Frisoane. Autostrada prăbușită în 2015 și refăcută de CNAIR a luat-o la vale
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Lotul trei al Autostrăzii Sebeș – Sibiu a alunecat cu șapte centimetri. Este vorba de o porțiune refăcută de Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale în urmă cu trei ani. Revista TIR vă prezintă ce și cum a „reparat” CNAIR la viaductul Aciliu care, azi, s-a „lăsat” cu mai mulți centimetri.
Lotul 3 al autostrăzii Orăștie – Sibiu are 22 de kilometri și se întinde între Cunța și Săliște. Zilele trecute, a apărut, la kilometru 276 lângă Aciliu, o tasare a carosabilului cu o adâncime de 7-9 centimetri. Ea se întinde pe circa 82 de metri, iar viteza de circulație a fost redusă la 60 km/h în zonă. Tasarea a apărut în zona de autostradă care a fost demolată și reconstruită în 2016.
Compania de Administrare a Infrastructurii i-a trimis în zonă pe cei de la Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN) pentru a face o serie de teste și a vedea cu ajutorul unui georadar, aparat care scanează corpul drumului în profunzime, cât de serioasă este problema.
Ca soluție temporară și rapidă se vor freza două straturi de asfalt și se va returna bitum pe circa 80-100 de metri, pentru ca șoferii să poată circula în siguranță, spun reprezentanții CNAIR. Soluția finală va fi dată, însă, de o expertiză, iar lucrările de reparație vor fi executate cel mai probabil în primăvara anului viitor.
„Având în vedere apariția unor tasări la corpul autostrăzii A1, Sibiu – Sebeș ( km 276), calea 1, banda 2, în zona Săliște, s-a luat decizia restricționării circulației la 60 km/h pe ambele benzi de circulație.” a anunțat CNAIR pe site-ul propriu. Au fost instalate indicatoare de circulație care avertizează șoferii de pericole și care instituie restricția de viteză.
Isotricul unui dezastru
Lucrările la cei 22,11 kilometri de autostradă dintre Cunța și Săliște au început în 2011.
Lotul trei al autostrăzii Sebeș-Deva, între Sălişte şi Cunţa, inaugurat cu mare pompă electorală de Victor Ponta şi Ioan Rus, în noiembrie 2014, a fost închis la începutul lunii septembrie 2015, din cauza unor crăpături în asfalt. Șoferii au putut circula pe cei 22 de kilometri de drum rapid doar 10 luni.
Şeful CNADNR de la acea vreme, Narcis Neaga, a spus iniţial că sunt nişte crăpături minore, fără importanţă, atingându-şi nivelul de incompetenţă şi, contrazis de realitate, a întors-o cum că problemele ar fi fost cauzate de infiltraţii de apă la 10 metri sub autostradă. După care, contrar celei mai elementare logici, a dat vina pe alunecările de teren, iar ulterior a invocat vicii ascunse pentru lucrările de terasamente (constructorii înţeleg aberaţia), sfârşind prin a spune că problemele au apărut din cauza "execuţiei necorespunzătoare a lucrărilor" realizate de compania italiană Salini Impregilo. Vina a purtat-o exclusiv Narcis Neaga care a decis deschiderea în totalitate a autostrăzii Sibiu-Orăştie, înaintea alegerilor prezidenţiale din noiembrie 2014, pentru ca Victor Ponta să nu îl dea afară din poziția de director general interimar al CNADNR.
Consecința directă a jocului lui Narcis Neaga, pe atunci încă director general al CNADNR (actuala CNAIR): în septembrie 2015, o porțiune din Autostrada Sibiu-Deva s-a prăbușit. O porțiune de 20 de kilometri între Cunța și Săliște a fost închisă pentru lucrări ample de reparații. Abia în octombrie 2016, autostrada a fost redată circulație.
Din cauza problemelor apărute pe autostradă, CNAIR a reziliat contractul cu italienii de la Salini-Impregilo SpA, în ianuarie 2016. Valoarea contractului încheiat cu italienii era de 604,79 de milioane de lei, fără TVA.
Cum s-au executat lucrările
CNAIR a publicat un document în care arată ce lucrări a executat pe autostrada care s-a prăbușit. Și care, astăzi și după terminarea lucrărilor făpcute de CNAIr, a alunecat cu mai mulți centimetri.
”Orăştie - Sibiu, lot III
Deblocare si reconstructie
• 27.01.2016 - rezilierea contractului cu Antreprenorul Salini Impregilo SpA.
• a fost executată garanţia de bună execuţie în valoare de aproximativ 60 milioane lei.
• 11.02.2016 - prima vizită a Directorului General Cătălin Homor pe şantierul lotului III, Orăştie - Sibiu
"Având în vedere calendarul de acţiuni al CNADNR pe care l-am stabilit odată cu preluarea mandatului cu privire la execuţia lucrărilor pe autostrăzile din România, pentru respectarea acestuia, am fost şi am văzut şantierele din zon*a Transilvaniei. Aşa după cum am mai spus, trebuie demarată în paralel licitaţia pentru expertiza întregului lot 3 din Autostrada Orăştie - Sibiu cât şi lansarea licitaţiei pentru repararea zonelor cu probleme. În vederea definitivării măsurilor ulterioare, am convocat o echipă largită de specialişti pentru inventarierea lucrărilor care prezintă degradări."
