Angajații de la Permise Suceava, care luau mită cu ligheanul, trimiși în judecată Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Ancheta de proporții a Direcției Naționale Anticorupție de la Serviciul de Permise din județul Suceava se apropie de final, iar anchetatorii suceveni pregătesc în două dintre cele cinci dosare formate în total la structurile Direcției trimiterea în judecată a inculpaților.
Potrivit acestora dosarele de la DNA Suceava în care sunt cercetați angajații ai Serviciului de permise dar și pretinse fapte de corupție ce vizează Registrul Auto Român zonal sunt finalizate din punctul de vedere al cercetărilor iar anchetatorii redactează acum rechizitoriile.
Concret, această etapă este ultima înainte de trimiterea în judecată, potrivit Codului de procedură penală și echivalează cu finalizarea administrării probelor colectate pe parcursul cercetărilor.
O dată conservate toate probele pentru care în faza incipientă a anchetei au existat indicii procurorul nu mai are decât să expună întreaga stare de fapt reținută pe baza coroborării tuturor acestor probe și să propună instanțelor judecare dosarului instrumentat.
Corupție generalizată la Permise Suceava.
Este de amintit că de la începutul acestui an DNA a executat un tur de forță la nivelul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (S.P.C.R.P.C.Î.V) Suceava, unde a destructurat un grup coagulat ce se ocupa cu preponderență cu acordarea permiselor contra unor sume de bani dar și cu alte chestiuni de țin de această sferă.
În primă fază au fost reținuți instructori, polițiști examinatori și șefi ai acestui serviciu, Radu Obreja, apoi într-un al doilea dosar a fost reținut șeful contra-informațiilor poliției sucevene, în speță colonelul Florin Timu, pentru ca la final, în al treilea dosar să fie reținut proaspătul șef numit la Direcția Permise după arestarea preventivă a fostului șef, respectiv Viorel Donciu.
La momentul difuzării acestei știri colonelul Timu și fostul șef al Serviciului de Permise Suceava, Radu Obreja, sunt în stare de libertate în acest al doilea dosar, după ce ICCJ a admis, în 2 aprilie, contestațiile celor doi împotriva unei decizii a Curții de Apel București care stabilea prelungirea cu 30 de zile a perioadei de arest preventiv.
Anterior aceștia au fost arestați preventiv pentru 30 de zile la cererea procurorilor militari iar decizia a fost menținută și în faza contestației.
ICCJ a motivat soluția lăsării celor doi în libertate dar aceasta nu a fost dată publicității conform practicii ICCJ.
Ancheta de amploare a DNA privind modalitatea prin care erau acordate permise de conducere la nivelul județului Suceava a scos la iveală detalii incredibile.
Concret, procurorii arătau în unul dintre cele trei dosare instrumentate că securitatea pe drumurile publice și privind faptele de corupție în sectorul acordării permiselor de conducere la nivelul întregului județ Suceava a fost compromisă de la momentul la care cel care asigura contra-informativ Direcția de Permise Suceava a început să comită el însuși fapte de corupție.
Anchetatorii notau că „...infracțiunile de corupție au cel mai mare impact social negativ asupra colectivității” și că „flagelul corupției erodează toate componentele și mecanismele de dezvoltare economică, socială și culturală, îi amputează valorile de moralitate și integritate ca repere de dezvoltare după care ar trebui să se ghideze toți membrii societății”
DNA a explică în dosar și rolul structurii conduse de colonelul Timu, arătând că „pentru asigurarea și prevenirea unor fenomene ca cele descrise mai sus, în arhitectura instituțională, statul a creat instituții care au ca principală misiune obținerea informațiilor specifice care să conducă la prevenirea și combaterea fenomenului corupției pe care să le pună la dispoziția organelor de urmărire penală”
„Având în vedere funcțiile deținute de către colonelul Constantin Florin Timu, șef al Serviciului Județean de Protecție Internă Suceava, și comisarul șef de poliție Radu Ionuț Obreja, șef al Compartimentului Regim Permise de Conducere și Examinări, se remarcă faptul că, prin săvârșirea infracțiunilor pentru care a fost pusă în mișcare acțiunea penală, o întreagă comunitate de nivelul unui județ, și nu numai, a fost lipsită de protecția instituțională pe care statul este obligat să o asigure tuturor cetățenilor împotriva fenomenului corupției și al păstrării unui nivel scăzut al riscurilor corelative circulației pe drumurile publice”, se arată în actele de la acest dosar.
Imaginea unei acțiuni de forță - Teancuri de bani ridicate la percheziții
În noiembrie 2020 Serviciul de Permise Suceava a fost „călcat” pentru prima oară de procurorii DNA.
