UN ȘOFER ROMÂN ACUZĂ VOS LOGISTICS DE ÎNCĂLCAREA DREPTULUI LA MUNCĂ Recomandat

UN ȘOFER ROMÂN ACUZĂ VOS LOGISTICS DE ÎNCĂLCAREA DREPTULUI LA MUNCĂ

Damian Stanciu, un șofer de 44 de ani din Turda, vrea să dea în judecată Vos Logistics România pentru încălcarea dreptului la muncă și autodeterminare.

Stanciu lucrează ca șofer de 23 de ani. „Am lucrat o perioadă mai scurtă de timp în România iar, de 17 ani, numai pe comunitate. Am fost angajat la firma belgiană Jost Group, al cărui patron a fost arestat între timp. Am mai lucrat în Germania și, în ultimul timp, pentru firma Vos Logistics. Sunt șofer de mărfuri generale și fac curse în Europa și Scandinavia. De când mă știu am muncit numai pe camioane MAN, iar, acum, la noul patron, muncesc pe un DAF.”, așa se prezintă Damian Stanciu.
El nu am lucrat direct la compania Vos Logistics, ci la un tracționist.
„Prima oară am fost angajat, un an de zile, la un patron care, după un an, s-a îmbolnăvit, a vândut camioanele și s-a mutat în SUA.
Am fost nevoit să mă mut la alt tracționist, care muncea tot pentru Vos Logistics, în urmă cu trei ani. Patron era domnul Paul Mureșan, iar firma se numea SC Zen Company SRL din Cluj, unde lucrurile au mers foarte bine. El mi-a fost ca un tată și copiii lui ca niște frați. Paul Mureșan a scos camioanele de la Vos Logistic și, astfel, am fost nevoit să îmi caut un alt tracționist. Am plecat de la compania domnului Mureșan în condiții foarte bune.
Am ajuns la compania Viamod Construct SRL, patronată de domnul Ioan Moruțan, tot o firmă din Cluj, unde mi s-a promis marea cu sarea. Acest patron este un afacerist foarte periculos. Ceea ce mi s-a promis la angajare nu mi s-a oferit. Am lucrat la dânsul din ianuarie până în luna mai 2017. Eu am plecat, pe data de 21 aprilie, de acasă, cu camionul. Mi-am băgat cartela tahograf și mi-am început programul. Din acea zi trebuia să fiu plătit. La salariu, pe data de 15 mai, m-am trezit cu 60 euro mai puțin, pentru că acea zi, de 21 aprilie, nu mi-a fost plătită. I-am cerut patronului Moruțan să o plătească, în caz contrar anunțându-l că voi pleca de la firmă.
Pe data de 16 mai, trebuia să merg în Suedia la Göteborg. Urma să urc pe vapor de la Kiel. Când am văzut că nu mi-au intrat toți banii, i-am spus patronului că, dacă nu îmi plătește și ziua de 21 aprilie, eu îmi dau demisia.
Am primit un telefon de la patronul Moruțan în care am fost amenințat că, dacă voi pleca de la el, nu voi mai lucra în viața mea la un alt tracționist care muncește pentru Vos Logistics sau la Vos Logistics direct. Am fost nevoit să merg la Göteborg pentru că eram încărcat cu cauciucuri și marfa era pe numele meu. Am stat o săptămână la Göteborg făcând curse pe Suedia. Am trimis demisia prin email și am fost suit pe vapor. De la Göteborg la Brugges, am făcut 40 de ore.
Domnul Moruțan a tras camionul pe dreapta. Am plecat pe data de 21 de la Oss, din Olanda, de la bază. Pentru că un camion s-a stricat pe drum, am mai stat trei zile până i-au venit piesele. Acele zile nu mi-au fost plătite.”, ne-a spus Stanciu.
El declară că, ulterior, a primit mesaje de la directorul general al Vos Logistics România, Marton Dozsa, dar și de la Vlad Pușcaș șeful dispecerilor de la marea companie de logistică.
„Ei mi-au zis că există o regulă nouă care ne interzice să ne întoarcem să muncim. Eu înțeleg să fie o regulă care trebuie respectată dacă ești angajat la Vos Logistics. Dar nu îi poți spune unui șofer angajat la altă firmă să nu plece la altă companie, nu neapărat la Vos Logistics. Am decis să îi dau în judecată pentru că îmi restricționează dreptul meu de a munci într-o țară liberă.
Între Vos Logistics și tracționiști există o înțelegere scrisă prin care tracționiștii nu pot lua șoferii de la Vos Logistics. Dar nu există o înțelegere între tracționiști și Vos Logistics prin care un șofer nu ar putea pleca de la un tracționist la altul. Pentru ceea ce mi s-a întâmplat, nu este altă explicație decât aceea că domnul Moruțan a sunat la Vos Logistics și a cerut să nu mai lucrez pentru Vos. Altă explicație nu există pentru că eu, anterior, am mai plecat de la doi tracționiști care lucrau pentru Vos Logistics și nu am avut probleme să lucrez în altă parte.
Problemele au apărut doar după ce am plecat de la domnul Moruțan, care era arogant, nu comunica cu șoferii, pentru care avea vorbe urâte. Moruțan gândește că dacă are bani poate restricționa dreptul la muncă al oamenilor sau poate să îi țină forțat la acea firmă. Eu nu mi-am mai primit banii de la ei pentru încărcări și descărcări din luna februarie.
Într-unul din mesaje, fiica lui Moruțan, Oana, mă amenință să am grijă ce vorbesc și unde vorbesc, pentru că voi fi contactat de avocatul ei. Ea m-a plătit legal, dar nu m-a plătit o zi și, de la acea zi lipsă la salariu, eu am plecat. Mi-a spus că dacă sunt mulțumit să îmi plătească 30 de euro e bine, dacă nu, să îmi caut altă firmă la care să lucrez.
Eu nu sunt un șofer care să schimbe firmele. Eu m-am obișnuit la Vos Logistics, cunosc firma foarte bine, se circulă foarte bine, descărcările și încărcările nu sunt întârziate, eu nu ajung cu întârziere niciodată.
Ieri am primit un telefon de la un alt coleg. El și-a găsit să muncească în altă parte pe mai mulți bani. Ulterior, a primit telefon de la acest dispecer, Vlad Pușcaș, care l-a amenințat și pe el că, dacă pleacă de la firma Viamod Construct SRL, nu se va angaja la altă firmă care colaborează cu Vos Logistics. Sunt mai mulți șoferi care vor da Vos Logistics în judecată.
Dacă merge tot așa, Vos Logistics va ajunge în situația Jost Group, care a avut peste 10.000 de procese pentru că a tras de șoferii români foarte mult. Când am lucrat la Jost Group, la Skiptrans, sucursala din România, am plecat de la ei 100 de șoferi într-o singură lună.”, afirmă Damian Stanciu.
