februarie 2021 cu diferența că anumite soluții tehnice au fost modificate ca urmare a studiului geotehnic cu detaliu elaborat de antreprenor.
Astfel, principalele observații la proiectul din februarie 2021 se mențin și în această variantă de proiect.
- totodată propunerea Antreprenorului de eliminare a unor lucrări din contract afectează principalul obiect al contractului de a finaliza o autostradă între km 30+550 și 59+100.
Cu toate acestea, beneficiarul și inginerul au solicitat, în repetate rânduri antreprenorului să refacă și să transmită documentația de proiectare astfel încât aceasta să corespundă prevederilor contractuale, acesta nu a dorit să respecte prevederile sub-clauzei 5.2 [Documentele Antreprenorului] din Condițiile Speciale ale Contractului și a refuzat să acționeze pentru refacerea documentației motivând că aceasta este conformă, creând în acest fel un blocaj contractual, ceea ce a dus la neînceperea lucrărilor pe acel lot de autostradă.
De asemenea, antreprenorul a informat încă de la început că exclude varianta de continuare a contractului și de finalizare a execuției în Valoarea de Contract Acceptată (ex. adresele Antreprenorului nr. 21/25.01.2022 și 24/26.01.2022).

Prin adresa 92/37424/12.052022, beneficiarul a transmis antreprenorului înștiințare de reziliere în baza următoarelor considerente:
- prevederile contractului 92/50965/11.08/2020: "Proiectare și execuție pentru finalizarea Autostrăzii Brașov - Tg. Mureș - Cluj - Oradea. Secțiunea 3C: Suplacu de Barcău - Borș, Lot 2 - Subsecțiunea 3C2: Chiribiș – Biharia km 30+550 - km 59+100;
- neîndeplinirea de către antreprenor a indicatorilor prevăzuți în Punctele de Referință nr. 2 și nr. 3;
- Proiectul tehnic elaborat de către Antreprenor nu respectă prevederile contractuale și legale în vigoare, ceea ce reprezintă o încălcare a Contractului de către Antreprenor;
- incapacitatea Antreprenorului de a furniza o documentație de proiectare în termenii contractuali și în acord cu cerințele Beneficiarului;
- Antreprenorul exclude varianta de continuare a contractului și de finalizare a lucrărilor în valoarea de contract prevăzută,
- Antreprenorul condiționează orice încetare amiabilă a contractului de posibilitatea participării la următoarea procedură de licitație pentru execuția acestui lot de autostradă;
- neîndeplinirea de către antreprenor a obligațiilor de înștiințare de remediere remisă de către inginer, conform clauzei 15.1 din Condițiile Speciale de Contract și transmisă prin adresa BO3C2/21.0021/29.04.2021;
- prevederile Sub-Clauzei 15.2 din Condițiile Speciale ale Contractului:
"Beneficiarul va fi îndreptățit să rezilieze Contractul dacă Antreprenorul:
(a) nu reușește să respecte prevederile Sub-clauzei 4.2 (Garanția de Bună Execuție) sau cerințele unei înștiințări potrivit prevederilor Sub-clauzei 15.1 (Înștiințarea de Remediere).
În oricare din aceste evenimente sau circumstanțe, Beneficiarul, în termen de 14 zile de la transmiterea unei înșțtiințări către Antreprenor, are dreptul să rezilieze contractul, rezilierea operând de plin drept fără nicio altă notificare prealabilă, fără încuviințarea unei instanțe judecătorești și/sau arbitrare și fără a mai fi necesară îndeplinirea vreunei alte formalități și să evacueze Antreprenorul de pe Șantier.
În cazurile descrise în subparagrafele (a), (e) și (f), Beneficiarul va putea, printr-o înștiințare, să rezilieze contractul imediat acesta încetând de drept fără nicio altă notificare prealabilă fără încuviințarea unei instanțe judecătorești și/sau arbitrare și fără a mai fi necesară îndeplinirea vreunei alte formalități după primirea de către Antreprenor a notificării de reziliere.
Opțiunea Beneficiarului de a rezilia Contractul nu va prejudicia niciun alt drept al Beneficiarului prevăzut în contract sau alt drept.
După reziliere, Antreprenorul va părăsi Șantierul și va preda Inginerului toate Bunurile solicitate, toate Documentele Antreprenorului și orice alte documente de proiectare întocmite de sau pentru el."

