AM DEMONTAT MINCIUNILE LUI NARCIS NEAGA Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Numit la 30 martie anul acesta, împotriva oricărui bun simț, șef la CNAIR, Narcis Neaga a promis fără acoperire numeroși kilometri de autostradă. Revista TIR l-a monitorizat.
Într-un interviu amplu difuzat, la 13 august 2018, de Agerpres apar o serie de afirmații ale lui Narcis Neaga, care nășteau încă de atunci mari semne de întrebare.
Agerpres: „Când va fi gata acel "ciot" de trei kilometri de autostradă la intrarea în Bucureşti?
Narcis Neaga: Anul acesta. Noi am fi vrut să fie gata -şi vorbisem cu constructorul să fie gata- undeva spre sfârşitul lunii august, însă au fost 42 de zile de ploaie, înspre 50 de zile, care ne-au dat peste cap şi nu numai aici. Peste tot. Acesta este motivul esenţial pentru care nu poate fi dat în trafic în august, dar anul acesta va fi gata. Categoric va fi gata! Face parte dintre cei 100 de kilometri. Noi am zis maximum luna noiembrie, dar va fi mai repede. Oricum, până la 1 decembrie va fi gata”.
Realitate: „Ciotul” de autostradă nu este gata.
Agerpres: „Actualul ordin, după ce va intra în vigoare, vă ajută să inauguraţi mai repede anumite tronsoane de autostradă?
Narcis Neaga: Categoric da! Ideea de bază a fost că în acest an -este prima dată când o spun şi public- ne-am gândit să dăm în trafic în total 100 de kilometri de autostradă. De ce 100? Pentru că e anul 100. Şi am zis: Ministerul Transporturilor, împreună cu Compania Naţională de Drumuri, să contribuie într-un fel la Centenar. De aceea ne-am fixat 100 de kilometri. Că sunt 106, că sunt 104, asta mai puţin contează, dar să fim la cifra de 100 în trafic. Asta ce înseamnă? Că există, de exemplu, o porţiune de autostradă, cum ar fi cea de la intrarea în Bucureşti, de vreo 3 km şi ceva, care nu este folosită. Aceştia, împreună cu cei care urmează să fie daţi în trafic anul acesta, contribuie la suta respectivă. De-aia am zis 'în trafic'. Pentru că, teoretic, vom finaliza ca lucrări în jur de vreo 90 de kilometri. Dar, împreună cu cei care vor fi daţi în trafic, ajungem la cifra 100, o cifră simbolică”.
Realitate: Până acum, în 2018, s-au finalizat: Autostrada Sebeș–Alba (lot 3)–12 km, lot 4–16 km, Gilău–Nădășelu–9 km, total 27 kilometri.
Posibil să se mai finalizeze alți 20 de kilometri: Târgu Mureș–Ogra, lot 2–10 km, Ogra–Câmpia Turzii–3 km, Centura București–6 km, total (posibili): 20 km. În cel mai bun caz, se vor inaugura jumătate din kilometrii promiși de Neaga. Dar cel mai probabil vor fi inaugurați un sfert din cât a promis șeful CNAIR.
Narcis Neaga: „Revenind la autostrada Lugoj-Deva, loturile 3 şi 4 vor fi gata anul acesta, iar ultimul segment, acela cu pasajul de urşi, până în 2020, în ipoteza în care vom primi un document de la Ministerul Mediului sau Agenţia pentru Protecţia Mediului care să ne spună că acolo nu există urşi şi automat trecem pe vechiul studiu de fezabilitate. Noi suntem convinşi că nu sunt urşi acolo. Organizaţiile de mediu au prezentat tot felul de dovezi, noi suntem Companie de Construcţie de Drumuri, nu venim în certuri cu dumnealor, contractul de finanţare prevede construcţia acestor tuneluri şi pasaje şi în 2020 credem că va fi gata”.
Realitatea: Loturile 3 şi 4 din Autostrada Lugoj-Deva vor fi date în exploatare în primăvara anului viitor, după cum a declarat ministrul (demis) al Transporturilor Lucian Şova, cu ocazia vizitei pe cele două şantiere din luna noiembrie. „Doar generalul iarnă a rămas duşmanul nostru în aceste timpuri. Am speranţa că cele două loturi vor fi date în exploatare în primăvara anului viitor. Sper ca şi cei de la Comsa vor reuşi să termine cele câteva sute de metri care mai sunt de construit“, a spus ministrul.
Agerpres: Când vor începe primele lucrări la autostrada spre Moldova?
Narcis Neaga: „Aici suntem în faza în care, în 2017, au fost lansate studii de fezabilitate pentru viitorul drum expres. Să ştiţi că diferenţa dintre o autostradă şi un drum expres nu este grozav de mare. Un drum expres nu trece prin localităţi, un drum expres nu are treceri la nivel, adică nu există bariere, nu trec trenuri. Este ca o autostradă, numai că există o altă limitare de viteză: nu sunt 130 km/oră, sunt 110 km/oră, ai bandă de urgenţă, ai bandă mediană. Cert este că, spre Moldova, în momentul în care avem aceste studii de fezabilitate gata făcute, împreună cu proiectul tehnic, părerea mea este că, undeva la sfârşitul lui 2019-începutul lui 2020, încep licitaţiile de construcţii. Sunt pe sectoare, cam doi ani pentru fiecare sector, deci undeva 2021-2022 se închide şi Moldova. Toate se leagă la Ploieşti. 2022 cel mai târziu să se termine. Sunt vreo 500 şi ceva de kilometri”.
