REVISTA PRINT: BBC și condițiile inumane de lucru pentru șoferi Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
O investigaţie realizată de cunoscutul post de ştiri britanic BBC, care acuză condiţiile grele de muncă pentru şoferii din Europa de Est, se dovedeşte a fi un fals.
Ca o pasăre în cuşcă
BBC a publicat, pe data de 15 martie 2017, un articol intitulat “Şoferii Ikea trăiesc luni de zile în camioane”. Articolul este însoţit de un material video de numai un minut şi jumătate în care un şofer de camion, care îşi spune Emilian şi care vorbeşte limba engleză cu accent, susţine că nu îşi doreşte să trăiască astfel, dar că nu are altă opţiune.
Filmul este un mixt între declaraţiile lui Emilian şi explicaţii din off. Pe fundal apare scris “şoferii de camioane care transportă mărfuri pentru Ikea şi alţi retaileri din Occident petrec luni de zile în cabinele camioanelor”. Imediat, apar imagini cu şoferi care îşi gătesc la butelie, în interiorul camionului. Pe fundalul imaginilor stă scris: “Şoferii nu îşi permit să trăiască acolo unde muncesc”. Emilian spune că salariul său este de 3 lire pe oră la care se adaugă decontarea unor alte cheltuieli de viaţă. “Patronii companiilor de transport exploatează lipsurile din legislaţia UE”, spune BBC.
“În timpul săptămânii, noi mâncăm şi dormim în camion”, spune Emilian. El a fost întrebat dacă Ikea ştie despre condiţiile în care munceşte. “Sper că nu”, spune Emilian. Apoi, pe film apare scris: “Emilian îşi petrece peste patru luni încontinuu dormind, mâncând şi spălându-se în camion”. “Cum te simţi să trăieşti tot timpul în cabina camionului”, întreabă reporterul. “Ca un prizonier. Ca o pasăre în cuşcă”, spune Emilian.
Imaginea afectată
În acest context, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România, şi-a exprimat dezamăgirea faţă de investigaţia derulată de BBC –”Şoferii Ikea trăiesc luni de zile în camioane"– material ce prezintă fapte şi declaraţii împotriva şoferilor şi industriei de transport rutier din Estul Europei.
“Suntem dezamăgiţi de faptul că în realizarea acestui material, BBC nu a cerut nicio altă opinie din industria transporturilor, aşa cum etica profesională o cere.
UNTRR este îngrijorată de faptul că opiniile neverificate dintr-o <> publicate de un trust media important, aşa cum este BBC, afectează imaginea şoferilor români corecţi şi a firmelor de transport corecte din România, ce îşi desfăşoară activitatea în deplină concordanţă cu legislaţia Uniunii Europene. Trebuie clarificat faptul că <> este angajat al unei firme din Slovacia şi nu un şofer român, aşa cum menţionează BBC, pentru că el nu lucrează pentru o companie românească de transport rutier.
Firma din Slovacia a precizat pentru UNTRR că venitul net lunar al lui <> este de 2.150 de euro sau mai mult, în funcţie de bonusurile lunare, fiind compus din salariu, bonusuri şi diurnă”, se spune într-un comunicat al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România.
Un job bine plătit şi atractiv
Pentru corecta informare a publicului din România, a fi şofer profesionist de transport internaţional este un job bine plătit şi atractiv. “Şoferii angajaţi la firmele de transport din România ce efectuează curse în UE câştigă lunar 1700-2000 euro, peste nivelul veniturilor a 98% din forţa de muncă din ţară. Salariul minim din România are un ritm de creştere foarte rapid (18% în 2016) şi, în plus, şoferii români care operează în UE sunt, de asemenea, plătiţi cu o diurnă conform legislaţiei româneşti, care urmăreşte să compenseze costul sporit al vieţii, atunci când se află în străinătate. Contrar celor menţionate de către şoferul Emilian în investigaţia BBC, această diurnă acordată şoferilor români nu este menită să acopere alte cheltuieli de deplasare, cum ar fi transportul sau cazarea.
Mulţi şoferi profesionişti români îşi aduc întreaga familie să lucreze în transportul rutier, ceea ce înseamnă că există o atracţie pentru această profesie, contrar declaraţiilor făcute de şoferul Emilian ce se simte ca un <> - aşa cum se precizează în <<investigaţia>> BBC”, susţine UNTRR.