El spune că firma Vos Logistics are sediul în Olanda, dar are filiale în Polonia și România. „Au multe camioane înregistrate în România, dar și mulți tracționiști. Firmele de tracționiști lucrează doar cu capetele tractor, iar semiremorcile le dă Vos Logistics. Acum, mi-am găsit alt patron care are și el camioane băgate la Vos Logistics, un om sufletist și sper să rămână așa.”, concluzionează șoferul care vrea să dea în judecată Vos Logistics.
El ne-a vorbit și despre modul în care sunt plătiți dispecerii Vos Logistics. „Un dispecer de la Vos câștigă cât muncește șoferul. Dacă șoferul face undeva la 10.000 de kilometri, din banii aceia, o mică parte îi revine dispecerului și asta doar dacă șoferul ajunge la timp. Salariul este undeva la 800-900 de euro pe lună, în funcție de câte camioane are în subordine.”, declară Damian Stanciu.
Oana Moruțan, fiica lui Ioan Moruțan, patronul de la Viamod Construct, ne-a declarat că, din punctul ei de vedere, relația contractuală cu Damian Stanciu a fost respectată.
„Eu am foarte mulți martori care pot declara că eu am fost calomniată de domnul Stanciu. Foarte mulți... și povești foarte aiurea și foarte multe minciuni, că nu i-am plătit, ideea este că i-am spus și vă dau și mesajul care i l-am trimis. Atât timp cât are pe ce să se bazeze sau de comentat, să vină la mine, să îmi zică neplăcerile lui. Eu banii ce era să-i dau sau orice altceva, tot, tot tot, le pun pe card, ca să am dovadă, ca să nu fie discuții”, ne-a declarat Oana Moroțan. „Punctul meu de vedere este că domnul a fost plătit legal, pe zile lucrate, pe tot, tot, tot. Conform dreptului legal de a încasa diurna, nu i s-o reținut nimic și pot să fac dovada la toate plățile. Nu am niciun dubiu.”, a adăugan Oana Moroțan, care în prima fază s-a oferit să ne dea și documente care pot să îi probeze afirmațiile, după care a trecut la amenințări.
Ea ne-a mai declarat că la întoarcere nu l-a mai plătit pe Damian Stanciu pentru că în acel moment nu ar fi fost angajatul Viamod Construct. „Acele zile îs ulterior și el nu desfășura activitate pentru mine. El și-a exprimat dorința că își dă demisia și vrea să vină acasă, am făcut ce-am putut! Ideea este că aveam o mașină pentru schimb de șoferi, asta o fost! Trebuia să rezolv o problemă la o mașină care o fost defectă. El o fost singurul care și-o exprimat, nu și-o desfășurat toată activitatea, deci nu trebuie să mă justific! Din moment ce și-o dat demisia, că vine acasă, puteam să nu îi asigur transportul, că nu era în termenul cât trebuia. I-am asigurat transportul și atât! Pentru mine nu a lucrat!”, a mai afirmat Oana Moruțan.
Ea declară nu există nicio înțelegere cu Vos Logistics pentru ca Damian Stanciu să nu mai poată fi angajat de un alt tracționist. „Nu există o astfel de înțelegere și eu nu i-am limitat niciun fel de drept și nu i-am zis „nu te poți angaja”! Și-o dat demisia de la mine, i-am încheiat contractul și-am încheiat povestea. E acuzația lui și trebuie să aibă grijă pentru că cei de la Vos Logistics nu-s micuți și s-ar putea să aibă probleme. [...] El vine de la un alt tracționist la noi, verificați treaba asta! Tot de la Vos, de la un alt tracționist a venit la firma noastră.”, ne-a declarat Oana Moruțan. Dar, potrivit lui Damian Stanciu, firma Zen Company SRL din Cluj, nu mai lucra pentru Vos în momentul plecării lui. El ne-a mai declarat că vrea să o dea în judecată pe Oana Moruțan și firma Viamod Construct pentru amenințările care i s-au făcut, pentru calomniile aduse, pentru că nu i s-au plătit banii cuveniți și pentru că i s-a îngrădit dreptul la muncă.
Pe Marton Dozsa, directorul general al Vos Logistics România, l-am prins la telefon în concediu, în Grecia. El ne-a declarat că nu dorește să îi îngrădească dreptul la muncă lui Damian Stanciu. „Dumneavoastră știți prea bine ce se întâmplă pe piața șoferilor în ziua de astăzi. Eu am 100 de subcontractori. Dacă între acești subcontractori fiecare șofer ar pleca la celălat subcontractor sau ar veni la mine ca firmă care îi angajează ca subcontractori, ce s-ar întâmpla?! Pentru un euro, pentru doi, pentru cinci euro! Tocmai din cauza asta am stabilit un principiu cu toți colaboratorii. Eu nu angajez de la subcontractori și nici între ei nu permit să facă mișcările respective, pentru că apar discuții și apar tot felul de probleme. Gândiți-vă, chiar și de la o firmă cum e West Trans sau Viamod, care are 25 de șoferi, să migreze 20 de șoferi la altă firmă care lucrează sub contract cu mine! Asta e ideea! E o chestie de principiu, care mă gândesc eu că nu e tocmai deplasată, pentru că încercăm să creăm niște condiții de lucru favorabile pentru toată lumea. În momentul în care apar tot felul de divergențe între subcontractori, apar tot felul de probleme în procesul de transport.”, ne declarat șeful Vos Logistics.
„Eu nu i-am îngrădit dreptul la muncă. Nu este o discriminare, este doar un principiu pe care l-am adoptat în momentul în care am început să lucrăm cu subcontractorii.”, a afirmat Marton Dozsa.
El spune că nu există înțelegeri scrise în acest sens. „Este un gentlemen’s agreement și ne ținem de chestia asta de cinci ani jumate, de când există firma. Am convenit cu toată lumea, în momentul în care un șofer vrea să plece de la un subcontractor la altul, care lucrează în sistemul nostru de subcontractare, nu suntem de acord. Eu nu vă iau șoferii, voi vă rog să nu îmi luați șoferii. Știți foarte bine ce se întâmplă pe piața șoferilor. E o criză acută.”, ne-a spus șeful Vos Logistics România.
El a afirmat că nu a fost contactat de nimeni de la Viamod Construct. „Eu am primit mesajul de la Stanciu Damian, că a plecat de la Moruțan și vrea să lucreze la Vos. Inițial am crezut că vrea să se angajeze la mine.

