CENTURA BUCUREȘTI: CUM SĂ NU POȚI MODERNIZA UN KILOMETRU PE AN Recomandat

CENTURA BUCUREȘTI: CUM SĂ NU POȚI MODERNIZA UN KILOMETRU PE AN

CNAIR a reziliat contractul pentru modernizarea „Sectorului cuprins între A1 și DN 7”, al Centurii București. Contractul pentru modernizarea unei porțiuni de numai 8 kilometri fusese semnat în urmă cu opt ani.

Lucrul cel mai trist și revoltător este că, în 2017, ministrul Răzvan Cuc se lăuda că a modernizat și deschis circulației exact acestă bucată de drum de pe care, astăzi, concediază constructorul.

Iulie 2019: rezilierea
„Decizia de reziliere a fost luată după ce reprezentanții CNAIR au constatat că Asocierea S.C. Delta A.C.M. 93 S.R.L. & Azvirt LLC & S.C. Maxdesign S.R.L a abandonat practic șantierul deschis încă din mai 2013. După mai multe întârzieri imputabile Antreprenorului, progresul fizic în șantier a ajuns la 86,5 % în luna noiembrie a anului trecut, însă de atunci acesta nu a mai derulat nici o activitate. În plus s-a observant că lucrările efectuate în anii anteriori au început să se degradeze. CNAIR S.A. i-a transmis Antreprenorului nu mai puțin de 5 notificări, prin care a cerut acestuia să finalizeze lucrarile restante.
Pentru a urgenta finalizarea proiectului, CNAIR s-a ocupat inclusiv de întocmirea documentațiilor necesare exproprierii suprafețelor de teren afectate de lucrări, deși această obligație revenea Antreprenorului, conform contractului.
După finalizarea procedurilor de reziliere, se va decide modalitatea de continuare a lucrărilor restante.
Ca urmare a rezilierii contractului, Antreprenorului (că Asocierea S.C. Delta A.C.M. 93 S.R.L. & Azvirt LLC & S.C. Maxdesign S.R.L) i se vor percepe penalitati de întârziere, i se va reține garanția de bună execuție, în cuantum de 10% din valoarea contractului și i se va emite un certificat negativ, care nu îi va mai permite să mai participe la licitații publice în România sau în alt Stat Membru al Uniunii Europene, timp de 3 ani.
Contractul pentru construcția Sectorului Centurii București, cuprins între A1 și DN 7, în valoare de aproximativ 106,6 milioane lei, fără TVA, a fost semnat în luna noiembrie 2011, între CNAIR S.A și că Asocierea S.C. Delta A.C.M. 93 S.R.L. & Azvirt LLC & S.C. Maxdesign S.R.L, iar lucrările ar fi trebuit să fie finalizate încă din august 2014.
Proiectul, cofinanțat din fonduri europene nerambursabile, care are o lungime totală de 8,750 km, presupune configurarea la 4 benzi a acestui sector de drum național, reabilitarea a 2 poduri și pasaje și construcția a 4 poduri și pasaje noi”, spune Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Septembrie 2017: Răzvan Cuc - drumul e finalizat
În vara anul 2017, deși în documentele oficiale ale CNAIR se menționa că în zona Chitila și Mogoșoaia sunt probleme, ministrul de atunci (se afla la primul mandat, n.red.) și de acum al Transporturilor, Răzvan Cuc, a inaugurat lucrarea dintre DN7 și A1. De altfel, o simplă vizită pe care am făcut-o pe șantier la acea dată ne-a arătat că proiectul este departe de a fi finalizat.
Pe data de 31 august, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, anunța triumfalist pe contul său de Facebook, cu mândrie proletară, că: “De azi am dat circulației 7,5 km noi din Centura de Nord a Capitalei, pe 4 benzi! Deși începute încă din mai 2013, lucrările la sectorul de centură, cuprins între A1 si DN7, au stagnat pentru o lungă perioadă de timp. Abia după nenumăratele vizite pe șantier, aceste lucrări au fost reluate în ritm accelerat. Acum, Centura de N-V a Capitalei este deschisă în mare parte circulației pe 4 benzi și mai sunt restricții doar în zona km 57, unde lucrările urmează să se încheie la jumătatea lunii octombrie. Exact așa cum am promis, am și realizat! Am dat drumul traficului pe 4 benzi, în condiții de siguranță a circulației!”.
Analiza discursului scoate în evidență faptul că a fost nevoie de descălecatul pe șantiere al lui Cuc pentru ca muncitorii să "bage viteză". Apoi, tocmai precizarea strecurată nevinovat -deschisă în mare parte- determină cozi uriașe pe porțiunea deschisă traficului pe patru benzi. Lipsa unui pod și un sens giratoriu care nu poate absorbi traficul determină cozi uriașe pe ambele benzi de pe fiecare sens de mers.

