UNGURII AU AJUNS CU AUTOSTRADA LA GRANIȚĂ. NOI AM REZILIAT CONTRACTUL AUTOSTRĂZII SPRE NĂDLAC Recomandat

UNGURII AU AJUNS CU AUTOSTRADA LA GRANIȚĂ. NOI AM REZILIAT CONTRACTUL AUTOSTRĂZII SPRE NĂDLAC

Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a vorbit într-un interviu despre proiectele de infrastructură vitale ale României. Concluzia: dezastru total–amânări, rezilieri și termene necunoscute de finalizare.

Nu vom vorbi despre calitățile de manager în materie de infrastructură rutieră. Ne abținem, cifrele vorbind de la sine. Însă, putem spune că ministrul Transporturilor este de o sinceritate care îți îngheață sângele în vine. El a declarat, într-un interviu, că, în ceea ce priveşte Lotul 3 al autostrăzii Deva-Lugoj, al cărui constructor este asocierea SC Teloxim Con SRL-Comsa SA-Aldesa Construcciones SA-Arcadis Eurometudes, este la un pas de rezilierea contractului din cauza slabei mobilizări de pe şantier. ”Antreprenorul afirmă că face eforturi să reducă din decalajele pe care le-am constatat în ultimul timp, însă nici în aceste zile mobilizarea nu este nici măcar comparabilă cu cea de pe lotul 4. Acest lucru mă îngrijorează. Auspiciile rezilierii contractului plutesc asupra lui. Practic, dintr-o reziliere nimeni nu iese câştigător, dar nu vreau să facem rabat de la siguranţă şi nici nu putem sta impasabili la slaba mobilizare de care dă dovadă antreprenorul”, subliniază Şova.

A fost convocat ambasadorul Spaniei
Absolut incredibil este faptul că Lucian Șova, declara, în urmă cu o lună, că a avut o întrevedere politică cu ambasadorul Spaniei (țara consorțiului care lurează la autostradă) și lucrurile păreau în regulă. “Acum am revenit pe lotul trei pentru că am descoperit grave disfuncţionalităţi în implementarea proiectului. Le-am descoperit încă de când mi-am început mandatul, pentru că existau o mulţime de documente la nivelul ministerului care arătau că antreprenorul lucrează de o manieră deficitară. Am început lucrarea cu o firmă spaniolă care nu ne-a arătat capacitatea de a se mobiliza corespunzător, a existat şi o cerere din partea ambasadorului Spaniei la Bucureşti, privind interesele acestei companii. La o întâlnire pe care am avut-o la Ministerul Transporturilor, i-am propus domnului ambasador să mai facem o vizită pe şantier, lucru pe care l-am făcut astăzi şi unde am observat începutul unor activităţi care ar trebui să ne apropie de dezideratul de a termina la timp acest proiect”, spunea ministrul pe 2 mai.
După numai o lună de la apropierea dezideratului, asupra lotului trei planează auspiciile rezilierii contracului.

Ce probleme sunt
Pe acest lot, constructorul nu a remediat problemele de stabilitate a terasamentelor, nu a prezentat încă o soluție tehnică pentru pasajul de la kilometrul 76 și nu a rezolvat problema sistemului de evacuare a apelor pluviale. Aceste probleme trenează încă din anul 2016, iar antreprenorul, asocierea SC Teloxim Con SRL–COMSA SA–Aldesa Construcciones SA–Arcadis Eurometudes SA nu și-a manifestat serios disponibilitatea de a le rezolva. De asemenea, antreprenorul nu a venit cu soluții optime, în conformitate cu standardele de calitate, fapt ce a dus la prelungirea termenelor de execuție, întârzierea finalizării proiectului și degradarea unor lucrări deja executate. De multe ori, antreprenorul a executat lucrări fără a înștiința consultantul, care nici măcar nu a fost convocat la punctele-cheie în execuția lucrărilor, fapt ce l-a pus pe acesta în postura de a da neconformități, unele dintre ele datând din 2017 și nerezolvate până în prezent. Ce însemană iminenta reziliere a lotului 3 Deva-Lugoj? O nouă licitație, contestații, demararea lucrărilor, recepția –minimum 4 ani de aici încolo nu vom avea autostradă terminată de la Deva la Nădlac.
În acest context, nu e de mirare că Lucian Șova a anunțat că, anul acesta, România ar putea finaliza maximum 60 de kilometri de autostradă. La finalul anului trecut, fostul ministru al Transporturilor, Felix Stroe, vorbea de trei ori mai mulți kilometri de autostradă. „Vor fi minim 156,7 kilometri daţi în folosinţă. Ca exemple, avem Ogra-Târgu Mureş, apoi trei sectoare din Târgu Mureş-Câmpia Turzii, Sebeş-Turda, vom finaliza şi Bucureşti-Ploieşti, Lugoj-Deva şi o parte din tronsonul de la Gilău”, a spus Felix Stroe, la audierea în Comisiile reunite de buget-finanţe pentru adoptarea bugetului Ministerului Transporturilor pe 2018. Știm deja că ultimele trei tronsoane nu vor fi finalizate.
În anul 2017, CNAIR a recepționat doar 24 de kilometri de autostradă, mult sub nivelul așteptărilor. Fostul ministru al Transporturilor Răzvan Cuc anticipa, la începutul lui 2017, că lungimea totală ar ajunge la aproximativ 90 de kilometri. O "eroare" de numai 75 de kilometri.

