Guvernul trimite Corpul de Control la CNAIR pe urmele lui Răzvan Cuc Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Premierul Ludovic Orban a afirmat că a trimis Corpul de control la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru a ancheta derularea contractului pentru lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva şi motivele rezilierii acestuia în august 2019.
Situaţia Autostrăzii Lugoj - Deva, parte componentă a coridorului european principal Constanţa - Bucureşti - Piteşti - Sibiu - Nădlac, cu cei 100 de km de autostradă:
- 66 de km de autostradă pe care se circulă fără restricţii,
- 21 de km în Lotul 3, unde se circulă cu restricţii de viteză şi de tonaj,
- 4 km din lotul 2, muzeu în aer liber, sunt finalizaţi în proporţie de 75%, dar nerecepţionaţi,
- 9 km din Lotul 2, celebra secţiune a urşilor, secţiunea E, nerealizaţi.
Cine a făcut „măgăriile”
În şedinţa de guvern, şeful executivului i-a solicitat ministrului Transporturilor să sesizeze Parchetul cu privire la "măgăriile" făcute de cei responsabili de lucrările efectuate în trecut pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva.
"Pentru măgăriile pe care le-au făcut ăştia pe Lotul 3 nu plăteşte nimeni? Sper că aţi făcut sesizare. (...) Acolo a fost, cu siguranţă, un aranjament între managementul companiei şi constructor, ca să rezilieze contractul fără temei legal, tocmai pentru ca să creeze posibilitatea companiei să câştige, pentru că acolo lucrurile sunt... sar în ochi. Lipsa de apărare... astea toate trebuie sancţionate, adică trebuie trimis către Parchet, după părerea mea. Ce s-a întâmplat acolo e de Parchet, acolo, după cum arată lucrurile, vă spun clar că totul e cusut cu aţă albă", a spus Ludovic Orban, miercuri, după ce ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a făcut o prezentare a situaţiei privind Autostrada Lugoj-Deva.
Ministrul i-a răspuns: "Categoric, suntem în instanţă pe lotul 3, vă referiţi la cei 21 de km, constructorul spaniol".
"Pe lotul 3, cu cei 21 de kilometri, este inadmisibil să ai cinci, şase recepţii parţiale perfecte şi când ajungi la 98% stadiu progres fizic, realizare, lucrurile să nu mai fie în regulă şi să reziliezi contractul", a spus Bode.
Cum s-a ajuns la „Autostrada muzeu”
CNAIR a inaugurat, abia în luna decembrie, cei 21,1 kilometri din lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, porţiunea dintre Ilia şi Holdea, pe care s-a circulta însă cu o restricție de viteză de 80 de km / oră și o restricție de tonaj de 7,5 tone.
Lotu 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva a fost predat Ministerului Transporturilor încă din vara anului trecut. Ex-ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a refuzat să recepționeze și să deschidă autostrada care a devenit, pentru aproape jumătate de an o autostrada-muzeu. Era finalizată, dar accesul vehiculelor a fost interzis.
În august anul trecut, eram informați că problemele semnalate de autorități la lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva vor fi urmate de plângeri penale, după ce Compania de Autostrăzi a depistat nu mai puțin de 60 de abateri de la normele tehnice, înainte de încheirea lucrărilor, spune ministrul Transporturilor. Potrivit lui Răzvan Cuc, cei care aveau rolul de a supraveghea lucrările nu au semnalat neregulile apărute pe șantier, de-a lungul timpului. Ulterior, autoritățile române au reziliat contractul cu firma care a lucrat pe respectiva porțiune, deși acestea erau finalizate în proporție de 99%. Lotul respectiv urma să fie terminat de Compania de Drumuri, iar autoritățile promiteau că pe autostradă se va circula, cel mai târziu, până la sfârșitul anului.
Ce s-a constatat
În urma unei expertizei realizate de Iptana în toamnă s-a constatat „o funcționare defectuoasă a aparatelor de reazem de la podul peste râul Mureș acestea fiind ieșite în afara marginii plăcii metalice, către râu”. Repoziționarea aparatelor de reazem s-a făcut de către o firmă, valoarea contractului fiind de 280.000 lei, fără TVA. Lucrările s-au finalizat pe 20 decembrie.
Alte probleme constatate pe acest tronson de autostradă au fost legate de scurgerea apelor, dar și de utilizarea unor umpluturi în terasamente care nu sunt bune, crăpături apărute în taluzuri sau colmatarea unor șanțuri.
Potrivit mai multor specialiști, toate aceste lucruri puteau fi remediate sub trafic, iar bucata de 21 de kilometri de șosea rapidă ar fi putut fi deschisă traficului încă din vară.