I-am trimis un mesaj: <<Domnu’ Stanciu, nu pot angaja șoferi de la subcontractori>>. <<Nu, că nu vreau să lucrez în contract cu firma Vos, cu contract de muncă, ci vreau să mă duc la un subcontractor tot la Vos>>. Am zis: <<Nici în cazul ăsta nu se poate, pentru că există niște principii și un gentlemen’s agreement!>> Pentru că așa mi se pare normal ca un cuvânt dat să fie respectat tot timpul!”, ne-a declarat Marton Dozsa. 

El susține că Damian Stanciu nu are niciun motiv să dea în judecată Vos Logistics.
“Eu nu i-am îngrădit dreptul la muncă! El poate să mergă să muncească unde vrea. Pentru că există atâtea locuri de muncă și așa căutare mare de șoferi, nu văd care ar fi problema dânsului!”, ne-a mărturisit șeful Vos Logistics România.
El spune că nu știe de ce Stanciu vrea neapărat să lucreze pentru Vos Logistics. „Noi avem la firmă o rată de rotație a șoferilor de 40 și ceva la sută! Deci, angajăm 100 de oameni, 40 pleacă! Plecă pentru un euro, doi euro, trei euro mai mult, la altă firmă. Toată lumea se plânge. Îi iei începători, nu au experiență, nu știu ce să facă în transportul internațional în comunitate.

Îi iei, îi duci, îi train-uiești, îi înveți, le dai echipamente, le dai tot ce le trebuie și după două-trei luni de zile vin și îți spun: <<Dom-le, nu-i meseria asta pentru mine!>>. Uite așa se întâmplă din ce în ce mai des din păcate!”, a concluzionat Marton Dozsa.   

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.