Sandor Gabor, șeful IFPTR devenit secretar de stat la MT- acuzat de infracțiuni Recomandat
- Scris de Administrator
- Imprimare
Federația Națională a Camerelor Operatorilor Taxi și Taximetriștilor Independenți din România (FNCOTR) îl acuză pe Gabor Sandor, numit de UDMR secretar de stat în Ministerul Transporturilor, de incompatibilitate, conflict de interese dar și de ceea ce ar putea fi definit ca abuz în serviciu.
Într-o scrisoare deschisă, făcută publică de FNCOTR, la data de 9 aprilie 2021, se spune:
"Domnul Sandor Gabor, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, a primit în responsabilitate coordonarea unor domenii în care are afaceri și interese încă din 1993. Pe lista instituțiilor a căror activitate o gestionează se numără Autoritatea Rutieră Română, Inspectoratul de Stat de Control Transport Rutier si Registrul Auto Român.
Potrivit propriei Declarații de Avere, pe care a completat-o la data de 9.02.2021, la patru zile de la publicarea numirii în Monitorul Oficial, rezultă că ocupa în același timp și funcția administrativă și funcția de Președinte al Fundației Institutul de Formare Profesională din Transporturile Rutiere – IFPTR, precum și cea de administrator al Centrului de Formare Profesională a Personalului din Transporturile Rutiere.
Aceste funcții îl fac incompatibil, prin legătura și deținerea lor, cu demnitatea publică de Secretar de Stat cu atribuții pe domeniul rutier, care gestionează atât partea de examinare teoretică cât și cea practică a personalului de specialitate din acest domeniu. Fundația Institutul de Formare Profesională din Transporturile Rutiere – IFPTR, are cea mai mare reprezentare în România (peste 50 de centre) a personalului din domeniul rutier.
În aceste condiții, solicităm organelor abilitate să facă verificări și să dispună măsurile legale, potrivit responsabilităților ce le revin, în privința incompatibilității domnului Secretar de Stat Sandor Gabor.
Mai gravă este problema conflictului de interese al domnului secretar de stat Gabor, care, până la data de 1 martie a.c., a continuat să fie și Președinte al Fundației IFPTR și administrator al SC IFPTR SRL, beneficiind direct, în toată această perioadă, de informații din baza de date a Autorității Rutiere Române.
Această bază de date cuprinde informații confidențiale privind numărul de examinați din fiecare județ, numărul de probe, numărul celor respinși, specificul probelor precum și datele de reprogramare la examinare. Singurul centru care primește aceste informații este IFPTR, iar asta reprezintă o ilegalitate.
Baza de date în ceea ce privește examinarea personalului din domeniul transporturilor rutiere este săptămânal interogată și asaltată –cu statistici bine construite– de cel care răspunde de sistemul informatic al ARR.
Din poziția pe care o deține, domnul Sandor primește date certe, în timp real, despre afacerea sa, beneficiind astfel de avantaje necuvenite, în dauna celorlaltor centre de pregătire, generându-se practici de concurență neloială – neanchetate de Consiliul Concurenței.
Tot ceea ce afirmăm sunt întărite de articole apărute în presă de câteva săptămâni, dar... tăcere. Oare blatul politic sau prietenia cu dl Kelemen Hunor de care tot pomeneste dl Sandor Gabor să fie mai presus de lege?
În decembrie 2020, Directorul General al Agenției teritoriale București-Ilfov ARR a considerat oportună mutarea sediilor, fără nicio motivație credibilă care să justifice necesitatea acestei schimbări. Activitatea de relocare a agenției a fost încredințată unei firme înființate cu 3 zile după stabilirea necesității mutării, dar care a depus oferta pentru licitație cu 3 zile înainte de înființare.
Firma care s-a ocupat de mutare este BLEXY MOVE, cu sediul în satul Dragomirești-Vale, județul Ilfov. Firma a devenit funcțională începând din 24.12.2020. Seviciile de relocare au costat 46.300 de Lei (circa 9.500 de Euro), cu TVA inclus, deși firma prestatoare este neplătitoare de TVA, ca și ARR, astfel încât statul se alege cu mai nimic din impozitul pe această afacere cu statul. - la ce data s-a mutat?
La data de 15.01.2021, firma BLEXY MOVE a câștigat contractul cu ARR, Autoritate reprezentată de Director General Mihai Alecu, pentru mutarea agenției București, din sectorul 2, str. Albești, în sectorul 1, pe Bd. Expoziției.
ARR a primit 3 oferte de relocare. De fapt, cele 3 au fost 2, ambele de la soții Ciocîrlan, care și-au înființat două firme surori: Blexy Trans Speed, cu administrator Ciocîrlan Costel Alin, și Blexy Move, cu administrator Roxana Ciocîrlan. A treia ofertă a fost depusă de o firmă care nu există.
Solicităm organelor abilitate să facă verificări în privința înființării firmei, a acționarilor și a gradului de rudenie al acestora cu angajații ARR, precum și a valorii reale a serviciului facturat, raportat la cel prestat.