Ungurii ne-au adus autostrada la graniță
Lotul 3 al autostrăzii Lugoj–Deva are deja o întârziere de doi ani. El are doar 22 de kilometri. Dacă ar fi fost terminat, în curând am fi putut merge pe autostradă de la Sibiu la Budapesta (doar nu vă gândeați la București, dat fiind că autostrada Sibiu–Pitești nu există nici măcar pe hârtie). Cum ar fi fost posibilă o asemenea minune? Ungaria a anunțat că va duce autostrada până la granița cu România. Ungaria va putea folosi fonduri europene în valoare de 265 de milioane de euro pentru a construi ultimul tronson al autostrăzii M4 care urmează să lege Budapesta de frontiera cu România, a anunţat Corina Creţu, Comisarul european pentru Politică Regională. UE va acorda finanţare pentru tronsonul între Berettyoujfalu şi Nagykereki, care va reduce la două ore şi 40 de minute durata călătoriei de la Budapesta până la frontiera română. Conectarea celor două ţări vecine va consolida economia regională şi locală şi va oferi un nou imbold comerţului şi turismului, iar, de asemenea, va crea o legătură rapidă şi sigură între Budapesta şi Bucureşti, a mai afirmat Creţu. Ceea ce nu spune doamna consilier este că cele două țări vor fi conectate sub 100 de kilometri, până la Timișoara. Apoi, încet-încet, pe două benzi spre București, Iași sau Craiova.

 

Narcis Neaga, "un om excepțional"
Ministrul Transporturilor a elucidat misterul prin care a decis să îl repună șef la CNAIR pe Narcis Neaga, individ care a prăbușit o bucată din autostrada Sibiu-Pitești. Neaga a fost arestat și a plătit o cauțiune uriașă pentru a nu merge la pușcărie. Întrebat despre numirea lui Narcis Neaga în funcţia de director general al CNAIR, ministrul Transporturilor a spus că acesta va avea un mandat scurt, de patru luni. ”În situaţii excepţionale recurgi la măsuri excepţionale. Este vorba de un mandat scurt, de patru luni, având în vedere că trebuie începute proceduri privind aplicarea Legii 109. Pe Narcis Neaga l-am găsit consilier în cadrul Ministerului Transporturilor. Am apreciat că experienţa şi nevoia de oarecare elasticitate în abordarea responsabilă a relaţiilor cu antreprenorii ar putea să fie mai bine îndeplinită decât s-a întâmplat în perioada anterioară. Dar cum nu există perfecţiune, pare că nu putem găsi omul perfect nici pentru CNAIR”, a declarat ministrul Lucian Şova.
În 7 mai, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunţa că Narcis Neaga a fost numit în funcţia de director general al CNAIR şi va prelua mandatul în data de 12 mai. Narcis Neaga a fost director general al CNADNR rebotezată CNAIR) în perioada 2012-2015. Narcis Neaga a fost cercetat de procurorii DNA pentru abuz în serviciu în legătură cu un contract privind autostrada Sibiu-Orăştie. În 2 martie, procurorii au anunţat clasarea dosarului după ce Parlamentul a redefinit abuzul în serviciu într-un mod extrem e controversat.

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.