- întârzierile majore, nejustificate, și care exclud orice culpă a Beneficiarului în îndeplinirea de către Antreprenor a obligațiilor contractuale. Antreprenorul a dovedit incapacitatea de a continua, respectiv de a finaliza obiectivul prevăzut în contract, situație care a condus la neîndeplinirea unor obligații contractuale din partea acestuia, luând în considerare și faptul că Beneficiarul a dovedit bună-credință și a acordat antreprenorului prorogări și termene rezonabile în care acesta să revină în matca contractului.

2. EXECUȚIA LUCRĂRILOR

Execuția lucrărilor nu a început, având în vedere că activitatea de proiectare nu a fost finalizată.

9. Rezilierea contractului: DA

Prin adresa 92/37424 din 12.05.2022 CNIAR a emis înștiințare de reziliere a contractului de către beneficiar în Caz subclauzei 15.2 din condiții speciale ale contractului.
Prejudicii aduse autorității contractante:
Revendicările emise de CNAIR și determinate de către inginer prin stabilirea modului de soluționare conforme prevederilor contractuale:

formula calcul preturi

Ulterior rezilierii Contractului, Antreprenorul a adoptat măsuri corective efectuând plata în integralitate a sumelor provenite din penalitățile stabilite de Beneficiar în cadrul celor 3 revendicări ale Beneficiarului menționate, informând în acest sens Beneficiarul prin adresa nr. 158/19.05.2021 și anexând pentru justificare dovada achitării sumelor, respectiv ordinele de plată: OP nr. 707/19.05.2022, OP nr. 709/19.05.2022 și OP nr. 710/19.05.2022.

Plata pentru revendicarea nr. 3 s-a făcut în urma unui mod de soluționare emis de Inginer.

- Prejudicii care pot fi aduse autorității contractante și care nu sunt cuantificabile până în prezent

CNAIR SA va notifica Antreprenorul cu privire la îndreptățirea sa la costurile ce urmează a fi suportate ca urmare a obligațiilor contractuale de către Antreprenor cât și din cauza rezilierii Contractului de Lucrări din culpa Antreprenorului astfel:

- Costuri și/sau întârzieri rezultate ca urmare a nefinalizării contractului de lucrări 92/50965/11.08.2020 conform condițiilor din Contract;

- Întârzieri și/sau costuri atrase de o eventuală nouă procedură de achiziție publică în vederea atribuirii unui nou contract de proiectare și execuție lucrări;

- Costuri cu asistența juridică necesară CNAIR SA;

- Costuri și/sau întârzieri ca urmare a necesității realizării unei noi expertize tehnice a lucrărilor existente pentru care nu s-au luat măsuri de conservare;

- Costul cu paza și conservarea lucrărilor existente;

- Pierderi și/sau daune suportate de către Beneficiar și/sau orice alte costuri suplimentare rezultate în urma rezilierii contractului de lucrări;

- Eventuale prejudicii/corecții financiare/cheltuieli necorespunzătoare stabilite de către Organismele Abilitate de Control Naționale și/sau Internaționale;

- Sumele rezultate sau ce vor rezulta din posibilele revendicări ale CNAIR SA;â

- orice alte costuri pe care Inginerul le determină ca urmare a rezilierii contractului din culpa Antreprenorului.

Prezentul document constatator s-a eliberat în 3 (trei) exemplare în original, în conformitate cu prevederile art. 166, alin (3) din HG 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică, cu completările și modificările ulterioare.
Directorul general, Cristian PISTOL
Director general adjunct, Bogdan PASCU
Direcția Juridică, Director, Andrei FILIPESCU
Direcția Implementare Proiecte, Director, Otilia NUNCA
Direcția Implementare Proiecte, Director Adjunct, Valentin Mancu"

Genul programului: PAMFLET!
Coloana a cincea este o rublică de pamflet și trebuie tratată ca atare.
Le mulțumim tuturor prietenilor noștri care ne sprijină cu informații de calitate premium.
Îi rugăm pe toți cei care vor să ne trimită informații, documente, fotografii sau videoclipuri să ne contacteze prin e-mail la adresa: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.