6.000 lei amendă pentru șofer și 12.000 lei pentru compania care refuză cântărirea camionului Recomandat

6.000 lei amendă pentru șofer și 12.000 lei pentru compania care refuză cântărirea camionului

Guvernul a pus în dezbatere publică Proiectul de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor.

În Scurta descriere a reglementării se artă că:

„În prezent, principalul factor de degradare al drumurilor și al lucrărilor de artă îl constituie circulația vehiculelor cu depășiri ale maselor maxime admise, așa cum sunt ele prevăzute în anexele nr. 2 și 3 din Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Dintre acestea, cel mai mare impact îl au vehiculele care transportă mărfuri în vrac, ca de exemplu produse de balastieră, cereale, etc. Drept urmare, este necesară limitarea circulației acestor vehicule.

Pe de altă parte, la ora actuală, aproximativ 40% din rețeaua de drumuri naționale este încadrată din punct de vedere al capacității portante ca drumuri modernizate (M), pentru care masele maxime admise pe axe sunt mai mici decât limitele prevăzute de Directiva nr. 96/53/CE, fapt ce ar obliga operatorii economici să circule cu vehiculele încărcate sub masa maximă admisă, având drept consecință creșterea nejustificată a costurilor de transport.

Prezentul proiect de act normativ are în vedere limitarea posibilității autorizării circulației vehiculelor care transportă mărfuri în vrac, dar permite circulația cu respectarea maselor maxime admise pe drumurile încadrate din punct de vedere al capacității portante ca drumuri modernizate (M).

Totodată, în urma controalelor efectuate s-a constatat că valoarea sancțiunilor aplicate pentru refuzul de a supune vehiculul verificării prin cântărire, precum și pentru sustragerea de la control, nu sunt descurajante. Astfel, se consideră că sancțiunea trebuie să se aplice solidar atât persoanei fizice sau juridice care efectuează transportul, cât și conducătorului auto. Solicităm acest lucru, deoarece realitatea a dovedit că decizia conducătorului auto de a refuza cântărirea vehiculul/ansamblului de vehicule este luată în urma consultării șefilor ierarhici (Ex: administrator/manager de transport). Mai mult, din punct de vedere juridic conducătorul auto este prepusul întreprinderii, deci este sub coordonarea și controlul acesteia.

Pentru asigurarea aplicării dispozițiilor din Ordonanța Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și pentru a descuraja refuzul de a supune vehiculul/ansamblul de vehicule verificării prin cântărire, se propune aplicarea unor măsuri, atunci când răspunderea este a întreprinderii, respectiv măsuri administrative cum ar fi suspendarea unei copii conforme a licenței comunitare/certificatului de transport în cont propriu pentru o perioadă de 30 de zile, de la data constatării contravenției”, SE AARTĂ ÎN Nota de Fundamentare.

Textul propus

ORDONANŢĂ pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art.1 pct. VI. poz. 3 din Legea nr. 311/2021 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă:

            Articol unic - Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

  1. La articolul 41, alineatul (6), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:

“c) vehicule care transportă încărcături care nu sunt indivizibile, dacă masa totală a vehiculului împreună cu încărcătura nu depășește masa totală maximă admisă în circulație, așa cum este ea prevăzută la pct. 2 din anexele nr. 2 şi 3, iar masele pe axe nu depășesc limitele maxime admise prevăzute în coloana nr. 1 (drumuri reabilitate R) la pct. 3 din anexele nr. 2 și 3;”

  1. La articolul 41, alineatul (6), după litera e) se introduce o nouă literă, litera f), cu următorul cuprins:

„f) AST se eliberează și pentru vehicule care transportă mai multe încărcături indivizibile ale căror dimensiuni depășesc una sau mai multe dimensiuni maxime admise, cu condiția ca masele pe axe să nu depășească masele maxime ce pot fi autorizate prevăzute la alin. (8).”

  1. Alineatul (7) al articolului 41 se abrogă.
  1. La articolul 60, după alineatul (5), se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins:

„(51) Suplimentar față de sistemele și echipamentele prevăzute la alineatul (5), controlul vehiculelor privind respectarea maselor maxime admise, totală şi pe axe, prevăzute în anexele nr. 2 şi 3, se efectuează cu instalaţii de cântărire care respectă prevederile legale în vigoare privind introducerea pe piaţă şi punerea în funcţiune, precum şi pe cele referitoare la existenţa şi valabilitatea verificărilor metrologice, de către personalul cu atribuții de control, potrivit competenţelor legale.”

  1. La articolul 60, alineatul (7), se modifică și va avea următorul cuprins:

         „ (7) În lipsa sistemelor automate, a echipamentelor sau instalațiilor prevăzute la alin. (5), (51) şi (11), controlul vehiculelor privind respectarea masei totale maxime admise se efectuează conform documentelor puse la dispoziţie de conducătorul auto. Masa pe axe nu se stabileşte din documente.”

  1. La articolul 61, alineatul (1), literele k) și l) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„k) refuzul de a supune vehiculul verificării prin cântărire şi/sau măsurare a dimensiunilor, refuzul de a însoți vehiculul personalului cu atribuții de control în vederea cântăririi şi/sau măsurării dimensiunilor transportului, precum şi refuzul de a prezenta personalului cu atribuții de control documentele privind transportul, cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei, aplicată conducătorului auto și cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, aplicată persoanei fizice sau juridice care efectuează transportul;

  1. l) sustragerea de la control, obstrucţionarea controlului, neoprirea la semnalul regulamentar al personalului cu atribuţii de control, cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, aplicată conducătorului auto;”
  1. La articolul 611, după alineatul (9), se introduce un nou alineat, alineatul (10), cu următorul cuprins:

„ (10) Odată cu aplicarea sancțiunii contravenționale conform art. 61 alin. (1) lit. k), se va aplica şi măsura suspendării copiei conforme a licenței comunitare sau a copiei conforme a certificatului de transport în cont propriu pentru o perioadă de 30 de zile de la data constatării contravenției. Procedura de suspendare a copiei conforme a licenței comunitare sau a copiei conforme a certificatului de transport în cont propriu se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.