Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie: Victimele infracţiunilor sunt supuse unor tratamente aflate în contradicţie cu Convenţia Europeană a Drepturilor Omului
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie (AVAC) a avertizat joi că, în România, victimele infracţiunilor sunt supuse unor tratamente aflate în contradicţie cu Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, cu Constituţia României, precum şi cu alte acte normative comunitare şi naţionale.
Astfel, victimele accidentelor rutiere, dar şi ale infracţiunilor în general, sunt obligate în multe cazuri să plătească serviciile prestate de experţi în cadrul anchetei, potrivit AVAC.
”Astfel, în majoritatea cazurilor în care ancheta penală impune şi apelarea la specialişti/experţi pentru lămurirea unor chestiuni ce nu pot fi lămurite altfel, (expertize auto, expertize medico-legale, etc.) victimele sunt cele care sunt forţate de împrejurări şi plătesc serviciile prestate de experţi, în caz contrar ancheta rămânând nefinalizată”, se arată în comunicat.
AVAC a subliniat că faza de urmărire penală este o fază secretă a procesului penal, în care organul de anchetă administrează probe în scopul aflării adevărului. În aceste condiţii, obligaţia de a administra probe şi implicit de a plăti costul acestora, acolo unde se impune, ar fi în sarcina celui care le-a solicitat şi care are nevoie de ele în această fază.
”În realitate, organul de cercetare/urmărire penală, în mod invariabil şi faţă de o realitate crudă, invocă lipsa banilor şi sugerează, solicită victimei să preia obligaţia de plată a expertizelor, aceasta fiind singura şansă ca dosarul să îţi continue cursul”, se arată în comunicat.
Preşedintele AVAC, Cătălin Codescu, consideră că această practică duce la încălcarea unei obligaţii stipulată în Convenţia Europeana a Drepturilor Omului şi anume soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, dar şi la îngrădirea accesului la justiţie.
”Mă adresez structurilor de protecţie internă sau de parchet să ia măsuri de eliminare a unor astfel de practici abuzive şi total nocive pentru activitatea de înfăptuire a justiţiei. Personal, împreună cu instituţia pe care o reprezint, vom demara o campanie de colectare şi etalare a acestor situaţii. Păstrarea şi acceptarea acestori vechi practici reprezintă o notă scăzută pentru Justiţia Română. Am încredere că astfel de aspecte ce privesc procesul penal în sens larg, se vor corecta, însă nu înainte de a le combate punctual”, a afirmat Cătălin Codescu, în cadrul comunicatului.
El a avertizat că, în afara traumelor generate de evenimentul rutier în sine, victima, până la finalizarea cauzei şi obţinerea compensaţiilor cuvenite, este de cele mai multe ori supusă şi unor traume generate artificial de modul de desfăşurare a anchetei, de impunerea unor costuri ce nu ar trebui să îi fie imputate.
”Din informaţiile noastre, peste 80 % din dosarele penale ce privesc accidentele de circulaţie sunt întârziate de astfel de probleme; sunt rare situaţiile când organele de urmărire penală achită contravaloarea acestor probe. Arătăm că urgenţa în soluţionarea cauzelor privind accidentelor de circulaţie şi nu numai, nu reprezintă numai respectarea unei obligaţii legale ci şi o obligaţie procedurală de creştere a eficienţei în anchetă în scopul aflării adevărului”, se arată în comunicat.
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?