Realitatea: Neaga insistă că spre Moldova se va realiza un drum expres, dar, în final, se va face autostradă. Un drum expres este cu 20% mai mic decât o autostradă, astfel încât diferența este destul de mare. Apoi, tocmai s-a dat o lege care stabilește realizarea Autostrăzii Unirii și se estimează o perioadă de patru ani: deci, sfârșitul lui 2023, începutul lui 2024 în cel mai bun caz. Cu doi ani mai târziu decât a prezis Neaga. Autostrada spre Moldova care pleacă din București are probleme deoarece guvernul se gândește să îi schimbe traseul.
Cine este omul
Lotul trei al autostrăzii Sebeș-Deva, între Sălişte şi Cunţa, inaugurat cu mare pompă electorală de Victor Ponta şi Ioan Rus, în noiembrie 2014, a fost închis la începutul lunii septembrie 2015, din cauza unor crăpături în asfalt. Şeful CNADNR Narcis Neaga a spus iniţial că sunt nişte crăpături minore, fără importanţă, atingându-şi nivelul de incompetenţă şi, contrazis de realitate, a întors-o cum că problemele ar fi fost cauzate de infiltraţii de apă la 10 metri sub autostradă. După care, contrar celei mai elementare logici, a dat vina pe alunecările de teren, iar ulterior a invocat vicii ascunse pentru lucrările de terasamente (constructorii înţeleg aberaţia), sfârşind prin a spune că problemele au apărut din cauza "execuţiei necorespunzătoare a lucrărilor" realizate de compania italiană Salini Impregilo. Vina a purtat-o exclusiv Narcis Neaga care a decis deschiderea în totalitate a autostrăzii Sibiu-Orăştie, înaintea alegerilor prezidenţiale din noiembrie 2014, pentru ca Victor Ponta să nu îl dea afară din poziția de director general interimar al CNADNR. Consecința directă a jocului lui Narcis Neaga, pe atunci încă director general al CNADNR (rebotezată CNAIR): în septembrie 2015, un segment din Autostrada Sibiu-Deva s-a prăbușit. O porțiune de 20 de kilometri între Cunța și Săliște a fost închisă pentru lucrări ample de reparații. Abia, în octombrie 2016, autostrada a fost redată circulație.
Neaga a fost artizanul unei uluitoare contraaperformanțe. România a avut neșansa ca, în 2015, să doboare un record rușinos la capitolul infrastructură: minus 9 kilometri de autostradă. Neaga a fost reținut de DNA și scos, apoi, de sub urmărire penală după o controversată decizie a Curții Constituționale, care a dezincrimnat, parțial, abuzul în serviciu.
Neaga (2013): În 2016 vom circula pe autostradă de la Sibiu la Nădlac
Narcis Neaga promite cum bea apă. În primul său mandat la șefia CNADNR (2012-2015) a promis: „De la Sibiu la Nădlac, dacă lucrurile merg bine, în anul 2016 circulăm pe autostradă. Pe lotul 3 din autostrada Orăștie-Sibiu, la italienii de la Impregilio, din cauza dificultăților de teren, a căzut un deal. Ar mai fi o problemă pentru centura Sebeș, care ţine de Transelectrica care le-a interzis constructorilor –adică celor de la Straco– să lucreze ziua”. Suntem în 2018 și, cel mai probabil, abia în 2020 se va circula pe autostrada de la Sibiu la Nădlac. Mai zicea Neaga: „autostrada Sibiu-Pitești este prevăzută a se realiza până în anul 2020 pe fonduri europene, însă este foarte scumpă, aproximativ 3,5 miliarde euro”. Autostrada nu are nici măcar studiu de fezabilitate.
„În acelaşi timp, ne gândim și la viitoarea autostradă Brașov-Bacău, finanțată tot din bani europeni”, a spus Neaga. Evident sunt niște povești, nu s-a întâmplat nimic.
Despre Comarnic-Brașov, Neaga pomitea în 2013: „Deschiderea traficului este preconizată pentru anul 2016, iar noutatea este că nu acceptăm revizuirea prețului în sus, pentru că ne trezim cu surprize. Am pus la dispoziție studiul de fezabilitate, numai că s-a schimbat traseul în zona orașelor Sinaia, Bușteni și Predeal. Studiul de fezabilitate presupunea ca autostrada să treacă prin mijlocul orașului Bușteni, un oraş turistic recent renovat. Aşa că am decis să facem tunel de 10 kilometri”. Autostrada nici măcar nu mai este în discuție să se realizeze.
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?