CNAIR dă pe mâna turcilor cel mai scump tronson de autostradă din istoria României Recomandat

CNAIR dă pe mâna turcilor cel mai scump tronson de autostradă din istoria României

O surpriză uriașă: un singur ofertant, fără istoric în realizarea de proiecte rutiere în România, s-a înscris pentru a construi cel mai costisitor proiect de infrastructură rutieră din România, lotul 2 al autostrăzii Sibiu – Pitești.

Comunicatul integral al CNAIR:

Miercuri, 20.10 2021, a avut loc depunerea ofertelor pentru Etapa a II-a (Propuneri Tehnice și Propuneri Financiare) pentru procedura de atribuire a contractului Proiectare și Execuție “Autostrada Sibiu – Pitești, Secțiunea 2, Boița – Cornetu".
Până la termenul limită de depunere a ofertelor s-a înscris următorul ofertant: ASOCIEREA MAPA INSAAT VE TICARET A.S. - CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S.
Menționăm faptul că, Etapa I a procedurii de licitație restrânsă “Proiectare și Execuție “Autostrada Sibiu – Pitești, Secțiunea 2:Boița – Cornetu” a fost finalizată în data de 23.07.2021 fiind transmise totodată și Invitațiile de participare la Etapa a II-a a procedurii – Etapa de depunere a ofertelor, către cei 6 Candidați precalificați la prima etapă.
Operatorii economici interesați au avut la dispoziție un termen inițial de 2 luni pentru pregătirea ofertelor (20.09.2021), care a fost ulterior prelungit cu încă o lună, până la data de 20.10.2021, fiind astfel asigurat un termen mai mult decât suficient pentru pregătirea ofertelor.


Valoarea estimată a contractului este de 4.635.473.646,00 Lei fără TVA.
Traseul are o lungime de 31.33 km
Sursa de finanțare: Fonduri Europene Nerambursabile.
Termenul de finalizare prevăzut este de 18 luni proiectare și 50 de luni execuție.
Această secțiune conține ca principale lucrări:
• 49 de poduri și viaducte
• 7 tuneluri cu lungimi cuprinse între 250 m și 1590 m
• Ecoduct în zona localității Lazaret”, a arătat CNAIR.

Un anunț cu mari semne de întrebare
Pentru că vorbim de un proiect de infrastructură de un milliard de euro, CNAIR a organizat, anterior, mai multe runde eliminatorii pentru a decide cine va construi lotul 2 Boița – Cornetu de pe Autostrada Sibiu – Pitești. Inițial s-au înscris peste 20 de companii. După o primă preselecție (în iulie 2021) au rămas șase companii.

CNAIR SA a calificat, atunci, în urma aplicării criteriilor de selecție, conform algoritmului de calcul aferent Criteriilor de selecție nr. 1-5, următoarele candidaturi pe primele 6 locuri:
1. Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret A.S. – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret A.S.
2. Asocierea Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret A.S. – Gülermak Ağir Sanayi Inşaat Ve Taahhüt A.Ş. – Yapi Merkezi Inşaat Ve Sanayi A.Ş. – Ozaltin Insaat Ticaret Ve Sanayi A.S.
3. Asocierea Aktor S.A. – Rizzani De Eccher S.P.A.
4. Asocierea Strabag Srl – Acciona Construccion Sa
5. Impresa Pizzarotti & C S.P.A.
6. Astaldi Spa

Doar turcii au acceptat condițiile de construcție ale CNAIR

Prin anunțul de azi pe care l-am reprodus mai sus, CNAIR ne spune că o singură asociere din cele șase de mai sus și anume ASOCIEREA MAPA INSAAT VE TICARET A.S. - CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S. a depus o ofertă pentru proiectarea și construcția acestui tronson. Celelalte cinci companii s-au retras din cursă pentru că afarcerea nu li s-a părut profitabilă. Altfel zis, companiile - de la numărul 2 la numărul 6 de mai sus – au considerat că la acești bani nu pot realiza proiectul, extrem de complicat, care trece prin munte.

O ipoteză extrem de credibilă a lansat portalul infrapress.ro care susține că asociația de firme câștigătoare nici nu își propune și nici nu poate (costurile reale fiind mult mai mari) duce proiectul la capăt.
Suma prevăzută de CNAIR pentru finalizare proiectului acceptată de Asocierea din Turcia ar fi nerealistă, materialele de construcție scumpindu-se și cu 50%.

„Practica ultimilor ani care a permis participarea la licitaţii a unor companii care îşi asumă contracte de execuţie pe care nu le mai duc la îndeplinire, dar banii sunt luaţi. Cine rămâne bun de plată? România, ţară europeană pe tărâmul căreia se petrec aceste grozăvii…

S-a găsit un ofertant pentru acest proiect pentru că dintre cei şase constructori precalificati, care au trecut în Etapa a II-a pentru depunerea ofertelor (patru firme europene şi alte două firme turceşti) doar asocierea MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S a depus oferta pentru câştigarea contractului de proiectare şi execuţie a Secţiunii 2 din Autostrada Sibiu-Pitești pentru această valoare. Restul de cinci companii constructoare au solicitat, din informaţiile pe care le deţinem, amânarea acestei proceduri, motivat de faptul că bugetul alocat nu acoperă execuţia lucrării, mai ales că studiul de fezabilitate realizat este contestabil, nerealizabil şi nerealist, în opinia constructorilor… Compania STRABAG a solicitat amânarea cu 120 de zile depunerii ofertelor, însă în zadar”, arată sursa mai sus citată.

O altă mare suspiciune: au câștigat niște necunoscuți în România

Cele cinci companii sau asocieri care au refuzat participarea la licitație în condițiile CNAIR pentru lotul 2 al Autostrăzii Sibiu – Pitești au un istoric (mai bun sau mai rău) în construcția de autostrăzi în România.
MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S a câștigat construcția liniei de metrou 1 Mai – Bănseasa. Aktor lucrează pe Sebeș – Turda și pe Autostrada de Centură București. Strabag a terminat înainte de termen Pasajul Mogoșoaia de pe Centura București. Pizzaroti a terminat lotul 1 de pe Autostrada Sebeș – Turda, iar Astaldi a câștigat secțiunea 5 de pe Sibiu – Pitești.
Singura companie care a depus o ofertă pentru lotul 2 Sibiu – Pitești și anume ASOCIEREA MAPA INSAAT VE TICARET A.S. - CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S. nu apare că ar lucra la vreun proiect de infrastructură din România.

Acest lucru se poate vedea în documentul numit „Situația proiectelor de infrastructură octombrie” și poate fi văzutâ aici:


Browserul pe care îl folosiți nu are un plugin pentru redarea fișierelor PDF.
În acest caz, puteți da click aici pentru a descărca documentul PDF.


MAPA INSAAT VE TICARET nu lucrează la nicio autostradă, drum expres, reabilitare de drum european sau național.

CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET nu lucrează la nicio autostradă, drum expres, reabilitare de drum european sau național. Au depus oferte pentru construcția tunelurilor pentru urși de pe Autostrada Deva - Lugoj. Au depus oferte pentru Autostrada Moldovei.

 

 

 

 

 

 

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.