30.03.2016 - Compania a hotărât reconstrucţia celor 200 m în regie proprie:
A. fost constituit grupul de lucru "Unitatea de implementare: Refacere lot 3, Orăştie / Sibiu". Persoanele desemnate să facă parte din unitatea de implementare vor avea ca principală sarcină repunerea traficului pe sectorul de 22 km în condiţii de siguranţă, lucrările de reparaţie fiind executate în regie proprie. Din acest grup de lucru fac parte specialişti în domenii precum: construcţie drumuri şi poduri, proiectare, geologie, topometrie, etc. Personalul necesar pentru realizarea obiectivului va fi asigurat de către Direcţiile Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj şi Braşov.
B. În aceeaşi perioadă a fost demarată şi licitaţie pentru achiziţionarea materialelor şi utilajelor necesare reconstrucţiei în regie proprie.
C. 01.04.2016 - Compania a inițiat procedura de licitație deschisă pentru atribuirea contractului de servicii având ca obiect: “Expertiza tehnică asupra lucrărilor executate pentru obiectivul Autostrada Orăștie - Sibiu, lot 3, cuprins între km 43+855 - km 65+965, în lungime de 22,11 km” - procedură anulată. În prezent sunt purtate discuţii cu reprezentanţii BEI.
D. 12.05.2016 - a început organizarea de şantier pentru începerea efectivă a lucrărilor în regie proprie:
Pentru proiectul Orăștie – Sibiu, am dat drumul la șantierul în regie proprie, dar timpul nefavorabil ne-a ținut puțin pe loc. Sunt începute deja lucrările de pregătire ale șantierului și din momentul în care proiectul va fi aprobat în Comisia Tehnico-Economică, el va intra la capacitate maximă în procesul de reconstrucție.
• 25.05.2016 - pentru prima dată a fost menţionată luna septembrie ca termen de finalizare a lucrărilor în regie proprie.
• 09.08.2016 - a fost aprobată soluţia tehnică în CTE - CNADNR SA, prima fază:
• În cadrul CTE-"CNADNR a fost aprobat Proiectul Tehnic pentru refacerea corpului autostrăzii, îmbunătăţirea terenului de fundare, şi care, împreună cu Proiectul tehnic iniţial vor sta la baza refacerii lotului 3 al autostrăzii Orăştie - Sibiu".
• 12.08.2016: după aprobarea soluţiei tehnice în CTE (în data 09.08.2016), începând cu data de 12 august au demarat lucrările de reconstrucţie propriu-zise, care au constat în: tranşee drenate şi reconstrucţia corpului de autostradă.
• a urmat o etapă de monitorizare a calităţii lucrărilor sectorului reconstruit, prin trei moduri: prin activitatea laboratorului propriu al CNADNR SA/DRDP Cluj, acreditat gradul I, prin activitatea Inspectoratului de Stat în Construcţii şi prin activitatea Centrului de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN).
• În toată această perioadă, Compania a monitorizat şi a prezentat opiniei publice prin comunicate, fotografii, filmuleţe şi declaraţii executarea lucrărilor.
Invităm pe toţi cei interesaţi să solicite informaţii privind execuţia acestor lucrări, CNADNR SA urmând să răspundă cu promptitudine acestor solicitări. Este foarte important ca acest proiect executat în regie proprie să fie asumat şi finalizat în condiţii de siguranţă a circulaţiei".
• 30.09.2016 - a fost aprobat în CTE şi contractul: Servicii de proiectare constând în pregătirea PT+DDE şi asistenţă tehnică pentru zona cuprinsă între km 60+500 - km 60+700 şi pentru remedierea degradărilor constatate în vederea deschiderii traficului rutier la obiectul de investiţie Autostrada Orăştie - Sibiu, Lot III.
• a fost semnat cu UTCB contractul: servicii de monitorizare geotehnică şi structurală a comportării în exploatare a sectorului deschis traficului rutier.
• Pe Autostrada Sibiu – Orăștie, loturile 1 – 4, Sistemul ITS va fi integral funcțional în anul 2017. Precizăm că implementarea acestui sistem este de natură să îmbunătățească siguranța circulației, dar lipsa temporară a acestuia nu este un element care să o pună în pericol. De asemenea, menționăm că și în cazul nefuncționării sistemului, respectarea regulilor de circulație este obligatorie, ca în toate cazurile.
• În data de 09.10.2016, Comisia de Inspecție Tehnică, împreună cu reprezentanți ai Poliției Rutiere, au inspectat lucrările executate pe sectorul cuprins între km 60+500 – km 60+600 şi a decis deshiderea circulaţiei rutiere”, se arată în documentul CNAIR.
Cum intervine Cuc
Fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat, în septembrie 2019, la Deva, că pe autostrada Sebeş-Sibiu se va interveni direct pentru stabilizarea porţiunii pe care a apărut o problemă de tasare în zona Sălişte, la kilometrul 276, în prima fază acolo urmând să fie construit un zid de sprijin.
