ANALIZĂ. În transportul rutier de mărfuri nu lipsesc șoferii de camion, ci condițiile decente de muncă Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Într-un comunicat de presă, sindicatul Drumuri și Logistică din Spania arată faptul că, în transportul rutier de mărfuri, nu există neaparat o criză a șoferilor de camion. Ceea ce lipsește cu adevărat sunt condiții decente de muncă și profesionale.
„Asistăm la o campanie care induce ideea că exită o criză majoră de șoferi în transportul rutier de mărfuri, fapt care se prezintă a fi dovedit de Brexit și prin lipsa de provizii. Se repetă obsesiv că șoferii lipsesc, când realitatea este, de fapt, alta. Șoferii nu mai sunt atrași în domeniul transporturilor pentru că nu există condiții decente de muncă.
Potrivit ultimelor date de la Serviciul Public de Stat de Ocupare a Forței de muncă din Spania, sunt 18.945 de șomeri a căror primă ocupație este cea de șofer de camion. În plus, sunt 115.058 de persoane care ar dori să lucreze în sector. Dintre aceștia, 9.366 sunt înregistrați de mai bine de 12 luni și 6.745 ar fi dispuși să-și schimbe locul de reședință pentru a-și găsi un loc de muncă. 80,12% dintre persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă din sectorul transporturilor au peste 45 de ani, iar din cele 21.716 contracte semnate în septembrie, 17.019 (78%) sunt temporare.
Toate aceste cifre arată că ceea ce se urmărește este angajarea temporară a tinerilor, în condiții slabe de salarizare și în condiții de muncă exploatatoare: program prelungit, salarii foarte mici și fraudarea contribuțiilor la asigurările sociale.
În plus, mulți profesioniști nu se pot conforma orelor de conducere și odihnă din cauza presiunii din partea firmelor, care îi obligă să efectueze lucrări extra, precum încărcarea și descărcarea, care îi expun la accidente de muncă.
Companiile impun sisteme de remunerare pentru kilometrii parcurși, practică interzisă de legislația europeană. De parcă nu ar fi de ajuns, personalul insuficient al Inspectoratului Muncii face foarte dificilă depistarea acestor fraude. Munca în companiile de transport este dificilă, dar această dificultate nu este recunoscută. Șoferii nu primesc drept la pensie anticipată urmare a unor boli. Nu li se recunoaște vreo boală profesională, în ciuda faptului că există studii care relevă agravarea sănății la locul de muncă prin: zgomot, expunere la agenti chimici, tulburari de somn datorate stresului sau factorilor psihosociali. Dacă situația nu se va schimba, criza din sector va fi uriașă în scurt timp. Pentru că nu există un viitor profesional decent și nimeni nu mai acceptă să fie exploatat.
Toată această panoramă este însă reversibilă dacă se va face o analiză serioasă și riguroasă a problemelor din profesia de șofer de camion. Sindicatul Drumuri și Logistică cere respect și considerație pentru profesioniștii în conducerea camioanelor, să se stabilească condiții decente de muncă, să fie recunoscută munca în condiții grele, șoferii să se poată pensiona anticipat, să fie respectate contractele colective, să li se plătească salarii decente, să se respecte regulile privind timpul de conducere și de odihnă”, se arată în alaiza sindicatului din Spania.