Potrivit documentelor CNAIR, „în conformitate cu respectarea concluziilor si recomandarilor din cadrul rapoartelor de expertize tehnice elaborate de S.C. IPTANA S.A., în data de 23.12.2019, sectorul de autostradă a fost deschis traficului rutier, în conditii de confort și siguranță, în regim de drum național cu 4 benzi de circulație, cu restricții severe de tonaj și viteză.
Urmare a rapoartelor de monitorizare a autostrăzii după deschiderea de trafic efectuate de către DRDP Timișoara și a repoziționării aparatelor de reazem, expertul tehnic va analiza posibilitatea ridicării restrictiei de tonaj. În prezent, CNAIR S.A. prin DRDP Timișoara urmărește comportarea în exploatare a construcției, ce constă în observarea și înregistrarea dezvoltării degradărilor sau apariția de degradări suplimentare față de cele menționate în cadrul expertizelor tehnice, precum și alte fenomene ce pot semnala modificări ale capacității construcției de a îndeplini cerințele de rezistență, stabilitate și siguranță în exploatare”.
Ce spun documentele
Revista Tir a verificat care sunt neajunsurile pe cele trei loturi de autostradă indicate de ministrul Lucian Bode că ar fi cu probleme.
Lotul 2: un număr de 4 kilometri muzeu în aer liber sunt finalizaţi în proporţie de 75%, dar nerecepţionaţi.
Pe alți 9 km este celebra secţiune a urşilor, secţiunea E, nerealizată.
Lucrările au început pe 27 noimebrie 2013. Lucrările se vor finaliza după cum urmează:
În trimestrul I 2021 (Sectiunea E1 și rest de Executat Sectiunea D) km 43+060 - km.52+880; În trimestrul IV 2022 (Sectiunea E2) km 52+880 - km 56+220.
Stadiul lucrărilor este de 95,8%, iar plțile uaa fost făcute în proporție de 59,44%.
Ce probleme sunt:
1. Sectiunea E1 și rest de executat secțiunea D (km.43+060 - km.52+780),
2. Completare Proiect Tehnic și servicii de asistență tehnică pe perioada derularii procedurii de achiziție cât și în perioada execuției autostrazii Lugoj - Deva km. 43 - km. 52, din cadrul contractului "Proiectare si executie autostrada Lugoj - Deva Lot 2: km 27+620 - km 56+220” - procedura anulată in SICAP in data de 25.04.2019. Este in curs de demarare a unei noi proceduri de achizitie
3. Proiectare si executie lucrari pentru obiectivul major de investitii Autostrada Lugoj - Deva (A1) Lot 2 km 27+620 - km 56+220 Sectiunea E si finalizare Sectiunea D - in prezent raspunsul la clarificarile emise de catre operatorii economici au fost transmise Directiei Achizitii in data de 29.01.2020.
4. Executia de foraje geotehnice pe amplasamentul sectiunii E2 km 52+780 – km 56+220 in vederea completarii Studiului Geotehnic existent din cadrul contractului “Proiectare si executie autostrada Lugoj – Deva lot 2, km 27+620 – km 56+220” - contract nr.92/ 11238/ 25.02.2020, avand durata de executie 3 luni de la data intrarii in vigoare
Notă. De la începutul lunii aprilie au început forajele geotehnice pe secţiunea E2 (KM 52+780 - km 56+220) din Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva, în zona unde vor fi construite ecoductele pentru animalele sălbatice.
Lotul 3: se circulă cu restricţii de viteză şi de tonaj,
Plățile au fost făcute în proporție de 94%, iar lucrările sunt la 97%.
In cadrul expertizelor tehnice elaborate de S.C. IPTANA S.A., pentru lucrările de drum şi de artă executate în cadrul contractului "Proiectare şi Execuţie Autostrada Lugoj - Deva : km 56+220 - km 77+361”, la concluziile finale sunt prevăzute recomandări privind urmărirea comportarii construcţiei. Urmarirea speciala recomandată în cadrul expertizelor tehnice, se va realiza în conformitate cu prevederile normativului privind comportarea în timp a construcţiilor, pe baza unui proiect de urmărire special, comandat de către beneficiar şi "întocmit de o firmă de specialitate în colaborare cu specialişti în domeniul cercetării experimentale a elementelor şi structurilor construcţii, cu specialişti în domeniul aparaturii de măsură şi control cât şi specialişti în automatizări şi prelucrarea automata a datelor”.
Articole înrudite
- Cozi uriașe la RAR. Care este motivul?
- Camioane blocate din cauza zăpezii. Unele nu aveau anvelope de iarnă
- Șofer român de camion „le-a mutat nasul” polițiștilor nemți. Cât de beat era?
- Un camion a derapat de pe carosabil la Călărași
- Un camion a căzut în groapa unde a aruncat ilegal mizerie. L-au scos cu macaraua