La data de 03.12.2020 Autoritatea a lansat procedura de licitație pentru achiziția a 9 autoturisme Duster BlueLine, deși legislația în vigoare și regulamentele interioare de funcționare a instituției nu permiteau achiziția, parcul normat fiind complet.
Astfel, în perioada 9 decembrie - 22 decembrie 2020, parcul ARR a fost depășit cu cele 9 autovehicule, încălcându-se astfel OMT25/2018.
Dar ARR a reușit să scape de 9 mașini mai vechi, lansând o ofertă de donație, pe 21 decembrie 2020, dată la care au fost primate şi nouă cereri de încredinţare, în timp record de la afișarea anunțului pe site, data limită a depunerii cererilor fiind 23 decembrie 2020 –dată la care ARR a întocmit procesele-verbale de predare a maşinilor, care au ajuns în teritoriu astfel: una la Primăria Odobeşti - judeţul Dâmboviţa, unde primar este nimeni altul decât Alecu Nicolae, tatăl Directorului General al ARR; una la Primăria Produleşti – judeţul Dâmboviţa, unde primar este bun prieten al familiei Alecu, Secretar General al PSD Dâmbovița pe vremea când și Nicolae Alecu era membru PSD; trei mașini au ajuns la primării din judeţul Sălaj (Horoatu Crasnei, Bălan și Dragu); una la Ambulanţa Sălaj; una la Primăria Coroieni, din judeţul Maramureş; una în judeţul Vâlcea, la Primăria Bărbăteşti- localitatea de baștină a lui Valeru Răducă, consilierul Directorului General al ARR; iar ultima, la Primăria Oinacu, judeţul Giurgiu, unde primar este fostul secretar general adj. de la Ministerul Transporturilor.
Solicităm organelor abilitate să facă verificări în privința infracțiunii de abuz în serviciu în formă agravată și conflict de interese, cel puțin în relația ARR cu Primăria Odobești, județul Dâmbovița.".
Alături de scrisoarea deschisă, FNCOTR a făcut public și un raport semnat de Ionel VETU, Director General Adjunct DEJA, și Meluș Florian COMAN, Director General Adjunct DSRL, în legătură cu acuzațiile de conflict de interese ce i se aduc se aduc secretarului de stat Sandor Gabor, în care se spune:
"RAPORT
Stimate domnule Director General,
Ca urmare a desemnării noastre în ședința din data de 23.03. 2021, pentru a cerceta scurgerile de informații din sistemul informatic al ARR, vă supunem atenției anumite fapte, create în ARR, înainte și după numirea domnului Secretarului de Stat Sandor Gabor, fapte care sunt în strânsă legătură cu afacerea domniei sale de mai mulți ani.
Obligația noastră ca funcționari ai statului este să vă aducem la cunoștință următoarele:
- deținerea monopolului (o singura persoană are acces la aceste informații) asupra operațiilor din baza de date a ARR referitoare la examinare este toxică, împotriva politicilor publice manageriale ale ARR și împotriva Angajamentului Dvs., ca Director General. Încredințarea către o singură persoană coroborat cu faptul că lucrează direct cu Secretarul de stat, contrar fluxului procedural, poate conduce la acte de natură penală ce pot face obiectul unor cercetări atât interne (ale SIGA), cât și ale instituțiilor abilitate în stoparea și combaterea unor asemenea conduite. Totodată, această funcție se încadrează în categoria funcțiilor sensibile (lipsa unui înlocuitor în cazul unei demisii, CO, CM, etc, precum și posibilitatea apariției unui șantaj);
- scurgerea de informații din baza de date a ARR pentru beneficiarul direct, IFPTR și SC IFPTR SRL, referitoare la aspecte confidențiale care după informațiile noastre se desfășoară de mai bine de un an și care țin de numărul de examinați din fiecare județ, numărul de probe, numărul celor respinși, specificul probelor precum și datele de reprogramare la examinare. Vă menționăm că singurul centru care primește aceste informații este IFPTR, iar asta reprezintă o ilegalitate;
- mai mult decât atât, în fiecare săptămână, baza de date în ceea ce privește examinarea personalului din domeniul transporturilor rutiere este interogată și asaltată –cu statistici bine construite– de cel care răspunde de sistemul informatic al ARR. IFPTR primește date certe în timp real despre afacerea sa, beneficiind astfel de avantaje necuvenite în dauna celorlalte centre de pregătire, generându-se practici de concurență neloială ce afectează în mod semnificativ funcţionarea concureței pe piaţa muncii în transporturile rutiere.
Subliniem faptul că exista o veche și puternică legătura (creată în scopul direct de obținere a unor informații folosite în orice mod sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității sau publicului larg, ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite) între mulți dintre salariatii ARR/ISCTR din agențiile sau inspectoratele teritoriale, ori rude apropiate ale acestora și IFPTR, aceștia fiind lectori sau chiar conducând efectiv activitatea IFPTR din județele respective de cele mai multe ori chiar în timpul programului de lucru.
