Prioritate pentru camioane care utilizează aplicaţia TIR-EPD, la vămile Albiţa şi Siret Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Titularii de carnete TIR care utilizează aplicaţia TIR-EPD, pentru predeclararea electronică, precum şi camioanele goale fără încărcătură pot să folosească un culoar special dedicat la birourile vamale Albiţa şi Siret, începând cu 1 august 2024, în cadrul unui proiect pilot, a anunţat miercuri Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), citată de Agerpres.
Acest proiect a fost implementat în urma întâlnirii de la finalul lunii iunie dintre Autoritatea Vamală Română (AVR), UNTRR, Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU), Serviciul Vamal al Republicii Moldova (SVRM), Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Auto din Republica Moldova (AITA), Asociaţia Transportatorilor Rutieri Internaţionali din Ucraina (ASMAP UA) şi Uniunea Asociaţiilor de Transport Rutier din Regiunea BSEC (BSEC-URTA). Întrevederea a avut loc pentru a identifica soluţii privind reducerea timpilor de aşteptare în punctele de trecere a frontierei între România şi Republica Moldova, respectiv între România şi Ucraina.
„Timpii de aşteptare pentru camioane la aceste puncte de frontieră pot ajunge până la 9 zile, ceea ce reprezintă o barieră majoră pentru activitatea transportatorilor rutieri din România, Republica Moldova şi Ucraina. Cozile kilometrice de camioane la frontiere au consecinţe grave, cum ar fi depăşirea timpilor legali de conducere ai şoferilor, întârzieri în livrarea mărfurilor, penalizări pentru transportatori, dificultăţi în aprovizionarea pieţelor şi creşterea poluării. Reducerea acestor timpi de aşteptare este esenţială pentru toate sectoarele economice, fiind o urgenţă atât pentru transportatorii rutieri, cât şi pentru importatori/exportatori şi consumatorii finali”, se menţionează în comunicatul UNTRR.
Prin implementarea acestui proiect pilot pentru titularii de carnete TIR la birourile vamale Albiţa şi Siret, numărul zilnic de camioane care pot traversa frontiera între România şi Republica Moldova şi Ucraina poate creşte semnificativ, de până la două-trei ori în 24 de ore, pentru că utilizarea sistemului TIR reduce timpii de transport cu până la 80%, facilitându-se trecerea mai rapidă a frontierei şi astfel mărirea capacităţii de procesare a autorităţilor vamale. UNTRR consideră că o astfel de măsură are beneficii imediate asupra întregii industrii de transport rutier şi contribuie la fluidizarea fluxurilor comerciale între România şi cele două ţări.
Utilizarea eficientă a Convenţiei TIR poate contribui semnificativ la facilitarea comerţului şi la asigurarea unui nivel ridicat de securitate la frontiere. TIR-EPD este o aplicaţie care permite titularilor de carnete TIR să transmită gratuit predeclaraţii electronice către autorităţile vamale din diferite ţări. Prin TIR-EPD, autorităţile vamale au posibilitatea de a confirma că predeclaraţia a fost transmisă de un titular de carnete TIR autorizat şi că respectivul carnet TIR este valabil. Acest schimb de informaţii în avans facilitează analiza riscurilor înainte de sosire şi face ca trecerea frontierelor să fie mai simplă, mai sigură şi mai rapidă.
Transportatorii apreciază răspunsul prompt al Autorităţii Vamale Române la solicitările industriei de transport rutier, ceea ce va putea facilita transportul şi comerţul între România, Republica Moldova şi Ucraina.
Articole înrudite
- Cozi uriașe la RAR. Care este motivul?
- Camioane blocate din cauza zăpezii. Unele nu aveau anvelope de iarnă
- Șofer român de camion „le-a mutat nasul” polițiștilor nemți. Cât de beat era?
- Un camion a derapat de pe carosabil la Călărași
- Un camion a căzut în groapa unde a aruncat ilegal mizerie. L-au scos cu macaraua