"Se va interveni, va fi făcut un zid de sprijin. Am înţeles că s-a luat legătura cu prefectul judeţului pentru a emite un ordin de calamitate, pentru a se putea interveni direct. Că dacă stăm să aşteptăm o procedură de licitaţie, s-ar putea să avanseze acea fisură. Aşteptăm să iasă ordinul prefectului şi, cu siguranţă, va interveni Compania, printr-o firmă specializată, să lucreze. Se poate lucra şi acum, pe perioada sezonului rece, pentru că vorbim de un zid de sprijin pentru a stabiliza acea porţiune. După aceea se va interveni şi la corpul autostrăzii pentru a se face lucrările", a spus Răzvan Cuc.
El a criticat modul în care a fost recepţionat lotul de autostradă dintre Sebeş-Sibiu, menţionând că ar fi trebuit efectuată o expertiză, dacă se ştia că sunt probleme legate de calitatea lucrărilor.
Neaga, ieri dușman, azi vinovat
Aici se vede tupeul și ipocirizia lui Răzvan Cuc. Astăzi spune că vinovat este cel care a făcut recepția lucrărilor pe autostrada, adică nimeni altul decât fostul șef al CNADNR de la acea vreme Narcis Neaga. Același Narcis Neaga a fost șeful CNAIR în al doilea mandat de minsitru al Transporturilor a lui Răzvan Cuc, în 2018 – 2019.
În iunie 2019, Ministrul Cuc spunea așa despre Narcis Neaga: "Domnul director Neaga este într-o evaluare, aţi văzut că ieri am fost pe autostrăzi, o să mă duc şi weekend-ul acesta şi săptămâna viitoare pe tronsoane de autostrăzi pe care se lucresză, după care voi veni cu propriile mele concluzii vis-a-vis de kilometrii care vor fi deschişi şi vis-a-vis de activitatea domnului director Neaga", a declarat Răzvan Cuc.
"La sfârşitul lunii iunie am spus că voi spune exact care este situaţia, pentru că ştiţi că domnul Neaga a avansat un număr de 180 de kilometri, eu îl susţin şi l-am susţinut tot timpul să facă aceşti kilometri, dar trecând ieri pe şantiere pe care dânsul şi-a asumat că le va deschide, am constatat că estimarea este un pic greşită şi că trebuie să luăm nişte măsuri radicale vis-a-vis de aceşti constructori neserioşi", a afirmat Cuc.
Narcis Neaga a fost, în final data afară. Dar asta s-a întâmplat pentru că Liviu Drargnea a intrat la pușcărie și pentru că premierul nu îl avea la inimă.
„Vinovatul” Neaga l-a consiliat pe Cuc
Răzvan Cuc este supărat că Neaga a recepționat lucrările pe autostrada care, după ce în 2015 s-a prăbușit, astăzi s-a scufundat cu 7-9 centimetri. Dar același Răzvan Cuc l-a readus pe Narcis Neaga în CNAIR în 2017. În primul mandat de ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc l-a făcut pe Neaga consilierul său personal.
Numirea a avut loc la doar două săptămâni după ce Răzvan Cuc a preluat portofoliul de ministru al Transporturilor și în pofida faptului că Narcis Neaga era sub cauțiune într-un dosar DNA privind lotul 3 al autostrăzii Sibiu Orăștie care înregistra numeroase probleme de calitate.
”Începând cu data de 20.01.2017, domnul Narcis Neaga este angajat al Ministerului Transporturilor, cu contract individual de muncă, în funcția de consilier”, au spus oficialii ministerului la o solicitare Digi24.ro.
Cuc îl ia în vizor și pe Ponta
Fostul ministru al Transporturilor găsește o variantă convenabilă și spune că Victor Ponta, la acea vreme premier, a forțat recepționarea lucrărilor și nu „prietenul” Neaga.
"Referitor la (autostrada, n.r.) Sibiu-Orăştie, aş vrea să vedeţi ce înseamnă să te grăbeşti să dai în folosinţă un lot unde ştii că sunt probleme de calitate şi să nu faci o expertiză. Pentru că dacă se făcea expertiza la momentul acela, se putea interveni în punctele unde acum vedem că sunt probleme. Dar probabil aşa a vrut Victor Ponta în acel moment, din punct de vedere electoral, să inaugureze un lot de autostradă, ca să dea bine", a menţionat ministrul.
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a decis, pe 1 octombrie, restricţionarea circulaţiei la o viteză de 60 km/h pe ambele benzi de circulaţie, la kilometrul 276 al autostrăzii A1 Sibiu - Sebeş, în zona Sălişte, din cauza unor tasări la corpul autostrăzii. Zona respectivă este semnalizată.
Articole înrudite
- VIDEO Cum arată cei 32 de km de autstradă deschiși azi. Pe unde trec?
- VIDEO Cum va arăta Autostrada Sibiu - Făgăraș?
- VIDEO 2.000 de metri din primul tunel de autostradă au fost săpați
- Apar 3 noduri rutiere pe autostrăzile din România
- VIDEO Miercuri se deschid 32 de km de autostradă. Pe unde circulăm?