În urma finalizării perchezițiilor efectuate de către procurorii din cadrul DNA - Serviciul teritorial Suceava în cele trei dosare penale, au fost ridicate sume de bani și bunuri (vezi fotografii la sfârșitul comunicatului) în valoare de peste 1.000.000 euro, după cum urmează:
-1.225.000 euro;
-790.000 lei;
-12.000 dolari;
-1.500 lire sterline;
-37 ceasuri de lux;
-21 brățări;
-18 lanțuri și 4 pandantive de aur;
-8 autoturisme de lux.
În cele trei cauze menționate în comunicatul anterior, procurorii anticorupție desfășoară cercetări în legătura cu comiterea, de către mai mulți funcționari publici printre care și polițiști și alte persoane, a următoarelor infracțiuni:
-luare de mită,
-dare de mită,
-trafic de influență,
-cumpărare de influență,
-constituirea unui grup infracțional organizat,
-spălarea banilor.
Potrivit procurorilor DNA la acel moment în perioada 2018 - 2020, la nivelul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (S.P.C.R.P.C.I.V.) Suceava ar fi funcționat o grupare infracțională în care, alături de polițiști și funcționari, au fost cooptate mai multe persoane printre care instructori auto și angajați ai Registrului Auto Român (R.A.R.). Gruparea ar fi acționat în scopul obținerii de sume de bani, pe două paliere: în legătură cu susținerea și promovarea examenelor practice pentru obținerea permiselor de conducere și în legătură cu înmatricularea autoturismelor.
1. Modul de funcționare al acestui grup s-ar fi axat în primul rând pe coordonarea și planificarea activității de examinare practică a candidaților într-o asemenea manieră încât să asigure promovarea contra unor sume de bani cuprinse între 300-1500 euro la traseu, 3.000-6.000 euro la examinarea teoretică.
Concret, persoanele care nu aveau acces direct la examinatori, în cazul în care doreau să le fie facilitată promovarea probei practice pentru un anumit candidat, trimiteau în dimineața zilei de examinare sau anterior, numele persoanelor care urmează să susțină proba practică pentru permisul de conducere, însoțite de o copie/fotografie a cărții de identitate.
Ulterior, un angajat al serviciului permise - S.P.C.R.P.C.I.V. Suceava centraliza datele acestor persoane și, după imprimarea efectivă a tabelelor cu programarea, de către unul din șefii Serviciului, se deplasa în biroul agenților de poliție unde se desigilau plicurile în vederea identificării atât a persoanelor cu privire la care a primit datele, cât și cu privire la identitatea lucrătorului de poliție care îl va examina.
După identificare, se lua legătura cu examinatorul căruia i-a fost repartizat candidatul. În cazul în care examinatorul se afla în aceeași încăpere, angajatul de la serviciul permise îi comunica în mod direct numele candidatului și îi făcea o scurtă prezentare a persoanei acestuia, oferindu-i detalii referitoare la filiera din partea căreia vine, unde locuiește acesta, dacă aptitudinile sale referitoare de conducerea autovehiculului sunt corespunzătoare, ș.a..
În cazul în care se afla în teren, examinatorul primea datele cu privire la candidat prin mijloace de comunicare cât mai conspirate, respectiv prin intermediul diferitelor aplicații telefonice.
Simpla menționare a numelui unui candidat presupunea automat faptul că acesta urma să remită o sumă de bani cu titlu de mită (care nu era standardizată, ci varia, în funcție de profilul candidatului).
2. În ceea ce privește cel de-al doilea palier infracțional, în legătură cu înmatricularea autoturismelor, membrii grupului urgentau/facilitau/asigurau fără programare, în schimbul unor sume de bani cuprinse între 200-1.000 euro, omologarea/verificarea R.A.R. precum și înmatricularea provizorie și definitivă a autoturismelor.
Practic, aceștia, în timp, și-au făcut chiar un “renume” în sensul că puteau facilita cu succes omologarea/verificarea R.A.R. precum și înmatricularea provizorie și definitivă a autoturismelor, cu complicitatea unor funcționari publici, contra unor sume de bani, cu atribuții în ceea ce privește aceste activități (ingineri RAR precum și agenți de poliție, respectiv, ofițeri de poliție cu atribuții de aprobare a documentelor din cadrul S.P.C.R.P.C.Î.V. Suceava).
Urmare a acestor demersuri, omologarea/verificarea tehnică, respectiv înmatricularea autoturismelor erau realizate rapid fără a mai fi nevoie de programare, iar în unele cazuri, chiar în condițiile în care documentele nu erau complete sau nu erau în regulă ori autoturismele prezentau defecțiuni tehnice majore. (stiripesurse)