Șantier în formă continuată
Anunțul triumfalist a fost însoțit de două clipuri video. Într-unul dintre ele, cineva parcurgea la bordul unei mașini porțiunea proaspăt lărgită la câte două benzi pe sens. Ghinion, pe sensul opus se vede o coadă consistentă. În cel de-al doilea video, îl vedem pe ministrul Răzvan Cuc dând ultimele indicații prețioase înainte să intre într-o Dacia Duster. Iată ce le-a transmis Răzvan Cuc de pe vârful buzelor, înainte de a urca în mașină: „Înțeleg că, așa cum ați promis, începând de azi dăm drumul traficului la patru benzi, secțiunea întâi între Chitila și Autostrada București-Pitești”... un polițist sare să îl asigure că „drumul este semnalizat corespunzător”, pentru ca Cuc să completeze: „până în octombrie (2017, n.red.) toată secțiunea va fi gata”. Drumul nu doar că e semnalizat corespunzător, dar întreg drumul este pavat cu stâlpi care semnalizează că proiectul de infrastructură este în lucru. Un șantier continuu pe 9 kilometri care îl contrazice pe Cuc.
Și, în plus, completăm noi după doi ani de când am scris acest text, nici măcar în octombrie 2019, porțiunea nu va fi gata. Pentru că a rămas fără contrsuctor.

A inaugurat un șantier
Tot atunci, în 2017, Asociația Pro Infratrstructura realiza un film din dronă în care a devoalat farsa ministrului Transporturilor: „Dacă acum câteva săptămâni domnul Cuc a inaugurat o linie de cale ferată care există din perioada austro-ungară și pe care se circulă cu 30-35 km/h, adică mai încet decât acum 100 de ani, de data aceasta, în același stil populist, a tăiat panglica unui proiect nefinalizat, fără stratul final de asfalt, cu marcaje provizorii (galbene), cu lucrări în desfășurare, cu utilaje pe carosabil care produc ambuteiaje mai mari decât în trecut, așa cum se vede și din traficul raportat de Google Maps.
Practic a inaugurat un șantier în toată regula. Probabil că dorește să inaugureze încă o dată acest segment din centură când este gata și stratul final de asfalt. N-avem inaugurări pe bune? Nicio problemă, le inventăm!”.
Acum, ministrul Cuc ar putea să inaugureze sau să taie panglica la rezilierea unui contract de modernizare a Centurii Capitalei.

Doi ani de chinuri, degeaba
Că lucrurile nu au fost remediate nici după doi ani, o confirmă CNAIR, care arată că lucrările sunt doar la 86% iar constructorul a fost concediat. Întrebare: de ce nu a fost concediat în 2017? Șoferii au mai pierdut doi ani în traficul infernal de pe această bucată de Centură.
Actuala Șosea de Centură a Capitalei e reabilitată doar pe 20 din 72 de km, chiar dacă și pe acele tronsoane șoferii dau peste sensuri giratorii sau treceri de pietoni, iar sensurile nu sunt separate cu parapete peste tot. Pe lângă cei 20 de km „modernizați” pe partea de nord, mai contam pe cei 9 km între DN7 și A1, pe partea vestică a Capitalei, aflați, așa cum spuneam mai sus, în continuare în lucru, deși circulația pe centură a fost deschisă la două benzi pe sens încă din 2017.
Ultimul termen oficial de finalizare a fost mutat acum pentru iunie 2019. Între timp, contractul a fost reziliat. Probabil un termen corect ar fi peste 2-3 ani. În afară de acest tronson dintre A1 și DN7, restul proiectelor de modernizare a actualei centuri, dar și cele trei loturi ale A0 Sud sunt în diferite etape de licitație, unele blocate, altele pe cale de a fi contractate.

 

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.