Relatări incorecte
În România şi în întreaga Uniune Europeană, a fi şofer profesionist este un job extrem de mobil şi aceasta pentru că transportul rutier internaţional interconectează toate economiile statelor membre şi toate celelalte sectoare economice ale UE. “Programul de lucru al şoferilor profesionişti este în mod clar reglementat prin Directiva Europeană 2002/15/CE privind lucrătorii mobili în transportul rutier şi prin Regulamentul European 561/2006 privind timpii de conducere şi de odihnă, cu scopul de a asigura siguranţa rutieră printr-un echilibru adecvat între timpul de muncă şi timpul de odihnă al unui şofer profesionist. La bordul fiecărui camion din UE, există un dispozitiv (tahograf) care înregistrează permanent timpii de conducere şi de odihnă pentru conducătorul auto, permiţând astfel autorităţilor UE să controleze în trafic, în orice moment şi pentru ultimele 28 de zile, respectarea regulilor UE privind timpii de conducere şi de odihnă. În consecinţă, observaţiile făcute în investigaţia BBC privind <> pentru siguranţa rutieră nu sunt corecte, în condiţiile în care şoferul respectă legislaţia UE în vigoare”, explică UNTRR.
În ceea ce priveşte alte referiri inconsistente la legislaţia UE :
“În conformitate cu normele UE, conducătorilor auto LE ESTE PERMIS să-şi efectueze timpul de odihnă zilnic şi săptămânal în cabină (a se vedea Regulamentul 561/2006), având în vedere că facilităţile oferite de camioanele moderne asigură condiţii optime pentru o odihnă (vă rugăm să verificaţi cu orice producător de camioane din UE). Unele state membre au introdus interpretări naţionale ale reglementărilor UE, care interzic şoferilor să-şi efectueze odihna săptămânală normală de 45 de ore în camion. Aceste norme naţionale sunt protecţioniste, deoarece ele vizează în principal şoferii străini, având în vedere că, în mod evident, şoferii acelor ţări şi-ar putea efectua odihna săptămânală la domiciliu.
Nu există „lacune“ ale legislaţiei UE referitoare la detaşare „exploatate“ de către companiile de transport, ci interpretări naţionale protecţioniste ale normelor de detaşare UE în anumite state membre, ce afectează grav companiile de transport rutier care operează în UE. Directiva UE 96/71 referitoare la detaşarea lucrătorilor nu se aplică pentru lucrătorii mobili din alte tipuri de
transport, cum ar fi cel naval.
Prezenta directivă este în curs de revizuire la nivelul UE, iar asociaţia noastră a cerut ca transportul rutier să fie, de asemenea, în mod clar exclus din prevederile Directivei, deoarece acestea nu sunt potrivite forţei de muncă extrem de mobile din transporturile rutiere. Aplicarea regulilor privind detaşarea în transportul rutier a condus la adoptarea unor norme naţionale protecţioniste, cum ar fi legea MiLoG în Germania şi Loi Macron în Franţa, care sunt în prezent în procedură de infringement la Comisia Europeană”, este nota UNTRR.
Problema: la guvernele naţionale
În ultimii ani, industria de transport rutier din UE s-a confruntat cu creşterea măsurilor protecţioniste din partea guvernelor occidentale, alimentate de creşterea populismului în aceste ţări, avertizează UNTRR, care specifică: “Sindicatele occidentale şi companiile ar trebui să înţeleagă că şoferii şi firmele din Estul UE nu le iau jobul, ci le fac jobul. UE este mai competitivă dacă este unită şi nu dacă este o Europă cu două viteze.
În timp ce asociaţia noastră este împotriva oricăror practici ilegale de angajare în cadrul industriei de transport rutier, vă rugăm să fiţi conştienţi de faptul că acest tip de informaţii distorsionate prezentate de un prestigios trust media precum BBC afectează profund industria noastră, deoarece alimentează creşterea protecţionismului vestic al UE împotriva şoferilor şi industriei româneşti din Europa de Est, împărţind Europa în entităţi separate, în loc să construiască o comunitate de valoare”.
Ikea nu a făcut niciun comentariu nici măcar pe siteul oficial.
Ce mai spune reportajul BBC
“Emilian susţine că în România ar câştiga un salariu de 2.000 de lei. Un şofer danez se poate aştepta să câştige la el în ţară suma de 2.200 euro.
Legile europene statutează că şoferii care muncesc în afara graniţelor statelor unde au cetăţenia trebuie să primească un salariu minim garantat. Dar companiile pot exploata găurile din legislaţia europeană.
Emilian spune că primeşte zilnic 45 de euro, sumă care ar trebui să îi acopere cheltuielile zilnice precum hrana şi hotelul.
Cazul lui Emilian nu este unul izolat. Este clar că acest mod de a trata şoferii este larg răspândit. Şi nu se aplică doar şoferilor care muncesc pentru Ikea, ci şi altor furnizori importanţi de bunuri pentru locuinţe.
În Dormund, în faţa centrului de distribuţie Ikea, şoferii îşi uscă hainele. Unul îşi face piure pe tancul de benzină. Nu există toaletă şi apă curentă.
Şoferii din Republica Moldova susţin că ei primesc 150 de euro”, se spune în reportajul BBC.