NARCIS NEAGA SE LAUDĂ CU O AUTOSTRADĂ PE CARE A PRĂBUȘIT-O Recomandat

NARCIS NEAGA SE LAUDĂ CU O AUTOSTRADĂ PE CARE A PRĂBUȘIT-O

Pe site-ul oficial, CNAIR se laudă că a realizat lotul trei al autostrăzii Sibiu–Orăștie. Fix bucata de autostradă pe care a prăbușit-o actulul șef al Companiei –Narcis Neaga.

Lotul trei al autostrăzii Sebeș-Deva, între Sălişte şi Cunţa, inaugurat cu mare pompă electorală de Victor Ponta şi Ioan Rus, în noiembrie 2014, a fost închis la începutul lunii septembrie 2015, din cauza unor crăpături în asfalt. Şeful CNADNR de la acea vreme, Narcis Neaga, a spus iniţial că sunt nişte crăpături minore, fără importanţă, atingându-şi nivelul de incompetenţă şi, contrazis de realitate, a întors-o cum că problemele ar fi fost cauzate de infiltraţii de apă la 10 metri sub autostradă. După care, contrar celei mai elementare logici, a dat vina pe alunecările de teren, iar ulterior a invocat vicii ascunse pentru lucrările de terasamente (constructorii înţeleg aberaţia), sfârşind prin a spune că problemele au apărut din cauza "execuţiei necorespunzătoare a lucrărilor" realizate de compania italiană Salini Impregilo. Vina a purtat-o exclusiv Narcis Neaga care a decis deschiderea în totalitate a autostrăzii Sibiu-Orăştie, înaintea alegerilor prezidenţiale din noiembrie 2014, pentru ca Victor Ponta să nu îl dea afară din poziția de director general interimar al CNADNR.
În anul 2014 au fost deschiși doar 50 de kilometri de autostradă.
Consecința directă a jocului lui Narcis Neaga, pe atunci încă director general al CNADNR (actuala CNAIR): în septembrie 2015, o porțiune din Autostrada Sibiu-Deva s-a prăbușit. O porțiune de 20 de kilometri între Cunța și Săliște a fost închisă pentru lucrări ample de reparații. Abia în octombrie 2016, autostrada a fost redată circulație.

Neaga a fost artizanul unei uluitoare contraaperformanțe.
Pe 24 decembrie 2015, Narcis Neaga a fost audiat, timp de peste şase ore, de procurorii anticorupţie în dosarul privind autostrada Sibiu-Orăştie, în care era acuzat de abuz în serviciu. Pentru modul în care a gestionat contractul autostrăzii Sebeş-Sibiu, Narcis Neaga a fost reţinut de procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie. El a fost obligat să plătească o cauţiune de peste 70.000 de euro.
Câteva luni târziu, Neaga a fost demis. Neaga a scăpat de acuzațiile DNA după ce Parlamentul a dezincriminat parțial abuzul în serviciu.
Actualul ministru al Transporturilor, Lucian Șova, s-a făcut că nu pricepe că Neaga a scăpat de acuzații după ce parlamentarii au îmblânzit nepermis de mult legea. Și, la finalul lunii mai anul acesta, Narcis Neaga a revenit în funcția din care l-a arestat DNA –director la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Să te lauzi cu eșecul
Și, ca tupeul și afrontul la adresa șoferilor să fie și mai mare, pe pagina oficială a instituției conduse de Neaga, la capitolul realizări, se află la loc de cinste un document care arată cum a fost finalizat, în regie proprie, exact tronsonul de autostradă prăbușit de Narcis Neaga. Trebuie să precizăm că, după prăbușirea bucății de autostradă Cunța–Săliște și concedierea constructorului, CNAIR a fost cea care a finalizat lucrarea.
Pe site-ul cnadnr.ro (al instituției conduse de Neaga) există o prezentare pe 14 pagini, în Power Point a proiectului „Deblocare și reconstrucție Orăștie–Sibiu lot III”.
Prezentarea începe cu menționarea datei de „27.01.2016–se reziliază contractul cu Antreprenorul Salini Impregilo SpA. A fost executată garanţia de bună execuţie în valoare de aproximativ 60 milioane lei”. La acel moment, Narcis Neaga avea o lună de când fusese dat afară, iar procurorii DNA erau pe urmele lui tocmai fiindcă îl bănuiau că a prăbușit această bucată de autostradă.

Dezastrul în imagini
Dintr-un alt slide suntem informați că „la data de 30.03.2016–Compania a hotărât reconstrucţia celor 200 m în regie proprie”. Iar apoi la „12.05.2016–a început organizarea de şantier pentru începerea efectivă a lucrărilor în regie proprie”. În imagini se poate vedea autostrada decopertată și faptul că șantierul are o adâncime de mai mulți metri.
„25.05.2016–pentru prima dată a fost menţionată luna septembrie ca termen de finalizare a lucrărilor în regie proprie”.
Dintr-o simplă frază aflăm cât de grave au fost erorile pe care le-a păstorit și le-a ignorat Narcis Neaga: „în cadrul CTE–CNADNR a fost aprobat Proiectul Tehnic pentru refacerea corpului autostrăzii, îmbunătățirea terenului de fundare și care, împreună cu Proiectul tehnic inițial, vor sta la baza refacerii lotului 3 al autostrăzii Orăștie–Sibiu”.
„12.08.2016–au demarat lucrările de reconstrucţie propriu-zise, care au constat în: tranşee drenante şi reconstrucţia corpului de autostradă”. Din imaginile pe care le prezentăm, se poate vedea complexitate lucrărilor sau, îi putem spune, neglijența uriașă a celor care au gestionat, anterior, proiectul.

Cum arată dezastrul
A urmat o etapă de monitorizare a calităţii lucrărilor sectorului reconstruit, prin trei moduri: „prin activitatea laboratorului propriu al CNADNR SA/DRDP Cluj, acreditat gradul I, prin activitatea Inspectoratului de Stat în Construcţii şi prin activitatea Centrului de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN)”, aflăm din prezentarea CNAIR.
„30.09.2016–a fost aprobat în CTE contractul pentru etapa a doua de proiectare. Estimăm că, pe Autostrada Sibiu–Orăștie, loturile 1–4, Sistemul ITS va fi integral funcțional în anul 2017. Lucrările aferente sistemului de comunicații ITS pentru lotul III se vor achiziționa în perioada următoare, deoarece contractul încheiat în anul 2011 a fost reziliat la începutul anului 2016”. Lotul 3 s-a redeschis în octombrie 2016.

Greșelile trecutului
Ei, dar lucrurile au luat-o pe un făgaș minunat și pentru Neaga. Scăpat de deputați de acuzațiile de abuz în serviciu (am plătit noi prejudiciul prăbușirii autostrăzii Sibiu–Orăștie, unde, oficial, nu e nimeni de vină), Neaga devine, în 2017, consilierul fostului ministru al Transporturilor, Alexandru Cuc. Cum, în 2017, nu s-au prea inaugurat autostrăzi, nu au existat riscuri de prăbușire. În 2018, bombă: groparul Orăștie-Sibiu este numit director al CNAIR. Sperăm să nu aibă aceleași succese ca cel întregistrat în 2014 când a girat prăbușirea unei autostrăzi. Poate mai deschide, din când în când, site-ul instituției pe care o conduce, pentru a învăța din greșelile trecutului.

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.