Mai mult, șefii de agenție ori salariații, participă la examinarea teoretică și practică a absolvenților cursurilor efectuate de către IFPTR. În cel puțin 4 judete (Maramureș, Călărași, Brăila și Mehedinți), adresele oficiale de contact ale IFPTR și ARR coincid pentru că funcționează în aceeași locație.
Este evident că acest mod de lucru este un “conflict de interese“ menit să producă concurență neloială în raport cu toate celelalte centre.
Putem trage concluzia ca IFPTR folosește (toată infrastructura-angajați și dotări) Autoritatea Rutieră Română - ARR după bunul plac.
Anexăm și o dovadă privind scurgerea de informații din sistemul informatic de examinare al ARR (email-uri transmise pe adresele oficiale ale IFPTR, cât și pe email-ul secretarului de stat Sandor Gabor -din informațiile noastre, dar vă rugăm să supuneți verificărilor și cercetărilor a faptului ca dl. Hanu Alexandru, cel care deține toată infrastructura examinărilor își petrece foarte mult timp la dl. Secretar de Stat încă din prima zi de mandat; poate așa se explică multe scurgeri ale sistemului informatic). Precizăm că angajați ai ARR care se tem de repercusiuni ne-au relatat, sub condiția păstrării confidențialității identității lor, despre existența câtorva zeci de email-uri de acest fel!
Având în vedere această stare de fapt, este obligatorie clarificarea următoarelor aspecte:
-cine sunt deținătorii autorizați de parole pentru sistemul informatic al ARR?
-ce fel de date conțin email-urile expediate către IFPTR?
-cine și în ce mod le-a solicitat din partea IFPTR?
-cine a aprobat solicitarea și în ce mod, din cadrul ARR?
-de când se transmit astfel de date?
-este IFPTR beneficiarul privilegiat sau se transmit și altor Centre de Formare Profesională în Transporturile Rutiere?
Vă solicităm ca de URGENȚĂ să vă exercitați toate prerogativele conferite de lege și de funcția pe care o reprezentați și să-l îndepărtați pe dl. Alexandru Hanu de la serviciul SREERA, însărcinând alte persoane să răspundă de gestionarea bazei de date a examinărilor din cadrul ARR. Oricare altă decizie de menținere a d-lui Hanu pe aceeași funcție, având acces la cele descrise mai sus, nu face altceva decât să vă compromită atât poziția cât și obiectivitatea în actul managerial.
Cele de mai sus constituie și lista de întrebări la care autorul sau autorii trebuie să răspundă. În cazul în care nu se răspunde sincer, complet ori se va încerca mușamalizarea, pentru lămurirea completă și exactă a acestor lucruri, vă solicităm domnule Director General să vă adresați organelor abilitate și să dispuneți măsurile legale care se cuvin!".
Potrivit articolului 297 din Codul Penal, "(1) Fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, nu îndeplinește un act sau îl îndeplinește în mod defectuos și prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică."
Punctul de vedere al secretarului de stat
"Acuzațiile sunt nefondate și induc în eroare! Dacă se dorește, pun la dispoziție documente în sprijinul acestei afirmații, raportat la care există autorități abilitate ca să se pronunțe.", ne-a declarat în exclusivitate secretarul de stat Sandor Gabor.
“Pe parcursul activității desfășurate anterior, respectiv în virtutea exercitării atribuțiilor de administrator al centrului de pregătire și perfecționare, și urmărind îndeplinirea întocmai a obligațiilor prevăzute de lege în sarcina entităților autorizate în acest sens, m-am adresat în mod frecvent ARR, solicitând inclusiv informații despre situația candidaților școlarizați și prezentați la examen de centrul respectiv.
Răspunsurile ARR la aceste solicitări au fost întotdeauna prompte, corecte și legale, furnizându-ne date și informații de interes public/general, indispensabile gestiunii administrative a activității - ceea ce ne-a permis onorarea conformă a obligațiilor stabilite de lege în sarcina centrelor de pregătire și perfecționare.
Faptul că alte centre nu au procedat la fel, sau cum au procedat în legatură cu îndeplinirea condițiilor de menținere în funcție, nu sunt abilitat să mă exprim.
În privința acuzațiilor de orice fel, înclin să cred că frecvența și caracterul acestora nu ne confirmă altceva decât recunoașterea că toate demersurile inițiate în actuala calitate, și care vizează inclusiv îndeplinirea programului de guvernare în ceea ce privește “reanalizarea cadrului normativ specific activităților de examinare în vederea atestării profesionale a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere” – activități stabilite în responsabilitatea ARR, sunt nu numai corecte, dar și pertinente.", a adăugat secretarul de stat Sandor Gabor.
Articole înrudite
- Un patron a dat pe mâna poliției un angajat care a omorât un om cu camionul
- 25.000 euro despăgubiri pentru un șofer român de camion de la patronul său. De ce?
- Șoferiță din România conducea camionul deși nu avea voie. Patronul m-a forțat!
- L-au vizitat mascații după ce a uitat să achite ratele la vehiculele comerciale
- Patronii de camioane nu au încredere să angajeze șoferi de 18 ani